Visual snow. Het is niet heel bekend, maar zoals ik het nu zie zijn er veel meer mensen die (in stilte) aan deze aandoening lijden. Die waarschijnlijk net zoals ik denken dat hun klachten 'normaal' zijn, of er niet al te veel aandacht aan besteden. (De eerste klachten kan ik mij al 9 jaar geleden herinneren, maar zijn m.n. het laatste jaar verergerd).
De symptomen zijn uitgebreid en per patiënt verschillend. Een duidelijke uitleg van de aandoening staat hier.
De klachten waar ik het meeste last van heb zijn
- De floaters (glasvochtvertroebelingen). Ik zie er zeker 15 tot 25 vrijwel continue, iedere dag.
- Nabeeld (wanneer je naar iets kijkt, wegkijkt maar nog steeds een 'contour' ziet, vaak in omgekeerde kleur, soms ontstaat een nabeeld al terwijl ik stak naar een object kijkt)
- Derealisatie (korte periodes, maar ze zijn wel vervelend)
- Brain fog (mentale vermoeidheid)
Andere klachten die ik heb, maar in mindere mate en niet vervelend
- Visual snow/ruis zien (alleen in donkere omgevingen)
- Blue field entoptic phenomenom (witte flikkeringen zien als je naar de lucht kijkt)
- Tinnitus (oorruis)
- Flitsen/Flikkeringen zien in het donker (komen soms in aanvallen voor, dan weer tijden niet)
- Heel soms visual trailing
- Moeite met naar patronen te kijken (bijv. geblokte of gestreepte kleding), deze gaat dan flikkeren/bewegen
De aandoening lijkt vaker voor te komen bij mensen met klassiek migraine of migraine met aura. Zelf heb ik ook migraine met aura.
Er zijn een aantal geneesmiddelen maar er is nog geen specifieke behandeling voor deze aandoening. Zelf vind ik het belangrijk dat andere oorzaken uitgesloten worden. Met de klachten die ik nu heb functioneer ik prima, je leert ze als het ware te 'negeren', maar ik zou wel willen voorkomen dat ze verergeren.
Dit plaatje laat vrij duidelijk zien, hoe ik het ervaar