Stadiums in ziekte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CP5

Stadiums in ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 16:19

Je hoort het tegenwoordig steeds vaker, mensen die kanker krijgen of hebben.
Maar om het allemaal zo dichtbij mee te maken, neemt wel vragen met zich mee.

Mijn schoonmoeder loopt al 5 jaar met borstkanker, waarvan ze tot 1,5 jaar geleden dacht dat ze een vetbult op haar borst had zitten.
Dit bleek niet zo te zijn, en met onderzoeken bleek ze ook in haar ruggenwervel en oksol kanker te hebben.

Nu is de kanker bestraalt bij haar ruggenwervel en oksol en zit daar niets meer.
Haar borst daarin tegen is een ander verhaal.

Mijn schoonmoeder kreeg de allernieuwste chemo, wat slechts een paar mensen in nederland konden krijgen. Wonderbaarlijk is haar borst afgezakt van 80 naar 15 procent.
Inmiddels is zij van die chemo af, en krijgt zij alleen zakjes om de botten goed te houden en nog een zak als andere chemo voor de borst. Die is meer bedoeld om de cel stil te leggen, maar niet om hem weg te krijgen.

Nu weet ik, dat zij in stadium 4 zit/zat. Nu is mijn vraag aan jullie, als een cel zo ver zakt kan dat stadium dan nog veranderen?

Mijn vriend vertelt mij iedere keer dat het ziekenhuis nu alleen maar rekt.
Ze verwijderen de cel niet, en zijn al super gelukkig dat de cel niet meer groeit. Dit is nu 4 maanden al zo. Is dit inderdaad tijd rekken?

Wellicht dat ik het niet op dit topic moet vragen, maar zowel mijn vriend als schoonvader zijn hierover niet echte praters.
Ik weet dat jullie geen doktoren zijn, maar misschien dat jullie ervaring hebben stadiums en de ziekte zelf.
En mijn schoonmoeder ga ik het niet allemaal vragen, die denkt dat ze misschien binnenkort als genezen kan worden verklaart..

Bedankt alvast.

BigOne

Re: Stadiums in ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:25

Aangezien je aan uitzaaiingen in de botten niets kunt veranderen kunnen ze alleen maar zo remmend en dus verlengend bezig zijn, geniet van de tijd en hopelijk heeft je schoonmoeder nog een lange periode een kwalitatief goede tijd.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:37

TS wat heftig zeg, mijn moeder is ruim 6 jaar geleden aan de gevolgen van borstkanker en uitzaaiingen.

Heeft je schoonmoeder ook een operatie (amputatie van de borst) gehad?
En de uitzaaiingen in haar oksel zullen de lymfeklieren zijn en van daaruit zijn ze verder gaan uitzaaien?

Mijn moeder had ook borstkanker met uitzaaiing in de lymfeklieren in een oksel. Haar borst is afgezet en de lymfeklieren zijn verwijderd, het zat ook in haar bloed. Ze heeft ook nog bestralingen en chemo gehad.
Ze moest standaard aan de medicijnen die kankercellen zouden vertragen en 3 jaar later kwamen ze erachter dat er opnieuw uitzaaiingen gevonden waren, dit keer in haar heupen. Dit is bestraald en volledig weggegaan. 1.5 jaar later kwamen de uitzaaiingen dusdanig terug (in haar hoofd en lever), het hoofd is bestraald en ook dat was weg, de lever is niet meer schoon geworden (wel flink verkleind) voordat ze het gevecht -heel onverwachts nog- heeft op moeten geven.

Per geval is het wel anders en als de artsen hebben gezegd dat ze op dit moment alleen nog maar aan het rekken zijn en het niet meer te genezen is dan denk ik dat je daar het beste van uit kan gaan.

bigone schreef:
Aangezien je aan uitzaaiingen in de botten niets kunt veranderen kunnen ze alleen maar zo remmend en dus verlengend bezig zijn, geniet van de tijd en hopelijk heeft je schoonmoeder nog een lange periode een kwalitatief goede tijd.

Nonsens. Uitzaaiingen in de botten kunnen op verschillende manieren behandeld worden, o.a. bestralingen, hormoonbehandelingen, chemo... Alleen of iets werkt is afhankelijk van het soort tumor en hoe groot.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 16:47

Bedankt voor jullie reacties.

Ze krijgt alleen zakjes om haar botten sterk te houden tegen de chemo. Het is niet zo dat ze botkanker heeft.

Kaitlyn wat vreselijk van je moeder. Dat moet vast heel erg slopend zijn geweest.

Mijn schoonmoeder heeft beide borsten nog en is niet geopereerd geweest. Ik vermoed dat ze dit ook niet meer gaan doen.

Het ziekenhuis was eerst bang doordat ze ook kanker had in haar nek wervels ze verlamd zou worden. Maar dit is door bestraling helemaal weggegaan en zo ook in haar oksel.

Verder heeft het zich niet meer uitgezaaid en word ze om 3 maanden gecontroleerd doormiddel van de scan..
Ik weet dus niet of bij haar oksel het lymfeklieren zijn geweest. Ik vermoed van niet, anders had het zich allang weer uitgezaaid.

Ze hadden haar 3 maanden gegeven, en ze is nu na 1.5 nog bij ons gelukkig.

Wat ik wel gelezen heb op internet is dat er weinig hoop is voor mensen met stadium 4. Het eerste jaar haalt bijna iedereen maar na 2 a 3 jaar zakt dit procent af naar onder de 50 procent.

Mocht de cel op 15 procent blijven hangen, zal ze dan zolang ze leeft chemo door krijgen? Dat houd je lichaam toch nooit vol?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 16:50

Moeilijk is dat TS. Hebben ze haar verteld dat genezing niet meer mogelijk is? Als dat namelijk zo is, dan zal zij nu ook niet meer genezen worden verklaard ondanks dat het er momenteel goed uitziet.

De moeder van mijn beste vriendin heeft longkanker uitgezaaid naar de hersenen. De hersentumor was erg groot, hij verdrukte de hersenen en door de klachten zijn ze er achter gekomen dat longkanker heeft.
Het zag er erg slecht uit, maar de tumor in haar hersenen was goed operabel. Kleine plekjes hebben ze weg gelaserd met gamma knife. Dit hebben ze al meerdere keren gedaan.
Voor de longkanker heeft ze chemotherapie gehad. De longkanker is inmiddels erg teruggedrongen en de tumor is minimaal. In de hersenen hebben ze de laatste 2 controles geen plekjes ontdekt. Momenteel krijgt ze helemaal geen medicijnen meer en ook geen chemo. Genezing is niet meer mogelijk, maar het ziet er nu gewoon heel goed uit 2 jaar na de diagnose.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 16:58

Delhi dat is nou juist het probleem, niemand die iets zegt. Iedere 3 weken dat ze naar het ziekenhuis moet zijn haar bloed uitslagen perfect, is de cel niet gegroeid en heeft ze ondanks de chemo nergens aantastingen daarvan.

Maar toch zijn mijn vriend en mijn schoonvader overtuigd dat ze aan het rekken zijn. Er worden geen operaties uitgevoerd, ze halen de cel niet weg maar proberen haar wel zover te helpen.

De cel zal daar dus gewoon blijven zitten, terwijl mijn schoonmoeder zichzelf wijs maakt dat ze zolang door blijven gaan totdat het plantje (zo noemt ze dat altijd) is verbrand. Dat ze dan als genezen word verklaard.

Waar ik wel achter ben gekomen, ze kreeg haar menstruatie plots terug nadat zij die bij de eerste chemo is kwijt geraakt. Hier was het ziekenhuis niet blij mee omdat de kans groot was dat de cel dan ook weer ging groeien. Nu krijgt zij prikken om haar bezig te laten gaan met de overgang (bijna 50 jaar)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:04

Ja dat komt door de hormonen. :j

Het is dat je schoonfamilie bent en ik weet niet hoe makkelijk de oncoloog dan is. Wij konden met vragen eventueel zelfs terecht bij de oncoloog als we wilden.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 17:06

Ik denk niet dat het ziekenhuis problemen heeft met vragen. Ondanks dat ik geen direct familie ben. Maar het probleem is, dat zij enkel alleen met haar man daarheen gaat. Ik zou niet zo gauw achter haar rug om met haar dokter praten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:12

Dit zijn de stadia van borstkanker:

Stadium I: een tumor kleiner dan twee centimeter zonder uitzaaiingen naar de lymfeklieren in de oksel;

Stadium II: een tumor tussen de twee en vijf centimeter groot, met eventueel uitzaaiingen naar de lymfeklieren in de oksel, maar verder geen uitzaaiingen;

Stadium III: een tumor groter dan vijf centimeter, met eventueel uitzaaiingen naar de lymfeklieren in de oksel. De tumor valt ook onder dit stadium als hij kleiner is, maar door de huid naar buiten komt. Of als hij vastzit aan de borstwand. In beide gevallen is de kans groot dat er ook uitzaaiingen elders in het lichaam zijn;

Stadium IV: een tumor met aangetoonde uitzaaiingen naar andere plekken in het lichaam.

En wat bigone zegt klopt zeker wel en is geen onzin. Uitzaaiingen in de botten kunnen ze vrijwel niets meer mee. Wel bestralen om ze te verkleinen, ook al zijn ze niet zichtbaar, ze zijn zelden helemaal weg en komen ik weer terug al dan niet op een andere plek.

Ze kan niet meer in een ander stadium komen. Mensen kunnen wel in een hoger stadium komen, maar bij borstkanker is dit t hoogste stadium en heeft geen goede prognose.

Maar als je vragen hebt zeker naar de oncoloog gaan, die zal je graag willen uitleggen!

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 17:22

Bedankt Quir voor de uitleg!
Ik had inderdaad dat tabel al gezien.

Mijn vriend vertelde net nog wel, dat ze het ook in haar botten had of heeft.
Omdat ze echt speciaal spul krijgt voor haar botten.

Ik vind het erg jammer dat het allemaal zo onzeker is, vooral omdat ik net 7 weken in verwachting ben en ik hoop dat mijn kind nog heel lang een oma zal hebben.

Wellicht als ik een keer zelf in het ziekenhuis moet zijn, ik haar arts op zoek.

Het maakt het er allemaal niet makkelijker op, mijn vriend woont op dit moment thuis omdat zijn moeder dus ongeneselijk ziek is verklaard en ik ben daar bij in gaan wonen met het idee dat we een keer op ons zelf zouden gaan.
Nu ben ik in verwachting en zoeken we wel een woning, maar is het voor mijn vriend heel lastig.
Hij weet niet hoelang ze dit gaat volhouden en hoelang alles nog zo goed blijft.

Mag ik jullie vragen wat een reden zou kunnen zijn in haar geval waarom een operatie niet word gepland?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 17:45

Je zou kunnen vragen of je misschien een keer mee mag naar de dokter? Dan kun je je vragen stellen en heeft je schoonmoeder er zelf misschien ook wel wat aan.

Elk geval van kanker is uniek; het is dus heel moeilijk antwoord geven op de vragen die je stelt.

Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de tumor in de borst stabiel is, en daardoor niet persé geopereerd hoeft te worden. Borsttumoren zelf zijn zelden dodelijk (want je kunt prima zonder borstweefsel); het zijn de uitzaaiingen die de problemen veroorzaken. Daar zijn ze zo te horen op aan het focussen, als ze chemo voor de botten krijgt.
Voordat er uitzaaiingen gevonden worden heeft het veel meer zin de eerste (primaire) tumor te verwijderen; dan ben je die uitzaaiing namelijk voor. Maar als ze er al zijn, is het kwaad al geschied, om het maar zo kort door de bocht te zeggen.

Maar dit is slechts een voorbeeld, het beste kun je aan je schoonmoeder of haar arts de vragen stellen want die weten er veel meer van.

Heel veel sterkte gewenst!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:22

Quir schreef:
Dit zijn de stadia van borstkanker:

Stadium I: een tumor kleiner dan twee centimeter zonder uitzaaiingen naar de lymfeklieren in de oksel;

Stadium II: een tumor tussen de twee en vijf centimeter groot, met eventueel uitzaaiingen naar de lymfeklieren in de oksel, maar verder geen uitzaaiingen;

Stadium III: een tumor groter dan vijf centimeter, met eventueel uitzaaiingen naar de lymfeklieren in de oksel. De tumor valt ook onder dit stadium als hij kleiner is, maar door de huid naar buiten komt. Of als hij vastzit aan de borstwand. In beide gevallen is de kans groot dat er ook uitzaaiingen elders in het lichaam zijn;

Stadium IV: een tumor met aangetoonde uitzaaiingen naar andere plekken in het lichaam.

En wat bigone zegt klopt zeker wel en is geen onzin. Uitzaaiingen in de botten kunnen ze vrijwel niets meer mee. Wel bestralen om ze te verkleinen, ook al zijn ze niet zichtbaar, ze zijn zelden helemaal weg en komen ik weer terug al dan niet op een andere plek.

Ze kan niet meer in een ander stadium komen. Mensen kunnen wel in een hoger stadium komen, maar bij borstkanker is dit t hoogste stadium en heeft geen goede prognose.

Maar als je vragen hebt zeker naar de oncoloog gaan, die zal je graag willen uitleggen!

Dank je Quir, dacht even dat mij een onwaarheid op de mouw gespeld was door de arts van mijn schoonzus en dat ze gestorven was terwijl ze behandeld had kunnen worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:26

cynthia5 schreef:
Bedankt Quir voor de uitleg!
Ik had inderdaad dat tabel al gezien.

Mijn vriend vertelde net nog wel, dat ze het ook in haar botten had of heeft.
Omdat ze echt speciaal spul krijgt voor haar botten.

Ik vind het erg jammer dat het allemaal zo onzeker is, vooral omdat ik net 7 weken in verwachting ben en ik hoop dat mijn kind nog heel lang een oma zal hebben.

Wellicht als ik een keer zelf in het ziekenhuis moet zijn, ik haar arts op zoek.

Het maakt het er allemaal niet makkelijker op, mijn vriend woont op dit moment thuis omdat zijn moeder dus ongeneselijk ziek is verklaard en ik ben daar bij in gaan wonen met het idee dat we een keer op ons zelf zouden gaan.
Nu ben ik in verwachting en zoeken we wel een woning, maar is het voor mijn vriend heel lastig.
Hij weet niet hoelang ze dit gaat volhouden en hoelang alles nog zo goed blijft.

Mag ik jullie vragen wat een reden zou kunnen zijn in haar geval waarom een operatie niet word gepland?

Ondanks het onderwerp, van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Inwoonsituatie is niet perfect maar aan de andere kant kan jouw schoonmoeder nu wel meegenieten van haar kleinkind op komst. Reden dat ze niet geopereerd word zal liggen in het feit dat de tumoren tot nu toe goed reageren op de therapie en er zijn uitzaaiingen die op plaatsten zitten waardoor eigenlijkk de kankercellen vrij spel hebben in haar hele lichaam. Dus ze kunnen haar borsten wel weghalen maar daarmee stop/vertraag je het proces niet en het is een fikse ingreep die ook zijn weerslag op algemene gezondheidstoestand kan hebben.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 18:27

Lastig die onzekerheid.
Ik ga altijd mee met schoonmoeder naar het ziekenhuis als er belangrijke gesprekken zijn.
Dan kan ik zelf de arts vragen hoe het zit.

Ik zou dan ook je willen aanraden dat je een keer meegaat.
Gewoon zeggen, extra paar oren om het te onthouden.