Opnieuw ziek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Opnieuw ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 11:46

Hoi bokkers,

Ik wil even mijn frustratie uitten, maar ook alles op een rijtje zetten. Eventueel hebben jullie ook ideeën waarmee ik naar de dokter kan.

Op dit moment ben ik bij mijn vriend in Wenen dus kan niet voor onderzoek naar mijn eigen dokter, maar dat is het eerste wat ik doe als ik terug ben.

Het probleem: ik ben opnieuw ziek. Ik kwam hier zaterdag toe (in Wenen dus) met het begin van 2 koortsblazen op de lippen, maar dit wist ik niet want ik had nog nooit koortsblazen gehad. Die zijn zo zwaar geworden dat we naar de dokter hier moesten en pillen heb gekregen. Daarnaast is mijn wijsheidstand pijn beginnen doen, bleek gewoon mijn hele mond/tandvlees ontstoken, en wel zo zwaar dat ik antibiotica moet. Opnieuw.

Want ongeveer 3-4weken terug lag ik in bed met een nierontsteking. Ook antibiotica. Ook dat heb ik nog nooit gehad. Daartussen heb ik een normale verkoudheid gehad.

En voor de nierontsteking, een 1.5maand terug, juist toen mijn vriend bij mij was, kreeg ik een bronchitis. Daar helpt natuurlijk geen antibiotica tegen, maar heb het ook zwaar gehad.

3weken daarvoor was ik ook ziekjes, gelukkig niet lang want ik had examens.

3 weken daarvoor had ik dan de griep, een hele week met koorts en al. Ook best zwaar.

Dat zijn nu de zwaarste weken. Voordien ben ik nog een aantal keer zwaar ziek geweest maar er zat meer tijd tussen en ging meer over zware verkoudheid, week van misselijkheid enz. Nu ben ik max 1.5 week gezond en dan weer ziek. En niet een beetje dus, altijd echt iets zwaars, iets dat geen verband lijkt te houden.

Ik kom er gek van. Ik kan al het gehele jaar niet sporten omdat ik of ziek ben of herstellend.

Dokter heeft nog niets gezegd. Maar ik ga dit wel laten uitzoeken want zo kan ik echt niet verder, ik voel me volledig gebroken.
Mijn immuunsysteem vermoed ik, maar dit is altijd heel goed geweest dus ik begrijp niet goed wat er is mis gegaan. Vorige zomer was ik in Egypte voor 1.5maand en heb 2x voedselvergiftigingen opgedaan, maar verder kan ik geen redenen vinden dat ik het zo zwaar heb. Ik heb gewoon geen tijd om mijn lichaam op adem te laten komen en het is elke keer zo iets anders dat het moeilijk is om me er voor te beschermen.

Iemand die dit heeft meegemaakt of een idee heeft?
Zoals gezegd, dokter ga ik sowieso heen, maar ik moet nog even wachten.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:50

De griep van nu is hardnekkig, en er zijn al genoeg mensen aan overleden omdat ze gewoon doorgingen met wat ze doen.
Men kan wel 2 maand lang moe zijn, de hele winter verkouden of een halve maand griep momenteel.
en het is winter.

edit; ik weet hoe rot het is, en beterschap

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 11:51

Ja, de antibiotica heeft je darmflora om zeep geholpen..dat maakt dat je immuunsysteem slechter werkt. Kan best zijn dat dat al begonnen is na je voedselvergiftigingen..ik zou in ieder geval met goede pre en probiotica beginnen.

Aria_zz

Re: Opnieuw ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-16 12:24

Maar de antibiotica heb ik nu nog maar net gehad. Dus, dat heeft het alleen erger gemaakt maar lijkt me niet de oorzaak.
Wat zou ik dan moeten nemen? Ik eet nu dagelijks pure yoghurt alle sinds.

Xniieeenke, dat versta ik, moest ik de griep hebben zou ik dat ook verstaan. Of verschillende keren verkouden. Maar het is nu telkens zo iets anders. Ik ben gewoon niet in staat om te doen wat ik moet. Ik zou mijn bachelorproef moeten schrijven maar heb die afgezegd omdat ik constant in bed lig.
En dankje, sowieso rusten, dat weet ik

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:35

Ik kan met je meepraten. Ik heb een keer op een verkeerde plek in mijn neus gepeuterd en nu leef ik met de gevolgen. Ik denk ook dat mijn immuunsysteem is aangetast. Maar ik hou me aan wat de artsen zeggen en meer kan ik niet doen. Veel sterkte :j

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 12:46

Eet je gezond en slaap je voldoende?
Klinkt alsof je een lage weerstand hebt en daardoor elk virusje die je tegen komt oppakt.
Met voldoende slaap en gezond eten kun je al iets aan je weerstand verbeteren.

Bronchitis komt veel voor bij een goede verkoudheid. En dat roepen ze tegenwoordig ook wel vrij snel.

Nierbekkenontsteking denk ik dat je bedoeld? Krijg je meestal als je een blaasontsteking hebt waar je te lang mee Door loopt.
Drink je voldoende?
Door de antibiotica krijgt je lichaam ook weer een klap.

Koortslip is het herpesvirus, ook deze duikt vaak op wanneer je weerstand verminderd is. Wel vervelend dat het de eerste keer is. Virus raak je nooit meer helemaal kwijt dus als je weerstand verminderd raakt moet je er altijd op bedacht zijn dat je dit opnieuw kunt krijgen.

Wijsheidstand? Neem aan je verstandskies? Deze krengen zorgen vaak voor problemen en worden daarom dan ook vaak verwijderd.

Voel je je verder wel goed? Denk dat de huisarts weinig kan. Je weerstand moet omhoog. Dus zorg voor voldoende rust en regelmaat, eet gezond en wacht op mooier weer. Bij de winter horen nu eenmaal al die verkoudheden en groepjes. Vervelend dat jij ze juist allemaal moest krijgen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:09

Je weerstand is gigantische omlaag gehaald en zolang jij nog mensen met virussen tegenkomt, ben je helaas vatbaar.

Goed uitzieken en t is mooi weer, lekker vitamine Z(on) op doen.

Ik herken het wel, heb zelfs moeten stoppen toen met de studie halverwege het jaar omdat ik de ene infectie na de andere opliep en ziekenhuis vond dat ik eerst echt 100 procent moest herstellen. Ik heb toen wel 2 maand antibiotica gehad achter elkaar, om de infectie echt de kop in te drukken. Ik ben iig dus naar het ziekenhuis geweest (en daar rondje kno arts, longarts en medisch diëtiste gehad) dus voor verder onderzoek, want bij de huisarts leverde het niets op.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 23:24

Ik zou je ook een kuur aanraden met probiotica, antibiotica is best sterk spul wat je darmen serieus kan verzwakken. Fabel of feit is wel dat het veel consumeren van zuivelproducten (met lactose) het je darmen ook moeilijk kunnen maken, en kunnen zorgen voor verminderde weerstand. Gastro- enteroloog bij mij op 't werk zegt toch steeds koemelk-zuivel te beperken. Sowieso eens naar de huisarts gaan, dan ben je zoals je zelf zegt zeker. Veel beterschap iig!

(Kleine tip; probeer zeker contact tussen koortsblaas en ogen te vermijden. Herpesinfectie in je oog kunnen best hardnekkig zijn.)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 11:22

Advies van de dokter volg ik uiteraard op.
Neem braaf mijn pilletjes.

Ik ben student, dus ja, ik slaap maar ik doe ook veel. Maar niet anders dan anders. Ik heb nu al meer rust genomen dan vorig semester/vorig jaar.

Ik ben zo rond november over gegaan op lactose vrij, weet niet of dat een verschil maakt?

En ik ga inderdaad echt proberen rust te nemen en mijn lichaam tijd te geven. Wordt nog een opgave.

Verstandskiezen idd, maar, nu ook toen ik naar de tandkliniek ging hebben ze de stand van diebtanden gescheckt en er is geen enkel probleem. Ik heb er ook al een die volledig door is. Nooit problemen mee gehad verder. Ik dacht wel even dat ze er uit moesten nu, maar dat is het probleem dus niet.

Ik weet het, ik baal enorm dat ik nu herpes heb. Echt enorm. Kan niet geloven dat ik het heb want ik pas altijd goed op.
Maar nu moet er maar iemand in mijn richting hoesten of ik heb het.

Was een nierbekkenbodemontsteking idd. Maar de blaas ontsteking heb ik nooit gevoeld. Ik drink 1-2l per dag. Lijkt me voldoende, toch? Ik heb een 1l fles die ik altijd probeer leeg te drinken en daarnaast nog eens bij vul.

Maar ik vraag me gewoon erg af hoe het zo laag geworden is. De antibiotica kwam pas later.
Ik zal alle sinds proberen om meer te slapen. Gezond eten doe ik sowieso al.

Bedankt voor de tips trouwens, ik kijk eens wat ik van probiotica kan vinden.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 11:33

Moeilijk te zeggen wat de oorzaak is geweest. Je hoeft net maar even weinig weerstand te hebben Door bijvoorbeeld slaap gebrek en daardoor kun je eerste verkoudheid te pakken hebben gekregen. Eenmaal de eerste te pakken is je weerstand al lager als normaal en dan kun je in die cirkel blijven hangen.

1L is weinig, 1,5 is eigenlijk wel het minimum als je niet veel zweet. Maar van iets te weinig drinken zul je meestal niet direct een blaasontsteking krijgen. Je urine raakt geconcentreerder en daardoor wel een verhoogd risico. Maar daarnaast spelen ook andere dingen een rol.
- te zoete urine ( wanneer je veel suikers drinkt bijv. Hoe zuurder urine Hoe minder kans op blaasontsteking. Cranberry / sinaasappels zijn hier goed voor.
- te lang ophouden wanneer je moet plassen. Urine blijft dan langer in blaas en zeker met geconcentreerde urine dus meer kans voor bacteriën om zich te vermenigvuldigen.
- niet goed uit plassen. Dan blijft urine achter in je blaas waardoor ook weer bacteriën meer tijd hebben om te groeien.
- verkeerd afvegen op toilet / afdrogen met handdoek. Altijd van voor naar achter. Ecoli is nog altijd de grootste veroorzaker van blaasontsteking. Die hebben we allemaal in onze darmen.
- gaan plassen na seks. Ook weer ivm Ecoli bacterie.

Voor de andere dingen heb ik geen tips om te voorkomen. Gewoon Pech gehad ben ik bang.