Zout minderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

Zout minderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 15:07

Als tegenhanger van het suiker-afkicktopic, het zout-verslaving topic.

Om maar met mezelf te beginnen:

Ik hou van hartig eten. Ik zal nooit zelf een chocola of pak koekjes kopen, maar daarentegen houd ik ontzettend van al het andere. Zoute kaasjes, chips, nootjes, vleeswaren etc.

Nu heb ik een redelijk normaal eetpatroon, qua snoepen, dus daar zit het probleem niet zozeer. Maar ik gok dat ik dagelijks té veel zout binnen krijg. Niet omdat ik het er extra op strooi oid, maar omdat ik zoute producten koop. Het is meer een onderliggend probleem. Ik eet vaak kaas op mijn brood en 's avonds een lekkere dressing over m'n salade en eten op smaak gebracht met kruiden.

Maar hoe zout minderen als het aan zó veel producten is toegevoegd als smaakversterker?

Ik ben begonnen met kruiden te kopen die geen zout bevatten (bijvoorbeeld kipkruiden etc) en probeer minder uit pakjes en zakjes te koken (bijvoorbeeld van pasta en rijstgerechten).

Wie helpt mij in de strijd tegen de overtollige natrium inname *\o/*

Het is niet mijn doel om compleet zoutarm te gaan leven, maar om mijn inname te verminderen.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:14

Dressing zelf maken? Beetje (olijf)olie, azijn, mosterd/mayonnaise, peper, zout, ui, knoflook, kruiden naar smaak, sla erbij en husselen maar :9.
Ik ben ook een liefhebber van hartig en maal niet om zoet.
Kaas vind ik ook niet echt lekker op brood, en eet dus hoofdzakelijk vleeswaren.

Verder dus zoveel mogelijk kant en klare producten laten staan en sausjes etc. zelf maken.
En verse kruiden kopen. Zijn vrijwel jaardoor verkrijgbaar bij AH in een potje aarde dus altijd vers.

secricible

Re: Zout minderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:15

veel zelf maken inderdaad.
Verder is brood een grote bron van zout, dus minderen in je broodinname. Wel kijken of je dan jodium bij moet slikken.
Kies verder voor kaliumzout (bijvoorbeeld losalt), kaliumzout is niet bloeddrukverhogend (zelfs bloeddrukverlagend) en er zijn aanwijzingen dat het toevoegen van kaliumzout gezonder is dan geen zout nemen. Tenzij je problemen hebt met je nieren :)

AmyII

Re: Zout minderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:27

Denk erom dat je in eerste instantie alles ongelooflijk flauw zult vinden... Zet door, want na verloop van tijd proef je het minimale beetje zout.
Wij zijn natriumarm gaan eten omdat we altijd samen aten met mijn schoonmoeder die nierproblemen had. Een patatje van de snackbar of een chipje vinden wij nu snel te zout en dus niet meer lekker.

Inderdaad niet meer uit pakjes en zakjes koken en geen kant- en klaar maaltijden nuttigen. Ook uitkijken met afhaal of ergens eten, je kunt altijd vragen of er beperkt zout in/ op mag.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:32

Net als met een teveel aan suikerinname, zelf dingen gaan maken. Dus je eigen verse kruiden halen en dan daarmee je kip kruiden(om maar een voorbeeld te noemen). Niet koken uit pakjes en zakjes, maar zelf doen.
En inderdaad, geen extra zout toevoegen, dus ook niet bij het koken van aardappels/pasta/groente extra zout toevoegen.

Je zult in het begin even moeten wennen omdat alles smaakloos lijkt, maar dat went wel weer.