Goed eten/afvallen als je (bijna) niks kan/mag doen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Goed eten/afvallen als je (bijna) niks kan/mag doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 17:38

Op dit moment zit er iets niet goed in mijn rug waardoor er een zenuw flink geprikkeld is en ik pijn heb in mijn rechterbeen.
Ik kan alleen zitten, liggen en kleine stukjes lopen.
Maar goed er mogen wel wat kilootjes af en aankomen wil ik natuurlijk helemaal vermijden.
Ik weet prima hoe ik dit moet aanpakken als ik alles kan, maar in mijn huidige situatie vind ik dat wel aardig moeilijk.
Wie zit er ook in een zelfde soort situatie of heeft er in een zelfde soort situatie gezeten? Alle tips zijn welkom.

123321

Re: Goed eten/afvallen als je niks kan/mag doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:42

Als je écht amper beweegt (bedrust) kun je gewoon je BMR aanhouden als zijnde je kcal doel. Dat is wel echt heel weinig voeding, dus ik duim voor je dat je snel weer op de been bent :j

hagelslag

Re: Goed eten/afvallen als je (bijna) niks kan/mag doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:21

Ik zit in een soort van zelfde schuitje.
Knieoperatie gehad 4 maart en mag nog altijd niet echt wat doen.
Maar jeetje ik voel me nu best rond....

Sinds ik het ongeluk had(24december) tot nu ca 6 kilo erbij... Door gebrek aan beweging en normaal beweeg en at ik ook opzich redelijk wat.
In hetbegin helaas ook te veel gegeten, was het nog "gewend".
Nu eet ik echt heel wat minder en blijft het tenminste gelijk.
Wens je in ieder geval beterschap

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:31

Als ik de hele dag zou zitten, zoals in jouw situatie, zou ik juist geen honger hebben. Juist als ik actief ben, krijg ik trek.
Ik zou aanraden om gewoon wat minder te eten. 's Ochtends, een tussendoortje, 's middags, tussendoortje en een kleine portie 's avonds. Als het goed is heeft je lichaam namelijk ook niet veel trek in deze ruststand, dan zou aankomen ook niet snel gebeuren.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:36

@yunaa, mijn lichaam wou pas na 2-3 weken "niks" doen minder qua eten hebben. Nu hoef ik bij wijze van zo goed als niks te eten

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:37

Ik kom ook gezellig meedoen. Ik kan ook vrijwel niets, heb onverklaarbare klachten aan mijn onderbenen waardoor ik weinig kan lopen, heel moe ben en steeds met mijn benen omhoog moet liggen. Ben ook bezig met afvallen. Ik heb zelf heel erg veel last van verveling-eten. Als ik druk ben heb ik vrijwel geen honger, maar als ik niets doe kan ik de hele dag eten en heb ik ook steeds een hongergevoel.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:54

Maanlicht schreef:
Ik kom ook gezellig meedoen. Ik kan ook vrijwel niets, heb onverklaarbare klachten aan mijn onderbenen waardoor ik weinig kan lopen, heel moe ben en steeds met mijn benen omhoog moet liggen. Ben ook bezig met afvallen. Ik heb zelf heel erg veel last van verveling-eten. Als ik druk ben heb ik vrijwel geen honger, maar als ik niets doe kan ik de hele dag eten en heb ik ook steeds een hongergevoel.

Drinken, drinken en nog meer drinken :j Zoals eerder gezegd heb je in totale rustmodus maar weinig nodig, dus als je zo die drang voelt om te eten (snaaien), pak dan iets te drinken. Water/thee bij voorkeur, beetje ranja helpt tegen de 'zoete drang'.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:27

Jep hier ook een. Al 2,5 jaar ernstig ziek waarvan laatste maanden /jaar nog beetje veel erger.
Begin maart zijn mijn drains van hersenen/rug naar buikholte verwijderd door ernstige en uitgebreide infecties waaronder hersenvliesontsteking en buikvliesontsteking... Helaas bij t verwijderen van de drain in mijn rug (door een afgescheurd stuk) zijn er wervels kapot gemaakt/gebroken, waardoor ik nu een instabiele rug heb. Dus kan en vooral mag nu helemaal bijzonder weinig.

Nu heb ik vrijwel nooit honger, maar ga vaak wel uit verveling "snaaien". Nu ben ik in de afgelopen 2,5 jaar ongeveer tien kilo aangekomen (en er mochten er sowieso al vijf kilo af, haha :+ ). Nu probeer ik stukjes komkommer te pakken of wortels, tomaatjes, enz. Dus weinig calorieën.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:45

Doubtless schreef:
Maanlicht schreef:

Drinken, drinken en nog meer drinken :j Zoals eerder gezegd heb je in totale rustmodus maar weinig nodig, dus als je zo die drang voelt om te eten (snaaien), pak dan iets te drinken. Water/thee bij voorkeur, beetje ranja helpt tegen de 'zoete drang'.

Dat doe ik inderdaad al wel, alleen dat helpt niet echt. Drink liters thee op een dag thuis, maar blijf toch heel hongerig. Het wisselt ook wel per dag, en de tijd van de maand :').

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 23:53

Ik beweeg op dit moment naar de pijn. Dus bedrust is het gelukkig niet echt. Ik ben ook echt een "verveel" eter, zeker nu de pijn voor het grootste gedeelte weg is sinds ik Morfinetabletten slik. Daarvoor had ik constant pijn, dat ik absoluut geen honger meer had.
5 jaar geleden ben ikbijna 20 kg afgevallen, maar het grootste gedeelte zit er alweer op. Vreselijk zonde gewoon en zeker als ik mezelf nu in de spiegel zie.
Water drinken doe ik genoeg, ook omdat je gewoon een hele droge mond krijgt van deze medicatie. Maar nog moet ik me vreselijk zien in te houden. Dan denk ik maar aan het doel waarvoor ik het moet doen. Maar ik zoek dus de manier om dit te kunnen doen en vol te houden zolang ik niet voluit kan bewegen.

Tomaat en komkommer ben ik dol op, dat ligt hier altijd wel al voor het pakken :)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 00:12

Misschien is het mogelijk om al zittend of liggend arm- en schouderspieren wat te trainen met gewichtjes of banden.
En tegen verveling/snaaien zou mindfulness of meditatie kunnen helpen. Bepaalde ademhalingsoefeningen of yoga onderdelen, zoals je nekspieren losmaken kunnen de meeste mensen wel doen.

Suiker proberen te vermijden, daar wil je lichaam steeds meer van hebben, dus blijf je hongerig. Groenten en noten vullen beter en zijn gezonder. In rustmodus is je vetverbranding hoger dan je koolhydraatverbranding, je hoeft daarom (goede) vetten niet te gaan vermijden. Je hebt alleen geen vol bord pasta of 8 boterhammen nodig, zoveel energie gebruik je niet

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Zelf kan ik eten wat ik wil, maar vanwege een sportverleden weet ik ongeveer hoe het zit met voeding en energie

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 06:24

Ik heb zelf heel lang heel weinig gekund en ik ben slank gebleven door minder te eten.
En ik ben om andere reden gestopt met het eten van brood, dat scheelt ook veel.
Verder als je eet goed eten, dus liever twee gekookte eieren als een boterham.
Daar blijft je suikerspiegel langer stabiel van.
En fruit alleen i.c.m. vet en niet te zoet, het vet zorgt dat je dan geen suikerdip krijgt.
Een smoothie is een idee, ik had er vaak een met sinaasappelsap, een halve banaan, spinazie en een lepel kokosolie of bijv. Lijnzaad.
Wil je echt uren volzitten is een schep eiwitpoeder erdoor een aanrader.
Verder zou ik weg blijven van melkproducten.
Wat ook een aanrader is bij onnodig veel trek is colon clean.
Dat is physsilium husk en dat zet uit in de darmen waardoor je voller zit, ik heb het een poosje gebruikt nadat ik Ritalin had geslikt.
Ik had daardoor tijdens de medicatie geen honger, en had dus aangeleerd zoveel mogelijk te eten als ik ook maar enigsinds trek had, daar was mijn lijf aan gewend.
Dat moest ook wel anders viel ik teveel af.
Toen ik stopte had ik dus 24/7 honger, terwijl ik genoeg at en gestaag aan kwam.
Gewoon gewoonte geworden en mijn eetpatroon verstoord door de medicatie.
Ik heb toen elke dag tussendoor een schepje van dat spul in wat appelmoes gedaan en dat heeft mij vrij snel weer aan een normaal eetpatroon geholpen.
Ik zat van dat spul gewoon zo vol dat ik veel minder snaaitrek had. :)
Het lichaam kan het ook niet verteren dus zero calories.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 12:22

Geen brood en ook geen melkproducten? Waar kan ik dan eventueel mee ontbijten? En lunchen?
Ik vind het fijn om wel iets te kauwen te blijven hebben. :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:27

Ik volg hier even... door mijn spierziekte heb ik niet de kans om te sporten of te inspannende dingen doen.
Ik probeer nu eens per week te zwemmen maar aangezien 2 baantjes heen en weer dat ik al kapot ben werkt dat qua afvallen ook niet 100 :))
Hier ook een verveel-eter... Heb nu gister wel lekker fruit gehaald zoals appels, en dan proberen rustig te eten O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:31

Als je vooral snaait uit verveling, dan is het misschien belangrijker om wat te doen tegen de verveling dan om je eetpatroon helemaal op zijn kop te gooien.
Natuurlijk is het verstandig om je porties te verkleinen als je weinig fysieke inspanning hebt, maar verder zou ik me vooral richten op 'bezigheidstherapie'. Kijk bijvoorbeeld eens op EdX.org of Coursera.org voor leuke (gratis!) online cursussen gegeven door universiteiten van over de hele wereld. Ga tekenen, schilderen of start een blog. Misschien kan je naast Mod zijn nog wat extra taken op bokt oppakken?

Echt afvallen zal moeilijk zijn met zo weinig beweging, maar voorkomen dat je verder aankomt zou toch wel moeten lukken op die manier.

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:41

Toen ik vorig jaar m'n rug brak en 3 maanden plat moest was ik ook enorm bang om aan te komen. Om dat te voorkomen heb ik toen de MyFitnessPal app geïnstalleerd op m'n telefoon om zo bij te houden wat ik at. Dit heeft bij mij geholpen, ik ben niet aangekomen en nog een paar kilo afgevallen die er sowieso wel af mochten. Voor snaaimomenten zorgen dat je komkommer, snacktomaatjes, paprika of worteltjes o.i.d. in huis hebt. :) Beterschap!