van paard gevallen, hoe blijven bewegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CestLaVie_97

van paard gevallen, hoe blijven bewegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 12:24

Jaja, het is weer pechweekend. Vrijdag een aanvaring gehad met een paar stalen neuzen waarbij de helft van mn teennagel er af scheurde, gister niet al te zachtjes naast mn paard beland. Ik ben op de rechterkant van mn rug gevallen en man wat kan dat even gemeen zeer doen zeg -O- ben er al in geen jaren meer afgevallen dus dit was wel goed voor mn nederigheid haha. Ben er daarna weer opgestapt want zat er amper 2 minuten op, paard komt heus niet zo makkelijk van me af;) eenmaal thuis ben ik maar even onder een goeie hete douche gaan staan, maarja, spierpijn he. Toen ik even ging liggen ging de rechterkant van mijn gezicht en mn rechterarm tintelen, net of ee verdoving inzat. Maar dat trok na een minuutje of 5 ook weer weg, denk een spiertje ofzo dat niet helemaal lekker zat. Maar nu zitten mijn hele rug en nek vast:( blijf wel zo veel mogelijk bewegen maarja, zoals dat bij iedereen zo is die niet al te zachtjes naast zijn paard beland is, het zit allemaal niet echt heel fijn. Slik trouwens ibuprofen tegen de hoofdpijn, maar voor de pijn in mn rug helpt dat maar weinig. Hebben jullie tips of middeltjes waardoor het iets minder gevoelig word? Heb weinig zin in een muurvaste rug straks ;)

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:17

Ik zou beginnen met 3x per dag even 15 minuten in de psoashouding (zie plaatje) te gaan liggen :)

Afbeelding

Dit is de meest onbelaste en ontspannende houding voor de rug omdat het gewicht van de benen "uitgeschakeld" wordt :)

Anoniem

Re: van paard gevallen, hoe blijven bewegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:23

Als ik hoor dat je een tintelent gevoel hebt, dan denk ik niet aan een probleem met je spieren, wel aan zenuwen die gekneld zitten. Dat hoeft niet te wijzen op iets aan je rug, als bepaalde spieren te hard zwellen, kunnen die ook op je zenuwbanen drukken. Ik zou toch even advies vragen aan de huisarts van wacht. Je doet niets fout met een telefoontje en dan kan je ineens de juiste tips krijgen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:28

Heb je tijgerbalsem? Dat zachtjes 2x per dag in laten masseren helpt mee om je spieren te laten ontspannen.
Rustig aan zwemmen in een verwarmd ( echt warm, geen normaal zwembad temperatuur) zwembad is ook goed.

En vooral blijf regelmatig lopen, rustig aan bewegen meerdere keren per dag.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:56

Alle bovenstaande tips zou ik zeker doen. En na zes weken even jezelf laten nakijken door een osteopaat.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:13

Midalgan helpt ook tegen pijn, is vooral voor de spieren volgens mij. Even lekker laten insmeren door iemand en dan met een shirt erover verder laten intrekken, wordt heel warm en helpt zo de spieren.

Verder ibuprofen/paracetamol slikken, je hebt ook Aleve, die helpt ook goed tegen pijn.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:17

Pijnstillers slikken waar diclofenac in zit. Heb zelf goede ervaring met voltaren tegen spierpijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:20

paardje1983 schreef:
Pijnstillers slikken waar diclofenac in zit. Heb zelf goede ervaring met voltaren tegen spierpijn.

Ik zou niet zomaar diclofenac = voltaren slikken, zeker niet zonder doktersadvies. Deze medicatie is nl zeer slecht voor de maag en als je gevoelig ervoor bent, kan je er vrij snel een maagbloeding door krijgen.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:22

Spierpijn na een val is echt HEL!!
Ik slik alleen de ochtend erna een paracetamolletje om op te starten maar daar laat ik het bij.
Blijven bewegen is het beste, en gewoon uitzingen :=

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:22

Reflex spray :-) werkt heel goed bij spierpijn.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:25

Ik ben na een val waar ik nog maanden last van hield bij een orthopedisch arts geweest. Mijn rug en nek zaten sindsdien ook vast. Hij raadde mij aan voortaan altijd na het rijden wat 'losschud' oefeningen te doen. Puur omdat je met paardrijden toch vaak je schouders en rug belast waardoor die spieren dan strak staan. Ik doe dit voortaan altijd na het rijden als ik gedoucht heb, het duurde even maar ik merk nu echt verschil.

Ik buig voorover en laat mijn armen dan hangen, dan trek ik omstebeurt mijn schouders op en laat ze weer 'vallen'. Als ik rechtop sta trek ik mijn schouders op en laat ze ook weer vallen waarbij je je armen slap houdt (bij vorige oefening ook trouwens). Daarnaast draai ik omstebeurt mijn schouders in rondjes naar voren en naar achteren. Hele simpele oefeningen maar op termijn merk ik echt verschil. Succes en hopelijk is je pech snel voorbij!

Edit: omdat mijn rug zo vast bleef zitten deden de oefeningen in principe bij mij ook eerst 'pijn'. Moest daar echt even doorheen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:33

paardje1983 schreef:
Heb zelf goede ervaring met voltaren tegen spierpijn.

Een tube Voltaren werkt prima tegen spierpijn.
Wordt zelfs de huisarts en ook de reumatoloog aangeraden. Liever smeren dan diclofenac slikken als het niet noodzakelijk is.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:51

[quote="DynamiteS"]Midalgan helpt ook tegen pijn, is vooral voor de spieren volgens mij. Even lekker laten insmeren door iemand en dan met een shirt erover verder laten intrekken, wordt heel warm en helpt zo de spieren.

Ik heb net ook Midalgan gebruikt wat een rotspul. Één keer maar nooit meer.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 08:47

Na hoeveel tijd hoort zoiets beter te gaan?

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:55

6 weken volgens mijn fysio.
Ik ben 3 weken na de val naar een manueel therapeut geweest, conclusie zwaar gekneusd heiligbeen.

Bij mij was het na 3 maanden nog niet over, weer heen geweest.
Bleken toch mijn heupen door de val scheef te staan en een paar wervels.
Waardoor het herstel van het heiligbeen zeer langzaam verliep.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:03

DynamiteS schreef:
Midalgan helpt ook tegen pijn, is vooral voor de spieren volgens mij. Even lekker laten insmeren door iemand en dan met een shirt erover verder laten intrekken, wordt heel warm en helpt zo de spieren.

Verder ibuprofen/paracetamol slikken, je hebt ook Aleve, die helpt ook goed tegen pijn.

Midalgan heel erg mee uitkijken. Sommige mensen reageren hier heel allergisch op.
Ibuorofen helpt voor zenuwpijn, diclofenac met vastzittende spieren. Wel geldt voor deze pijnstillers ( ook Aleve) dat het op de maag werkt. Voltaren is diclofenac dus die mag ook niet zomaar als pijnstilling.

Onbelast belasten, blijven bewegen en lekker warme douche. Minimaal 10 minuten.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:27

Magnesium helpt ook bij spierpijn.