Zwanger zijn en paardrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iloscorp

Zwanger zijn en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 09:01

Goedemorgen bokkers *\o/*

Ik wil me alvast wat verdiepen in het wel of niet paardrijden tijdens een zwangerschap.
Wat zijn de voor- en nadelen?

Ik ben benieuwd hoe jullie dat hebben aangepakt.
Heb je ervoor gekozen om door te gaan met paardrijden?
Of ben je gestopt zodra je wist dat je zwanger was? En waarom?

Brand maar los, ben benieuwd naar jullie ervaringen :)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:05

Ik ben nu 17 weken zwanger en rij nog steeds op mijn Pre ruin. Ik heb wel wat last van mijn bekken maar rustig aan gaat prima. Moet wel zeggen dat mijn Pre nooit gek doet, op een ander paard ga ik echt niet zitten. Ik ga ook geen buitenritten meer maken ivm onverwachte situaties. Ik heb wel een mega slechte conditie. Ik rij nu stap draf galop en dan ben ik op. Ik hoop vanaf 1 mei iemand te hebben die hem wat bij gaat rijden voor me. Daarnaast wil ik hem eens op gaan pakken in grondwerk alla Tristan tucker gezien hij best een schijtluis is. Mooi bezigheidstherapie komende maanden.

liesd

Re: Zwanger zijn en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:09

Ik ben met acht weken gestopt omdat ik te misselijk was om op een paard te zitten, en toen die misselijkheid over was (heeft bij mij wel heel lang geduurd, tot 24 weken) zat mijn buik in de weg. Nog zes weken te gaan, en dan hopen dat ik er snel weer op kan :)

Hij is intussen wel gereden door mijn instructeur en een vriendin die hem mee naar buiten neemt. En ik ga wel om te knuffelen en om wat grondwerk te doen.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:09

Ik ben 16 weken zwanger en rij nog steeds op de manege. Kijk wel op wat voor paarden ik ga zitten, stap niet meer op de drukke paarden. Merk dat veel doorzitten niet meer lekker voelt voor mijn buik, maar voor de rest kan ik alles nog prima aan. Ik heb ervoor gekozen om door te gaan tot het moment dat het fysiek niet meer fijn voelt of dat ik onzeker word. Dan stop ik gelijk ;) Voor de rest vind ik het nog veel te fijn om een uurtje te genieten op een paardenrug.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:10

Mijn ervaring:

Bij de 1e, bijna 7 jaar geleden heb ik doorgereden tot een week of 27. Paard voelde perfect aan in welke doen ik was. Lekker braaf en ze is werkelijk waar nog nooit zo lief geweest. Ik had niet zoveel buik en de verloskundige vond het prima dat ik nog gewoon op het paard zat.
Daarna heb ik haar stil gezet, lekker op de wei en na een tijdje weer opgepakt.

Nu ben ik inmiddels 25 weken zwanger en gestopt met rijden in de 18e week van mijn zwangerschap.
Ik vond het heerlijk nog lekker in beweging en nergens last van tijdens het rijden.
Nadeel: ik was wat slomer met opstappen en had toch meer schrik om te vallen waardoor ik een soort van onzekerheid over bracht op mijn paard. Nu heb ik een behoorlijke rilbil van 5 jaar, waar dit gewoon niet bij werkt.
Hij is braaf maar wil wel eens wat proberen en ik zat er daardoor onzeker op.
Nu heb ik ervoor gekozen om hem 3x per week te longeren en 2x in de week te laten rijden. Ik doe alles nog zelf maar stap er gewoon niet meer op.

Ik reed overigens wel intensief, ongeveer 5x in de week en heel actief wedstrijden.
Laatst bijgewerkt door Snuupke op 19-04-16 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:10

Ik heb tot ruim 20wkn gereden maar in het begin maar heel matig omdat ik de eerste 4 maanden echt doodziek was en daarna veel last van mn buik waardoor rijden eigenlijk neerkwam op een rondje stappen om het perceel heen (daar was een pad) en na een rondje stappen deden we datzelfde nog 4x in galop. Draf was op een gegeven moment echt niet meer te doen maar galop in verlichte zit ging best.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:11

Zolang je lijf meewerkt en je op een veilig paard rijdt, ongelukje kan gebeuren hoor maar het ene paard heeft dat toch vaker dan het andere, kan je best lang doorrrijden. Ik stopte helaas al met een week of 12 omdat mijn lijf niet meewerkte, buikspieren wilden weinig werk meer doen.
Laatst bijgewerkt door troi op 19-04-16 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:12

Ik heb tot 16 weken wedstrijden gereden en daarna was mijn paard verkocht. Ik werd ook vrij snel dik, dus het zat ook niet lekker meer.

Met 26 weken nog een keer bij mijn paard op bezoek gegaan en er (met pijn en moeite) op geklommen, maar ik hoor ook genoeg mensen die nog wel lang doorrijden en er haast geen last van hadden.

De eerste weken zit het kindje goed achter je bekken verstopt, maar daarna werd ik echt wel voorzichtig en niet meer op andere paarden ;)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:12

Ik heb tot 23 weken gereden.. en had nog wel even Door kunnen rijden, maar mijn omgeving kon er niet meer mee om gaan.

Achteraf was ik beter nog langer doe gegaan, want een paar weken na het stoppen kreeg ik enorm last van bekken instabiliteit.
Ik link dat nog steeds aan elkaar.

Moet zeggen dat ik een dood braaf paard had.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:14

De verloskundige zei tegen mij dat als je je verstand gebruikt en op een rustig paard gaat zitten de kans dat je valt even groot was als de kans dat je een ongeluk in het verkeer zou krijgen. Dan hebben we het wel over het bewust vermijden van extra risico's, zoals buitenritten, springen e.d.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:15

De eerste 12 weken was indd niet fijn rijden ivm misselijkheid. Heb zelfs een keer over hem heengekotst :o gelukkig vond ie dat niet zo heel erg. Ik kon het echt niet meer inhouden.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:18

_Zsazsa_ schreef:
De eerste 12 weken was indd niet fijn rijden ivm misselijkheid. Heb zelfs een keer over hem heengekotst :o gelukkig vond ie dat niet zo heel erg. Ik kon het echt niet meer inhouden.

:oo :=

Ik heb met beide zwangerschappen tot 30 weken gereden toen kreeg ik echt last van mn bekken. Gewoon goed naar je lichaam luisteren

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:18

Ik heb tot 12 weken gereden, echter was t paard op dat moment vrij groen en erg brutaal. Wilde geen risico lopen er plat op m'n buik af te gaan.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:22

ik ben deze ronden moeten stoppen op 8 weken zwanger schap! was te misselijk braakte te veel dus had geen energie om erop te blijven zitten. stap nu nog wel eens een rondje uit ( 1x in de maand ) maar inmiddels dus danige bekken klachten dat ook echt rijden er niet in zit! ( nu 25 weken )

maar als ik een droom zwangerschap gehad zou hebben zonder klachten zou ik nog in het zadel klimmen

liesJ

bij de eerste ben ik gestopt bij 7 weken ivm enorm veel buikpijn. daarna af en toe even opgezeten voor een foto maar niet meer echt gereden.

pony is nu met pensioen en rijd bij me trainster maar zodra ik wist dat ik zwanger was gelijk gestopt

ik durf het niet aan, stel ik val en gebeurd iets met de baby, dat vergeef ik mezelf nooit.
dus dan maar 9 maanden niet rijden

Poosje81

Bij de 1e tot 34 weken, nu weer zwanger (11 jaar later) en 26 weken, ik rij nog wel maar met mate en alleen op de brave. Keer of 2 per week. Heb nu ook veel meer buik...

Nanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:30

Ik heb bij de eerste tot 23 weken gereden en ben er toen af gevallen.. #) gelukkig heeft dit geen consequenties gehad maar bij de zwangerschappen die volgenden (ik ben nu zwanger van de derde) ben ik elke keer bij 20 weken gestopt. Mijn buik wordt dan wel echt dikker en ik ben dan zelf gewoon minder snel en handig.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:34

Ik heb tot 36 weken gereden. Alleen zat niet meer lekker in mijn springzadeltje (balans) dus met een barefoot of bareback pad.

Alleen op mijn eigen paard en vooral buitenritjes (stap en kleine stukjes draf).

Met 37 weken bevallen en 3 weken later zat ik er weer op.

Moet wel zeggen, ik had geen klachten en amper buik (anders was ik wel gestopt)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:34

Ik was met 10 weken zwangerschap gestopt met rijden.
Ik zou het risico nooit en te nimmer willen lopen dat er iets zou gebeuren.
Hoe betrouwbaar ze ook kunnen zijn, het blijft een dier.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:36

Ik heb tot 18 weken door gereden in m'n wekelijkse manegeles. Lichamelijk ging t nog prima maar merkte toen dat ik niet goed meer door durfde te pakken dus toen ben ik gestopt. Kreeg overigens iedere week hetzelfde paard zodra ik bekend had gemaakt dat ik zwanger was, zodat t zo veilig mogelijk was.

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:36

Ik heb bij de eerste redelijk fanatiek gereden tot de laatste dag. Ongeveer 5 keer per week nog. Zaterdag gereden en zondagavond begonnen de weeën. Bij nummer 2 kreeg ik toen ik rond de de 25 weken was kramp in mijn buik van het rijden dus toen gestopt.
Na beide zwangerschappen zat ik er met een week weer op. Maar ik had mazzel dat ik geen hechtingen en een super snelle bevalling had.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 09:36

Wat een reacties al! Bedankt allemaal :D

Het loopt heel erg uit een zo te lezen... en conclusie tot nu toe: luisteren naar je lijf en (uiteraard) geen extra risico nemen.

Haha en dat verhaal over overgeven op je paard ehhhh :x

Friesam jij hebt echt lang door gereden, leuk om te lezen!!

Ravellie, daar zit zeker ook wat in hoor!

Zeer interessant om te lezen. Hopelijk zijn er nog meer mensen die hun ervaring willen delen met wel of niet door rijden tijdens de zwangerschap.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:40

Bij de eerste drie heb ik meteen niet meer gereden. Ik zou telkens net beginnen met een nieuw (bijrijd)paard, dat ik dus nog niet kende. Nu bij de vierde, heb ik mijn eigen pony nog wel gereden toen ik zwanger was, maar kon niet veel: ik kreeg met 14 weken al last van mijn bekken. Ik was toch opgestapt om het te proberen, en dat ging nog best goed. Helaas kreeg ik pas later ('s avonds) de klap: ik kon niks meer... Tja, bekend probleem bij bekkenpijn blijkbaar, je voelt het pas achteraf dat je teveel heb gedaan.

Daarna nog een keer staprit gemaakt, dacht dat dit wel ging. Na bijna een uur kon ik amper meer afstappen (kreeg mijn been gewoon niet (pijnloos) over dat zadel. Heb daar echt 5 minuten van bij moeten komen, en wederom de rest van de dag met pijn rondlopen.

Oke, dan nog een keer proberen: 13 minuten intensief gereden, mijn pony was al losgereden door iemand anders. Ook dit was teveel (20 weken zwanger) en kon ik niet lekker meer zitten. Dat was dus de laatste keer dat ik opstapte, het werkte gewoon niet.

Nu (28 weken zwanger) gaat het veel beter met mijn bekken, de baarmoeder ligt veel hoger. Maar ik heb echt een flinke buik, dus het voelt nu sowieso niet goed meer. Ik wacht nog wel 4 maandjes..

Edit: TS: die conclusie ben ik het dus helemaal mee eens!

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:42

ilonamandjes schreef:
Het loopt heel erg uit een zo te lezen... en conclusie tot nu toe: luisteren naar je lijf en (uiteraard) geen extra risico nemen.

Ik denk dat dat inderdaad het allerbelangrijkste is :)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:43

Ik heb ongeveer tot 20 weken doorgereden.
tot mijn pony besloot na een buitenrit in rengalop naar huis te gaan, vond ik het wel welletjes geweest haha.
Ik merkte dat mijn zit echt waardeloos werd en ik veelste voorzichtig werd.
maar zolang je lichaam het toelaat, zal ik zeker lekker blijven rijden!

De verloskundige kon voelen dat ik veel heb paardgereden haha.