Hoort dit ook bij een keelontsteking?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flowery

Hoort dit ook bij een keelontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 06:23

Goedemorgen Bokkers,

Na nog een gebroken nacht, kom ik toch even advies innen. Ik weet dat bokt geen dokter is en ik bel sowieso morgen de HA voor overleg. Maar tot die tijd zou het prettig zijn om te weten of ik mij zorgen maak om niks :)

Ik heb sinds afgelopen dinsdagavond last van mijn keel. Het begon met hoesten en ik werd de woensdag daarna wakker met enorme keelpijn (ik denk van het hoesten, ik heb die nacht gehoest als een malle). Tot zover was er niks aan de hand, tot ik donderdag ook mijn stem verloor :( Nu loop ik daar een paar dagen mee en slaap behoorlijk slecht. Deze nacht helemaal niet geslapen omdat ik constant wakker werd zodra ik een beetje weg viel met een behoorlijk lelijke hoest. Het was een vrij droge hoest maar 9 van de 10 x ging het zo hard en lang door dat ik begon te kokhalzen.

Even voor het totaalplaatje:
- Geen verhoging (netjes 37,1)
- Voel mij verder niet ziek, alleen begint de moeheid een beetje toe te slaan
- Stem is zo goed als foetsie
- Behoorlijke keelpijn, slikken is pijnlijk
- Hoest de hele dag door, zowel kriebelhoest als vastzittende hoest
- Soms komt er wel wat slijm mee
- Verder ook een snotneus en mijn oren ploppen

Is dit gewoon een verkoudheid/keelontsteking of moet ik mij zorgen maken over dingen als kinkhoest?

Mocht er iets niet duidelijk zijn, vraag gerust!

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 07:01

Heb je al wel iets van hoestdrank geprobeerd of tragitol om je keel te verlichten? (of iets anders?)

Vind het zelf klinken als "gewoon" keelpijn/ontsteking. Logisch dat je ook last van je oren en neus hebt, dat is heel normaal. Holtes zijn met elkaar verbonden ;)

Je kan morgen altijd de ha bellen voor de zekerheid ;) maar ze zijn niet zo fanatiek meer met antibiotica voorschrijven. Die zal het misschien ook bij een hoestdrank houden. Wie weet.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 07:07

Leprycorn schreef:
Heb je al wel iets van hoestdrank geprobeerd of tragitol om je keel te verlichten? (of iets anders?)

Vind het zelf klinken als "gewoon" keelpijn/ontsteking. Logisch dat je ook last van je oren en neus hebt, dat is heel normaal. Holtes zijn met elkaar verbonden ;)

Je kan morgen altijd de ha bellen voor de zekerheid ;) maar ze zijn niet zo fanatiek meer met antibiotica voorschrijven. Die zal het misschien ook bij een hoestdrank houden. Wie weet.

Ik gebruik 3x per dag Bisolvon voor mijn hoest, voor mijn keelpijn een pijnstiller :) Trachitol/Strepsils werken bij mij averechts dus dat gebruik ik niet. Ik gorgel wel met zout water een paar x per dag, dat werkt ook vrij goed haha!

Ik hoef ook niet per se antibiotica hoor, ik wil er alleen op tijd bij zijn mocht het kinkhoest zijn oid.

spotterick

Re: Hoort dit ook bij een keelontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 07:16

Ik zou zeker oppassen met te veel/ te snel antibiotica slikken het is namelijk geen anti verkoudheid en helpt niks bij verkoudheid.
Het klinkt voor mij iig niet alleen als keelontsteking. Denkt dat het verkouden en keelontsteking is.

Wat voor mij goed helpt als ik extreem veel last heb van mijn keel.
De hele dag waterijsjes eten.
Je slikt/smeert je keel dan goed en het verkoelt.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 07:19

spotterick schreef:
Ik zou zeker oppassen met te veel/ te snel antibiotica slikken het is namelijk geen anti verkoudheid en helpt niks bij verkoudheid.
Het klinkt voor mij iig niet alleen als keelontsteking. Denkt dat het verkouden en keelontsteking is.

Wat voor mij goed helpt als ik extreem veel last heb van mijn keel.
De hele dag waterijsjes eten.
Je slikt/smeert je keel dan goed en het verkoelt.

Ja klopt! Ik gebruik eigenlijk nooit AB, dat wil ik zo houden haha

Die tip van de ijsjes ga ik onthouden!

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 07:22

Oké al helemaal super dat je iets probeert, toch?

Ik weet niet precies wat de symptomen zijn van kinkhoest, maar wat familieleden hebben het vorig jaar gehad (lang leve kinderdagverblijf en te jonge baby om te enten) Maar die waren er ook echt ziek naast.

Morgen denk gewoon even bellen.

Verder als je pijnstillers slikt (paracetamol bijvoorbeeld) doe het dan consequent. Dus echt elke 6 tot 8 uur, ook al heb je nergens last van. Anders heeft het echt totaal geen nut om te slikken. (geen idee of je het doet, maar kan het beter er maar bij zeggen)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 07:27

Leprycorn schreef:
Oké al helemaal super dat je iets probeert, toch?

Ik weet niet precies wat de symptomen zijn van kinkhoest, maar wat familieleden hebben het vorig jaar gehad (lang leve kinderdagverblijf en te jonge baby om te enten) Maar die waren er ook echt ziek naast.

Morgen denk gewoon even bellen.

Verder als je pijnstillers slikt (paracetamol bijvoorbeeld) doe het dan consequent. Dus echt elke 6 tot 8 uur, ook al heb je nergens last van. Anders heeft het echt totaal geen nut om te slikken. (geen idee of je het doet, maar kan het beter er maar bij zeggen)

Dank je voor de tips! :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 08:57

Ook ik denk aan kinkhoest. Het heerst momenteel

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 09:00

Oh dat is wat minder -O-

Er komt nu groen slijm als ik hoest (klein beetje) en ook uit mijn neus, betekent dit dat het over aan het gaan is? :P Ik moet vanmiddag naar Thialf in Heerenveen :')

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:09

Flowery schreef:
Oh dat is wat minder -O-

Er komt nu groen slijm als ik hoest (klein beetje) en ook uit mijn neus, betekent dit dat het over aan het gaan is? :P Ik moet vanmiddag naar Thialf in Heerenveen :')

Groen slijm betekent dat er een ontsteking zit. Of dat gelijk betekent dat het over aan het gaan is, dat geloof ik niet.. (weet het niet zeker :o )

Eens had ik een voorhoofd holte ontsteking, en dat ging ook gepaard met weken lang groene slijm.

In ieder geval heel veel beterschap toegwenst! :(:)

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:10

Ik heb een keer keelontsteking gehad em toen was mijn nek (net onder je kaak) ook helemaal gezwollen, daar heb je geen last van? En ik had ook hoge koorts. Misschien gewoon een fikse verkoudheid. Thee en honing en dropjes nemen en morgen even met de ha overleggen

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 09:13

ilonamandjes schreef:
Flowery schreef:
Oh dat is wat minder -O-

Groen slijm betekent dat er een ontsteking zit. Of dat gelijk betekent dat het over aan het gaan is, dat geloof ik niet.. (weet het niet zeker :o )

Eens had ik een voorhoofd holte ontsteking, en dat ging ook gepaard met weken lang groene slijm.

In ieder geval heel veel beterschap toegwenst! :(:)

Dank je! :)

Jillsil schreef:
Ik heb een keer keelontsteking gehad em toen was mijn nek (net onder je kaak) ook helemaal gezwollen, daar heb je geen last van? En ik had ook hoge koorts. Misschien gewoon een fikse verkoudheid. Thee en honing en dropjes nemen en morgen even met de ha overleggen

Ja ik ga morgen even bellen, of naja ik laat iemand bellen want ik krijg alleen de "i" en de "a" uit mijn mond, de rest van de letters vallen weg _O-
Het is wel even opgezet geweest, voornamelijk donderdagavond (voor ik mijn stem kwijt raakte) en gisteren. Nu valt het wel weer mee heb ik het idee :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:17

Misschien kun je aan de huisarts vragen of je ascal mag. Dat is een poeder dat je moet oplossen in water, dan gorgelen en langzaam doorslikken. Dat werkt ook ontstekingsremmend en pijnstillend. Bij mij werkt het erg fijn als ik keelontsteking heb. Verder is het denk ik een flinke verkoudheid en is het uitzieken. Je zou eventueel nog aan de huisarts codeine pilletjes kunnen vragen voor 's nachts. Dat onderdrukt de hoestprikkel waardoor je kunt slapen.
Zoals je hoort heb ik ervaring met dit hele gebeuren.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:18

Er heerst verkoudheid.
Bel morgen even en vraag om codeine tabletjes.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:19

Alles boven de 37 is verhoging, dus je hebt wel lichte verhoging.

Ikzelf heb tot (meermaals) overgeven aan toe 2 weken terug flink ziek in bed gelegen, dacht ook al aan kinkhoest toen, geen idee of dat echt zo was. Was wel knap beroerd.

Er heerst nu gewoon flinke griep. Dus ik zou gewoon goed je rust nemen, kopjes thee met honing drinken en dan knap je hopelijk snel op!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:23

Alles boven de 37 geld misschien bij paarden, maar niet bij mensen. Bij mensen is het vanaf 38 graden koorts.Anders zou ik toch heel vaak verhoging hebben terwijl ik me kiplekker voel en daarvoor hoef ik me niet ingespannen te hebben ;)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 09:23

Maartje1990 schreef:
Alles boven de 37 is verhoging, dus je hebt wel lichte verhoging.

Ikzelf heb tot (meermaals) overgeven aan toe 2 weken terug flink ziek in bed gelegen, dacht ook al aan kinkhoest toen, geen idee of dat echt zo was. Was wel knap beroerd.

Er heerst nu gewoon flinke griep. Dus ik zou gewoon goed je rust nemen, kopjes thee met honing drinken en dan knap je hopelijk snel op!

Ik dacht dat alles boven de 37,5 verhoging was en boven de 38 koorts haha. Ik heb normaal 36,9 dus ik vond 0,2 hoger vrij normaal :)

Het rare is dat ik mij prima voel, alleen erg moe door de slapeloze nachten, maar totaal niet grieperig ofzo.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:27

Maar TS wat jij hebt, heb ik al heel vaak in mijn leven gehad, kort geleden ook nog. Niks aan gedaan, geen pilletjes niks en ging steeds vanzelf over. Heel ongemakkelijk dat wel.

Zoals jij de rest omschrijft klinkt het ook niet als een ontsteking.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 09:29

Lous schreef:
Maar TS wat jij hebt, heb ik al heel vaak in mijn leven gehad. Niks aan gedaan, geen pilletjes niks en ging steeds vanzelf over. Heel ongemakkelijk dat wel.

Oké dat geeft mij weer wat hoop dat het dan binnenkort gewoon over gaat :D Ik ben in de 23 jaar dat ik leef nog nooit mijn stem kwijtgeraakt en dat in combinatie met het bijna kokhalzen van het hoesten ging ik mij toch wel zorgen maken :(

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:32

Toen ik keelontsteking had, had ik daar ook 39.8 koorts bij.
Dus zou eerder verwachten dat dit een flinke verkoudheid is. Maar gewoon morgen even overleggen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:33

Ja het is inderdaad soms echt een rotgevoel. Vooral dat slijm doet dat. Ik heb in het verleden wel heel veel van die middeltjes geprobeerd, maar ze deden niks anders dan alleen mijn portomonnee leeg maken ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:47

Bij kinkhoest heb je heel veel slijm,zoveel dat je zowat erin stikt.Je kan het vele slijm haast niet ophoesten,je hele neus zit vol en je bent super benauwd.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 09:57

gohya schreef:
Bij kinkhoest heb je heel veel slijm,zoveel dat je zowat erin stikt.Je kan het vele slijm haast niet ophoesten,je hele neus zit vol en je bent super benauwd.

Oh zo omschrijven ze het niet op internet, alleen dat je wat slijm ophoest en je geen tot nauwelijks verhoging hebt.
Naja ik doe het gewoon rustig aan en mocht ik mij morgen niet iets beter voelen, bel ik de HA even voor overleg :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 10:30

Flowery schreef:
gohya schreef:

Oh zo omschrijven ze het niet op internet, alleen dat je wat slijm ophoest en je geen tot nauwelijks verhoging hebt.
Naja ik doe het gewoon rustig aan en mocht ik mij morgen niet iets beter voelen, bel ik de HA even voor overleg :)

Ik heb een baby mee gemaakt met Kinkhoest.Misschien dat het bij een baby anders is dan bij een volwassenen?

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 11:17

gohya schreef:
Ik heb een baby mee gemaakt met Kinkhoest.Misschien dat het bij een baby anders is dan bij een volwassenen?

Jah bij volwassenen schijnt het minder heftig te zijn, ik hou het wel in mijn achterhoofd aangezien ik die kokhalzingen alleen vannacht had en nu niet meer.