Hoektand afgebroken tot aan het tandvlees,wat is er mogelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesjecryos

Hoektand afgebroken tot aan het tandvlees,wat is er mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 16:16

Gisteren is tijdens het eten van een broodje een hoektand van mij compleet recht afgebroken tot aan het tandvlees |(
ik schrok me rot want ik nam mijn eerste hap en het lag ineens als een autoruit in honderden stukjes. Bij thuiskomst heb ik meteen de nood tandarts gebeld en die heeft een foto gemaakt.Daaruit bleek dat ik ooit aan die tand een wortelkanaalbehandeling heb gehad (kan het me echt niet me niet meer herinneren :') ) en daardoor is de tand als het ware gaan uitdrogen en dan opeens zegt het pats bij verkeerde belasting,althans dit was de uitleg van de tandarts.

Ik ben vreselijk angstig voor de tandarts en zelf ook zeer ontevreden voor over de tandarts die ik nu heb.Nu vertelde gisterenavond iemand mij dat er nog steeds een kroon op kan en die mag je desnoods ook bij een andere tandarts laten doen.
Klopt dit en wat kan ik nog meer doen aan deze tand?
Moet het echt een kroon met implant worden of iemand ervaringen met het opbouwen van een nieuwe tand met een soort vulling??

Urbanus

Re: Hoektand afgebroken tot aan het tandvlees,wat is er mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:19

Waar woon je? Ik heb namelijk een superfijne en hele scherpe tandarts. Echt een aanrader!

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:24

Als je een wortelkanaalbehandeling hebt gehad, voel je aan die tand niks meer qua behandelingen. Het is aan de tandarts om te beoordelen of een kroon mogelijk is. Het is wel de goedkoopste oplossing. Soms is het nodig een stiftje (klein pennetje) in de tand te plaatsen, zodat de kroon goed blijft zitten. Als een kroon niet mogelijk is, zal het zeer waarschijnlijk een implantaat worden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:25

Een nieuwe tand opbouwen met een pinnetje en dan een speciaal soort vullingsmateriaal is misschien nog een optie, maar dat gaat er echt vanaf hangen hoe ver je tand is afgebroken en hoe je wortel er aan toe is.
Een kroon kan alleen nog gemaakt worden als de fundering goed is, je wortel dus. Maar aangezien de tand nu helemaal is afgebroken gaat het er van af hangen hoeveel er nog van de tand staat en hoe de vulling van de wortelkanaalbehandeling er nog in zit.
Een implantaat is altijd nog een optie, dus echt een schroef in je kaak en daar de kroon op geplaatst. Dure grapjes, maar wel mooi mits goed gemaakt.
Een tandarts heb je daar wel voor nodig om die beoordeling te maken. Ik kan je wel zeggen wat eventuele mogelijkheden zijn in het algemeen, maar het hangt er echt vanaf hoe de wortel er uit ziet, wat er nu nog van staat en wat jij gedaan zou willen hebben :)

Je kan altijd een second opinion bij een andere tandarts laten doen. Maar ik kan me niet voorstellen dat jouw eigen tandarts er om staat te springen als jij de behandeling bij iemand anders laat doen en dan weer bij hem terug komt. Ik zou me voor kunnen stellen dat hij dat liever niet heeft. Maar anders bel je eigen tandarts, bel eens rond naar andere tandartsen. Want je moet er sowieso wel eentje vinden die dat dan wil 'opknappen' als het ware :)

Succes ermee!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:26

Ik heb een aantal tanden die opgebouwd zijn door middel van composiet. Deze tanden waren niet afgebroken, maar simpelweg te klein voor mijn mond.
Mijn vader en broertje hebben afgebroken tanden die opgebouwd zijn met composiet en dat zit al jaren prima.
Volgens mij is dat verreweg de goedkoopste en snelste oplossing. Of het duurzaam genoeg is voor de belasting die een hoektand te verduren krijgt durf ik niet te zeggen... En het kan best dat het afhangt van de beschadiging die er in de rest van je tand zit.

Uit ervaring kan ik zeggen dat je heel snel went aan het ontlasten van een hoektand. Ik mag al 6 maanden niks afbijten met 1 hoektand, en dat gaat prima.
Mocht je dus geen ingrijpendere behandeling aandurven, dan zou je het altijd kunnen proberen met eerst composiet.

(overigens krijg ik volgende week 2 implantaten voor mijn hoektanden in mijn bovenkaak, als je ervaring wil kan ik je tzt een pb'tje sturen :j )

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 16:43

Ik heb ook een afgebroken kies gehad. Waar ik ook een een wortelkanaal behandeling aan heb gehad. Deze kies is toen weer opgebouwd uit composiet. Helaas is na een jaar of 6 het composiet afgebroken en was de kies niet meer te redden.
Heb toen gekozen om de kies te trekken en het te laten voor wat het is omdat het de achterste kies is.
Ik zou er voor kiezen om de hoektand in een keer goed te laten 'herstellen' composiet is het eigenlijk ook niet en zeker niet op die plek.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:27

Houd er idd rekening mee dat een hoektand zware belasting ervaart. Als jij van links naar rechts geweest met je tanden blijven je hoektanden het langst in contact.. Maar ik denk dat je idd het beste bij je eigen danwel een andere tandarts moet gaan vragen wat er nog kan :)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 22:28

@Pluttersput...ik wil absoluut niet dat mijn prutser van een tandarts nog langer aan mijn tanden zit.
Ik ben al 5 jaar bezig om er weg te komen maar meneer heeft alle tandartsen in de buurt gebeld en gezegd dat ik een wanbetaler ben( ik heb nog nooit een rekening te laat betaald) en ieder dag cola enz enz neemt.
Ik weet dit omdat ik een keer bij de zoveelste tandarts praktijk binnen liep en die meid zei tegen mij '' ohja voor jou zijn we gewaarschuwd'' .
Ik heb overgewicht door pcos en langzaam werkend schildklier en mijn tanden zijn slecht geworden door te veel medicatie.......maar dat kan niet volgens tandarts. Als hij een vulling maakt zie je altijd nog een zwart putje zitten en een maand of twee later kan ik weer terug.
Gisteren vroeg ik aan de noodtandarts of mijn voortand weer opnieuw moest gevuld worden..''ja is wel verstandig want ziet er niet goed uit''.......de tand is vorige maand nog gedaan. Hij werd stil en zei niks meer.
Tandartsen houden allemaal de hand boven het hoofd echt ik ben razend.Ik kan echt hele paginas vertellen over hem en kom alleen nog voor nood,maar als ik ergens terecht kan ben ik weg.
Kortom ik heb nu de kans dan gaat hij zeker niet aan mijn tand zitten!

@MariekeS...graag een pbtje hoe het gaat met die implanten :)
@lieveli..ik woon naast arnhem

Voor de rest onwijs bedankt,ik ga morgen eens rondbellen en kijken wat er mogelijk is met de tand en wie het wilt doen.
ik ben zelfs bereid om een uur voor in de auto te zitten.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:33

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 06-02-22 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 22:44

Ik raad je polet aan in arnhem. Geweldige arts, heel rustig en kan heel goed met angstige patienten omgaan :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:25

Exact hetzelfde is mij ook gebeurd jaren geleden. Uitleg van de tandarts was hetzelfde als wat jij verteld. Bij mij heeft hij het afgebroken stuk er weer op gezet maar drong enorm aan op een implantaat. Een week later lag het er weer af en ben ik dus weer terug geweest, tandarts wilde toen eigenlijk niets meer doen behalve een implantaat zetten. Na flink aandringen van mij heeft hij toch een nieuwe tand gemaakt met vulmateriaal maar drong enorm aan direct een afspraak te maken voor een implantaat3. Ben meteen daarna direct gewisseld van tandarts want deze man was ronduit onbeschoft. Mijn huidige tandarts vond het niet nodig snel actie te ondernemen, zolang het blijft zitten zit het prima. We zijn inmiddels bijna 4 jaar verder en het zit er nog steeds.

Voor een kroon hebben ze iets nodig om op te werken en dat was bij mij niet meer aanwezig, bij jou zo te horen ook niet meer. Dus een implantaat is dan het enige alternatief, of een brug maar dat is bij een voortand niet gebruikelijk.
Wat hebben ze er nu mee gedaan dan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:29

liesjecryos schreef:
@Pluttersput...ik wil absoluut niet dat mijn prutser van een tandarts nog langer aan mijn tanden zit.
Ik ben al 5 jaar bezig om er weg te komen maar meneer heeft alle tandartsen in de buurt gebeld en gezegd dat ik een wanbetaler ben( ik heb nog nooit een rekening te laat betaald) en ieder dag cola enz enz neemt.
Ik weet dit omdat ik een keer bij de zoveelste tandarts praktijk binnen liep en die meid zei tegen mij '' ohja voor jou zijn we gewaarschuwd'' .
Ik heb overgewicht door pcos en langzaam werkend schildklier en mijn tanden zijn slecht geworden door te veel medicatie.......maar dat kan niet volgens tandarts. Als hij een vulling maakt zie je altijd nog een zwart putje zitten en een maand of twee later kan ik weer terug.
Gisteren vroeg ik aan de noodtandarts of mijn voortand weer opnieuw moest gevuld worden..''ja is wel verstandig want ziet er niet goed uit''.......de tand is vorige maand nog gedaan. Hij werd stil en zei niks meer.
Tandartsen houden allemaal de hand boven het hoofd echt ik ben razend.Ik kan echt hele paginas vertellen over hem en kom alleen nog voor nood,maar als ik ergens terecht kan ben ik weg.
Kortom ik heb nu de kans dan gaat hij zeker niet aan mijn tand zitten!

@MariekeS...graag een pbtje hoe het gaat met die implanten :)
@lieveli..ik woon naast arnhem

Voor de rest onwijs bedankt,ik ga morgen eens rondbellen en kijken wat er mogelijk is met de tand en wie het wilt doen.
ik ben zelfs bereid om een uur voor in de auto te zitten.

Zomaar weigeren mag natuurlijk niet en het zou voor een tandarts niet uit moeten maken of je al dan niet een slecht gebit hebt. Hoe slechter je gebit, hoe meer hij verdiend, krijg het idee dat dat is waarom jouw tandarts je niet kwijt wil. Gewoon je eigen tandarts bellen en zeggen dat je je wilt uitschrijven. Andere tandarts bellen en vragen of ze klanten aannemen, soms kun je je ook online inschrijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:31

Als jouw tandarts dit doet dan geef je hem toch aan bij het tuchtcollege?? Dat pik je toch niet dat iemand je zo zwart maakt.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-16 21:30

Sorry voor de late update :o

Er zit nu een stiftje in mijn tand en daar hebben ze met een vulling een nieuwe tand opgebouwd,echt onwijs netjes gedaan door een andere tandarts.
Deze heeft ons nu ook aan genomen.
Dankzij een lieve bokker een adres gekregen en ze zijn echt super daar.
Moet wel een 20 minuten in de auto,maar dat maakt mij niks uit :) :)

@bigone,heel veel succes daarmee,heb het al geprobeerd maar ik moest eerst gaan praten met mijn tandarts en bewijs hebben van een andere tandarts...en daar zit het hem,geen ene tandarts gaat de andere in zijn hand bijten.