Pijn in kuit, niks raars te zien op echo. Ervaringen gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Pijn in kuit, niks raars te zien op echo. Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 16:41

Het verhaal:
Sinds vorige week vrijdag heb ik veel pijn in mijn kuit. Ik ben zo iemand van pijnstiller erin, en door gaan. Gewoon rustig aan doen van het weekend. Helaas is deze pijn echt venijnig. Lopen gaat moeilijk, staan al bijna helemaal niet.
Maandag naar de huiarts geweest. Optie trombose of toch een zweepslag. Dinsdag naar het ziekenhuis voor een echo. Alles zag er gezond uit en geen spierscheurtje te zien. Waarschijnlijk flink verrekt, dus masseren was het advies en die week rust. Vrijdag voelde alles alweer een heel stuk beter, gisteren weer gefietst en nu terug bij af. Vannacht slecht geslapen. Vriendlief heeft het aardig te verduren gehad.
Morgen maar weer de huisarts bellen.

Ik ben verder een heel bewegelijk iemand en stilzitten is niet mijn ding. Ik voel me dus ook aardig gefrustreerd nu.

Ik werk in een magazijn, dus daar is het dus waarschijnlijk gebeurd. Maar wat ik me kan herinneren heb ik niks voelen knappen.

Wie heeft er soortgelijks meegemaakt of ook ervaring hier mee?
Alles is welkom.

Anoniem

Re: Pijn in kuit, niks raars te zien op echo. Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:51

Ik heb het wel eens in mijn rug gehad, denk dat het misschien vergelijkbaar is met wanneer het in mijn rug echt in de spieren schiet. Ik ben dan een tijdje echt totaal niet mobiel en het doet pijn bij elke beweging. Jammer genoeg is de enige manier om dat beter te laten worden volgens mij toch echt rust.. Dus toch proberen zo veel mogelijk te zitten/liggen en je kuit te ontlasten :(:)

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:42

Wellicht anders eens een fysiotherapeut raadplegen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:21

Naar aanleiding van de titel van dit topic ga ik maar eens naar een leesklasje voor begrijpend lezen. Ik las iets héél anders :')

@TS: ik heb er geen ervaring mee. Maar dat verplicht stilzitten terwijl je een actief mens bent is echt heel vervelend. Sterkte!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:26

Rust houden. Zeker als het beter ging en door het fietsen weer erg is geworden. Als er spiervezels gescheurd zijn ben je zomaar 6 weken verder voor alle vezels volledig hersteld zijn. Eerste 2 weken rust, bewegen op geleide van pijn en dat bewegen ook geleidelijk opbouwen. Daarna steeds verder opbouwen (dus die 6 weken betekent niet dat je 6 weken niets kunt, afhankelijk van de schade).

Even op basis van je verhaal, ik adviseer patiënten eigenlijk altijd pas na een lichamelijk onderzoek :)
Een fysiotherapeut kan eventueel ook tapen wat verlichting kan bieden. Als je met gewoon lopen ook last hebt, zou een heel klein hakverhogingkje kunnen helpen om de rek op de kuit iets te verminderen maar zou ik in eerste instantie niet doen als het niet nodig is.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 20:10

Emmaa_ schreef:
Ik heb het wel eens in mijn rug gehad, denk dat het misschien vergelijkbaar is met wanneer het in mijn rug echt in de spieren schiet. Ik ben dan een tijdje echt totaal niet mobiel en het doet pijn bij elke beweging. Jammer genoeg is de enige manier om dat beter te laten worden volgens mij toch echt rust.. Dus toch proberen zo veel mogelijk te zitten/liggen en je kuit te ontlasten :(:)

Ik heb in het verleden twee hernia's gehad en een paar keer rugspieren gekneusd. Ik ken het gevoel ;). Maar met pijnstilling kon ik nog wel iets en na een weekje was het wel over.

Maar deze pijn is toch wel een stukje gemener.Alsof iemand keihard aan een spier loopt te trekken.

Morgen naar de HA, en dan verder kijken. Hoop dat ik misschien iets van krukken kan krijgen om weer iets mobieler te worden. Kan ik tenminste ook weer werken, al zal dat wel aangepast werk worden. Maar er is wat dat betreft bij het bedrijf waar ik werk genoeg mogelijk.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:25

Heb je ook een dik been of dat niet?
ik heb jaren geleden ook zoiets vaags gehad
Dikke kuit een koud been en heel veel pijn kon niet op of af....
Heb toen ook een echo gehad omdat ze dachten aan trombose en een foto is er ook gemaakt maar alles was goed.
Uiteindelijk is het woord spierdystrofie gevallen en dan de koude variant want mijn been was werkelijk steenkoud.
Uiteindelijk is het vanzelf overgegaan met ibuprofen maar tot op de dag van vandaag is mijn been iets dikker dan de andere.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 20:26

Ja het been is inderdaad dikker, maar geen temperatuurverschil met mijn andere been.

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:30

Ook ik heb toen niks gevoeld het kwam van het 1 op het andere moment opzetten en werd steeds erger..
Ik heb geloof ik nog nooit zoveel pijn gehad als toen..
Werd erger als ik in beweging kwam..als ik rustig lag dan ging het wel maar als ik de trap af kwam en beneden was stonden de tranen me in de ogen...alsof ze een mes rondraaiden in mijn been..
Google anders eens op spierdystrofie

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 21:02

Even gegoogled, maar lijkt me heel sterk.
Aangezien het bij ons niet erfelijk is (komt niet voor in de familie) en ik ben nu 32, dus aangeboren lijkt me ook flink stug eigenlijk.

Ook omdat het tot en met vrijdag weer veel beter ging (bijna geen pijn meer) en na gisteren weer het totaal omgekeerde.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:24

Hebben ze bloed geprikt en d-dimeren geprikt?

Trombose hoef je namelijk niet altijd direct te zien op echo (vaak zelfs pas 1 tot 2 weken later na de klachten ontstaan zijn). Eerste echo bij mij voor trombose was niets te zien. Later hebben wij zelf nog geëchoot (voordeel haha), was er ineens een forse trombose zichtbaar en dat terwijl de eerste echo "schoon" was. Verder was er voor mij dan ook geen reden voor trombose dus daarna ook niet meer aangedacht (niet logisch dat er wel trombose zou zijn, maar de pijn bleef wel). Echter als de d-dimeren verhoogd zijn (je kan er niet vanuit gaan dat als ze verhoogd zijn dat er trombose is, maar als ze niet verhoogd zijn is er in ieder geval géén trombose), is trombose aannemelijker of juist uitgesloten.

Verdwijnt of verlicht de pijn als je t been omhoog legt? Dat is ook wel typisch voor trombose.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 10:38

Onhoog of naar beneden met mijn been maakt geen verschil qua pijn. De pijn was tot en met vrijdag bijna niks meer en na het fietsen zaterdag erger. Erger dan vorige week maandag eigenlijk.

Ben net bij de HA geweest en die denkt toch echt aan een zweepslag. Misschien dat het niet te was op de echo, maar nu erger geworden is door mijn enthousiaste actie zaterdag.
Ben doorverwezen naar de fysio en heb straks een afspraak.
Die heeft ook een echoapparaat, dus wie weet of daar meer duidelijkheid op te zien is.