Afkicken van suiker, wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Afkicken van suiker, wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 21:49

Dag Bokkers! Na gisterenavond voor de zoveelste keer met een schuldgevoel naar bed te gaan omdat ik me weer helemaal volgepropt hebt ben ik er helemaal klaar mee. Ik wil echt afkicken van suiker, en kan hierbij wel wat motivatie gebruiken.

Vroeger had ik nooit problemen om op gewicht te blijven, maar sinds ik op kamers studeer is dat een heel ander verhaal. Ik ben op twee jaar tijd een dikke 8kg aangekomen. Er zullen vast wel lotgenoten zich hierin herkennen als ik zeg dat het wel makkelijker is om even wat eten te gaan afhalen of laten leveren dan zelf iets te maken. Ook sport ik minder frequent, en dat is ook te merken aan mijn lijn. Hier om de hoek bevindt zich een nachtwinkel waar ik 's avonds ook wel eens heenga voor een nachtelijke snack zoals koeken of een zak chips, dat moet gedaan zijn. Ik heb tijdens mijn tienerjaren nooit last van puistjes gehad, maar nu heb ik de ene na de andere, ik voel me gewoon écht niet meer gezond.
Frisdrank drinken doe ik niet, het zit 'm bij mij echt in het eten. Als ik 's ochtends een pak koeken open is dat 's avonds gegarandeerd al op. Ook ben ik liever lui dan moe en eet ik op kamers minstens tweemaal per week pasta of rijst, gewoon omdat het snel en makkelijk klaar te maken is.

Vandaag heb ik het anders aangepakt. Ik ben naar de winkel gegaan en heb me een hoop gezonde dingen gekocht. Mijn enige moment van bezwijken was toen ik daarnet toch even een chocolade cappuccino heb gedronken, maar cold turkey stoppen is dan ook niets voor mij, anders bezwijk ik toch aan een enorme vreetaanval. Ik schrijf nu ook alles op wat ik eet en geef er een score bij van 1 tot 10 van hoeveel honger ik had om te eten. Zo kan ik mezelf er wel mee confronteren wat voor oliebol ik allemaal naar binnen werk zonder dat ik écht honger heb. Dit is echter ook mijn laatste lesweek voor de vakantie. Vanaf volgende week verblijf ik dus weer twee weken thuis en dan gaat het sporten ook terug opnieuw beginnen. Als ik dit alvast twee weken kan volhouden zal het erna hopelijk ook makkelijker zijn om niet te bezwijken als ik me weer op kamers bevind.

De reden van dit topic? In het verleden heb ik dit al vaak geprobeerd, telkens zonder succes. Ik hou het dan enkele dagen vol om dan één keer te cheaten en vervolgens weer in mijn oude gewoontes te vallen. Ik ben echt op zoek naar lotgenoten die dit samen met mij willen doen, het studiemotivatietopic heeft ook wonderen gedaan voor mijn schoolresultaten, ik kan dus blijkbaar mijn doelen beter bereiken in groep :')
Dus wie doet er mee met mij? Lijkt het jullie ook wat om wat je op een dag gegeten hebt met punten hierin te gooien?

Groetjes SG :)

wortel115

Re: Afkicken van suiker, wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:53

Ik ben hier 2 maanden geleden mee begonnen. Ook ik wilde niet cold turkey ineen keer met alles stoppen. Wel ben ik vanaf dag een gestopt met cola drinken. Dit viel best tegen de eerste dagen, nu ben ik eraan gewend om water te drinken. Mijn volgende stap is nu alle snoep, koekjes en chips afbouwen in de komende weken. Dit ga ik vervangen door fruit en ik vind dat ik in de avond best een koekje mag eten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:54

*steekt vol schaamte het paasei terug in de zak en kruipt in een hoekje...*

Ik doe mee... Ik ben succesvol afgevallen van 160kg naar momenteel 79.5k, maar ik heb ook 2 maand geleden 77.5 gewogen.
Toen kwam de ene collega met wafeltjes voor de voetbal, de andere met harde wafeltjes voor de school, nu weer paaseieren van de baas gekregen, afijn...

Hoe meer suiker je eet hoe meer je het 'nodig' hebt en hoe vuiler ik me voel.

This has got to stop NOW :')

Ik drink geen frisdrank, maar chocolade en koekjes zijn mijn dooddoeners...
Thuis heb ik niks dus daar zondig ik niet, maar op het werk, verdorie.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:55

Ik had echt precies hetzelfde. Voelde me er al een tijd slecht onder. Twee weken geleden ben ik resoluut gestopt met suikers, dus niks geen zoetigheid meer. Geen snoep, koekjes, frisdrank, weinig brood en pasta/rijst. Nou, ik heb het geweten! 5 dagen hoofdpijn en prikkelbaar geweest. Nu voel ik geen behoefte meer om te snaaien en heb ik minder honger en een stabielere bloedsuikerspiegel en dus meer energie. Ik wou dat ik het eerder had gedaan!

Mijn riem kon na een week al een gaatje strakker en ik voel me zo veel fijner.

Het begin is moeilijk, maar als je doorzet is het echt de moeite waard. Ik heb ook behoefte aan mensen die hetzelfde doormaken, kunnen we elkaar steunen.
Succes TS!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 21:56

Zoek eens naar koolhydraatarm eten!

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:03

Misschien iemand ook tips voor vervangers van brood bv of andere producten waar stiekem veel suiker in zit zonder dat je het verwacht ?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:04

Op dit moment eet ik suiker en gistvrij. Niet makkelijk maar het is te doen. Als je alleen suikervrij wil eten zou ik mij vooral even goed inlezen. Op internet zijn veel sites, recepten etc. Te vinden en ook boodschappenlijsten. Het is te doen als je echt wilt. Je gaat vooral veel meer zelf maken en verser eten. Eigenlijk veel gezonder al zullen de eerste twee weken moeilijk zijn ik zou toch aanraden in 1x helemaal te stoppen. Al eet je al iets van suiker dan blijft je lijf schreeuwen om meer. Het is moeilijk om dan die drang te weerstaan.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 22:06

Wat fijn om zo snel te lezen dat ik hier niet alleen voor sta!
En wow Mi_Amore dat is niet niks wat jij bent afgevallen! :wow:

@Jolliegirl ik weet wat koolhydraatarm is, ik moet het alleen kunnen volhouden :')

Vandaag ben ik mijn dag begonnen met magere yoghurt en een handvol blauwe bessen met zwarte koffie. 'S middags heb ik mij een salade gemaakt met komkommer, cashewnoten, tomaat, appel en radijsjes met een vinaigrette van olie en azijn. En zojuist heb ik me quinoa met quorn, kikkererwten, kerstomaatjes, rucola en rode ui gemaakt. Als tussendoortjes heb ik enkel fruit of een rijstbeschuit gegeten.
Ik moet zelf ook echt meer koken en niet steeds kant en klare maaltijden gaan afhalen :n

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:12

Ik ben het laatste weekend van januarie cold-turkey gestopt met suiker. Ik moest ook wel echt, want ik begon richting hypoglycemia te gaan. Ik kon geen vijf minuten staan zonder bijna flauw te vallen (behalve net na de maaltijd, want dan was mijn spiegel gewoon goed).

Ben zodra dit werd vastgesteld meteen gestopt en ik heb me in jaren niet zo goed gevoeld! Echt een verademing! Vond het in het begin wel lastig, omdat het zo makkelijk is om naar iets met suiker te grijpen. Nu maak ik zelf suikervrije taartjes enzo (met fruit, ik mag wel gewoon natuurlijke suikers) en die zitten in de vriezer, voor als ik zin heb in wat 'zoets'. Je merkt al snel dat dingen veel zoeter smaken, een tomaat bijvoorbeeld vind ik nu behoorlijk zoet. Veel zoeter dan ik het vroeger vond :).

Citaat:
Misschien iemand ook tips voor vervangers van brood bv of andere producten waar stiekem veel suiker in zit zonder dat je het verwacht ?

In heel veel dingen zitten helaas suikers. Van de meeste soorten chips tot satésaus. Qua brood eet ik soms zuurdesum (suiker wordt gebruikt om het gist te activeren, met zuurdesum heb je dat niet) of een oathie / brood van puur.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:22

Yes ik doe mee! Ik snoep op mn werk onwijs veel, werk in de hulpverlening en de jongeren vinden t nogal leuk om te bakken :') dus daar ga ik sowieso mee stoppen. Frisdrank niet meer, dat vervang ik door water, water met fruit en sapjes van Healthy People. Ik heb het boek van Chicks love Food gekocht, dit is ook ontzettend fijn om tussendoortjes te maken die lekker zijn en toch niet slecht voor je. Laatst heb ik bounty's gemaakt zonder suiker. Op dit moment liggen de borrelnootjes gemaakt van kikkererwten in de oven :D

En om een wat strakker buikje te trainen heb ik een fitness hoepel gekocht. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:52

Ik doe mee! Ik drink ook geen frisdrank, bij mij is het echt eten (en alcohol :+). Bij mij helpt fruit in stukjes snijden ook heel erg, lekker zoet en doordat je veel stukjes hebt is het lekker om te snacks tijdens studeren oid.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:05

En bij de albert heijn hebben ze super veel soorten bevroren fruit :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:15

Ik doe ook mee, was bij de dietiste gisteren. Voor het eerst. Ze is heel streng en ik mag kei veel niet meer en dus ook geen suiker. Ik ben er blij mee want ik bezocht haar per slot van zaken niet voor niets.
Wij halen nooit koek of snoep in huis om ons zelf te beschermen. Maar dat heeft opgeleverd dat ik echt een secret eater geworden ben. Elke keer als ik bij de suup ben of als ik moet tanken mag ik wel iets van mezelf. Ik eet dan vaak kaiserbroodjes, suikerwafels, m&m'sen neem en blikje redbull. Nou dat is dus bij deze afgelopen. Ik hoop af en toe in dit topic te mogen uithuilen en snakken naar....

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:19

Ik heb een tijd geleden de 30-dagen-zonder-suiker-challenge gedaan. In het begin is het heel zwaar, je merkt dan hoe verslavend suiker is. Ik werd chagrijnig en kreeg hoofdpijn. Maar dat gaat weer weg en dan begin je je veel fitter te voelen! Minder trek om constant te eten en als je na die 30 dagen iets zoet eet kan je niet geloven hoe zoet dat proeft. En je bent er dan ook veel sneller vol van. Ik let nu nog wel op. Bij Ecoplaza hebben ze bijvoorbeeld choco repen van rauwe cacao en gezoet met cocosbloesem ipv suiker. Het zijn dure repen, maar waar ik zo een Milka reep wegvrat heb ik na een stukje Lovechoc al een voldaan gevoel.
Laatst bijgewerkt door Ceffyl op 25-03-16 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:19

In zuurdezem brood (als je dat zo schrijft?) zit geen suiker in. Bij gewoon brood kon ik wel 4 a 5 plakken eten zonder vol te zitten. Nu bij zuurdezem heb ik aan 2 plakken genoeg.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:20

Je kan dat brood halen bij eco plaza.

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:24

Ik doe mee! Ik moest al langere tijd echt serieus gaan afvallen. Sinds vorige week woon ik samen en ik moet van mezelf er nu écht om gaan denken dus dit topic komt als geroepen.
Ik weet nu of ik cold turkey ga stoppen maar ik wil in elk geval proberen geen frisdrank, koekjes, snoep en brood meer te eten.
Meer groente en fruit en minder suiker (en koolhydraten) I'm in!! :)
Laatst bijgewerkt door blubblabhoi op 25-03-16 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:24

Ik haak ook in!
Niet om af te vallen maar wel om me gezonder te voelen. Ik heb ontzettend last van suikerdips! Ben de hele dag door moe en futloos,en neem dan maar weer even een snoepje om mezelf weer op te peppen. Het gevaar steekt hem bij mij in het eten dat ik mee moet nemen naar werk. Ik ben veel onderweg en kan dus geen dingen voor mezelf klaarmaken op het werk. Daarom neem ik vaak sultana of liga's mee want dat is zo lekker makkelijk.
Toevallig was ik twee dagen geleden begonnen met in ieder geval gezondere dingen in huis te halen.
Ik vind het wel moeilijk om dan dingen te bedenken die ik kan meenemen naar werk,er zitten nogal wat eisen aan:
* ik moet het buiten de koelkast bewaren
* het moet vullend genoeg zijn voor de hele dag
* ik kan geen borden en bestek meeslepen op de scooter
* ik heb een voedselallergie voor o.a aardbei, banaan en vlees. Daarom ben ik vegetariër.
* het moet me geen rib uit mijn lijf kosten

Wat eten jullie bijvoorbeeld als ontbijt als brood geschrapt wordt?
Ik neem dan kwark met gebroken lijnzaad maar merk dan toch dat ik dan snel weer honger heb.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:27

Je kan heel veel kanten op met ontbijt. Ik heb een tijdje terug een ontbijtkoek gemaakt met dadels en honing, bananenbrood kan je ook skinny maken. In plakjes snijden en invriezen, de avond van tevoren 2 plakjes eruit halen en je hebt een super lekker en gezond ontbijt. Ik kon daarna tot de lunch zonder tussendoortje. Verder heb ik laatst ook cruesli zelf gemaakt, dat eet ik dan met Griekse Yoghurt en is ook erg vullend. Net boekweitpannekoeken gemaakt, ook lekker!

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:29

Herkenbaar hierboven Tivoli!
In het weekend is het allemaal niet zo lastig, maar vooral doordeweeks naar werk/stage/school is lastig..
Ik denk dat ik voortaan maar wat eerder opsta en in elk geval m'n dag ga beginnen met een (paar) gebakken eitjes en daar doorheen wat roerbak groenten, dat vult wel als een tierelier!
Tussendoortjes en lunch voor op het werk ben ik dan weer inspiratieloos :?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:29

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 11:43

Ik ben 2 maanden geleden volledig gestopt met suiker eten (gebruikte daarvoor al vrij weinig, maar nu volledig geschrapt), meel producten, bewerkte producten (dus alleen maar vol vette yoghurt, vol vette roomkaas en geen magere zooi, geen E-nummers, conserveringsmiddelen en kleurstoffen), aardappelen en zout heb ik ook geschrapt.

Eerste weken waren pittig, maar heb me er doorheen geslagen en heb nu geen behoefte meer aan snaaien en voel me topfit. Ik sport erg veel dus heb m'n koolhydraten, vetten en eiwitten echt nodig, wil ik geen roofbouw op mezelf plegen. Ik eet heel veel rijst in combinatie met (rauwe) groenten, kip, noten, bonen, (geiten)kaas en eieren. Verder vervang ik geraffineerde suikers voor natuurhoning voor een zoetje. Ik drink alleen maar water met een schijfje citroen voor de smaak of thee getrokken van verste gember en munt. Er ligt wel altijd een reep pure chocolade (minimaal 72% cacao) maar daar krijg ik ook al steeds minder behoefte aan. De laatste is vorige week open gegaan en nog niet eens voor de helft op.

's avonds maak ik vaak een grote bak met een goed gevulde salade (dus niet alleen maar groenvoer aangezien dat voor het grootste deel uit water bestaat en maar kort een gevuld gevoel geeft). Ipv dressing doe ik er wat citroensap over of een beetje olijfolie en azijn. Daar eet ik een hele dag van. Dus ontbijt, lunch en avondeten.

Voor het sporten pak ik nog een banaan en na het sporten iets van een handje walnoten of een gekookt ei, maar verder eet ik niets tussendoor.

Iedere keer als ik met iets te snaaien in m'n handen sta vraag ik mezelf eerst af of ik dat echt wel nodig heb en of ik het nou eigenlijk echt zo lekker vind. Als het antwoord nee is leg ik het weer netjes terug. En het gaat steeds makkelijker. Al vergt het in het begin wel een ijzeren discipline van jezelf. Vorige week had ik visite en voor bij de koffie wat koekjes gekocht. Het pakje ligt open in de kast, maar taal er niet naar er wat uit te halen.

Inmiddels ben ik 6cm op m'n taille, 7cm op m'n heupen/billen kwijt en 6 kg lichter and still counting. Nu was dat niet het uitgangspunt, maar een leuke bijkomstigheid. M'n gezondheid is voor mij niet iets vanzelf sprekends en wil er alles aan doen deze zo optimaal mogelijk te ondersteunen. En ik voel me beter dan ooit op het moment {:}

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 15:15

Zo he, gisteren na mijn les toch ontzettend moeilijk gehad om langs de broodjeszaak door te wandelen, maar ben toch heel trots op mezelf dat ik heb doorgezet. Ik heb wel een paak slokken Tonic gedronken omdat ik heek erg dorst had en geen water ter beschikking had, mazr het is slechts bij die paar gebleven.
Vandaag op stal helaas een enorm gevuld paasei gekregen waar ik niet anders kon dan eentje van eten, maar eentje is geentje hé :')
Moet straks werken en ben wel bang dat ik daar ga snaaien.. Ik denk dat ik me een bakje fruitsla of zo ga maken om mee te nemen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:29

Ik ben sinds een paar weken ook gekapt met de suiker. Geen frisdrank meer - niet dat ik dat veel dronk - en niet meer snoepen. Drink nu ruim 1,5 liter water per dag en merk dat ik echt al veel beter in mijn vel zit!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:51

Vandaag heb ik per ongeluk VLOKKEN gegeten. Nieuwe ronde nieuwe kansen dus gewoon door gaan.
Overkomt het jullie ook wel eens dat je per ongeluk helemaal de fout in gaat?