(Ernstige) rug problemen en paard rijden...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

(Ernstige) rug problemen en paard rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 00:34

Even een topic, omdat ik toch wel heel benieuwd ben naar ervaringen. Mensen met ernstige rug problemen en wel of niet mogen of kunnen paard rijden.

Ik heb spondylose (slijtage aan tussenwervelschijven, ook wel discopathie genoemd), spondylolyse (afwijking in de rug waarbij de wervel boog niet meer intact is met t wervel lichaam, vaak (stress) fracturen) en spondylolisthesis (afschuiving van wervels ten opzichten van elkaar). Allen nog in redelijk lichte vorm, maar niet voor mijn leeftijd.

Afbeelding
Plaatje voor extra duidelijkheid. Links is normaal, midden en rechts heb ik dus.

Hiermee heb ik eigenlijk altijd gewoon paard gereden, wat gewoon goed ging.

Echter, ben ik zo'n 4 weken terug met spoed geopereerd (voor degene die mijn topic volgen weten precies hoe en wat. Even in t kort, ik heb ernstige problemen met aan- en afvoer van hersenvocht en daardoor extreem hoge druk in de hersenen. Hiervoor had ik twee drains/shunts. 1 van de hersenen naar de buik en 1 van de rug naar de buik. Deze zijn (waarschijnlijk) tijdens t verwijderen van ontstoken blinde darm geïnfecteerd geraakt. Waardoor ik dus 4 weken terug uitgebreide en ernstige buikvliesontsteking, hersenvliesontsteking en drain infectie gekregen heb. Daardoor moest allebei de drains met spoed verwijderd worden. Normaal gezien stelt dat niet zoveel voor. Alleen bij de laatste operatie is er een stuk drain afgescheurd in t wervelkanaal. Ofwel ze hebben mijn rug letterlijk open gebroken en delen van wervels verwijderd om dat losse stuk te verwijderen. Wat helaas echt moest, losse stuk konden ze niet laten zitten)

Nu is mijn rug dus flink instabiel geworden, vooral ook door de afwijkingen in de rug die ik al had. Grote kans dat ze in de toekomst mijn onder rug moeten gaan vast zetten.

Ik rij al een hele tijd geen paard meer, maar eerlijk is eerlijk. Ik zou t wel weer heel graag willen. Daarom ben ik op zoek naar mensen met vergelijkbare rug problemen en mensen die de onder rug hebben laten vast zetten. Kan en mag je nog paard rijden? Zijn er dingen waar je rekening mee moet houden? Krijg of kreeg je fysiotherapie? Hoe gaat t rijden, pijnlijk of niet? Eigenlijk wil ik alles weten.

Ik mag nu zeker nog niet rijden (sowieso op dit moment al blij als ik gewoon kan zitten), begin mei terug naar de neurochirurg en ga ook vragen of fysiotherapie misschien een goede optie is. Nu mag ik nog absoluut geen oefeningen doen behalve lopen. Dus het zal nog hele tijd duren voor ik überhaupt weer in t zadel zit, maar wil gewoon heel graag van mensen horen die vergelijkbare problemen hebben en toch gewoon kunnen rijden. Ik vond ook terug op internet dat met de problemen die ik heb hard wordt afgeraden om voor de rug belastende sporten te doen (wat naar mijn idee paard rijden eigenlijk wel is), maar bij spondylodese (vast zetten) eigenlijk alles weer kan en mag.

Negatieve en positieve ervaringen zijn heel erg welkom. Wil na zo'n lange tijd van ellende eigenlijk gewoon even weten of paard rijden in de toekomst weer mogelijk gaat zijn. Heb altijd professioneel gereden, maar gewoon hobbymatig dressuur rijden zal ik al weer heel blij mee zijn.

Het liefst hoor ik natuurlijk alleen maar dat rijden heel goed gaat. :D
Maar wel reëel zijn, wil gewoon een beetje weten waar ik aan toe ben en hoop dat beetje te achterhalen door andere ervaringen van mensen te horen. Natuurlijk is iedereen anders en dus ook of t wel of niet meer kan. Ook is t natuurlijk de vraag hoe (en of) t bij mij gaat herstellen. Dat begrijp ik maar al te goed. :)

Spoiler:
Voor wie t interessant vind, dit zijn plaatjes van mijn rug van voor de laatste operatie. Dus voordat m'n rug gebroken is en voordat t echt instabiel werd.

Afbeelding
Spondylose zichtbaar (discopathie) tussenwervelschijven horen allemaal "wit" te zijn n de onderste zijn zwart in plaats van wit. (MRI scan)

Afbeelding
Spondylolyse, je ziet een breuk op L5 niveau in de wervel boog. (CT scan)

Afbeelding
Andere richting van de wervel, zie je alle breuken. Hoort dus netjes aan elkaar te zitten. (CT scan)

Afbeelding
spondylolisthesis, kleine afschuiving van L5. Nog maar minimaal (voorheen ook geen klachten van gehad), maar dit is nu de zwakke plek geworden die instabiel is. Donderdag foto om te kijken of de wervel verder afschuift, omdat ik gevoelloze delen van m'n benen heb, slapende benen en zenuwpijn/prikkeling. Wat ik daarvoor nooit gehad heb hierdoor.
Tevens hier ook weer een breuk in wervelboog te zien rechts. (CT scan)

avaluna

Re: (Ernstige) rug problemen en paard rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 04:04

Hey Quir; ik kan jou, helaas, niet geruststellen, maar ook niet echt iets toevoegen; welliswaar spondylose in zware vorm, maar daarvoor heeft men, bij mij, niet gezegd dat rijden niet (meer) mogelijk is, wellicht komt dit omdat er bij mij ook nog sprake is van iets anders, waardoor dit niet meer mogelijk is (idd gewoon wss niet mogelijk en niet niet wenselijk/gevaarlijk). Ben nu eigenlijk wel benieuwd en zal dit ook gaan voorleggen aan mijn orthopeden en neurologen.

Verder weet ik wel alles, helaas, van niet en nauwelijks kunnen zitten e.d. en wil je heel veel sterkte wensen!

MissBmx

Re: (Ernstige) rug problemen en paard rijden...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 06:14

Heel eerlijk zou ik het risico niet meer nemen, wat zijn de conceqentie's als je een keer valt?
Met een beetje pech beland je in een rolstoel.
Is mennen niet een betere optie voor jou?