Rare klachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ingeb0rg

Rare klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 19:14

Hoi Bokkers,

Al een tijdje loop ik met vreemde klachten. Het is ooit eens begonnen op een normale werkdag toen ik helemaal begon te tintelen en uit het niets hartkloppingen kreeg. Grote schrik natuurlijk, even een rondje gelopen en het ging wel weer. Half uur later zelfde scenario. Daarna is het eigenlijk rustig gebleven.

Tot ik opeens een week lang licht in mijn hoofd ben geweest en van die "puddingbenen" had. Dit trok na een week weg en ik voelde me weer een beetje normaal. Dit was allemaal afgelopen zomer. Ik had vlak daarvoor antibiotica gebruikt voor een blaasontsteking en dacht dat ik daar misschien wat overgevoelig op reageerde.

Toen kreeg ik problemen met in slaap komen. Knetter hoge hartslag en onrustig en tintelingen en rare armen. Dit was meestal een nacht en daarna alles weer rustig.

Vervolgens kwamen de spierkrampen, de zware benen en armen, de hartsoverslagen, maagzuur en een zeurend gevoel in mijn hartstreek. Daarna een poosje klachtenvrij geweest, een maand. Daarna opeens weer steken op mijn borst en daarna is het bergafwaarts gegaan.

Toen besloot ik in januari dat het mooi geweest was en ik ben van huisarts overgestapt omdat mijn andere me niet serieus nam en me naar huis stuurde met stress.

Andere huisarts, bloeddruk gemeten 147/94 en een flinke hartslag, meteen verwijzing voor hartfilmpje gehad en meteen laten maken, normale ecg met 147 slagen per minuut, dit zakte wel na de ecg weg.

Bloedonderzoek was keurig, b12 546 schildklierwerking was ideaal, goed ijzergehalte zelfs bovengemiddeld voor mijn leeftijd, magnesium prima alles is gewoon goed.

Maagtabletten meegekregen, hielpen niets.
Continue druk op m'n borst en zure oprispingen. Allemaal rottig dus. Toch een beetje alles weer geprobeerd op te pakken.

Nu loop ik sinds afgelopen maandag met een hart wat compleet op hol slaat bij de minste moeite. Ik liep het laatste rondje met de hond en daar begon het allemaal mee. Hart op hol overslagen en fladderen. Dit is nu twee avonden achter elkaar geweest en vandaag de hele dag drama. Ik blijf ook maar boeren en alles wat ik drink of eet komt binnen twee minuten omhoog. Heb ook helemaal geen honger op het moment.

Kom nu net bij de huisarts vandaan waar ik huilend heb gezeten, moet 14 april voor een hartecho en heb net bètablokkers meegekregen en omeprazol voor mijn maag. Het onrustige gevoel wat ik heb wil maar niet weg, ik word er gek van.

Heb eerder op de hap gelegen in complete paniek na een zenuwontsteking in mijn kies. Dan zwakte de hartslag altijd weer af, maar dit is niet leuk meer.

Zou het dan toch stress zijn? Ik zou niet weten waar het anders aan kan liggen. Ja de hartecho moet nog dan, waar ik me ook al weer heel druk om maak.

Wie herkent deze klachten? Ben ik nou echt gek aan het worden, ik ben een 24 jarige meid met een labrador waarmee ik zeer actief was, heb er nu alleen echt geen zin meer in. Ben nerveus, onrustig en bang dat er zo wel echt iets gebeurt. Ik wil gewoon mijn leven weer terug, en dit niet meer. Heb echt het gevoel dat ik knettergek aan het worden ben, ik heb toch al die lichamelijke klachten? Dat verzin ik toch niet? Zo begint het wel een beetje te voelen..

Maar goed, zijn er mensen die dit herkennen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:28

Met alle respect...: maar waarom met pijn op de borst, "fladderende" hartslag, op hol geslagen hartslag niet naar de spoedpost? Ik vind het echt onbegrijpelijk dat je met zulke klachten zo lang doorloopt.

Het hoeft niet je hart te zijn, kan ook je maag zijn en vooral het boeren komt me bekend voor van mensen met klachten aan de gal maar daar passen de klachten van het hart niet helemaal bij.

Natuurlijk kan het ook nog stress zijn omdat je (begrijpelijk!) wat bang word van de klachten. Als je dit soort klachten hebt en je laat meteen een hartfilmpje maken en die blijkt ok stelt dat je misschien wat gerust, maar wees alsjeblieft alert.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 19:29

Polly schreef:
Met alle respect...: maar waarom met pijn op de borst, "fladderende" hartslag, op hol geslagen hartslag niet naar de spoedpost? Ik vind het echt onbegrijpelijk dat je met zulke klachten zo lang doorloopt.

Het hoeft niet je hart te zijn, kan ook je maag zijn en vooral het boeren komt me bekend voor van mensen met klachten aan de gal maar daar passen de klachten van het hart niet helemaal bij.

Ik heb drie keer op de spoedpost gelegen, bloeddruk gemeten, hart beluisterd en bekeken, conclusie? Hyperventilatie. Daarom word ik er zo moe van, het klinkt stom, maar ik hoop stiekem dat ze wat zien op die hartecho, dan kan er tenminste iets aan gedaan worden...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:41

Herken je de hyperventilatieklachten niet, ben je daarvoor onder behandeling??

edit; ik bedoel of je ademhaling inderdaad afwijkend is als je klachten krijgt

ingeb0rg

Re: Rare klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 19:48

Ik betrap mezelf er wel op dat op het moment dat dat soort dingen gebeuren ik wel snel ademhaal. Dat klopt, ik weet alleen niet of ik het voor die tijd ook doe, dus het lijkt lichamelijk maar wellicht haal ik wel al die tijd verkeerd adem. Zit wel hoog in mijn ademhaling op dat moment en wil veel zuchten enzovoorts.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:49

Ik denk ook aan hyperventilaie als hartklachten zijn uitgesloten...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:53

Lijkt op klachten die ik bij vlagen heb. Is bij mij een combinatie van medicatie die verkeerd valt. Erge vermoedheid, een virus onder de leden. Of voedsel dat niet lekker is geland. Heb erg vaak controles gehad. Alles is steeds normaal. Moet een aantal medicijnen daarom vermijden omdat die de klachten triggeren.

Maar vermoedheid of eerder gezegd uitgeput heid is wel de hoofdoorzaak. Op dit moment weer flink last van terwijl het een tijd goed ging. Het lijkt erg op hyperventilatie maar is het niet. Vooral het gevoel van duizeligheid en flauwvallen is gewoon beroerd.

Ik word dan ook grijs (te zien voor anderen), trek bleek weg en kiep bijna om. Hartslag vliegt omhoog dan ook. Spartelbenen op zo n moment. En ja dan komt het gevoel van s hit ojee probleem. En dat levert wel even lichte paniek op. Ik heb het vooral bij inspanning of tijdens autorijden. Dat zijn juist niet de momenten dat je dreigt te willen flauwvallen.

Heb alle mogelijke controles gehad, hart echo, weekkastje, ecg heel erg veel. Foto mri noem maar op. Op die momenten zijn hooguit bloeddruk wat laag of klapt hartslag eerst naar beneden en daarna vliegt ie omhoog. Heeft revalidatie al eens in paniek gekregen. Alles dook naar beneden en ik zat op de hometrainer met een hartslag van 40 of zo.

Conclusies hart is niks mis mee, dat is gezond. Alleen raakt de boel soms door onbekende oorzaak ontregeld. Maar vermoeidheid is de grootste trigger,

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:01

Als hartproblemen zijn uitgesloten, passen de symptomen bij Chronische hyperventilatie.
Door de hele dag door te oppervlakkig te ademen krijg je veel van de genoemde klachten, zoals tintelingen, hartkloppingen, licht in het hoofd, zware armen en benen, druk op de borst door teveel zuurstof en te weinig koolzuurgas.

De hyperventilatie stichting heeft een mooie duidelijke website

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:34

Klinkt als het verhaal van mijn vriend! Hij heeft hier al jaren last van. Ook regelmatig hartfilmpje laten maken, kwam nooit wat uit. Enige wat opvalt is dat zijn hart vrij groot is (sporthart) en zijn hartslag in rust rond de 45 zit. Hij heeft wel extrasystolen (soort ritmestoring), waardoor zijn hard onregelmatig klopt. Dit is onschuldig in zijn geval.
Bij mijn vriend denkt men aan chronische hyperventilatie. Verkeerde ademhaling veroorzaakt dit bij hem. Hij loopt nu sinds een tijdje bij een Ceasar-therapeut (oefentherapie). Op vaste momenten in een dag bewust focussen op zijn ademhaling helpt hem goed; ook bij hem zit zijn ademhaling te hoog. Stress triggert de boel behoorlijk, net als teveel koffie, alcohol en te vet eten.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 15:43

Mloes schreef:
Klinkt als het verhaal van mijn vriend! Hij heeft hier al jaren last van. Ook regelmatig hartfilmpje laten maken, kwam nooit wat uit. Enige wat opvalt is dat zijn hart vrij groot is (sporthart) en zijn hartslag in rust rond de 45 zit. Hij heeft wel extrasystolen (soort ritmestoring), waardoor zijn hard onregelmatig klopt. Dit is onschuldig in zijn geval.
Bij mijn vriend denkt men aan chronische hyperventilatie. Verkeerde ademhaling veroorzaakt dit bij hem. Hij loopt nu sinds een tijdje bij een Ceasar-therapeut (oefentherapie). Op vaste momenten in een dag bewust focussen op zijn ademhaling helpt hem goed; ook bij hem zit zijn ademhaling te hoog. Stress triggert de boel behoorlijk, net als teveel koffie, alcohol en te vet eten.

Klinkt inderdaad erg bekend! Gister na de bètablokker ging het nog niet dus ben naar de spoedpost geweest, ik dacht serieus dat mijn hart nog steeds tekeer ging en vreemd deed, terwijl heel duidelijk bleek dat hij netjes 80 slagen per minuut klopte en mijn bloeddruk was ook keurig. Toen drie hartfilmpjes laten maken en er is gewoon niks op te zien.

Raad eens? Daarna ging het opeens een stuk beter, heb nu omeprazol gekregen ook voor mijn maag, maar daar komt toch mijn maagzuur weer doorheen, ik denk dat alles gewoon heel erg geïrriteerd is. De dienstdoende arts denkt ook dat het door mijn maag komt, omdat alles zo dicht bij elkaar zit. En ik dus chronisch hyperventileer en dus ook paniekaanvallen heb en deze erg lang duurde (lees drie dagen) na die tests gister op de spoedpost ging het beter, ze heeft met ook oxezapam gegeven en ingenomen om lekker te kunnen slapen. Ging prima :D

Ik ga 14 april toch nog voor die hartecho, gewoon om alles uit te sluiten en dan ja, dan maar kijken dat als dat het niet is ik inderdaad in therapie ga voor ademhaling en eventueel een psycholoog.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 16:50

Ik moest ook denken aan een paniekaanval. Wat vervelend voor je!
Paniekaanvallen gaan ook vaak gepaard met verkeerd ademhalen of hyperventilatie.
Hopelijk ga je de goede hulp krijgen en voel je je gauw beter :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:25

Ik dacht ook direct aan hyperventilatie.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je al een 24 uurs meting gehad met hartkastje?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 17:52

Cayenne schreef:
Ik dacht ook direct aan hyperventilatie.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je al een 24 uurs meting gehad met hartkastje?

Nee nog niet gehad, inmiddels wel vijf maal een hartfilmpje en gister dus met klachten, pijn linkerarm en op m'n borst en een heel angstig gevoel. Elke keer met tien minuten ertussen. Arts dacht niet dat er iets was, maar voor mijn gevoel en mijn geruststelling vond ze het belangrijk.

Heb wel 14 april een hartecho, mocht hier niks uitkomen dan moet ik het denk ik maar gewoon accepteren. Wellicht dat ik nog om een holter vraag, maar goed, weet niet of dat dan nog toegevoegde waarde heeft..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:06

Ik heb een tijd een lage hartslag gehad (in rust 27 tot 32 slagen per minuut) en daarvoor een hartkastje gehad. Lijkt me in jouw geval ook een goede optie zodat je een meting over iets langere tijd hebt ipv een momentopname.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:10

Misschien heb ik er over heen gelezen,
maar heb je bloed laten prikken op vitamine B11,B12 en D?
4 jaar begonnen dezelfde klachten bij mij, wat je beschrijft, al die tijd aan Anti depressie tabletten gezeten, en bij een Psycholoog gelopen, niks hielp, werd alleen maar erger, totdat iemand mij wees op Vitamine tekort, heb het laten prikken, en bleek inderdaad tekort te hebben, ben nu 3 maand verder, en dit helpt al meer, ben nu ook aan het afbouwen op anti-depressie. als ik dit had geweten had ik niet 4 jaar lang met dezelfde klachten gelopen, het kan uiteraard ook stress zijn dat als je daarvan paniek aanvallen krijgt, maar zou het uitsluiten, dat het niet aan de vitamines ligt.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:13

Sorry maar "ik hoop dat er iets gevonden wordt tijdens de hartecho".
Weet je wat je zegt?
Ik ben 30, sinds mijn 23e hartproblemen, en ja ze vinden continue iets. Ik sta onder zware controle van internist en huisarts. Ik val weg en als mijn bloeddruk een keer onder controle is, schiet mijn polsslag door het plafond.

'Ik hoop dat ze wat vinden"
Weet je wat hartpatienten denken? Ik hoop dat ik wakker word morgen.
Heb je enig idee hoe angstig ik ben, als ik ga sporten? Lekker met een cocktail in je bloed en een hart wat aan alle kanten begrensd word.
Hoop je het nu nogsteeds?

Sorry, maar je hebt echt geen idee wat je gezegd hebt...

Ik hoop oprecht dat je hulp krijgt als ze wat vinden, of de aanleiding kunnen duiden nav je klachten en je het daarmee kan oplossen.
Bij hyperventilatie moet je op je ademhaling letten en het werkt heel goed om dan opd e rug te gaan liggen, handen op de buik en naar je handen te ademen. En nog een goede tip; zing mee met muziek, dan let je namelijk niet op je ademhaling!

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:15

Omdat je dat boeren noemt zou ik als ik jou was ook laten controleren of je een mediastinitis kan uitsluiten. Dat zou ook verklaren waarom je hart zelf in orde is.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 18:21

@Mona2008 ja klopt, alles is geprikt en gechecked met name omdat b12 tekort in de familie voorkomt maar dat was prima, geen b12 geen magnesium tekort niks niet. Dus dat kunnen we wel uitsluiten, ik weet trouwens nu even niet zeker of b11 vitamine d gechecked is, volgens mij alleen b12!

Vumana, ja een vriendin is hartpatiënt, het is ook niet zo dat ik wens dat ik iets ernstigs heb, of krijg of wat dan ook. Maar na drie verschillende huisartsen tich bezoekjes aan de spoed en de hap ben je het wel eens beu. Sowieso krijg ik de indruk dat je op jonge leeftijd niet serieus genomen wordt, kijk nu gaat het vandaag alweer een stuk beter. Maar word overal als aansteller versleten, en ik ben van een actief persoon die zeer zelfstandig was veranderd in een hoopje ellende die niet eens zelf meer naar Rotterdam durft te rijden. Als het een naam heeft is het gewoon beter te verhappen. Dan wordt je wellicht wat serieuzer genomen. Dat neemt niet weg dat ik het wens of perse iets wil krijgen, ik vind het voor jou oprecht erg en dat meen ik.

Het was meer een uitspraak als wanhoop, ik ben er inmiddels wel klaar mee en tich onderzoeken verder weet je het dan ook niet meer, als ik naar een psycholoog moet of hulp nodig heb dat vind ik prima, alleen daar krijg ik ook nul respons op en er wordt nogal vervelend gedaan op de klachten die ik heb. Het is dat ik een waarnemend arts had gister die zei, ik overleg meteen met de cardiologie want daar heb ik zelf ook al tien keer om gevraagd. Overigens nog niet bij de huisarts die ik nu heb, maar wel bij vorige! Dus sorry als mijn uitspraak verkeerd overkomt bij je. Overigens door alle paniek vraag ik me soms al weken af of ik de volgende dag nog wel wakker wordt, dus dat begrijp ik heel goed. Punt is dus ik word en niet serieus genomen, en wat het is wat ik heb (als het al iets is) weten ze niet.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 18:24

@ryder mediastinitis lijkt me zeer onwaarschijnlijk (heb het net even opgezocht) bedoel je soms een middenrifbreuk?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:25

Geloof me, ik snap dat je er klaar mee bent. Ik ook.
Maar ik hoop voor jou dat je niet dezelfde kant opgaat als mij. Ik kom mijn levenlang nooit meer van de medicatie en controle af. Het is momenteel bijzonder slecht.
Als het onder controle is is het te behappen, maar nu zat ik zelf bij de internist te huilen, omdat het mentaal alleen vervelender wordt.
Hij is enorm lief, geduldig hoor!

Maar ik hoop echt voor jou dat het iets bijzonder simpels is wat je kan oplossen met bijv. Vitamine of extra mineralen.

Je kwakkelen herken ik. Dat deed ik ook jaren, dus ik snap ook wel wat je bedoeld, maar echt.. laten we hopen dat ze iets vinden, maar niet je hartje.. laat dat goed wezen. ;)

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 18:29

Nee snap ik heel goed! Ik moet zeggen na tich onderzoeken had er toch iets uit moeten komen. Heb zelf ook een bloeddrukmeter mee naar huis gekregen en zeven dagen lang mijn bloeddruk zelf moeten meten omdat ik me telkens bij de huisarts zo druk maak. Dus bloeddruk te hoog. Kwam er op neer dat mijn bloeddruk thuis prima is. Ik snap ook dat het na zoveel onderzoeken een keer ophoudt, en dat ademhalingstherapie en een psycholoog dan een goede optie is.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:41

Het is vervelend.
Kijk mijn hart doet nog idioter als ik naar een arts moet, das normaal.
Maar het laat wel zien hoe makkelijk je jezelf kan opwinden en welke processen dat in je lijf teweeg kan brengen...
Hyperventilatie is naar, ik doe het ook soms... en meezingen met de muziek helpt echt. Dan verleg je je concentratie...

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:05

Wat vervelend Ts, ook heel vervelend dat ze niets kunnen vinden. Ik wil de dokter wel mijn comlimenten geven hoor! Ze neemt je volgensmij behoorlijk serieus aangezien ze je zo vaak doorverwijst voor hartfilmpjes, bloedonderzoek en je bloeddruk opmeet enz.
Ik zou ook wel zo'n dokter willen.

Ik wil je vooral mee geven dat je moet proberen rustig te blijven. Als je je zo druk gaat maken en in paniek raakt wordt het alleen maar erger. Door stress zo dit ook heel goed kunnen komen en als je je steeds zo'n zorgen maakt zal het ook niet snel overgaan. Dus probeer je gedachten te verplaatsen naar iets anders en als het toch weer gebeurd rustig proberen te blijven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 21:40

ingeb0rg schreef:
heb nu omeprazol gekregen ook voor mijn maag, maar daar komt toch mijn maagzuur weer doorheen, ik denk dat alles gewoon heel erg geïrriteerd is. De dienstdoende arts denkt ook dat het door mijn maag komt, omdat alles zo dicht bij elkaar zit.

Ik vermoed dat ook dit andersom is.
Voor heel veel mensen met brandend maagzuur geldt, dat hun maag niet zuur genoeg is.
(Bedenk : een van de vele dingen die gebeuren bij stress is, dat je spijsvertering stil komt te liggen. Zeker tijdens zo'n langdurige paniekaanval maak je dus nauwelijks maagzuur aan.)

De oplossing is simpel : zodra je je maag weer voelt branden, schenk je een half glas melk in en een bodempje appelazijn in een borrelglaasje.
Neem 1 slok azijn en eventueel een minuut later nog een tweede.
Doorgaans geeft het direct opluchting.
(Gaan er dingen mis, blus je met melk en daarna omeprazol. Maar aangezien de omeprazol niet hielp, had je waarschijnlijk al geen fysiek geïrriteerde maag.)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:05

ingeb0rg schreef:
Klinkt inderdaad erg bekend! Gister na de bètablokker ging het nog niet dus ben naar de spoedpost geweest, ik dacht serieus dat mijn hart nog steeds tekeer ging en vreemd deed, terwijl heel duidelijk bleek dat hij netjes 80 slagen per minuut klopte en mijn bloeddruk was ook keurig. Toen drie hartfilmpjes laten maken en er is gewoon niks op te zien.

Raad eens? Daarna ging het opeens een stuk beter, heb nu omeprazol gekregen ook voor mijn maag, maar daar komt toch mijn maagzuur weer doorheen, ik denk dat alles gewoon heel erg geïrriteerd is. De dienstdoende arts denkt ook dat het door mijn maag komt, omdat alles zo dicht bij elkaar zit. En ik dus chronisch hyperventileer en dus ook paniekaanvallen heb en deze erg lang duurde (lees drie dagen) na die tests gister op de spoedpost ging het beter, ze heeft met ook oxezapam gegeven en ingenomen om lekker te kunnen slapen. Ging prima :D

Ik ga 14 april toch nog voor die hartecho, gewoon om alles uit te sluiten en dan ja, dan maar kijken dat als dat het niet is ik inderdaad in therapie ga voor ademhaling en eventueel een psycholoog.

En ook dit klinkt precies als mijn vriend; hij heeft ook het gevoel dat het met maagzuur / boeren / oprispingen te maken heeft. Dus dat zijn maag bijvoorbeeld geïrriteerd is, wat - gecombineerd met verkeerde ademhaling - zorgt voor problemen / extrasystolen met z'n hart. Osteopaat helpt dan weer best goed, die maakt volgens mij vriend 'letterlijk meer ruimte om z'n organen'. Maar helaas van korte duur, vandaar dat hij nu wat probeert richting Oefentherapie. Houding is dus ook belangrijk, in elkaar gedoken zitten? Geeft vrij snel klachten bij mijn vriend. Goed rechtop lopen, tijdens je werk goed opletten hoe je zit, etc. etc.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, merk van dichtbij hoe vervelend het is! Vriend heeft ook wel eens gedacht dat hij er elk moment dood bij neer zou vallen. Is geen pretje :(:) Mocht je behoefte hebben, mail m'n vriend eens. Wie weet hebben jullie nog tips voor elkaar. Voor zover ik jouw klachten lees komt echt overeen!