Vegetariër worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

limagirl

Vegetariër worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:01

Ik zit er nu al een tijdje over na te denken om vegetariër te worden. Mijn zus is dit al langere tijd en ik at daardoor al minder vlees. Alleen nu is mijn zus het huis uit (op kamers) en krijg ik voor mijn gevoel weer vaker vlees. Eigenlijk wil ik dat helemaal niet. Ik vind vlees echt super lekker maar ik voel me tegelijkertijd schuldig als in vlees eet.
Punt is alleen dat ik bv geen kaas lust als het niet gesmolten is :o , dus dat wil ik dan ook niet eten en zo zijn er nog wel meer dingen die ik niet lust... Ik ben bang dat er niet veel opties overblijven om te eten als ik bv ergens anders ben. Thuis lijkt mij geen probleem omdat ik dan kan eten wat ik lekker vind.
Dus zijn er hier op Bokt misschien meer vegetariërs en hoe hebben jullie iedereen vertelt dat je vegetariër wilde worden?

Vjestagirl

Re: Vegetariër worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:06

Ik ben vegetariër, maar heb heb het verder nooit als 'officiële mededeling' aan mensen verteld, ik ben gewoon gestopt met vlees eten.

Ja, buiten de deur heb je weinig keus. Het gebeurd nog vaak zat dat je in een restaurant maar 1 vega gerecht op de kaart hebt staan, of dat je zelfs moet vragen om een vega gerecht en dat je geen idee hebt wat je voor je neus gaat krijgen. Dat hoort bij de levensstijl, jammer maar helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:09

Ik ben al vegetarisch sinds ik 10 jaar ben en vind het totaal niet lastig.
Maar ben sowieso al niet iemand die graag uit eten gaat of bij andere mensen eet want naast vegetarisch zijn lust ik ook vrijwel niets :')
Ik eet wel vleesvervangers trouwens en de mensen waar ik bij eet hebben standaard een paar pakjes daarvan in de vriezer :D
Met het weinige wat ik lust red ik me al 12,5 jaar prima.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:18

Kaas is ook geen vegetarisch product dus dat kan je dan ook laten staan :P tenzij het plantaardig gestremd is.

En op zich is minder vlees eten al heel erg goed, dus je zou bv als overgangsfase bij anderen wel vlees kunnen eten maar thuis niet? Als een soort flexitarier, als je het lastig vindt om anderen op te zadelen met jouw vegetarisme :)

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:22

Ik eet sinds een paar maanden geen vlees meer. Ik eet nog wel vis, maar naar alle waarschijnlijkheid ga ik daar ook mee stoppen. Voor nu vind ik het wel even goed zo. Heb er zelf weinig moeite mee. De reden waarom ik het doe is vooral omdat ik zwaar tegen de vleesindustrie ben. Niet tegen het slachten zelf maar wel tegen hoe dieren worden gehouden (megastallen en dat soort dingen)

limagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:33

OliLau schreef:
Ik eet sinds een paar maanden geen vlees meer. Ik eet nog wel vis, maar naar alle waarschijnlijkheid ga ik daar ook mee stoppen. Voor nu vind ik het wel even goed zo. Heb er zelf weinig moeite mee. De reden waarom ik het doe is vooral omdat ik zwaar tegen de vleesindustrie ben. Niet tegen het slachten zelf maar wel tegen hoe dieren worden gehouden (megastallen en dat soort dingen)

Dat is ook de grootste reden voor mij om geen vlees te eten. (En ook wel omdat het heel slecht is voor het milieu).

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:39

Wat goed van je dat je overweegt om vegetariër te worden!

Ik consumeer zelf geen dierlijke producten, dus geen vlees, vis, zuivel, eieren enzovoorts. Ik raad je aan om met kleine stapjes te beginnen, dat werkt het beste voor de meeste mensen. Je kan er ook voor kiezen om van de een op andere dag geen vlees en vis meer te consumeren, net wat jou prettig lijkt.

Het is inderdaad lastig voor andere mensen om er rekening mee te houden. Veel mensen denken er niet bij na dat er ook nog ander broodbeleg of avondeten is naast vlees en kaas :P Er zijn hier op Bokt een tweetal topics, ik geloof eentje voor vegetariërs en eentje voor veganisten. Je kunt de zoekfunctie gebruiken om bij die topics terecht te komen. Daar staan ontzettend veel tips in!

Succes :)

Een aantal interessante documentaires zijn: Cowspiracy en Forks over knives.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:42

Is er geen boer waar je heel verantwoord vlees kunt kopen? Ik eet vanaf eind basisschool al vegetarisch, als enige van het gezin. Dat was heel gemakkelijk, omdat ik vlees niet lekker vond. Het lijkt me zo vervelend om het te moeten missen, alleen omdat je je schuldig voelt. Er zal toch wel 'eerlijk' vlees bestaan? Ik zou er persoonlijk geen moeite mee hebben als het dier een normaal leven heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 15-03-16 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:43

Hier nog een vegetariër/parttime veganist.

Zoals al eerder genoemd is kan je misschien een overgangsfase doen, waarbij je bijv. alleen thuis vegetarisch eet en niet buiten de deur. Alle beetjes helpen en zo rol je langzaam in het vegetarische "wereldje" zonder dat je je gelijk ongemakkelijk voelt als je ergens anders bent. Als je eenmaal een tijd vegetarisch eet (of misschien gelijk al) ontdek je hoe gevarieerd en makkelijk het allemaal is :)

Chickslovefood.com, degroenemeisjes.nl, ohsheglows.com hebben allemaal regelmatig heerlijke recepten en ook goede ideeën voor bijv. lunches om mee te nemen. De eerste website richt zich trouwens niet alleen op vegetariërs, maar heeft wel vaak vegetarische recepten.

Ik heb ook geen coming out als vegetariër gehad, alleen als ik bij mensen eet vertel ik het als het nodig is. Goed trouwens dat je er zo mee bezig bent. Zelf vind ik vlees ook niet vies, maar vind ik vooral het idee dat er een dier dood moet omdat ik wil eten nodig luguber. En megastallen en milieuproblematiek spelen bij mij idd ook mee.
Laatst bijgewerkt door Marijkjuh op 15-03-16 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:43

Ik ben toen ik 14 was overgegaan op geen vlees eten. Toen heb ik het een soort van opgebouwd, 2x per week nog vlees eerst, en wel vis. De hoeveelheid vlees die ik at werd steeds minder, eerder wilde ik nog wel eens een bitterbal mee-eten met mijn omgeving, of af en toe een hapje van iemand van mijn familie (hun gerecht, niet van mijn familie zelf), gewoon voor de smaak. Grappig was dat hoe langer, hoe minder lekker ik het vond, en inmiddels bijna 10 jaar later eet ik helemaal geen vlees meer, geen behoefte meer aan, en ik kreeg een steeds minder fijn gevoel erbij als ik vlees at. Vis heel af en toe nog eens, inderdaad makkelijk voor als je buiten de deur eet, en zelf vind ik het nog erg lekker ;)

Kaas en gelatine eet ik ook nog gewoon. Iedereen moet er toch zijn eigen weg in vinden, voor mij was het wel de sleutel om in het begin gewoon niet te streng te zijn, daardoor heb ik nooit enkele moeite gehad om het vol te houden. Ik heb altijd zo'n idee gehad van "ik doe in mijn dagelijks leven al zo mijn best, dat ene hapje of stukje wat ik als uitzondering dan wel eet, hoef ik mij niet schuldig over te voelen". Mijn uitleg bij de reden dat ik geen vlees eet is dat ik het niet lekker genoeg vind om dieren ervoor te fokken en slachten, dat is duidelijk genoeg, en zorgt niet voor grotere discussies met mensen, daar zit ik namelijk lang niet altijd op te wachten :=

Qua eten, ik eet gewoon vleesvervangers, of laat het vlees gewoon weg. Vroeger werd nog wel eens de gehakt van bijvoorbeeld de spaghetti apart gemaakt, zodat we wel met de hele familie hetzelfde gerecht konden eten. Dat zijn praktische dingen die weinig extra moeite kosten.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:49

Volg eens de Groene Meisjes op Facebook. Zij zijn weliswaar zelfs vegan, maar hebben echt hele slimme, praktische oplossingen.
En bedenk dat minder vlees eten ook al goed is. Laat het gewoon staan wanneer je kunt. EN er zijn zoveel meer vervangers dan kaas! Daarbij heb je zelfs bij de jumbo producten van de vegetarische slager. Of gewoon doodgewoon een ei, nootjes, zaden of bonen. En een keer gewoon alleen aardappelen met groenten is ook prima hoor!

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:54

Er zijn tegenwoordig heel veel vleesvervangers.ik ben dol op notenburgers!(de vegetarische slager bij jumbo heeft idd hele lekkere producten)

de wereld om ons heen word eigenlijk toch wel wat bewuster,dus wat betreft buiten de deur eten..er is altijd wel iets te vinden.

Wel hartstikke goed dat je er zo mee bezig bent :) *\o/*

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 12:59

Ik heb laatst kaasburgers gehad van de biologische vegetarische slager! JUM! :Y) :Y) :Y)
Die waren echt heerlijk! Ik eet zelf ook gewoon kaas en gelatine. Ik zou het ook niet erg vinden om af en toe nog eens vlees te eten, bijvoorbeeld met kerst. Dan zou ik wel naar de biologische slagerij gaan om het liefst nog de koe zelf uit te zoeken, bij wijze van spreke. Hier in de buurt zit er toevallig één en ik weet dat die koeien de hele dag in een enorm weiland lopen, en af en toe slachten ze er een. Dan heb ik er minder moeite mee. Ik ben zelf student dus voor het dagelijks leven is dat me echt te duur, plus dat ik vlees ook niet zo´n enorme toegevoegde waarde vind geven aan het eten dat ik er zo veel geld voor over heb.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:02

limagirl schreef:
Dat is ook de grootste reden voor mij om geen vlees te eten. (En ook wel omdat het heel slecht is voor het milieu).

Er zijn zoveel dieren die niet in 'megastallen' worden gehouden, dus dan zou je prima vlees kunnen eten. Er zijn genoeg adressen waar je rechtstreeks vlees bij de boer kunt kopen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:04

Kinke schreef:
limagirl schreef:

Er zijn zoveel dieren die niet in 'megastallen' worden gehouden, dus dan zou je prima vlees kunnen eten. Er zijn genoeg adressen waar je rechtstreeks vlees bij de boer kunt kopen.

Is dat niet per provincie en woonplaats verschillend? Hier is dat namelijk niet te doen helaas. We hebben wel een aantal landwinkels, maar dan koop je het nog niet rechtstreeks van de boer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:06

Ik ben van 8 tot 18 jaar vegetariër geweest. Was mijn eigen keus. Wou het eigenlijk al en toen vroeg mijn moeder een keer of ik het laatste stukjes vlees wou. Waarop ik reageerde 'nee, ik wil eigenlijk helemaal nooit meer vlees eten'. Mams accepteerde het gelijk, paps deed er ook totaal niet moeilijk over. Sterker nog, we aten al vrij weinig vlees en doordat ik mijn hele jeugd vega ben geweest, gingen zij het ook steeds minder eten en steeds meer goede alternatieve gerechten maken. Zelfs nu ik uit huis ben eten ze misschien 2x per week vlees.
Zelf ben ik dus wel weer vlees gaan eten toen ik op kamers ging. Het is als student best wel lastig om vega te zijn en baalde er altijd van dat ik nooit eens spontaan ergens kon aanschuiven. Maar voor mezelf kook ik ook maar iets van 2x per week vlees en als het even kan, pak ik biologisch vlees. Bevalt me prima zo :) Er ging echt een wereld voor me open aan soorten vlees en gerechten die ik nooit heb kunnen eten. Was heel leuk om alles bewust te ontdekken :D
Heb dus ook nooit een 'mededeling' gedaan dat ik vega was. Iedereen wist niet beter. Krijg nu nog regelmatig te horen hoe raar het wel niet is dat ze mij vlees zien eten _O-
Overigens ben ik wel heel blij dat ik zo jong begonnen ben en het in mijn jeugd heb volgehouden. Daardoor kan mijn lichaam nu namelijk heel efficiënt met B12 omgaan, omdat ik dat gewoon maar beperkt binnen kreeg, ook toen ik flink in de groei was. Heb nog nooit een B12 tekort gehad. Die tolerantie voor een lage B12 inname is wel echt heel handig :j

Ik wil je trouwens wel op het hart drukken om je goed te verdiepen in verschillende voedingsstoffen en waar die in zitten. Vegetarisch eten is namelijk héél wat anders dan het stukje vlees vervangen met een vleesvervanger. Beetje een misleidende naam namelijk, want een vleesvervanger vervangt echt alleen het lege plekje op je bord waar normaal vlees zou liggen. Niet de voedingsstoffen die in vlees zitten! Bovendien zijn vegaburgers met kaas erin écht heel ongezond. De kunst van het vegetarisch eten is het creatief omgaan met producten waardoor je alles binnen krijgt wat je met vlees ook binnen zou krijgen. Avocado's en gerechten bonen, linzen of noten zijn daar een mooi voorbeeld van. Een goed boek wat je hierbij kan helpen is De Dikke Vegetarier van Mark Bittman, maar met een beetje zoeken kan je vast ook wel andere (goedkopere) boeken vinden :)

Edit: nog even een aanvulling nav onderstaande reactie. Als je vega wilt worden omdat je het niet eens bent met de manier waarop dieren gehouden worden, dan schiet je er geen kloot mee op. De markt verandert namelijk mee met de vraag. Dus wanneer jij geen vlees eet, wordt de markt kleiner en worden er enkel minder dieren gehouden. Wanneer jij biologisch vlees eet, wordt de markt voor biologisch vlees groter en zullen uiteindelijk meer boeren overstappen naar biologisch boeren. Simpelzat omdat ze hun vlees dan beter kwijt kunnen. Dus als dat je reden zou zijn om vega te worden, bereik je juist meer door wél vlees te eten!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-16 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:08

Als je tegen de manier van het leven van de dieren bent maar niet tegen het eten van vlees an sich, dan zou ik inderdaad het vlees bij de boer zelf kopen. Ze kunnen je precies vertellen welk vlees van welk dier is gekomen, en je kan zelf zien hoe de dieren gehouden worden. In restaurants komt veel vlees al bij de boer weg dus daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken. Bij twijfel kan je het nog aan de kok vragen, die zijn vaak maar al te trots op hun adresjes!

Zelf eten wij ook eieren bij mn ouders uit het kippenhok, maar iets verderop zit ook een boer die winkel aan huis heeft. Daar kan je alles kopen, kip rund en varken. Uiteraard ook eieren ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:13

Wat goed dat je vegetarisch wil gaan eten :D
Ik eet zelf al 20 jaar geen vlees, en heb het nooit lastig gevonden terwijl ik echt geen makkelijke eter was.
Het leuke aan vegetarisch eten vind ik dat je heel creatief wordt met koken thuis. Weinig kant-en-klaar maaltijden en heel veel koken met verse ingrediënten en kruiden, wat niet alleen heel lekker is maar ook nog eens een stuk gezonder!
Restaurants hebben steeds meer vegetarische en veganistische gerechten en zelfs bij de mcdrek hebben ze tegenwoordig bijna overal de groenteburger!
Als ik ergens heen ga waar eten wordt geserveerd en waarschijnlijk niets vegetarisch bij zit dan neem ik het gewoon zelf mee. Ik heb vaak genoeg reacties gehad dat ze mijn wraps of couscous salade of bakseltjes toch echt lekkerder vonden uitzien dan het vleesgeval op hun eigen bord :P

En nog een tip: let goed op de aanbiedingen bij vleesvervangers! Ik heb bij de Coop regelmatig vivera bakjes ingeslagen voor een euro per stuk. Ik heb echt een vriezer vol gehad met kipstukjes en burgers en gehakt.. Vooral de lupine vleesvervangers zijn erg lekker, en ook wat gezonder dan de soja.

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:15

Ik was 7 jaar toen ik besloot vegetariër te worden. Inmiddels zijn we al 17 jaar verder en heb ik er nooit echt problemen mee gehad. Sommige mensen in mijn omgeving moesten er even aan wennen; extra pannetje op het vuur en dat soort dingen. Als ik bij iemand ging eten nam ik wel eens mijn eigen vleesvervanger mee. Met uit eten gaan is het tegenwoordig helemaal niet meer zo'n probleem, er is altijd wel keuze. Meestal bekijk ik eerst de menukaart op de website als ik naar een nieuw restaurant ga, zodat ik zeker weet dat ik iets kan eten daar wat ik lekker vind.
In het buitenland is vegetarisch eten ook goed te doen (behalve Spanje, daar is het wat moeilijker). Zorg dat je gevarieerd en gezond blijft eten, dan kun je gemakkelijk zonder vlees. Ik heb toevallig laatst voor het eerst in 17 jaar mijn bloed laten testen om er zeker van te zijn dat ik geen stofjes en vitamientjes mis en daar kwam uit dat ik nog steeds kerngezond ben :D

limagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 13:49

Kinke schreef:
limagirl schreef:

Tuurlijk, maar ik denk niet dat dat bij mij in de buurt zit. Eerst een half uur rijden met de auto voor een stukje vlees vind ik ook te ver gaan. Daarbij zou ik mijn moeder misschien nog wel kunnen overhalen om biologisch vlees te eten, maar mijn vader wil z'n vlees het liefste zo goedkoop mogelijk en verder maakt het hem niet uit wat voor een rotleven die dieren hebben gehad.

Verder weet ik dat ik gevarieerd moet eten, ook als vegetariër. Ga mij er vanmiddag weer meer in verdiepen :).

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 14:00

Ik was ook een jaar of 9/10 toen ik besloot dat het zielig was en ik geen vlees meer wilde eten. Mijn ouders dachten waarschijnlijk dat het een fase zou zijn en vonden het wel best. Mijn moeder heeft wel de voorwaarde gesteld dat ik wel af en toe vis zou blijven eten want dat 'is goed voor je hersenen' ofzo. Verder heb ik dat niet aangekondigd ofzo. Het was toen nog best lastig om vleesvervangers te vinden maar inmiddels is het aanbod zo groot. En eigenlijk niet noodzakelijk, ik eet hooguit 2x pw een vervanger.

Als je bij 'nieuwe' mensen gaat eten moet je het er even bij zeggen natuurlijk en kun je aangeven dat als het lastig je zelf een vervanger meebrengt. Ik zelf merk het eigenlijk alleen als je bij mensen gaan bbqen en dat vind ik ook fijn want anders kopen ze de saaie veggie hamburgers, neem ik liever zelf wat mee.

Wat betreft restaurants, vegetarisch zijn beperkt je. In nl staat er bijna altijd wel een standaard saai vegetarisch gerecht op de kaart. Ik loop eigenlijk nooit in een onbekende stad over een horecaplein en ga spontaan zomaar ergens naar binnen, vind ik zonde van mn geld. Ik kijk altijd vooraf online op menukaarten en selecteer dan een paar die leuk kunnen zijn. In het buitenland is dat natuurlijk lastiger. Ik ben vaak in oosteuropese landen geweest waar vlees belangrijk is, maar toch lukt het altijd. Soms heb je geluk en staat er een pareltje op de kaart, risottoballetjes gevuld met kaas ofzo. Soms eet je puur op basis van side dishes, aardappeltjes en salade. En in het uiterste geval als communicatie onmogelijk is heb ik weleens een koe getekend, kruis erdoor, varken getekend, kruis erdoor etc, boom getekend duim omhoog. Kreeg rijst met een groentesausje prima. Opletten dat ze in het buitenland weleens denken dat vegetarisch betekent dat je geen rood vlees eet, maar kip wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:09

Goede plannen!

Kijk ook even bij 'vegan challenge' - die komt binnenkort weer. (Accoord, vegan is net niet hetzelfde, maar gaat er wel over hoe je compleet zonder dierlijke producten goed en gezond kunt eten.)

...en wel of niet vlees eten doet niet alleen iets met dieren, maar ook met andere mensen en het milieu. Het is toch wel beter als het Amazoneregenwoud niet wordt platgebulldozerd om er mais of linzen te kweken voor brokjes voor slachtvee.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:17

Ik ben vanaf mijn zevende vegetariër (nu bijna 11 jaar), van de ene op de andere dag besloot ik dat ik niet mee wilde helpen aan dat leed. Mijn ouders aten elke dag vlees, nu eten we met het hele gezin 4 dagen per week vega en ik de andere drie ook. Ook eet ik tegenwoordig buiten het avondeten om eigenlijk geen zuivel of ei.

En het enige dat ik tegen je kan zeggen: doe wat jij wil. Er zijn geen regels, je hoeft geen etiketje op jezelf. Elke keer dat je geen vlees eet is mooi meegenomen. Neem bijvoorbeeld jezelf voor dat je thuis geen vlees eet en als uit eten bent of bij anderen wel. Dat is een prima compromis, makkelijk vol te houden en niemand hoeft daar iets over te oordelen, jij bepaalt lekker zelf wat je eet.

Sins ik vegetariër ben, ben ik zoveel lekkerder en gevarieerder gaan eten. In het buitenland of als ik een dagje naar en andere stad toe ga zoek ik altijd leuke vegetarische restaurants, je hebt ze tegenwoordig overal! En ik heb eigenlijk zelden meegemaakt dat ik dan niet lekker at. Heel internet staat daarnaast vol met lekkere recepten voor thuis (ga rondkijken op foodblogs! De groene meisjes, ikbenirisniet, zo zijn er nog veel meer Nederlandse en buitenlandse), zodat je een gezonde, snelle, goedkope en voedzame maaltijd kan hebben zonder dat je vaak vleesvervangers eet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:35

....ooit deed ik met een vriendin een uitwaai weekend bij natuurmomumenten.
Inclusief overnachting in een hotel.

Wij het hotel gebeld: 'wij zijn vegetarisch, kan dat?' Natuurlijk kon dat!
En inderdaad: de kok had zich uitgeleefd, bet smaakte prima en zag er ook prachtig uit.
En jawel : meer dan een vleeseter liet zich ontvallen 'dat ze dat ook wel wilden....'