Even terug naar de basis. Detoxen wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Primavera

Even terug naar de basis. Detoxen wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 15:22

Ik ben nu toch weer eens iets geks gestart. Een sapkuur.
Een detox wordt het ook wel genoemd. Eerst stond ik er lijnrecht tegenover. Detoxen zou niet werken, punt. Maar ik begin onderhand de moed in nieuwe technieken op te geven en weet dat er nu onderhand echt iets moet gaan veranderen want zo kan dit niet verder (zie mijn eetstoornis topic voor meer informatie)

Ik studeer momenteel voor yogainstructrice en afgelopen vrijdag hadden we het over de Yama’s van het 8-voudige yoga pad. 1 van die yama’s gaat over het zorgen voor je eigen lichaam en geest. Daarin kwam naar voren dat we tegenwoordig bepaalde handelingen/gedachtes etc hebben die we eigenlijk van oorsprong niet nodig hebben. Natuurlijk kwam bij mij gelijk mijn eetpatroon in gedachte. Ik heb alles behalve een goed eetpatroon en daar zou volgens het 8-voudige yoga een aandachtspuntje in zitten. Ook kwam er aan bod dat we zo af en toe eens een ‘’detox’’ zouden kunnen inplannen. En dan zet ik detox tussen haakjes omdat het hier niet bedoeld wordt als opschoning (deels wel, maar deels ook niet) maar voornamelijk om gewoontes los te laten en te leren luisteren naar je lichaam en basisbehoeften. Even terug naar de basis en leren luisteren naar je lichaam.

Dus zo impulsief als ik ben vond ik dat dat wel een goed idee was voor mij. Ik besloot te gaan detoxen. Ik wil hierin leren dat een normaal gezond voedingspatroon voldoende is en dat ik mijn lichaam kan gaan leren voeden en niet mijn mentale staat.
Ik hoop dat deze kuur, waarvan ik verwacht dat deze best heel zwaar gaat worden, mij het inzicht geeft en de verlossing van mijn obsessie met voeding.

Vandaag was dag 1.
Mijn eerste sapje was een booster shotje van gember en appel. Ik was oprecht verbaast! Wat lekker! Niet snoep/koek/ijs/voldoening lekker maar de smaak was echt helemaal niet verkeerd! Ik heb, omdat ik moest werken, gelijk de sapjes voor de rest van de dag gemaakt en 1 daarvan ook meteen opgedronken omdat ik best nog wel honger had.

Mijn 2 smoothies (elk van ongeveer een liter) zijn verdeeld over nog 4 eetmomenten.
1 liter smoothie van
- appel, spinazie, ananas, komkommer, limoen, broccoli, erwten, avocado, proteïne poeder en een zadenmix
1 liter smoothie van
- sinaasappel, wortel, rode kool, mint en gember

Jeetje wat een ingrediënten gaan erin zeg! Van de bovenste groene smoothie zat ik best heel vol, ik moest echt moeite doen om deze volledig op te drinken. Door de avocado, eiwitpoeder en de vele soorten groente was hij romig, vol van smaak en redelijk dikkig. Ik vond hem erg lekker! De smaak deed me denken aan het verse brood wat ik altijd op de markt kocht in Tenerife. Niet de broodsmaak uiteraard maar de zaden die op het brood zaten proefde ik terug in de smoothie.

Mijn tweede smoothie van de dag was een rood sapje en die was veel pittiger/sterker van smaak. Waarschijnlijk door de gember. Ik vond hem lekker maar een stuk minder vullend. Ik hoop dus wel dat er dagelijks zo’n dikkere smoothie bij zal zitten want op die dunne sapjes ga ik het echt niet trekken!

Ik zit nu halverwege de dag en ik heb nog 0,5 liter rood sap over en 0,5 liter groene smoothie.
Ik ben bang voor de hoofdpijnen die voorspelt zijn en mentale stress die gaan komen maar tot nu toe gaat het erg goed. Ik merk dat ik nu al lichte hoofdpijn heb en zin heb in eten. Ik heb geen honger maar voel de behoefte om te eten. Wat precies? Maakt niet uit, alles wat ik voor handen kan pakken.

Ik weet niet of ik de volle 28 dagen vol houdt qua eten met alleen maar sapjes. Maar grotendeel van mijn dagen gaan daar in ieder geval uit bestaan. Ik mag 1x per dag een volwaardige maaltijd eten die ik invul met gezonde maar lekkere dingen (zoals een lekker visje met veel groente in de avond, of een goed gevulde omelet in de middag of waar ik dan ook zin in heb, zolang het maar voldoet aan de term: voedzaam).

Even resetten, even terug naar de basis.
Wie steunt me in dit proces en wie doet er eventueel mee met de detox challenge.

Spoiler:
Voor degene die niet achter een detox staan, please don't comment. Ik heb geen behoefte aan negatieve energie, want ik kan mijn eigen energie op het moment beter besteden.
Als je me kent graag voor je houden, want ik ben niet zo dol op openbaarheid van mijn probleempjes :P

benangelique

Re: Even terug naar de basis. Detoxen wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:21

28 dagen vind ik heel lang en daardoor een aanslag op je lijf. Krijg je daarna begeleiding bij weer 'gewoon' eten?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:43

Hoewel detoxen niet bestaat (dat doet je lever als je gezond bent) sta ik voor alles open. Alles kan zijn plaats hebben wat mij betreft.

Wel plaats ik hier vraagtekens bij juist omdát je een eetstoornis hebt. Zo'n strikt regime duwt je dan verder in de stoornis en allicht ga je hierdoor restricties opleggen in je eten in plaats van te compenseren met sporten. Of god betert, misschien ga je beiden doen.
Een eetstoornis behoort juist te worden behandeld en meestal is dit door mentale en fysieke restricties weg te nemen om zo een goede verstandhouding met voeding te bewerkstelligen. Dit is daar het tegenovergestelde van.

Wat voor begeleiding heb je? Want als dit vanuit je begeleiding komt zou ik hier heel veel vraagtekens bijzetten en naar andere begeleiding zoeken.

Misschien niet wat je graag wil horen, maar vanuit mijn professie vond ik dat ik dit moest zeggen :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:23

Sapkuren ben ik geen voorstander van. Als je wil leren gezond te eten moet je. Je levensstijl gaan aanpassen. Dus toegevoegde suikers/vetten gaan schrappen en puur, dus vers gaan eten. Op dit moment drink ik trouwens wel detox thee omdat mijn lichaam even wat meer hulp nodig heeft om afvalstoffen af te voeren. Dronk namelijk al twee liter water per dag.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 17:27

Dankjewel voor jullie reacties :) ik sta voor alles open en ben blij met eerlijke oprechte meningen.

Benangelique ik vond het ook erg lang klinken maar we zullen zien. Als ik merk dat het niet haalbaar is in mijn situatie ben ik er natuurlijk gauw genoegens mee gestopt. En ik krijg inderdaad begeleiding met het oppakken. In totaal duurt het traject 28 dagen dus hoeveel ik er daadwerkelijk alleen maar van detox durf ik niet te zeggen. Wel dat ik na 28 dagen weer normale vaste voedsel eet.

Phormicola dankjewel voor je reactie!
Ik doe dit niet vanuit mijn begeleiding maar wel met haar support. Ze was er in eerste instantie ook niet zo over te spreken :+ maar ik wil heel graag proberen of dit mss is wat bij mij past. Je hebt gelijk wat betreft de resticties en daar ben ik nu inderdaad volop mee bezig hoewel ik merk dat dat idd wel echt moeilijk is.

Toch is het met mijn manier van eten sowieso wel belangrijk om vitamine en mineralen binnen te krijgen en om te leren dat ik niet alles nodig heb waarvan ik dat nu soms denk.

Ik blijf met mijn coach overleggen en als zij merkt dat ik te ver ga of dat het niet voor mij werkt zal ik haar advies natuurlik opvolgen en niet verder gaan met deze detox.

Thats_me bedankt voor je reactie. Ik was zelf zoals je kunt lezen in eerste instantie niet zo'n voorstander van sapkuren/detoxen omdat ik van menig was dat het niet werkte. Zoals phormicola aangaf doet je lever en nieren dat. Maar ik denk wel dat het mij mentaal kan helpen en dat wil ik graag uitproberen. Wie niet waagt wint niet toch?
Overigens eet ik zelden gezond eten dus die vitamine en mineralen kunnen sowieso geen kwaad :P

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:36

Ik doe 2maal in het jaar een 9dagen clean. Merk altijd veel verschil en voel mij dan een stuk fitter!
28 dagen vind ik ook wel lang. Zeker als je alleen maar sapjes mag. Is dat echt 28 dagen lang? En wordt je begeleid ook tijdens die dagen?

Ik vind persoonlijk 9 dagen fijn en ook omdat je er wel schoon bij mag eten. :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:41

28 dagen? :oo Damn. Dat vind ik ook wel een beetje teveel van t goede.

Ik ben wel van plan die 9 dagen te proberen binnenkort maar voor nu nog iets te duur. Ben wel benieuwd of jij dit volhoudt en hoe het bevalt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:48

Alsof je lijf dat zelf niet veel beter kan. Als je lever en nieren goed functioneren heb je geen detox kuren nodig. En het is nog gratis ook. Dat soort kuren detoxen vooral je portemonee :)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 17:50

Kirsten en merlesimone bedankt voor jullie reacties! Het volledige traject is 28 dagen. Vandaag was bvb een kennismaking met verschillende soorten sapjes en groenten. In die 28 dagen wordt ook rustig weer vast voedsel verwerkt in het eetpatroon.

Ik mag ook gewoon voedsel eten hoor :) als het maar voedzaam is inderdaad. Maar het grote deel van de dag bestaat uit sap (uit de citruspers) en smoothies (uit de blender).

Jannepauli bij mij heeft het niet zozeer die functie :) ik weet dat mijn lichaam zichzelf kan opschonen maar ik wil kijken of ik er mentaal sterker van wordt en of ik dingen kan loslaten die ik al heel erg lang als veilige haven heb gezien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:34

Ik bedoel ddit niet off topic, (maar....) mijn oog viel hier op:
Flups schreef:
Ik studeer momenteel voor yogainstructrice en afgelopen vrijdag hadden we het over de Yama’s van het 8-voudige yoga pad. 1 van die yama’s gaat over het zorgen voor je eigen lichaam en geest. Daarin kwam naar voren dat we tegenwoordig bepaalde handelingen/gedachtes etc hebben die we eigenlijk van oorsprong niet nodig hebben. Natuurlijk kwam bij mij gelijk mijn eetpatroon in gedachte. Ik heb alles behalve een goed eetpatroon en daar zou volgens het 8-voudige yoga een aandachtspuntje in zitten. Ook kwam er aan bod dat we zo af en toe eens een ‘’detox’’ zouden kunnen inplannen. En dan zet ik detox tussen haakjes omdat het hier niet bedoeld wordt als opschoning (deels wel, maar deels ook niet) maar voornamelijk om gewoontes los te laten en te leren luisteren naar je lichaam en basisbehoeften. Even terug naar de basis en leren luisteren naar je lichaam.
(....)
Dus zo impulsief als ik ben vond ik dat dat wel een goed idee was voor mij. Ik besloot te gaan detoxen. Ik wil hierin leren dat een normaal gezond voedingspatroon voldoende is en dat ik mijn lichaam kan gaan leren voeden en niet mijn mentale staat.
Ik hoop dat deze kuur, waarvan ik verwacht dat deze best heel zwaar gaat worden, mij het inzicht geeft en de verlossing van mijn obsessie met voeding.

Wat is blijven hangen van mijn yogatijd is dat de yama's de 5 weigeringen zijn. Svp geen geweld, niet liegen en geen begeerten, inclusief geen diefstal en geen verkrachting. (...ik weet ze nog alle 5!)

Dat bij het weigeren geweld te plegen 'goed voor jezelf zorgen' aan bod komt, prima.
Maar de sprong naar de sapkuur, die vat ik niet helemaal.
(En dat je maar meteen 28 dagen *een bepaald iets moet doen* lijkt mij het tegenovergestelde van 'de weigering van begeerte'. Een afgesproken tijd extra goed opletten hoe je dat nu toch doet, wel of niet goed voor jezelf zorgen, dat klinkt mij logisch in de oren. Zij het, dat ik het zou indelen bij de niyama's: zelfstudie. Maar dat sapgevast komt wat uit de lucht vallen voor mij.)

Wat ik hartstikke leuk vind en ook goed snap is wat je hier schreef :

Citaat:
Mijn eerste sapje was een booster shotje van gember en appel. Ik was oprecht verbaast! Wat lekker! Niet snoep/koek/ijs/voldoening lekker maar de smaak was echt helemaal niet verkeerd!

Dit soort ontdekkingen uitbouwen, daar heb je als mens heel veel aan.
'Tjonge, dit kan ook lekker zijn, dit is goed voor mijn lijf, hoe voel ik me hier bij....?'
(Dat is ook echt een gewoonte doorbreken en luisteren hoe het voor jou is.)

And please: " Ik wil hierin leren dat een normaal gezond voedingspatroon voldoende is en dat ik mijn lichaam kan gaan leren voeden en niet mijn mentale staat" is een prima doelstelling - maar dit ben je nu niet aan het doen. Dat geeft op zich niets - (....weigeren te liegen....), je doet nuttige 'out of the box/ gewoonte' ervaringen op.

Wat bedoel je bijvoorbeeld met "leren"? Lees een goed boek over voeding, dan weet je wat voldoende en afdoende voedsel is om de dag zonder honger door te komen (en zonder aan te komen).
Dat is mentaal: weten hoe het moet.

Daarna de vraag, hoe het zou voelen om zo te eten - dat is een compleet andere manier van leren.
Mogelijk bouw je vertrouwen op (= ja, leuk - een stevige smoothie en dan uren geen trek meer: wat een rust! Fijn!!!). Dat hoop ik van harte! ...maarals jij gelooft dat het heel zwaar gaat worden, dan ga ik hier juist aan twijfelen.
(Wie fiks gaat afzien, 'want ik ben op dieet' bouwt geen vertrouwen op - hoogstens het mentale weetje dat je het hebt volgehouden "en dat je dus kunt afzien".)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 00:39

Flups schreef:
Jannepauli bij mij heeft het niet zozeer die functie :) ik weet dat mijn lichaam zichzelf kan opschonen maar ik wil kijken of ik er mentaal sterker van wordt en of ik dingen kan loslaten die ik al heel erg lang als veilige haven heb gezien.

Dan heb je en ander soort detox nodig. Mentaal sterker worden doe je m.i. niet door jezelf een maand 'op sap' te zetten. Je bent geen yogi. Wat wel helpt is een goed gesprek met jezelf aan gaan, de realiteiten van het leven onder ogen zien. In je eigen kracht gaan staan en je niks laten aanpraten of aanprijzen door anderen. Zoek waar het te vinden is: in je hoofd, je geest, je hart.
Niet in het vehikel waar je in rond loopt.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 08:33

Ik heb even moeten nadenken over het antwoord wat ik wilde geven op jou reactie janneke2 maar ik begrijp je berichtje wel.
Wat je zegt over de yama's en de niyama's klopt, en we hebben ze ook allemaal besproken maar ik ging er vanuit dat het overgrote deel toch niet wist waar ik het over had :Y) dus heb ik alleen de yama's aangekaart. Het klopt dat het vanuit zelfstudie gedaan wordt. Mijn lerares ging er dieper op in op basisbehoeften en hoe die deze dag teniet gedaan wordt. Zij opperde dat ze ooit een detox deed om terug te gaan naar haar basisbehoeften en zo wederom duidelijk te maken aan zich zelf dat ze bepaalde dingen (in haar geval bvb koffie) niet perce nodig heeft.

Ik ging daar lang over nadenken want ik ben nu emotioneel en mentaal ook afhankelijk van mijn eten en ik wil kijken of dit voor mij ook werkt.

Is 28 dagen dan te lang? Ja mss wel, maar het is voor mij een experiment om te kijken hoe mijn lichaam en ikzelf er op reageren en vanuit daar weer verder te gaan met eten.

Jannepauli wat jij zegt versta ik ook wel maar toch wil ik dit een kans geven omdat ik er een goed gevoel bij heb.
En laat ik voorop stellen dat dit geen uithongeringsproces is. Ik heb totaal geen honger en als ik dat wel heb dan mag ik gewoon wat extra eten. Het is alleen de bedoeling dat het overgrote deel van de dag bestaat uit smoothies en sapjes en wat je daarnaast nog eet moet volwaardige voedingsstoffen bevatten.

Bedankt voor jullie reacties!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:40

IMO is dit niet afstappen van je obsessie met voedsel maar er juist nog eentje aan toe voegen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:42

Ja, idd: terug naar de basis behoeften: fruit, groente, peulvruchten, spirulina, noten - dan heb je die vis en omelet niet eens meer nodig. (Een soort van paleodieet.)
...en dan idd "kijken" hoe je hier op reageert.
Als je echt fysieke behoefte aan eten voldaan is (....zo is er het gezegde dat veel dikke mensen ondervoed zijn, tegenwoordig roept men dan 'suikerverslaving'...) wat gebeurt er dan met je emoties...?
Interessant! Leuk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 08:49

Ik ben wel beniruwd waar ik info over deze detox kan vinden?
Heb je ene internetsite of wat dan ook voor me??

En over het algemeen word gewaarschuwd sapvasten niet langer dan 2 weken te doen in verband van missen van belangrijke voedingstoffen :j
Mijn zus heeft het 9 dagen gedaan, was daarna wat kilo'safgevallen, en ook ontzettend moe
en blij dat ze weer normaal kon eten :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:51

Ayasha schreef:
IMO is dit niet afstappen van je obsessie met voedsel maar er juist nog eentje aan toe voegen.

Eens, en orthorexia ligt op de loer

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:57

Voor een deel sluit ik me aan bij phormicola. Ik geloof niet in detoxen, verhaal over de lever enzo inderdaad. Maar verder vond ik wat ik las in het begin van je verhaal vrij zinnig.

Citaat:
Ook kwam er aan bod dat we zo af en toe eens een ‘’detox’’ zouden kunnen inplannen. En dan zet ik detox tussen haakjes omdat het hier niet bedoeld wordt als opschoning (deels wel, maar deels ook niet) maar voornamelijk om gewoontes los te laten en te leren luisteren naar je lichaam en basisbehoeften. Even terug naar de basis en leren luisteren naar je lichaam.

En toen was je me kwijt. Luisteren naar je lichaam en basisbehoeften. En dan een sapkuur van 28dagen? Hoe is dat luisteren naar je lichaam en basisbehoeften?
Verder denk ik dat wat Janneke zegt echt wel hout snijdt. Ik snap dat je van de emotionele binding met eten af wil, maar waarom moet dat met een sapkuur? Waarom maak je dan geen volwaardige gezonde dagmenu's voor jezelf, vooraf, zodat je daar geen emoties aan kunt koppelen en ga je dat 28dagen doen? Wat is je reden om te kiezen die emotionele binding los te laten met sapjes boven volwaardige voeding, juist als je naar je lijf wil luisteren?
En daarnaast: wat is er mis met emotie linken aan eten? Doen we dt niet met alles? Geuren roepen ook emoties op. Het wordt pas een probleem als je die emotie niet onder controle kan houden. Maar dan weer: waarom heb je daar sapjes voor nodig?

Nogmaals: ik snap je redenering en die snijdt ook best hout. Even al je gewoontes doorbreken en resetten. Maar waarom zou je dat op zo'n ongezonde manier doen als je doel juist is om naar je lijf te leren luisteren?

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:30

Detox bestaat niet. Die hoofdpijn en stress verschijnselen zijn de signalen van je lichaam dat aan het verhongeren is. Bovendien heb ik nog nooit van een 28 dagen durende sapkuur gehoord. Ik denk dat het een onderdeel is van je eetstoornis en dat je dat niet onder ogen kan of wil zien. Vind het behoorlijk gevaarlijk en ik zou eerlijk gezegd gewoon kappen als ik jou was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:37

Ayasha schreef:

Het is waarschijnlijk niet wat je wil horen TS, maar ik denk inderdaad dat je met het volgen van deze detox je probleem verlegt. En dat is zuur, natuurlijk.... Maar het is juist belangrijk dat je normaal leert eten, en dit is mijn inziens niet de juiste manier om dat te doen. Het is een uiting van controle op wat je binnenkrijgt. Het feit dat je stress/hoofdpijn hebt zegt al heel wat. :(:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:59

Jammer dat er zo weinig mensen geloven in het detoxen. Uiteraard filtert de lever alle afvalstoffen uit je eten, maar tegenwoordig zitten er zo veel afvalstoffen in ons voedsel dat de lever gewoon zo zwaar belast wordt dat die afvalstoffen gaat vasthouden en mensen alsnog allerlei klachten krijgen.
Hebben jullie de docu Sick, Fat and Nearly Dead al eens gezien? Dat gaat niet over smoothies, maar echt sap gemaakt met een sapcentrifuge, en het is echt ongelofelijk hoe veel mensen veranderen na een kuur van 60 dagen :wow: Dat gaat dan wel voornamelijk over mensen die echt ziek zijn of overgewicht hebben, maar ik denk dat het niet slecht is om die ziekte gewoon voor te zijn en af en toe de lever eens de kans te geven om 'schoon te spoelen' zeg maar.
Het voordeel van smoothies is dat je het verse eten niet meer allemaal hoeft te kauwen waardoor je veel meer groente en fruit kan eten dan normaal, en daardoor ook meer vitamines en mineralen binnen krijgt.

En de hoofdpijn, dat is waarschijnlijk de suiker/cafeïne 'verslaving'.. Daar heb ik ook last van als ik ineens geen cola meer drink als ik een tijdje elke dag cola heb gehad.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:11

En juist dat laatste zorgt voor problemen, 8nnemiek. Kauwen is een psychische behoefte, iets wat je bijna 'nodig hebt' om je oké te voelen.

Alles wat er als sap in gaat, komt er als sap ook weer uit. 28 dagen lang een sapkuur is echt een aanslag op je darmen, ze hoeven nauwelijks peristaltische bewegingen te maken om de ontlasting voort te stuwen. Of het de lever detoxt, nah, maar goed, ik ben een nuchtere bioloog. Maar stel dat het je lever schoonmaakt, dan is het effect op je darmen alsnog niet goed en ga je die detox gelijk weer tegen.
Een paar dagen is best oké denk ik. 28 dagen.. not so much.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:38

Heb je wel eens een smoothie gehad met vezelrijke groentes/fruit? Die krijg je haast niet weg zonder te kauwen ;)
Deze vezels komen uiteraard ook weer gewoon in je darmen terecht :)
Sapjes uit de sapcentrifuge is een ander verhaal natuurlijk, maar zo'n kuur wordt vooral gebruikt bij echt zieke mensen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:48

Hmm, ook ik zet er mijn vraagtekens bij of dit in jouw situatie nou echt een goed idee is.

Dat gezegd hebbende vind ik detoxen wel erg interessant. Zelf nooit gedaan, maar ben er toch wel nieuwsgierig naar.

Mag ik vragen hoe jij aan die 'kuur' komt? Trek je recepten van internet of heb je echt zo'n kuur aangeschaft?

Het lijkt mij namelijk wel wat om te proberen. Geen 28 dagen (veel te lang!), maar wat korter en misschien een tikje aangepast. Ik merk gewoon dat ik teveel troep wegwerk waar mijn lijf verder niet echt iets aan heeft om het zo te zeggen. Dit lijkt mij wel een fijne manier om een beetje af te kikken.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:43

Mag je in die dagen alleen maar sapjes enzo?

Ik 'ken' wel Clean 9. Ook een detox programma van volgens mij een week lang. Kan je veel ervaringen over vinden.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:17

Preventief je lever "reinigen" is net als preventief HIV medicatie slikken; grote onzin. Als je echt zo ziek bent dat je vloeibaar voedsel tot je moet nemen lijkt het me dat dat ook in combinatie gaat met een behandelend arts die daar streng zicht op heeft. Niet zomaar een of andere gehypte sapkuur. Maar dat kan aan mij liggen.