Schildklier gaat weer werken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Schildklier gaat weer werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:17

8 jaar geleden bleek mijn schildklier erg slecht te werken. Tijden heb ik Thyrax geslikt, een tijd ook iets te hoog omdat ik ernstig overgewicht had (dit in overleg met de huisarts).
Na een tijdje gestopt en toen ging het weer de verkeerde kant op, dus ben ik weer opnieuw begonnen.

Precies een jaar geleden heb ik de diagnose Latent Autoimmune Diabetes in Adults (LADA diabetes type 1) gekregen.

Het afgelopen jaar enorm aan het klooien geweest met insuline en die Thyrax werd weer vergeten.

Een paar maanden geleden moest ik naar de internist. Naast mijn bloedsuikers liet hij ook weer eens mijn schildklierwaarden testen... Tot mijn grote verrassing waren die goed. Ik gaf aan dat ik zéér slecht medicijngebruik had en hij raadde me aan dat toch weer op te pakken. Hij kon me ook niet uitleggen waarom ze toch goed waren.

Maar goed, ik ben niet zo héél goed in pilletjes :=

Gisteren belde hij me net de nieuwe labuitslagen... Schildklier is perfect :?

Nu dus afgesproken dat ik helemaal mag stoppen met de Thyrax... Na ruim 7 jaar dat toch écht nodig gehad te hebben.

Ik snap er werkelijk niks van. Was het dan toch niet autoimmuun? Is het gewoon weg? Als dit gewoon weggaat blijk ik dan straks een medisch wonder waarbij ook de diabetes weggaat? :')

Misschien heeft iemand hier ervaring mee of een antwoord voor mij? :D

vuurneon

Re: Schildklier gaat weer werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:19

Was je schildklier niet op de hobbel door de zwangerschappen? En nu eindelijk na jaren genormaliseerd? (Ik denk even hardop hoor, ik heb verder ook geen idee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:20

Ja daar heb ik ook al aan zitten denken... Maar destijds is me na een jaar gezegd dat het rechtgetrokken had moeten zijn en dat het een levenslang probleem zou zijn :')

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 21:26

Ik heb 16 jaar tyrax geslikt ivm ziekte van hashimoto. Ivm met een andere auto-immuunziekte heb ik onder begeleiding van een dietist mijn voedingspatroon omgegooid en binnen enkele maanden waren mijn bloedwaardes zo goed dat ik kon stoppen met tyrax. Dus verandering in voeding en levensstijl kan je schildlier zeker beinvloeden. Een auto-immuunziekte wordt vaak getriggerd door voeding en levensstijl (stress), het is maar net wat jouw trigger is....

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 08:44

Inderdaad dacht ik ook gelijk aan verandering van levens en voeding styl?

Eet je gezonder of misschien biologisch en ben je (meer) gaan bewegen?
Of zijn er andere dingen veranderd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:32

Nope... Nog steeds flinke stress... Beweeg wel iets meer in de zin van dat ik nu in de gehandicaptenzorg werk, maar eet niet gezonder.

Mijn bloeddruk is tegenwoordig trouwens ook een heel stuk lager.
Was altijd netjes 120/70 en is nu 95/55...

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:39

Ben je bepaalde groepen voedingsmiddelen meer of minder gaan eten? Ook al eet je niet perse "gezonder", dat kan toch invloed hebben. Bij mij is mijn schildklier door een veranderd dieet ook veel beter gaan werken. Vooral soja en kolen zijn nogal belastend voor je schildklier, kan het daar iets mee te maken hebben?

Gefeliciteerd trouwens in elk geval met het goede nieuws! :)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:40

Ik ken nog zo'n medisch wonder, mijn vader :')

Die heeft jaren last gehad van bot ontkalking en dat is nu op magische wijze ook genezen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:50

Nee geloof ook niet dat ik anders ben gaan eten... Ik heb echt géén idee. :+

Druppie wat fijn voor je vader!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 07:40

Ik heb vroeger de diagnose 'ziekte van Graves' gekregen. Ook tyrax geslikt waar ik allergisch voor was. Ik moest het eigenlijk minimaal een jaar slikken.
Gestopt met de medicatie omdat de allergie te heftig was.
Na een tijd weer bloed geprikt en... goed!
Arts hield het daarna op dat het waarschijnlijk een ontstoken schildklier is geweest.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 07:56

Len, je bent wel afgevallen! Ook dat speelt mee hoor :)

Maar bijzonder blijft het wel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:05

Ja ben wel afgevallen ja. :')

Ook omdat ik iets te hoog stond ingesteld... Eerst 40 eraf, toen weer 20 erbij en nu weer 15 eraf :))

Maar dat t goed is is echt ontstaan sinds mijn diabetesdiagnose. :+

Raar lijf. :))

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:12

petra8 schreef:
Ik heb 16 jaar tyrax geslikt ivm ziekte van hashimoto. Ivm met een andere auto-immuunziekte heb ik onder begeleiding van een dietist mijn voedingspatroon omgegooid en binnen enkele maanden waren mijn bloedwaardes zo goed dat ik kon stoppen met tyrax. Dus verandering in voeding en levensstijl kan je schildlier zeker beinvloeden. Een auto-immuunziekte wordt vaak getriggerd door voeding en levensstijl (stress), het is maar net wat jouw trigger is....

Wow!!! Er is hoop!

Ik zit in hetzelfde schuitje: Hashimoto, voedingspatroon drastisch omgegooid, fanatiek gaan sporten, maar m'n waarden worden alleen maar slechter. Thyrax weer omhoog opgeschroefd... zo'n teleurstelling na al dat harde werken.

Ik wil nu een afspraak maken bij een orthomoleculaire arts. Ik zou ook zo graag van de medicijnen afwillen en gewoon eens een paar kilo willen afvallen. -O-

@Len: trage schildklier hoeft niet chronisch te zijn. Zeker als het rond de zwangerschappen is ontstaan. Ikzelf hoop er ook nog steeds op, maar helaas... is Hashimoto en dat is dus levenslang. Hoewel Petra8 er blijkbaar wel vanaf kan komen. Er is hoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:19

Jeetje wat flut dat jij er zoveel last van hebt joh -O-

Ik wist dat het niet chronisch hoefde te zijn maar normaal schijnt het na een jaar weer weg te gaan. Bij mij dus niet, vandaar dat me destijds verteld is dat het blijvend zou zijn.

Ik denk er toch over om te laten testen op antistoffen zodat ik weet waaraan ik toe ben.

Stomme is... waar ik het meest blij mee ben is dat dit waarschijnlijk betekent dat ik weer mooier voller haar zal krijgen. Op het moment dat mijn waarden slecht waren verloor ik soms hele plukken haar.

Nu is het alleen maar grijs ;(

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:24

Dat is dan iets dat bij mij blijft: m'n haar. Maar goed... ik heb al genoeg last van andere symptomen. Ik heb ook vitaminen B12 en D laten prikken laatst, want meestal hebben schildklierpatienten (ugh... zie mezelf niet als patient gelukkig) daar ook tekorten van. Ik heb idd een vitamine D tekort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:27

Dat helpt dan ook niet bij de vermoeidheid inderdaad :(:)

Er is een groot verband tussen auto-immuunziekte die je schildklier aantast en diabetes type 1. Maar eigenlijk is er vrij weinig over bekend, hoe die correlatie nu precies zit en of er een oorzaak-gevolg stuk in zit, of dat het beiden dezelfde oorzaak heeft.

Maar dan blijkbaar dus geen auto-immuunziekte wat betreft schildklier, want dan zou het niet ineens sterk verbeteren lijkt me.

Ben overigens ook al jaaaaren overgevoelig voor histamine, wat een lichaamseigen stof is... Dus ik heb sterk mijn vermoedens dat ook dát met elkaar te maken heeft... Is echter niks over bekend.

En het feit dat mijn suikers keurig in orde waren tijdens mijn zwangerschappen maakt het ook vreemd... Mijn LADA is echt pas veel later in komen zetten.

Laten we het erop houden dat ik er geen snars meer van snap en rustig afwacht tot ik de ziekte van Crohn krijg of zo :+

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:31

Jij bent idd ook wel mooi klaar mee met diabetes erbij.

Dat is bij mij wel in orde. Ik probeer dmv voeding ook veel erger te voorkomen. Voel me wel stuk beter vanwege mijn voedingspatroon. Maar TSH was flink gestegen in december/januari en heb me toen echt super slecht gevoeld. Moest mij iedere dag er doorheen slepen letterlijk. Gaat nu wel beter, maar nu weer heel gejaagd en veel zenuwen, maar waardes zijn goed nu... Het is een geklier hoor, met die klierende klier. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:39

Ja ben er mooi klaar mee. Wisselt ook wel hoe nuchter ik ermee om ga hoor, vlieg een beetje heen en weer tussen acceptatie en irritatie.
Zal er mijn leven lang mee moeten dealen maar heb ook momenten dat ik denk "blehhh moet ik wéér prikken, rot op met die naalden! Ik wil geen griepprik! Ik heb geen honger en ik móet nu een boterham!!" dat soort dingen.

Gelukkig is vrouwlief nooit te beroerd om voor mij insuline in te spuiten als ik er echt geen zin in heb en even in ontkenning zit.