Een detox wordt het ook wel genoemd. Eerst stond ik er lijnrecht tegenover. Detoxen zou niet werken, punt. Maar ik begin onderhand de moed in nieuwe technieken op te geven en weet dat er nu onderhand echt iets moet gaan veranderen want zo kan dit niet verder (zie mijn eetstoornis topic voor meer informatie)
Ik studeer momenteel voor yogainstructrice en afgelopen vrijdag hadden we het over de Yama’s van het 8-voudige yoga pad. 1 van die yama’s gaat over het zorgen voor je eigen lichaam en geest. Daarin kwam naar voren dat we tegenwoordig bepaalde handelingen/gedachtes etc hebben die we eigenlijk van oorsprong niet nodig hebben. Natuurlijk kwam bij mij gelijk mijn eetpatroon in gedachte. Ik heb alles behalve een goed eetpatroon en daar zou volgens het 8-voudige yoga een aandachtspuntje in zitten. Ook kwam er aan bod dat we zo af en toe eens een ‘’detox’’ zouden kunnen inplannen. En dan zet ik detox tussen haakjes omdat het hier niet bedoeld wordt als opschoning (deels wel, maar deels ook niet) maar voornamelijk om gewoontes los te laten en te leren luisteren naar je lichaam en basisbehoeften. Even terug naar de basis en leren luisteren naar je lichaam.
Dus zo impulsief als ik ben vond ik dat dat wel een goed idee was voor mij. Ik besloot te gaan detoxen. Ik wil hierin leren dat een normaal gezond voedingspatroon voldoende is en dat ik mijn lichaam kan gaan leren voeden en niet mijn mentale staat.
Ik hoop dat deze kuur, waarvan ik verwacht dat deze best heel zwaar gaat worden, mij het inzicht geeft en de verlossing van mijn obsessie met voeding.
Vandaag was dag 1.
Mijn eerste sapje was een booster shotje van gember en appel. Ik was oprecht verbaast! Wat lekker! Niet snoep/koek/ijs/voldoening lekker maar de smaak was echt helemaal niet verkeerd! Ik heb, omdat ik moest werken, gelijk de sapjes voor de rest van de dag gemaakt en 1 daarvan ook meteen opgedronken omdat ik best nog wel honger had.
Mijn 2 smoothies (elk van ongeveer een liter) zijn verdeeld over nog 4 eetmomenten.
1 liter smoothie van
- appel, spinazie, ananas, komkommer, limoen, broccoli, erwten, avocado, proteïne poeder en een zadenmix
1 liter smoothie van
- sinaasappel, wortel, rode kool, mint en gember
Jeetje wat een ingrediënten gaan erin zeg! Van de bovenste groene smoothie zat ik best heel vol, ik moest echt moeite doen om deze volledig op te drinken. Door de avocado, eiwitpoeder en de vele soorten groente was hij romig, vol van smaak en redelijk dikkig. Ik vond hem erg lekker! De smaak deed me denken aan het verse brood wat ik altijd op de markt kocht in Tenerife. Niet de broodsmaak uiteraard maar de zaden die op het brood zaten proefde ik terug in de smoothie.
Mijn tweede smoothie van de dag was een rood sapje en die was veel pittiger/sterker van smaak. Waarschijnlijk door de gember. Ik vond hem lekker maar een stuk minder vullend. Ik hoop dus wel dat er dagelijks zo’n dikkere smoothie bij zal zitten want op die dunne sapjes ga ik het echt niet trekken!
Ik zit nu halverwege de dag en ik heb nog 0,5 liter rood sap over en 0,5 liter groene smoothie.
Ik ben bang voor de hoofdpijnen die voorspelt zijn en mentale stress die gaan komen maar tot nu toe gaat het erg goed. Ik merk dat ik nu al lichte hoofdpijn heb en zin heb in eten. Ik heb geen honger maar voel de behoefte om te eten. Wat precies? Maakt niet uit, alles wat ik voor handen kan pakken.
Ik weet niet of ik de volle 28 dagen vol houdt qua eten met alleen maar sapjes. Maar grotendeel van mijn dagen gaan daar in ieder geval uit bestaan. Ik mag 1x per dag een volwaardige maaltijd eten die ik invul met gezonde maar lekkere dingen (zoals een lekker visje met veel groente in de avond, of een goed gevulde omelet in de middag of waar ik dan ook zin in heb, zolang het maar voldoet aan de term: voedzaam).
Even resetten, even terug naar de basis.
Wie steunt me in dit proces en wie doet er eventueel mee met de detox challenge.
Voor degene die niet achter een detox staan, please don't comment. Ik heb geen behoefte aan negatieve energie, want ik kan mijn eigen energie op het moment beter besteden.
Als je me kent graag voor je houden, want ik ben niet zo dol op openbaarheid van mijn probleempjes