Stress, rust en vooral nachtrust!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miramii

Stress, rust en vooral nachtrust!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 14:03

Ik heb even gezocht, maar kon geen vergelijkbaar topic vinden.

Momenteel zit ik in een stressvolle periode met een bruiloft, school en een verhuizing in het vooruitzicht. Erg leuk allemaal, maar ook erg druk. En ik merk dat het een beetje veel wordt. Sinds één week slaap ik hierdoor slecht. In slaap komen is geen probleem, maar doorslapen lukt niet. Ik wordt in de nacht vaak wakker en ben vaak vroeg wakker. Meestal kan ik daarna niet meer slapen.

Ik besef me goed dat het komt door zowel lichamelijke als emotionele stress. Meestal vermindert mijn stress door een goede nachtrust (vermoeidheid zorgt ervoor dat ik prikkelbaar en emotioneel ben). Normaal gesproken slaap ik eigenlijk altijd snel, diep en lang. Ik heb veel slaap nodig, dus deze week van vrijwel geen nachtrust breekt me nu al op. Normaal slaap ik zo'n acht uur per nacht, nu zo'n twee tot drie uur.

Mijn vraag is dan ook: hebben jullie tips voor ontspanning en een goede nachtrust?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Stress, rust en vooral nachtrust!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:22

Lekker op tijd in bed liggen, boekje erbij en geen elektronica. Bij mij helpt een warme kruik altijd in alle omstandigheden om lekker te slapen maar dat zal per persoon verschillen

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:25

Idd, het bovenstaande en misschien een homeopatisch middeltje erbij? Duurt vaak wel even voordat het werkt maar is verder niet verslavend. Heeft bij mij wel goed geholpen destijds.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:25

Valeriaan halen en slikken

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 14:45

De afgelopen dagen ben ik steeds tussen half negen en negen naar bed gegaan. Na het avondeten at ik niets en dronk alleen water. Om niet te veel stoffen binnen krijgen die energie geven. Zelfde geldt voor de elektrische apparaten, na het eten niet meer.
Ik wil inderdaad uitkijken voor verslavende middelen (slaappillen) omdat ik normaal super goed slaap. Misschien is valeriaan een goed idee. Werkt dat snel?

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:34

Valeriaan is een kruidenmiddel (homeopatisch) hangt van persoon tot persoon óf en wanneer het werkt. Geldt, vind ik, voor de meeste homeopatische middelen, je moet even kijken wat voor jou het beste werkt.
Misschien kun je bij de drogist eea navragen, die weten daar als het goed is wel wat vanaf.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:44

Hey Miramii! Ik zit precies in hetzelfde schuitje als jij. Wat fijn, een lotgenoot. Ik ga ook verhuizen binnenkort, daarna trouwen, en ben met een nieuwe opleiding begonnen naast het werk.

Ik ben overspannen geweest hierdoor, en nu heb ik hulp van een haptonoom om met mijn stress te kunnen omgaan. Zij heeft me het volgende geleerd;

Schrijf eerst in een schriftje alles wat je dwarszit of bezig houdt op. De zinnen en woorden hoeven niet te kloppen. Grammatica mag bagger zijn, maar schrijf schrijf schrijf.

Daarna;

Ok, wat bij mij helpt (en hopelijk bij jou ook): probeer in je lijf te komen en uit je hoofd, voor het slapengaan. Dit kan op 3 manieren (wat je zelf prettig vindt): 1. Met een geleide slaap"meditatie". Deze kun je vinden op YouTube, er zijn er een hoop. 2. Door een rustig muziekje (zen muziek of golven geluid bijvoorbeeld) op te zetten. Dan vanaf je kruin voelen hoe je lichaam voelt, een paar keer diep ademhalen en afzakken tot je tenen. Ga elk spiertje langs, het enige wat je hoeft te doen is observeren. Hoe voelt de spier? Warm, koud, gespannen of juist ontspannen? Neem waar, en ga door naar de volgende spier. Geef geen oordeel, het maakt namelijk niet uit. Maar vertel je lijf dat je er bent.
3. Zonder muziekje bovenstaande uitvoeren. Als je je hele lijf gehad hebt, span alles 1 keer goed aan en laat dan los met een diepe zucht. En glimlach! (Klinkt gek, maar het wekt een beetje positiviteit op)

Helpt dit niet? Probeer het nog een keer. :D Helpt dat niet? Ga even plassen, water drinken oid. En luister een rustig muziekje, en probeer het nog een keer.

Hopelijk helpt dit!!

Nikita_K

Re: Stress, rust en vooral nachtrust!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:44

Oja! Vergeet niet te genieten van deze hectische maar leuke periode! :D (moet ik vaak ook tegen mezelf zeggen hoor haha)