Schoonvader overleden, wat kan ik doen voor mijn vriend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Schoonvader overleden, wat kan ik doen voor mijn vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:18

Tja de titel zegt het eigenlijk al wel.
Wat vond jij fijn dat mensen voor je deden toen er een naaste van je was overleden?
Of wat merkte dat je kon doen voor diegene?
Dit is een situatie die ik niet eerder heb meegemaakt, en natuurlijk heeft mijn vriend het erg zwaar, en ik wil hem graag helpen, maar ik weet niet zo goed hoe.

Pluttersput

Re: Schoonvader overleden, wat kan ik doen voor mijn vriend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:20

Er zijn voor hem denk ik. Naar hem luisteren, hem vasthouden en knuffelen als het nodig is.
Geef hem de kans om te rouwen, en steun hem voor zover je kan. Dat lijkt me het belangrijkste :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:22

Laat hem vooral zijn gang gaan. Als hij met vrienden op stap wil bijv. Probeer niet te projecteren wat je zelf zou doen

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:28

Heftig!!
Idd, zijn eigen gang laten gaan. En als ie het even niet meer kan, gewoon troosten!
Zijn leven gaat nog gewoon verder. En natuurlijk mag er verdriet zijn. Maar als jij je vriend steeds de aandacht geeft van: gaat het etc. Dan blijft ie steeds meer in die verdrietige bui.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 20:41

Ik ben vooral bang dat hij weer depressief wordt.
Een aantal jaar geleden is hij zijn moeder verloren, en hij heeft de laatste jaren voor haar gezorgd..

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:42

Er is altijd wel een depressie moment, maar als jij daar goed mee kunt omgaan. Is het bij jouwn vriend ook eerder over

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:43

Meer dan er voor hem zijn kun je niet doen. Eventueel zijn taken in huis op je nemen om hem te ontlasten maar voor de rest zal hij zelf aan het rouwproces beginnen

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:44

Juist niet de taken overnemen. Hij heeft afleiding nodig. Door klusjes te doen, kan hij een goede afleiding krijgen!

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:49

Ik ben dan wel een meisje van 14, maar van zulke dingen weet ik wel veel. Ook omdat ik het vaker heb meegemaakt dat er iemand bij mij overlijdt, maar ook bij kennissen.

Ik hoop dat dit jou en je vriend ook helpt!?

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:07

Hier in december en februari mijn beide schoonouders verloren en je kunt niets anders doen dan er voor hem te zijn. Wees een luistert oor als hij het nodig heeft, geeft die ene knuffel die nodig is, maar vooral wees er voor hem woorden zijn niet altijd nodig.

En het is inderdaad heel moeilijk. Ik weet niet of je een goede band had met je schoonvader? Maar vergeet je zelf ook niet! En wees er voor elkaar.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:24

Toen mijn schoonmoeder overleed vorig jaar heb ik anderhalve week met mijn vriend bij zijn zusje door gebracht waar alles geregeld werd. Ik heb een schouder, knuffels en luisterend oor geboden. Mijn mening gegeven als die gevraagd werd. Ik heb veel op zijn nichtjes gepast en kleine huishoudelijke taken op mij genomen. Eigenlijk alles om ze zoveel mogelijk te ontlasten. Maar ik ben er vooral op gepaste afstand geweest, als hij me nodig had was ik er maar ik heb het hem/hun op zijn/hun manier laten doen.
Voor mij was het ook voor het eerst en ik vond het verschrikkelijk moeilijk. Zijn verdriet, verdriet van de naasten maar ook het overlijden zelf. Dus idd wat nowylover zegt, vergeet je zelf ook niet. Het heeft een behoorlijke impact.
Heel veel sterkte de komende tijd!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:52

De meeste noemen al heel waardevolle tips waar ik mij inderdaad ook in zou kunnen vinden tijdens zo'n gebeurtenis.

Ik wil dan niet mensen te dicht bij me of die heel aanwezig zijn omdat ik zelf iemand ben die tijd alleen nodig heeft om het te verwerken. Dan sluit ik mezelf echt even af, terwijl ik normaal juist graag met mensen om mij heen ben. Toch is het heel waardevol als anderen je dan toch steunen op een andere manier. Boodschapjes doen, afwas, even helpen opruimen en schoonmaken. Er gewoon zijn en even de dagelijkse dingen overnemen zodat diegene zich zelf kan richten op de verwerking.

Doe wat goed voelt! Ligt er natuurlijk ook aan hoe hij is, een prater of juist wat meer op zichzelf? Jij kent hem het best! Maar denk inderdaad daarbij ook aan jezelf. Veel sterkte voor jou en je vriend.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:54

Er voor hem zijn. Zo simpel is het.....

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:58

Rietjee_xx schreef:
Juist niet de taken overnemen. Hij heeft afleiding nodig. Door klusjes te doen, kan hij een goede afleiding krijgen!

Uh ik vind dit best een gek advies.
Waarom afleiden van verdriet, verdriet mag er gewoon zijn toch. Dan hoeft hij toch niet persee zijn taken te doen om daar van afgeleid te worden.
Er valt nu genoeg te regelen dat moet hij zich niet bezig te houden met randzaken.

En het belangrijkste, praat er samen over, wat je voor hem kan doen, wat hij graag wil, of je andere dingen kan regelen, spreek je angst uit voor een nieuwe depressie en knuffel hem gewoon

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 01:00

Bedankt voor alle tips en adviezen. Fijn om te weten dat mijn ideeën de juiste zijn als ik dat zo lees van jullie :)
Ik ben sinds 9 uur in het huis van mijn vriend en hij zal zo thuis komen denk ik.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 01:06

Wat lief van je dat je hem zo goed mogelijk wilt bijstaan :)

In oktober 2015 overleed mijn vader zeer plotseling en mijn vriend is toen 1 hele week bij mij thuis geweest (wij wonen beide nog thuis) en als ik er over wilde praten dan praatten we erover. Verder wanneer ik even een down moment had liet ie me lekker uitpraten en klagen en eventueel huilen.
Woorden betekenen in zo'n situatie veel minder dan jouw aanwezigheid en je steun, soms zijn woorden niet eens nodig om iemand bij te staan :)

Heel veel sterkte voor jou, je vriend en de verdere familie!

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 01:47

Gecondoleerd met het verlies van je schoonvader.

Mijn vader is vier jaar geleden overleden. Ik denk dat je het beste kan vragen aan je vriend wat je voor hem kan doen, hoe je hem kan helpen.
Wat ik fijn vond is dat mijn man er gewoon was en het ook accepteerde als ik even onterecht uit viel. En niet zeurde dat ik tot 5u in de nacht foto's aan het uitzoeken was. Hij liet me gewoon zijn en steunde waar nodig.

Waar ik wel helemaal kriegel van werd na een week was dat hij overdreven voorzichtig bleef. Dit zal per persoon wel verschillend zijn, maar ik vond het het prettigst als mensen normaal bleven doen. De woorden dood, ziekenhuis en papa konden gewoon gebruikt worden. Alleen je zag de mensen gewoon schrikken als ze het zeiden om me heen.

Heel veel sterkte.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 03:01

Dit was niet meteen na het overlijden, maar een half jaartje later ongeveer: dat mijn vriend letterlijk zei dat ik verdrietig mócht zijn en hij me alleen maar knuffelde als ik verdrietig was. Geen gesprekken oid, gewoon een schouder om op uit te huilen.

Sterkte allebei :(:)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 03:15

Skyex schreef:
Waar ik wel helemaal kriegel van werd na een week was dat hij overdreven voorzichtig bleef. Dit zal per persoon wel verschillend zijn, maar ik vond het het prettigst als mensen normaal bleven doen. De woorden dood, ziekenhuis en papa konden gewoon gebruikt worden. Alleen je zag de mensen gewoon schrikken als ze het zeiden om me heen.

Heel veel sterkte.

Ja dat is echt vreselijk! Er zo lekker omheen lopen draaien.. Dat heb je zelf dan echt gewoon door en dat is echt vervelend.

Veel sterkte!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 03:41

Dat is heel vervelend niet alleen voor je vriend maar ook voor jou, je moet ook aan jezelf denken en aan je vriend. Laat het over je heen komen , praat erover ook als het moeilijk is en huil samen. en wees er gewoon voor elkaar