Altijd honger/trek, wie helpt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Madelou

Altijd honger/trek, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 14:04

Hoi bokt!
Ik zit met een probleem. Altijd heb ik honger of trek naar iets zoets/lekkers. Ik denk altijd nog 1 stukje dan, terwijl ik er dan toch meer pak. En daardoor eet ik weer minder avond eten.
Wat ik zoal op een dag eet:

Ontbijt: Muesli met yoghurt en 1 stuk fruit zelf gesneden er doorheen. Of 4 meergranen boterhammen met 2 zoet, 2 hartig beleg. Enkele keren kan het ook nog brinta-pap zijn maar meestal muesli.
Tussendoor: Fruitsalade, dit is standaard. Zitten 3 verschillende stukken fruit in. Appel zit er vrijwel altijd in. Bij druiven, kiwi of mandarijn doe ik er meerdere in aangezien dat kleine stukken fruit zijn.
Lunch: 4 boterhammen, 2 zoet 2 hartig. Ik varieer vaak en maak sandwiches of neem een pistoletje en maak er een broodje gezond van.
Tussendoor: Iets van een mueslireep of een handje noten. Soms ook een stukje mango of een rijstwafel.
Avondeten: wat de pot schaft.

Ik drink altijd thee zonder suiker. Is het warm dan drink ik water. In de avond drink ik vrijwel altijd warme melk met wat honing. Ik probeer geen snoep te eten aangezien als ik er 1 neem ik er heel veel neem.
Ik doe veel aan sport. Op dinsdag heb ik ivm theater ook dansles, dit is niet heel instensief, heb dezelfde dag ook een uurtje gym. Op donderdag heb ik een blokuur gym waar veel energie inzit en ook nog een uurtje paardrijden. Verder wil ik binnenkort beginnen met een conditie op te bouwen aangezien die echt flut is, hiervoor wil ik gaan hardlopen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en toevallig weet hoe het komt dat ik altijd echt honger of trek heb naar iets zoets. Vind het echt heel vervelend en bij het avondeten eet ik niet superveel aangezien ik tussendoor al snel snoep. Wil graag gezonder eten aangezien ik ook meer wil gaan sporten i.v.m. overgewicht. Ik kamp niet met onzekerheidsproblemen en hoef niet opeens heel veel af te vallen, gewoon op een rustig tempo.

Groetjes,
Madelou
Laatst bijgewerkt door Madelou op 13-03-16 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanlicht

Re: Altijd honger/trek, wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:07

Wat snoep je dan tussendoor? Want dat zie ik in je lijstje niet terug.
Wat je kunt proberen is om wat minder brood te eten, ik krijg zelf altijd veel honger van brood. Je kunt bijvoorbeeld als lunch af en toe een goedgevulde salade eten.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:08

Het vervelende is, is dat je hoe meer zoet je eet , hoe meer behoefte je daar aan krijgt. Viceuze cirkel dus.
Probeer langzaam af te bouwen steeds minder, ook in fruit zit veel suikers , twee stuks per dag is genoeg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:10

Hoe oud ben je? In de puberteit is het normaal dat je veel honger krijgt. Je lichaam heeft dan beduidend meer koolhydraten nodig dan volwassenen.
Ik zou toegeven aan je honger maar niet gaan snaaien met snoep.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:11

Mijn eerste indruk is dat je vrij veel suiker eet. In fruit zit ook suiker (en je eet wel 4 stuks op een dag), 2-4 boterhammen met zoet beleg per dag, waarschijnlijk bevat je muesli ook veel suiker (muesli uit de supermarkt is meestal een onbewuste boosdoener...), mueslireep zit vaak ook suiker in.
Ik merk bij mezelf dat zodra ik meer suiker eet, de craving naar méér suiker gelijk toeneemt :=

4 stuks fruit per dag is veel. Je zou je fruitsalade kunnen vervangen door de meuslireep of noten in de ochtend, en dan je tussendoor 's middags vervangen door rauwe groente: wortel, tomaat, bleekselderij, komkommer.

Heb je echt trek in zoetigheid of gewoon algemene trek?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:13

Wat ik niet terug zie in je patroon is rauwkost.. eet als je trek hebt wat komkommer of wortel. Helemaal geen snoep ga je nooit volhouden.
In druiven zit veel suiker. Schrap mueslirepen. Deze zitten vol suikers!

Madelou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 14:14

Ik doe soms als tussendoortje ook een rijstwafel, vergeten erbij te zetten.

Maanlicht schreef:
Wat snoep je dan tussendoor? Want dat zie ik in je lijstje niet terug.
Wat je kunt proberen is om wat minder brood te eten, ik krijg zelf altijd veel honger van brood. Je kunt bijvoorbeeld als lunch af en toe een goedgevulde salade eten.

Ik lunch altijd op school en vind salade echt heel vies als het niet vers gemaakt is omdat de blaadjes dan zo slap worden. Yoghurt meenemen kan ook niet aangezien er niet iets van een koelkast is waar je het in kan doen.
Wat ik tussendoor snoep verschilt, gewoon wat in huis is. Koek of chips bijvoorbeeld.

proudmama schreef:
Het vervelende is, is dat je hoe meer zoet je eet , hoe meer behoefte je daar aan krijgt. Viceuze cirkel dus.
Probeer langzaam af te bouwen steeds minder, ook in fruit zit veel suikers , twee stuks per dag is genoeg.

Dus fruit ook minder? Vind fruit namelijk lekker en fruitsalade zal beetje eenzijdig worden met maar 2 stuks. Maar ik kan dan ook voor 2 dagen maken eventueel, zet ik het gewoon in de vriezer.

verootjoo schreef:
Hoe oud ben je? In de puberteit is het normaal dat je veel honger krijgt. Je lichaam heeft dan beduidend meer koolhydraten nodig dan volwassenen.
Ik zou toegeven aan je honger maar niet gaan snaaien met snoep.

Ik ben bijna 14 jaar, overmorgen.

MariekeS_ schreef:
Mijn eerste indruk is dat je vrij veel suiker eet. In fruit zit ook suiker (en je eet wel 4 stuks op een dag), 2-4 boterhammen met zoet beleg per dag, mueslireep zit vaak ook suiker in.
Ik merk bij mezelf dat zodra ik meer suiker eet, de craving naar méér suiker gelijk toeneemt :=

4 stuks fruit per dag is veel. Je zou je fruitsalade kunnen vervangen door de meuslireep of noten in de ochtend, en dan je tussendoor 's middags vervangen door rauwe groente: wortel, tomaat, bleekselderij, komkommer.

Heb je echt trek in zoetigheid of gewoon algemene trek?

Specifiek in zoetigheid. Dan heb ik gewoon totaal geen zin in iets als crackers, rijstwafels.

Yenni schreef:
Wat ik niet terug zie in je patroon is rauwkost.. eet als je trek hebt wat komkommer of wortel. Helemaal geen snoep ga je nooit volhouden.
In druiven zit veel suiker. Schrap mueslirepen. Deze zitten vol suikers!

Meestal als er groente is dan is het voor het avondeten en mijn ouders willen het liever niet apart nog kopen. Wortels blijven wel vaak over, die eet ik soms ook nog als tussendoortje.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:19

Je eet echt te veel fruit! 2 stuks is genoeg. Jammer dat je ouders niet rauwkost willen kopen. Daar kan je van blijven eten zonder er dik van te worden. Een lekkere salade met sla,tomaat,komkommer,wat geiten kaas is heel lekker. :j

Als je zoet beleg eet hoe dik doe je het er dan op?

Madelou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 14:22

Yenni schreef:
Je eet echt te veel fruit! 2 stuks is genoeg. Jammer dat je ouders niet rauwkost willen kopen. Daar kan je van blijven eten zonder er dik van te worden. Een lekkere salade met sla,tomaat,komkommer,wat geiten kaas is heel lekker. :j

Als je zoet beleg eet hoe dik doe je het er dan op?

Ik denk dat ik het er gewoon normaal op doe? :P

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:23

Peren eten, peer stilt cravings. Heb dat ooit gelezen en voor mij werkt het heel erg goed.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:42

Probeer wat vaker te eten. Dus niet 4 boterhammen in een keer maar in 2 of 3 keer. Meer eiwitten kan je ook helpen. Dat zit in zuivel. Nu is yoghurt lastig mee nemen. Maar een stuk gerookte kipfilet, noten of avocado kan wel.
Door steeds trek te hebben in zoet geeft je lichaam aan meer nodig te hebben. Dus eet ook meer. Maar kies wel de juiste producten. Dan is het ook makkelijker om van al dat lekkers af te blijven.
Ik eet vaak rond half 5 nog wat. S avonds pas vaak om 7 uur pas warm eten. Nou, van 12 tot 19.00 is erg lang. Dus plan ik tussendoor nog een kleine maaltijd.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 14:51

Ik lees dat je 14 bent. Toen ik 14 was sportte ik aardig wat, snoepte veel te veel (kon echt pakken stroopkoeken leeg eten) en at verder wat de pot schafte. Gezond volgens het boekje? Nee. Maar heb ik er iets slechts aan overgehouden? Ook niet :+
Ik zou je ouders een vragen of ze wat rauwkost kunnen kopen om mee naar school te nemen ipv fruit en verder lekker variëren met je beleg en 's ochtends havermout door je yoghurt ipv muesli (kan ook gewoon rauw door je yoghurt).
Waarschijnlijk heeft je lijf gewoon energie nodig. Stop er wat meer suikervrije dingen in, ook al heb je daar geen trek in. Dan neemt de trek naar zoet toch af

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:27

Vrij normaal op jouw leeftijd :) Mocht het echt vervelend worden omdat je de hele dag niets anders doet dan eten, dan zou ik meer proteine en vetten gaan eten. Dit stilt je honger beter en heb je net zo hard nodig als suikers :)

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 15:35

Je eet inderdaad veel suiker dmv je fruit, glucose, dat verbrand je snel, je eet weinig proteïne, dat verbrand je langzaam. Ik zou wat meer proteïne eten, eieren, vlees, vis, kwark. En je zou kunnen proberen als je trek hebt een handje pinda's te eten, een proteïne rijke snack in plaats van íets zoets.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:54

De adviezen lopen nogal uiteen.

Zo vind ik persoonlijk dat fruit erg gezond is en dat wie geen diabetes type 1 heeft, rustig 4 stuks fruit kan eten, 5 is ook prima. Fructose is veel minder schadelijk dan de verborgen suikers in de kant en klaar industrie.

Ook vind ik 2 maal op een dag eten in principe voldoende. Zelf eet ik regelmatig 3 keer op een dag, maar nodig is dat niet. Wie geen diabetes heeft (en het ook niet wil krijgen) hoeft echt geen tussendoortjes, om de twee uur eten etc.

En TS, op jouw leeftijd ben je ten eerste in de groei: je hebt eiwitten nodig. Geen koolhydraten, dat hebben vooral marathonlopers nodig.
Dierlijk eiwit is minder ideaal, kijk eens rond naar plantaardig eiwit (noten, zaden, spirulina, etc.)

Verder "ben je bezig vrouw te worden" (excuses voor de omaatjes woorden, een man ;) ben je natuurlijk nooit geweest) - daar heb je goede vetten voor nodig.
Zonder enige ronde vormen geen menstruatie (en voor later, sprak oma, geen zwangerschap) - dus ook daar bewijzen noten hun diensten. (Ze helpen ook pms, menstruatiepijn etc te voorkomen. It should be fun to be a woman!!)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:57

Puberteit.

Dure leeftijd voor veel ouders als het om eten gaat haha, je groeit, verandert en gaat richting vrouw :)

Ik ben zelf fan van yoghurt met wat lijnzaad er in als snack. Heb je mooi eiwitten en lijnzaad vult.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:27

Koolhydraten voor marathonlopers?
Marathon is een duursport... koolhydraten verbrand je razendsnel en ben je vlug weer kwijt! Vandaar de bekende dip... nee, vetten/olie dat hebben marathonlopers nodig en eiwitten!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:55

Little_Gift schreef:
Koolhydraten voor marathonlopers?
Marathon is een duursport... koolhydraten verbrand je razendsnel en ben je vlug weer kwijt! Vandaar de bekende dip... nee, vetten/olie dat hebben marathonlopers nodig en eiwitten!

....tijdens de training graag spieren opbouwen, dus vetten en vooral eiwit - tijdens de marathon hollen zelf is dat veel te zwaar en heb je koolhydraten (en water) nodig, krek omdat je het in no time kunt verbranden.

(De koolhydraten verbranding is in principe ook het vecht/ vlucht/ noodsituatie mechanisme, in principe hoor je op het verbranden van vetten te functioneren.)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:34

Rauwkost kun je zelf maken door een wortel en/of komkommer te raspen. ;)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:41

Heel simpel, zorg dat het niet voor de pak ligt.
Koop het niet meer of vraag je ouders het niet meer te kopen. Wat er niet ligt kun je niet eten.
Vervang het door een gezonder alternatief.
Je zult niet snel een zak wortels leeg eten terwijl een zak chips vaak zo leeg is...
Een bakje yoghurt is bijvoorbeeld een leuke optie.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:49

Wat kan helpen om je suikerspiegel gelijk te houden nadat je fruit hebt gegeten is er wat rauwkost bij eten. Dus in plaats van 2 stuks fruit tegelijk, 1 stuk fruit en 1 stuk rauwkost. Kun je ook bij je fruitsalade doen. Meng je het fruit met rauwkost.

Madelou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 23:49

jorika1986 schreef:
Heel simpel, zorg dat het niet voor de pak ligt.
Koop het niet meer of vraag je ouders het niet meer te kopen. Wat er niet ligt kun je niet eten.
Vervang het door een gezonder alternatief.
Je zult niet snel een zak wortels leeg eten terwijl een zak chips vaak zo leeg is...
Een bakje yoghurt is bijvoorbeeld een leuke optie.

Mijn ouders zullen het blijven kopen, hebben overgewicht net zoals mijn broer en eten er zelf redelijk veel van.

Ze willen wel meer rauwkost kopen. Heb vandaag 1 fruitstuk minder eten, wil er niet meteen 2 minder eten maar eerst een paar dagen 1 minder en daarna weer 1.