Onverklaarbare pijn zij/onderrug

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pommier

Onverklaarbare pijn zij/onderrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 16:31

Ik ben niet zo van het internetdokteren maar aangezien de huisarts mijn klachten niet kan verklaren probeer ik het toch maar via deze weg.

Ik ben momenteel 18 weken in verwachting van mijn eerste kindje. De zwangerschap verloopt normaal. Op wat harde buiken, bandenpijn en hoofdpijn na geen kwaaltjes gehad. De harde buiken en bandenpijn waren volgens de verloskundige een teken om het wat rustiger aan te doen. (Werk in de paarden, dus fysiek zwaar werk) ben mijn werk wat gaan minderen en de harde buiken werden ook minder.

Ondanks dat ik minder doe had ik afgelopen vrijdag wel veel buikpijn, maar niet zo heftig dat ik er iets mee gedaan heb. Los van op tijd naar bed en mijn rust genomen.

Vrijdag op zaterdagnacht 3 a 4 keer wakker geweest van krampen maar die zakten meteen weer weg en ik viel weer in slaap.

Zaterdag voelde ik mij alweer een stuk beter. Wel 's middags veel gestaan. 'S avonds wat rugpijn en kon mezelf moeilijk een comfortabele houding geven.

Zondag de hele dag pijn gehad tussen mijn schouderbladen. Maar was een dag vrij en heb bijna de hele dag gelegen. Zal wel door de rugpijn van zaterdagavond komen waardoor ik een verkeerde houding heb aangenomen en ook elders pijn kreeg.

Afgelopen nacht echter werd ik rond kwart voor 2 ineens wakker van een hele hevige stekende aanhoudende pijn in mijn rechterzij/onderrug. De pijn was zo heftig dat ik er van moest overgeven. En ik hield het niet meer uit van de pijn. Na twintig a dertig minuten werd de pijn langzaam wat minder en ondertussen waren we op weg naar de huisartsenpost.Op het moment dat ik geholpen werd was de pijn nagenoeg verdwenen. Gedacht werd aan nierstenen en mijn urine is onderzocht. Maar hier is niks uit gekomen. Hartslag bloeddruk temperatuur was ook oké. Dus weer naar huis gestuurd.

Nadat ik ongeveer een uurtje thuis was kreeg ik weer een aanval iets minder heftig dan de eerste maar nog steeds heel pijnlijk. Verder ook niet meer kunnen slapen.

In de ochtend toch maar weer de huisarts gebeld en mocht direct komen. Weer urine onderzocht en bloed geprikt. Maar helaas kwam hier ook niks uit.

Vanmorgen bij de huisarts ook weer pijnvrij. Daarna tussen 9 en 12 nog drie aanvallen gehad. Maar deze met paracetamol redelijk kunnen onderdrukken.

Eind van de middag dus uitslag gekregen van het bloed en er is niks te vinden. Nu moet ik afwachten en bellen als ik weer een aanval krijg.

Het is nu al een paar uur rustig maar vraag mij af wat het kan zijn. Je hebt niet zomaar zoveel pijn lijkt mij. Maar aan de andere kant blijven we aanvallen nu weg is het probleem ook opgelost. Wat zouden jullie doen? Aandringen op verder onderzoek? Het een paar dagen afwachten? Iemand misschien ook ervaring met de klachten?

Bedankt in ieder geval als je het hele verhaal hebt gelezen.

benangelique

Re: Onverklaarbare pijn zij/onderrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:57

Klinkt toch echt als nier- of galstenen. .. sterkte, dat doet vreeslijk zeer!

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:58

Heb je al gevraagd aan de verloskundige of die een idee heeft wat het zou kunnen zijn. Of het iets gerelateerd kan zijn met de zwangerschap. Mijn eigen ervaring is dat de verloskundige qua zwangerschap en zo meer weet dan de ha.

Verder zou ik niet weten wat het kan zijn. Geen ervaring mee met daar pijn.
Wel pijn onderin aan de zijkant van mijn buik en dat is banden pijn. Lage rugpijn ook bij te weinig bewegen maar pijn in de zij geen ervaring.

Wens je veel succes en als het aanhoud gewoon aandringen op verder onderzoek of verwijzing.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 08:24

De verloskundige weet het ook niet. Zij denkt dat het los staat van de zwangerschap. Als ik op internet lees over nierstenen lijkt het daar inderdaad erg op qua klachten. Maar dat zou in de urine te zien moeten zijn? Afgelopen nacht gelukkig geen aanvallen gehad.Nu maar hopen dat het vanzelf over gaat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:27

Zien ze het niet pas als er wat gruis is mee gekomen en dus in de urine zit? als het blijft steken in je lichaam,kunnen ze het toch niet zien in de urine lijkt me?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:27

Nierstenen hoef je niet te zien in de urine of bloedwaardes, die zie je door een röntgenfoto (als hij groot genoeg is) of echo. Ik zou vragen om een echo, dan weet je het zeker. :) Ik heb ze ook gehad, 3x. Afschuwelijk! Succes!

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:30

waar zit je pijn ergens? hoog in de buik. specifieke plek of overal?

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:49

Nierstuwing komt ook nog vaak voor in de zwangerschap. Kan ook pijn geven ter hoogte van de nieren, dus in de flanken.

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:53

Nierbekken onsteking lijkt dit op
Heb ik vorige week ook gehad heel erg pijnelijk

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:57

Röntgenfoto zullen ze wss liever niet maken tijdens de zwangerschap, tenzij het niet anders kan.
Ik moest ook meteen aan nierstuwing denken, vreemd dat de verloskundige daar zelf niet aan gedacht heeft. Schijnt erg pijnlijk te kunnen zijn. In mijn vorige zwangerschap kreeg ik vanwege andere klachten op een gegeven moment een bovenbuikecho. Daar zagen ze ook nierstuwing op (verwijd verzamelkanaal geloof ik dat ze dan zien), maar had er zelf vrijwel geen last van gelukkig.
Nierbekkenontsteking had uit de kweek moeten komen.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 05-04-16 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:58

sabrinagirl schreef:
Nierbekken onsteking lijkt dit op
Heb ik vorige week ook gehad heel erg pijnelijk

Dan zag je ontstekingscellen in de urine :)

Nierstuwing is ook het eerste waar ik aan dacht. Maar vreemd dat zowel een arts als verloskundige daar niet aan zou denken bij een zwangere...?
Het gaat juist vaak samen met zwangerschap namelijk.
Ik zou in ieder geval aan de bel trekken en je niet naar huis laten sturen. Als je zwanger bent wil je geen heftige problemen oplopen.

Edit: crosspost :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 09:05

Ja dat heb ik gehad ( beide zwangerschappen ) en er voor in het ziekenhuis gelegen !!!

Nierstuwing.
Kun je alleen met een echo vaststellen.

Eerste zwangerschap moest ik daarom liggen wisselend op m'n zij om de druk eraf te halen ( dus op je goede kant liggen)
Tweede zwangerschap ook opgenomen geweest.

Komt veel voor , doet verschrikkelijk pijn, maar komt ook weer goed.
Wel bizar dat ze het niet herkennen inderdaad. Mijn oudste is inmiddels al 20, toen was het nog neit zo bekend, maar met een echo was het gelijk duidelijk ( je nier is opgezwollen nml)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-04-16 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Bekkeninstabiliteit kan ook "vage" indirecte klachten geven.

Tivoli

Morganlefay schreef:
Bekkeninstabiliteit kan ook "vage" indirecte klachten geven.

Maar niet in aanvallen..?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:26

Ik denk ook aan nierstuwing... Vragen om een echo nieren. Röntgenfoto gaan ze pas maken als t echt écht niet anders kan ivm zwangerschap.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:32

Ik denk ook aan nier/gal-stenen of nierstuwing. Ik heb galstenen ontwikkeld in de zwangerschap, de klachten bleven ook nadat ik bevallen was en toen gingen ze pas verder kijken, bleken dus galstenen te zijn die de koliek aanvallen veroorzaakte. Ik had ook pijn in mijn rug die optrok tussen mijn schouderbladen.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 12:38

Bedankt voor alle reacties. Ben net toch nog een keer bij de verloskundige geweest omdat ik het niet vertrouw. Zij kwam nu ook met nierstuwing alleen vond zij 18 weken erg vroeg voor een stuwing. Maar als ik zo de verhalen van een nierstuwing lees is het wel erg herkenbaar. Met de baby is gelukkig niks mis het hartje is goed en de baarmoeder voelt ook goed. Dat is voor mij in ieder geval een hele geruststelling. Vannacht gelukkig geen aanvallen gehad en een beetje kunnen slapen. Als ik nog een aanval krijg ga ik aandringen op een echo. Super wat jullie zo meedenken. Bedankt.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 12:40

maringe schreef:
Ik denk ook aan nier/gal-stenen of nierstuwing. Ik heb galstenen ontwikkeld in de zwangerschap, de klachten bleven ook nadat ik bevallen was en toen gingen ze pas verder kijken, bleken dus galstenen te zijn die de koliek aanvallen veroorzaakte. Ik had ook pijn in mijn rug die optrok tussen mijn schouderbladen.

De huisarts gaf aan dat galstenen uit het bloedonderzoek hadden moeten komen. Maar die koliekaanvallen kloppen wel al zit bij mij de pijn meer richting rug dan buik.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 12:42

magicmist schreef:
waar zit je pijn ergens? hoog in de buik. specifieke plek of overal?

Rechterzij en dan meer naar rug. Maar de pijn voelt wel echt van binnenuit zeg maar. Pijn blijft op dezelfde plek.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:43

Ik ben toen ik 17 weken zwanger was opgenomen in het ZH met nierstuwing, het kan dus zeker! Laat een echo van je nieren maken en je weet het zeker.
Nierstuwing doet ongelovelijk veel pijn, Ga op de zij liggen waar je geen pijn in hebt, dat helpt. Ook een warme kruik op de zere plek voelt fijn

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 12:46

Liselot schreef:
Ik ben toen ik 17 weken zwanger was opgenomen in het ZH met nierstuwing, het kan dus zeker! Laat een echo van je nieren maken en je weet het zeker.
Nierstuwing doet ongelovelijk veel pijn, Ga op de zij liggen waar je geen pijn in hebt, dat helpt. Ook een warme kruik op de zere plek voelt fijn

Bedankt voor de tip. Doen ze er in het ziekenhuis nog wat mee of is het alleen pijnbestrijding.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:08

Nierstuwing komt meestal later voor in de zwangerschap, maar t is vooral afhankelijk hoe t van binnen in elkaar steekt, zeg maar. Waar alles ligt en hoeveel ruimte er is. Ook de stand van de wervelkolom telt mee. Dus het kan zeker ook veel vroeger in de zwangerschap voorkomen.

In t ziekenhuis kunnen ze pijnstilling geven en buscopan (die ontspannen de darmen vooral maar ook de ureter, buisje van nieren naar blaas). Je hebt ook buscopan in tablet vorm, maar ik weet zo niet of die ook de ureter ontspant (kan je wel even navragen, in t ziekenhuis geven ze t in ieder geval via infuus). Is dus ook een soort van pijnstilling. Verder zal je strenger gecontroleerd worden. Vooral om te voorkomen dat je hydronefrose krijgt (soort water nier). In heel extreme gevallen kunnen ze katheter (dubbel j heet t geloof ik) van nier naar blaas plaatsen, maar dat is echt de laatste zet. Gebeurd ook niet heel vaak.

Dus daar niet vanuit gaan, maar zou t wel even goed laten controleren. Want t kan verdomd veel pijn doen!

Stenen zie je overigens lang niet altijd in urine of bloed. Beste is om die te zien een blanco röntgenfoto maken, maar dat gaan ze niet doen ivm de baby. Echo zie je soms nierstenen en altijd galstenen (als ze in de galblaas zitten, in de galwegen niet altijd).

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:08

De pijn zoals je hem beschrijft doet me denken aan een vriendin van me. Zij heeft ruim een jaar rondgelopen met dergelijke pijnaanvallen (niet zwanger) tot een dokter eindelijk eens verder gekeken heeft dan nieren en gal. Het bleken cystes op haar eierstokken te zijn. Het kan door een verschuiving in de hormoonhuishouding voor komen dat deze spontaan ontwikkelen of wanneer in latente vorm aanwezig gaan groeien. Dit schijnt ook voor te kunnen komen bij zwangerschap. Dus mocht je geen verklaring voor je pijn kunnen vinden, laat dan ook even naar je eierstokken kijken.

Succes en beterschap!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:17

Suzanne_k schreef:
Liselot schreef:

Bedankt voor de tip. Doen ze er in het ziekenhuis nog wat mee of is het alleen pijnbestrijding.

Ik heb een dag of 4 een infuus gehad met een middel wat de kramp uit de nier haalde (buscopan, tnx quir) en zodoende ging ook de pijn wat weg. Dit infuus is toen afgebouwd en kon ik over op tabletten. Ondertussen ook flink paracetamol en diclofenac geslikt.
Bij mij ging het na een week of 5 weer een stukje beter en kon ik zonder medicatie. Heb echter tot de bevalling niet meer kunnen werken. Bij iedere vrouw is dit anders trouwens, de ene heeft na een week al helemaal nergens meer last van en de andere blijft er nog langer dan ik mee lopen.
Wel had ik er een stuk meer last van dan jij, ik kon de dag dat ik naar de HA ben geweest niet eens meer rechtop staan van de pijn en huilde/gilde het uit in de wachtkamer.
Als het helemaal de spuigaten uitloopt kunnen ze een JJ katheter plaatsen, deze brengen ze in en zit tussen de nier en blaas zodat de urineleider niet meer afgekneld kan worden. Hierdoor kan de nier zich blijven legen in de blaas en bouwt de nier geen druk op

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:36