Hepatitis B titerbepaling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sooff

Hepatitis B titerbepaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 22:23

Hallo mensen,
Voor mijn nieuwe baan dien ik gevaccineerd te zijn tegen hepatitis B. Dit leek mij geen probleem aangezien ik 4 jaar geleden bij mijn HBO V opleiding al 3x gevaccineerd ben tegen hepatitis B en uit de titerbepaling destijds is gebleken dat ik voldoende antistoffen had. Helaas ben ik het vaccinatieboekje verloren waardoor ik het niet kon aantonen op mijn nieuwe baan en heb ik van de week via mijn huisarts bloed laten prikken. Daaruit is gebleken dat mijn titer te laag is en ik opnieuw gevaccineerd moet worden. Dat vind ik heel raar, want ik had begrepen dat ik levenslang beschermd was. Als het niet per sé nodig is zit ik ook echt niet op nieuwe vaccinaties te wachten omdat mijn lichaam er de vorige keren vrij heftig op reageerde. Ik overweeg nu om opnieuw bloed te laten prikken. Wat zouden jullie doen?

NZ92

Re: Hepatitis B titerbepaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:25

Voor levenslange bescherming (10 jaar) dien je uiteindelijk 3 injecties te krijgen, en daaruit de titerbepaling bekijkt hoe goed je beschermt bent. Ik zou dit even met je huisarts overleggen.

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:27

Ik heb vorig jaar ook op school laten vaccineren. Ik kreeg de uitslag thuisgestuurd waarop heel groot stond; u bent levenslang beschermd.
Vind het wel heel raar dat het bij jou eventueel op nieuw zou moeten...

Edit; er staat trouwens ook op dat deze uitslag maar eenmalig verstrekt word, dus dan zou je idd opnieuw moeten laten bepalen denk ik, zodat je in ieder geval bewijs hebt...

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:44

Ik was het boekje door verhuizing ook kwijt maar wist door welke instantie ik de vaccinatie heb gekregen. Opgebeld en zo mijn vaccinaties enz weer op papier opgestuurd gekregen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:49

Ik zou inderdaad bellen als je de organisatie nog kent. Maar, op zich kan het gewoon zijn dat je titer te laag is na 4 jaar. Misschien dan ook juist goed dat je een bepaling hebt laten doen, nu weet je tenminste dat je eigenlijk niet voldoende beschermd bent. Tenzij er natuurlijk iets verkeerd is in de titerbepaling, want het is wel apart dat eerder de titer wel voldoende was en nu onvoldoende.

Theoretisch gesproken kan het natuurlijk zijn dat jouw antistoffen dusdanig gedaald zijn of er ergens een fout is gemaakt (nu of eerder) waardoor je deze ongewone uitslag krijgt. Maar wel erg onverwacht, dus zou er zeker achteraan gaan, desnoods met nog eens bloedprikken.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:50

Kreeg bericht dat je in principe levenslang beschermd bent, mits er voldoende antistoffen aanwezig zijn. Daarom ook het advies meegekregen om toch iedere vijf jaar te laten controleren.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:25

wat apart dat dat zomaar kan :oo

ik zou zelf bijna nogmaals opnieuw laten bepalen, ik zou ook levenslang beschermd moeten zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 00:01

Oh apart, ik dacht ook levenslang. Ben zelf als baby al geënt enzo, dus hopelijk zit het bij mij wel goed.
Als ik jou was zou ik gewoon even op gesprek gaan met de dokter.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:02

Geryon schreef:
Oh apart, ik dacht ook levenslang. Ben zelf als baby al geënt enzo, dus hopelijk zit het bij mij wel goed.

Hep B krijg je niet als baby, dus dat zou ik nog maar even nakijken als het van belang is :)

Ts, ik zou twee dingen overwegen:
1. De organisatie opbellen waar je de vorige keer bent gevaccineerd en proberen om je titeruitslag op te vragen, zodat je deze aan je werkgever kan overleggen. Echter, dit alleen doen als je ermee kan leven dat je misschien nu een te lage titer hebt en dus onbeschermd kan zijn (er vanuit gaande dat de bloedprikuitslag klopt)
2. Opnieuw je titer laten bepalen, omdat je onzeker over de uitslag bent en je evt opnieuw laten vaccineren als de titer te laag blijkt. Dan weet je ook zeker dat je voldoende beschermd bent.

Het zou er voor mij vanaf hangen hoe groot de kans op een prik-, bijt- of spataccident is op je werk en dus het risico op een besmetting. Je hebt banen waar er echt een groot risico is en je hebt werkgevers die zich enigszins ergens een beetje raken met de zorgsector en daarom een vaccinatie vragen. Voor de laatste versie zou ik niet opnieuw laten vaccineren, zeker als je er heftig op reageert. Succes !

Sooff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 10:25

Ik ga in een tandartsenpraktijk werken en krijg daar veel te maken met patiënten en gecontamineerde, scherpe instrumenten. Dus wel een vrij hoog risico denk ik. Ik ga morgen mijn huisarts even bellen voor advies want 1 van die titers was dan gewoon niet correct denk ik, weet alleen niet welke. Bedankt allemaal!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:27

Corelli schreef:
Geryon schreef:

Hep B krijg je niet als baby, dus dat zou ik nog maar even nakijken als het van belang is :)

Ik ben er echt meteen tegen ingeent na mijn geboorte (risicogroep). Ik las ook dat het nu standaard aangeboden wordt bij baby's?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:42

HepB zit nu standaard in het vaccinatieprogramma inderdaad met 8, 12 en 16 weken krijgen ze die al.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:51

Volgens mij ben je niet verplicht om je te laten enten hoor.
Ik werk in de zorg, vind enten tegen hepatitis B onzin en heb een verklaring getekend dat ik er van af zie.
Misschien even vragen of dat bij jou ook zo kan?