Te veel de zon / zonnebank in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

In hoeverre ken je de gevolgen & houd je er rekening mee op schaal van 1 tot 10?

1
Geen stemmen
2
3 (1%)
3
6 (2%)
4
8 (3%)
5
10 (4%)
6
14 (6%)
7
46 (22%)
8
53 (25%)
9
34 (16%)
10
30 (14%)

Totaal aantal stemmen: 204

xniieeenke

Te veel de zon / zonnebank in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 09:36

Ik lees het zó vaak; lekker naar een warm land om te bruinen.
En bij velen is dat dus bakken.
Of thuis even de zonnebank in / onbeschermd de zon in.

Wat ik me af vraag; kent men de gevolgen hier nou werkelijk van?
Ook al smeer je je in, dat is nog niet voldoende om maar de hele dag in de zon rond te huppen als de zonkracht boven 3 of 4 is (ik geef ongeveer aan ;) )

Mijn moeder heeft in 2009 een operatie gehad, en in 2010 weer omdat zij een melanoom had. Veel te veel 'gezonnebankt' ( :P ). Huidkanker. Ze heeft nu levenslang minder energie dan anderen en moet een steunpanty, enorm gedoe. Zoiets wil volgens mij niemand en daarom wil ik graag weten of mensen serieus de gevolgen kennen?

(Stel dat je alle gevolgen kent en daar een 10 op geeft, maar je er maar voor '6' rekening mee houdt, vul dan ongeveer 8 in)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:39

Heerlijk de zonnebank! En zonnen! Maakt van mij een ander mens :j

Ik kan accuut uit een dipje raken door even onder de zonnebank te gaan en als ik last heb van eczeem, werkt de zonnebank ook fantastisch. Net als met alle ongezonde dingen: alles met mate!

Zon buiten ga ik altijd ook zeker onbeschermd even 20-30 minuten in, bewust. Voor de vitamine D aanmaak.

Factor 30 dik smeren houdt voor 97 procent van de zonnestralen tegen, dus na die onbeschermde tijd smeer ik mij in met factor 30. Als ik bruiner ben, heb ik meer natuurlijke bescherming om de zon tegen te houden en smeer ik met een lager factor 20
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-04-16 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:41

Ik ben een enorme bleekscheet en erg gevoelig voor de zon. Als baby heb ik al een keer zonne allergie opgelopen en ik heb hierdoor op 1 arm pigmentvlekken opgelopen op pols en schouder. Een vakantie naar de zon betekent bij mij factor 50 mee en voornamelijk in de schaduw blijven. In Nederland zit ik ook bijna niet in de zon. Gezicht en armen verkleuren uiteindelijk wel iets, maar benen blijven melkflessen wit :D
Heb een collega gehad die is gestorven door de gevolgen van huidkanker. Volgens mij onderschatten heel veel mensen deze soort kanker.

Roos1610

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:42

Ik ga zelf nooit onder de zonnenbank. En met natuurlijk zonnen smeer ik mezelf altijd goed in. Ik verbrand eigenlijk nooit, ik doe het puur voor bescherming tegen uv.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 09:43

Kinke schreef:
Ik ben een enorme bleekscheet en erg gevoelig voor de zon. Als baby heb ik al een keer zonne allergie opgelopen en ik heb hierdoor op 1 arm pigmentvlekken opgelopen op pols en schouder. Een vakantie naar de zon betekent bij mij factor 50 mee en voornamelijk in de schaduw blijven. In Nederland zit ik ook bijna niet in de zon. Gezicht en armen verkleuren uiteindelijk wel iets, maar benen blijven melkflessen wit :D
Heb een collega gehad die is gestorven door de gevolgen van huidkanker. Volgens mij onderschatten heel veel mensen deze soort kanker.

Ik dus ook. Helemaal omdat het een beetje in mijn familie zit en mijn moeder zoiets heeft gehad.
Altijd factor 50 maar wij hebben hele dure die 24 uur zit en waardoor je nog wel ietwat beter kleurt als je wel een halfuur wil.
Men onderschat het enorm en ik lees ook op BEU topics hier zo veel van die dingen dat ik denk van, wat doe je jezelf aan -O-

vuurneon

Re: Te veel de zon / zonnebank in

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:46

Factor 50 heeft eigenlijk geen meerwaarde tov factor 30, dus ik pak nooit 50

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:00

Bij mij zit huidkanker ook in de familie, aan allebij de kanten heb ik wel een tante of oom die er wel eens mee te maken heeft gehad, gelukkig is dit bijde opgelost, trouwens kwam dit niet door te veel zon. Mijn moeder heeft wel zonne allergie wat soms wat onrustige plekken oplevert wat een vorm van huidkanker is, dit moet ze goed in de gaten houden en regelmatig een plek weg laten halen, mijn moeder is nooit een zoone aanbidster geweest maar toch heeft ze dit ontwikkeld, ze gebruikt 365 dagen per jaar zunblok. Ik zelf verbrand heel snel en word maar heel langzaam bruin, bij mij word het meestal rood en daarna is het weer wit, pas aan het eind van de zomer begin je wat te zien, doordat ik snel verbrand zie je mij niet zo snel in de hete zon, al vind ik het wel lekker om in de vroege zomer in een warm plekje in te tuin te zitten. Als ik wat langer buiten kom smeer ik me wel altijd goed in met spul dat 24 werkt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:17

Ik hou erg van de zon en zit graag in de zon ook bij zonkracht 4 en hoger. (Lekker zelf vitamine D maken.)

Maar bakken in een ver land, grote delen huid onbedekt, zonnebank en je huid niet trainen (wat bij mij 's zomers in de zon komt, komt in voor- en najaar ook in de zon) daar begin ik niet aan.
Een uur 's morgens en een uur 'savonds in de zomerzon is mooi genoeg. Tijdens de 'hitte van de dag' graag schaduw of anders insmeren.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:24

Ik draag altijd gezichtscreme met beschermingsfactor, in de zomer gaat daar factor 30 of 50 overheen. Ik werk buiten dus bescherm mijn blote delen goed. Onder de zonnebank ga ik hooguit 2x per jaar. Als ik soms zie hoe bruin sommige mensen het hele jaar door zijn, heel onnatuurlijk en vanaf je 40ste zo ongeveer krijg je daar echt spijt van! Je huid verouderd gewoon veel sneller hierdoor. Ik hou wel van een strandvakantie maar zit dan tussen 12 en 4 zo ongeveer onder een parasol en smeer me goed en regelmatig in. Met de hand op hart kan ik zeggen dat ik mijn kinderen nooit heb laten verbranden, zelfs niet met vakanties naar verre oorden. Ik vind het gewoonweg kindermishandeling als je sommige kleintjes met vuurrode schoudertjes ziet lopen, soms hangen de vellen erbij. Dat is gewoon een taak van de ouders om ze daar tegen te beschermen. Voor degene die onder de zonnebank gaan voor het opwekkende gevoel, koop een Litebook lamp! Die geeft alleen de goede UVstraling, je wordt er niet bruin van maar werkt tegen het neerslachtige gevoel wat je in de herfst en winter kan hebben omdat je te weinig zonlicht ziet. Stukken gezonder.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:29

Maar hoe werkt dit dan voor mensen die in een zonnig land wonen? Allemaal huidkanker en verouderde huid? Smeren zij zich altijd in met factor 50?

Volgens mij kun je je huid best laten wennen juist door een goede zonnebank kuur zodat je in de zomer beter beschermd bent.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 11:32

Jildau schreef:
Maar hoe werkt dit dan voor mensen die in een zonnig land wonen? Allemaal huidkanker en verouderde huid? Smeren zij zich altijd in met factor 50?

Volgens mij kun je je huid best laten wennen juist door een goede zonnebank kuur zodat je in de zomer beter beschermd bent.

Daarvan geen idee, maar ik weet wel dat het vaak heel dom is om te zonnebanken / zonnen op bepaalde manier.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:35

Jildau schreef:

Die huidtypes zijn ook heel anders. Hoe warmer het klimaat, hoe donkerder de huid. Waarom denk je dat er weinig blondines met blauwe ogen Afrikaanse zijn?
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 07-04-16 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:36

Ik bescherm mn huid op vakantie vaak alleen de eerste paar dagen met een hoge factor daarna met een lagere, zodat ik niet verbrand.

Ik was ook altijd tegen zonnebanken maar vanwege mijn huis maak ik er nu wel gebruik van. Ik heb s winters erg veel last van eczeem en door onder een zonnebank te gaan met speciale lampen maakt mn huid 's winters ook vitamine D aan waardoor ik er gewoon goed uit zie.
Ik heb dan dus ook niet de intentie om bruin te worden(het is wel een leuke bijkomstigheid) maar om juist mijn huid gezond te maken en te houden.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:37

Als rood-harige is het voor mij gewoon not done, om onbeschermd de zon in te gaan. Met 5 minuten kan ik al zo verbrand zijn, dan er blaasjes ontstaan. Toch hoef ik 'maar' een factor 20-30 te smeren om niet te verbranden. En ja, mits goed ingesmeerd, ga ik graag een half uurtje in de zon liggen. Langer heb ik geen geduld en ik vind het heerlijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:39

Ik kijk iig kritisch naar mezelf. Wat voor huidsoort heb ik, waar moet ik op letten? Ik word niet heel snel bruin, verbrand ook niet heel snel gelukkig. Maar ik let dus wel op wat ik doe: op zonvakantie paar keer per dag insmeren (niet alleen voor het zonnen, gewoon al bij het opstaan), petje dragen, in zee een tshirt aan enz. Maar ik ben ook wel iemand die echt opleeft van zon en warmte, dus ik ga regelmatig een paar uurtjes buiten in het zonnetje zitten in de zomer. Goed ingesmeerd, dat wel, maar toch echt wel even bij-bruinen. Zonnebank dan weer niet, teveel moeite :D

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:44

Ik ben zelf ook heel bleek van mezelf en kreeg vaak van vriendinnen ook opmerkingen hierover (al lachend natuurlijk), waardoor ik in de zomer ook steeds zo bruin mogelijk wou worden en vaak in de zon lag. Zonnebank gelukkig nooit gedaan. Ik wilde dit wel, maar mijn mama was hier heel erg tegen, dus nooit gemogen. Inmiddels ben ik zelf tot bezinning gekomen en blijf zoveel mogelijk uit de zon weg. Ook probeer ik me steeds in te smeren. Waarom ook gaan liggen afzien van de warmte in de zon, wanneer het in de schaduw veel beter is? :P
Opmerkingen lach ik nu ook gewoon weg. Ik doe gewoon wat het gezondste en aangenaamste is voor mij. Dan ben ik maar wat bleker als de meesten, so what? :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:02

Sarah_Fons schreef:
Waarom ook gaan liggen afzien van de warmte in de zon, wanneer het in de schaduw veel beter is? :P

Omdat er ook mensen zijn die dat geen afzien vinden maar er juist heel gelukkig van worden. :D

Ik denk persoonlijk dat verbranden gewoon echt het meest ongezond is. Wanneer je dus in een zonnestudio rustig opbouwt dat je huid went aan zon zodat je in de zomer al een 'laagje' hebt en niet zo snel meer verbrand, lijkt mij daar niks mis mee. Juist goed zelfs! Gewoon proberen om verbranden zoveel mogelijk te voorkomen, op wat voor manier dan ook.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 12:05

Jildau schreef:
Sarah_Fons schreef:
Waarom ook gaan liggen afzien van de warmte in de zon, wanneer het in de schaduw veel beter is? :P

Omdat er ook mensen zijn die dat geen afzien vinden maar er juist heel gelukkig van worden. :D

Ik denk persoonlijk dat verbranden gewoon echt het meest ongezond is. Wanneer je dus in een zonnestudio rustig opbouwt dat je huid went aan zon zodat je in de zomer al een 'laagje' hebt en niet zo snel meer verbrand, lijkt mij daar niks mis mee. Juist goed zelfs! Gewoon proberen om verbranden zoveel mogelijk te voorkomen, op wat voor manier dan ook.

Van mij mag je dat denken, maar het is bewezen dat ook al verbrand je niet zoiets net zo goed kan gebeuren. En daar wordt ook volop op gewezen als je eens naar een kliniek gaat.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:09

Ik heb lichtblond haar en ben in de winter echt haast doorzichtig, maar in de zomer word ik óntzettend snel bruin.

In mijn dagcreme zit SPF20 (ja ik weet dat SPF in dagcremes niet veel tooegevoegde waarde hebben vanwege het dunne laagje wat je smeert, maar toch smeer ik het liefst zo hoog mogelijk standaard). In de zomer gebruik ik standaard SPF 50. Maakt niet uit hoe bruin ik ben, zodra ik de zon in wil gaan smeer ik 50, laat ik 30 minuten intrekken en ga dan eerst in de schaduw voordat ik in de zon ga.

Ik heb een keer gehad dat m'n zonnebrand op was, ik was echt mega gekleurd dus dacht dat het wel een dagje zonder kon, niet dus. Compleet verbrand. Huilend savonds onder de douche gestaan, dus nee, altijd factor 50 voor mij.

:)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:13

Ik smeer altijd consequent en met goede producten. Ik verbrand niet mega snel, maar toch smeer ik altijd, zonneschade is zó slecht voor je huid en daarbij ook gewoon heel lelijk over een tijdje. Ook in de winter bescherm ik mijn gezicht met een factor (15 minimaal), in de zomer hoger natuurlijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:17

Dat laagje wat je op een zonnebank opbouwt…dat bestaat dus niet. Die beschermlaag ontstaat alleen door de echte zon. Ook al ben je zonnebank bruin, je verbrandt nog net zo snel. Een zonnebank geeft UVA, je huid verdikt door UVB, wat de zon geeft.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:19

Ik ben een roodharige bleekscheet, dus de zon is voor mij niet echt mijn beste vriend. Al vind ik die warmte natuurlijk wel fijn. Ik moet er gewoon heel erg rekening mee houden, anders verbrand ik levend haha.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:19

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:22

Huidkanker is rap op weg om onder jonge mensen een groot probleem te worden. Hoeveel jonge mensen ik niet zie met melanomen op mijn werk. Ik word er altijd een beetje verdrietig van.

Zelf heb ik een Eskimo gen geloof ik, ik ben of glow-in-the-dark wit of volledig rood. Ik moet smeren en ben daar haast manisch in. Een zonnebank zul je mij niet onder zien.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 12:27

tennan die is idd goed! alleen moet je dan nog niet de hele dag gaan wat een deel van de mensen wel denkt te kunnen ;)