wat te doen tegen slecht slapen ? en wat vragen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maatje987

wat te doen tegen slecht slapen ? en wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 20:48

hee iedereen

als eerste wil ik zeggen dat ik al een paar keer bij mijn huisarts maar die echt niet veel nuttigs doet dus
vandaar dat ik het hier maar even vraag.

ik slaap al ruim 4 a 5 jaar heel slecht ik heb ook wel goeie nachten tussendoor maar niet veel.
nou kreeg ik wel als tip om melatonine te gaan gebruiken misschien dat dat helpt.

maar nou was mijn vraag zijn er nog meer dingen die ik kan gebruiken ?

en kan ik nog wat gebruiken om zelf de rust te vinden ? iets van valeriaan misschien of zijn er nog andere dingen ?

ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen

Destination

Re: wat te doen tegen slecht slapen ? en wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:50

Inderdaad Melatonine en dan vooral de time release. Dit zijn 10 kleine pilletjes per avond en die zorgen ervoor dat het geleidelijk in je lichaam wordt opgenomen zodat je ook doorslaapt en niet constant wakker wordt.
En je kan iets van Valdispert gebruiken. Ik heb het zelf ook gebruikt, maar ik merkte er niet veel van :+

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:03

Magnesium schijnt ook te helpen :) ik heb eindelijk "normale" dromen ipv nachtmerries. Of het daadwerkelijk komt door de magnesium dat weet ik niet :)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 21:05

Ik heb dat dus ook als ik droom heb ik meestal nachtmerries en ik ben ook mega vaak wakker

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:05

Het hangt er vooral af wat er aan de hand is, welke problemen je hebt, wat voor oorzaak (als er een oorzaak of vermoeden van een oorzaak bekend is), wat je al geprobeerd hebt, hoe je dagindeling eruit ziet. Wat meer informatie zou dus best handig zijn.

Verder denk ik dat dit beter op MWS past, dus ik tem even.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 21:09

Ik ben depressief geweest vorig jaar maar het slecht slapen enz was daarvoor ook al aan de gang

Ik moet wel zeggen dat ik autisme heb en dan automatisch snel ga piekeren of stressen maar hoe slechter ik slaap hoe meer ik dat ga dken vandaar dat ik iets probeer te vinden voor en de slaap en de rust over dag te vinden

Ik ben ook volledig van mijn depressie af en ben zelfs al gestopt bij mijn psycholoog en ben nu sinds een jaar weer begonnen met op bouwen van alles en dit gaat mega goed maar doordat ik zo slecht slaap begin ik weer het zelfde te krijgen als toen ik depressief was en dat wil ik een beetje tegen gaan

Ik hoop dat ik hiermee wat duidelijker benen sorry voor de oonduidelijk OP :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:12

Maar het probleem is dus het inslapen door piekeren? Dan zou ik het eerder zoeken in oplossingen tegen het piekeren, niet in allerhande stofjes. Die kunnen je best een keer er door helpen, maar als piekeren de oorzaak is, zal je dat moeten aanpakken. Daar zijn verschillende cursussen en methodes voor, het is even uitzoeken welke bij jou past.
Sommigen hebben veel baat bij meditatie, anderen komen uit bed, schrijven hun zorgen op en kunnen dan verder. Weer anderen hebben baat bij mindfulness. Wat bij jou past, zal je al doende moeten uitvinden.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 21:15

Ik zit net te denken mijn fysio therapeut had het er laatst over.

Die zij ook al dat ik melatonine moest proberen en misschien wat valeriaan thee ofz maar dankjewel ik was het echt totaal vergeten ik zal het er nog is met haar over hebben :D

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:15

Ik had ook eerst problemen met inslapen door piekeren, heb melatonine gekregen en dat werkte geweldig in het begin, alleen begon ik er aan te wennen dus moest ik steeds meer nemen, na 3 pillen op een avond ben ik er maar mee gestopt. Ik ging al naar een psycholoog voor andere problemen, en die heeft mij geholpen met het minder piekeren voor het slapen.

Wat voor mij hielp was het piekeren naar een ander moment te verplaatsen, zoals bijvoorbeeld als ik naar huis fietste, kon ik o.a. de frustratie er ook uit fietsen. Misschien heb je er wat aan.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 21:16

Dankjewel voor de tips :D ik ga zeker alle tips gebruiken.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:18

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:20

waar ligt je telefoon op het moment dat je (hoort te) slapen?

veel mensen reageren onbewust op de straling en slapen daardoor niet, met als gevolg piekeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:22

Ja als het slechte slapen door piekeren komt..zorg dan dat je je hoofd leeg kan maken overdag.

Wat mij goed helpt is lekker in het bos te gaan wandelen, overigens gebruik ik wel melatonine omdat ik dan binnen een half uur inslaap terwijl ik daar anders twee uur over doe.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 21:24

Gelukkig is er nog zoiets als bokt haha bedankt allemaal voor de tips ga ze zeker proberen allemaal

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:27

Gewoon de oorzaak vinden en daar iets aan doen als je er last van hebt :)

Dingen slikken en alles...(ok.. magnesium maakt je wat rustiger, maar is voor meer dingen goed ;)) maar andere dingen vind ik persoonlijk heel eng :S Ben altijd bang dat je die dingen dan nodig hebt (verslavend enzo...)

Wat bij mij heel erg helpt, is ontspannen.... Ik heb nu minder slechte nachten... zijn periodes geweest dat ik de 4 uur niet eens haalde. Heb het een tijd bijgehouden, werd er niet vrolijk van... Focus mezelf er ook niet meer op. In bed liggen, daarvan rust ik ook uit... Het is niet dat ik overdag moe ben, dus vind het wel ok zo :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:30

Opletten met stoffen waar je wakker van blijft.. Koffie, thee, cola, en zelfs chocolade bevatten stoffen die ervoor zorgen dat je slecht inslaapt..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:32

Er zijn veel oorzaken van niet kunnen slapen. Ik ben een fantastisch slaper (NOT) Mijn lijstje misschien heb je er wat aan.
Vooraf: Als ik niet kan slapen doe ik eerst alsof, dan ontspan ik en dat helpt. Als ik dat ongeveer een uur gedaan heb dan:

1 Je kunt niet stoppen met denken. Da's een lastige. Ik ga gewoon weer uit bed kijk een half uurtje flauwe tv en probeer het dan weer.
2 Je slaapt wel maar wordt dan wakker, zomaar en daar lig je dan... Mijn oplossing zie 1
3: Apneu, daar merk je als je slaapt niks van, maar de kwaliteit van je slaap is waardeloos. Gevolg altijd moe en van moeheid niet meer kunnen slapen. Heb slaap onderzoek laten doen, dikke vette apneu (snurkte ook als een beer) Nu c-pap een apparaat wat mijn ademhaling ondersteunt. Ik zie er uit als Darth Vader maar vooruit.
4: Rusteloze benen. Ik kan niet in slaap vallen of niet doorslapen omdat mijn benen (heupen rug armen) moeten bewegen. Heel naar gevoel. Hier is wel een oplossing voor via de huisarts, helaaas mag ik die niet gebruiken. Voor mij is er dus geen oplossing. Wat ik doe? Zie 1 en huilend op de bank vreselijk slaap hebben met bewegende ledematen. Dus ik hoop niet dat je daar last van heb.
5 Te vroeg wakker worden, nog niet klaar met slapen en daar lig je dan tamtidan om 6 uur. Mijn oplossing lezen...

Als ik zo terug lees is het wel erg met me, maar er zijn ook nachten dat ik wel goed slaap hoor. Het belangrijkste voor mij is er geen probleem van maken. Dit is wat het is, gefrustreerd raken is dodelijk voor slaap.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 21:39

Im drink eigenlijk alleen maar thee en water omdat ik door veel dingen wat er in koffie of cola enz zit buikpijn krijg door prikkelbare darm syndroom

En bedank voor de tips hierbovdn ik ga morgen even alles op een rijtje zetten als ik weer achter de laptop zit

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:44

Neem dan rooibos thee ipv gewone thee vanaf een uur of drie smiddags.. Scheelt bij mij echt!

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:48

Je hoofd kan je leegmaken door vlak voordat je naar bed gaat op te schrijven welke onderwerpen er in je hoofd zitten, dan alle onderwerpen bij langs gaan, afsluiten en letterlijk er een krul door zetten. Ik werk zelf met clienten met Autisme en dit werkt erg goed. Mocht alleen voor het slapen gaan niet voldoende zijn kan je er ook voor kiezen om dit een keer extra te doen ergens op de dag.
Ook is een vast ritme voordat je gaat slapen een goed idee. Ik weet niet of je dit nu al hebt?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:51

Elke dag op een vaste tijd naar bed en op een vaste tijd opstaan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:53

Het laatste uur niet naar beeldbuizen kijken, dus ook niet naar je telefoon. Het licht zet je hersens in de "Dag" stand.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:25

Depressief... :') check.

Ik kijk voordat ik ga slapen op pinterest. Domweg plaatjes kijken. Omdat ik dan met plaatjes bezig ben en niet aan het piekeren val ik in slaap.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:30

Mocht je je telefoon wél willen gebruiken, om bijvoorbeeld Pinterest te kijken zoals bovenstaande bokker, dan schijnt er een app te zijn die het licht anders laat oplichten.
Zie volgend artikel: https://www.fit.nl/blog/slapen-blauw-licht

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:44

Heel herkenbaar,

Wat mij bezighoud is vooral negatief. Nu las ik laatst een artikel die duidelijk maakte dat je door positief denken makkelijker sliep. Maar ook zelfverzekerder werd etc.
Er stond ook een app gelinkt die heet happyfeed. Dus ik heb hem gedownload en gebruik hem nu 10 dagen. En ik slaap wel beter en ben overdag opgewekter en vrolijker.