Sinds een jaar of 4 heb ik 6 implantaten in mijn bovenkaak voor een klikprothese.
Goed, dat is al een heel proces geweest (en dan heb ik ook nog eens gigantische tandarts/kaakchirug angst), maar omdat ik wist dat het echt nodig was, heb ik het proces toch ondergaan. Begrijp me niet verkeerd, ik ben gigantisch blij met mijn klikprothese, omdat een gewone prothese niet goed paste in verband met het slinken van mijn kaakbot, waardoor een normale prothese voor blaren en schuurplekken in mijn mond zorgde.
Enfin, het hele proces doorlopen (inclusief kunstbot laten zetten), zes implantaten laten zetten, half jaar rust gunnen, daarna weer tevoorschijn halen en uiteindelijk kon ik ze gebruiken voor mijn klikprothese

En toen begon het gedonder. Blijkbaar sluiten de magneetjes zo goed op elkaar aan, dat ik flink kracht moet zetten om de prothese er diverse keren per dag uit te halen om schoon te maken. Hierdoor komt er zoveel druk op de twee achterste implantaten te staan dat die los schoten en er weer uit kwamen. Opnieuw laten zetten, weer een half jaar laten rusten.. Ik heb hier de eerste keer zelfs 10 maanden voor uitgetrokken voor de zekerheid. Toen de hele handel weer open laten maken en kon ik ze weer gebruiken..
Maar ondertussen zijn ze aan beide kanten al 3 keer opnieuw eruit gekomen. Dit betekent dus dat ik steeds weer opnieuw de implantaten moet laten plaatsen. De laatste keer hebben ze zelfs een jaar rust gehad om goed te kunnen aanhechten. Een paar maanden geleden zijn ze weer tevoorschijn gehaald, maar ik gebruik ze nog niet omdat we nu nadenken over het plaatsen van een steg, een soort ophangcontructie zodat er minder druk op de implantaten komt te staan wanneer ik de prothese eruit moet halen.
En dan zal ik het maar niet hebben over de andere kleine problemen die ik ermee heb gehad, waaronder wildgroei, een gigantisch hematoom en nog meer ongein..

Maar nu komt het: van de week was ik de implantaten voorzichtig aan het poetsen, voel ik opeens een scherp randje aan de achterste implantaat. Ik voelde met mijn vinger en hoorde een vreemd geluid, alsof je over een grindpad loopt (kan het niet anders omschrijven). Er is dus duidelijk weer iets niet goed..

De moed zakt me zo onderhand in de schoenen. Ik ben zo blij met mijn klikprothese, maar dat gedoe met die implantaten breekt me echt op. Iedere keer weer terug om het te laten open maken, weer een valiumkuur omdat ik ontzettend bang ben (vooral voor de gehemelteprik) en steeds weer die angst dat er een implantaat los laat.. En mijn kaakchirurg zit ook nog eens in Noord Holland terwijl ik ondertussen naar Noord-Brabant ben verhuisd, maar ja, hij is één van de beste op dit gebied en mijn verzekering vergoed de behandelingen volledig, dus ik durf het risico niet te nemen om een kaakchirurg dichter bij huis te nemen. Overigens denk ik niet dat het aan mijn kaakchirurg ligt, want hij weet volgens mij echt wel waar hij mee bezig is.
Pfff, ik moest het even kwijt denk ik. Zou een steg echt de oplossing zijn voor mij? Zijn er mensen die hier meer over weten en mij misschien wat meer kunnen vertellen! Ik kan dit proces eigenlijk niet meer aan en stel behandelingen steeds langer uit omdat het me gewoon teveel stress en energie kost... En los daarvan kan zoveel geboor en gebeitel in mijn kaak ook nooit goed zijn... Het vooruitzicht dat ik straks waarschijnlijk voor de zoveelste keer hiervoor onder het mes moet... Help?