Een detox wordt het ook wel genoemd. Eerst stond ik er lijnrecht tegenover. Detoxen zou niet werken, punt. Maar ik begin onderhand de moed in nieuwe technieken op te geven en weet dat er nu onderhand echt iets moet gaan veranderen want zo kan dit niet verder (zie mijn eetstoornis topic voor meer informatie)
Ik studeer momenteel voor yogainstructrice en afgelopen vrijdag hadden we het over de Yama’s van het 8-voudige yoga pad. 1 van die yama’s gaat over het zorgen voor je eigen lichaam en geest. Daarin kwam naar voren dat we tegenwoordig bepaalde handelingen/gedachtes etc hebben die we eigenlijk van oorsprong niet nodig hebben. Natuurlijk kwam bij mij gelijk mijn eetpatroon in gedachte. Ik heb alles behalve een goed eetpatroon en daar zou volgens het 8-voudige yoga een aandachtspuntje in zitten. Ook kwam er aan bod dat we zo af en toe eens een ‘’detox’’ zouden kunnen inplannen. En dan zet ik detox tussen haakjes omdat het hier niet bedoeld wordt als opschoning (deels wel, maar deels ook niet) maar voornamelijk om gewoontes los te laten en te leren luisteren naar je lichaam en basisbehoeften. Even terug naar de basis en leren luisteren naar je lichaam.
Dus zo impulsief als ik ben vond ik dat dat wel een goed idee was voor mij. Ik besloot te gaan detoxen. Ik wil hierin leren dat een normaal gezond voedingspatroon voldoende is en dat ik mijn lichaam kan gaan leren voeden en niet mijn mentale staat.
Ik hoop dat deze kuur, waarvan ik verwacht dat deze best heel zwaar gaat worden, mij het inzicht geeft en de verlossing van mijn obsessie met voeding.
Vandaag was dag 1.
Mijn eerste sapje was een booster shotje van gember en appel. Ik was oprecht verbaast! Wat lekker! Niet snoep/koek/ijs/voldoening lekker maar de smaak was echt helemaal niet verkeerd! Ik heb, omdat ik moest werken, gelijk de sapjes voor de rest van de dag gemaakt en 1 daarvan ook meteen opgedronken omdat ik best nog wel honger had.