Aantal kilo afvallen, hoe volhouden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Aantal kilo afvallen, hoe volhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 22:59

Hallo bokkers

Ik wil heel graag een aantal kilo afvallen maar ik zou niet weten hoe en hoe vol te houden.

Ik heb totaal geen zelfdiscipline. In mijn hoofd wil ik van alles en weet ik dat het moet. Maar hoe hou ik het vol en hoe ga ik het doen. Ik heb geprobeerd om hard te lopen maar na een paar keer stop ik daar weer mee. Sportschool misschien? Maar hoe zorg ik er voor dat ik dat wel vol ga houden.

Hebben jullie tips?

Deni11

Re: Aantal kilo afvallen, hoe volhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:01

Een maatje zoeken en elkaar motiveren en dagen afspreken om te gaan?
Ik denk dat je met zn 2'en veel verder komt dan in je eentje. Alleen heb ik ook nooit motivatie :+ .
Met zn 2'en ga ik toch altijd door/verder.

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:05

Er is een app, pump up geloof ik. Dat is een soort instagram maar dan alleen met gezonde dingen, kan je ook helpen. En inderdaad een maatje zoeken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:09

Ik doe het koolhydraat arm dieet, makkelijk vol te houden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:11

Iets kiezen wat je jarenlang vol kan houden, oftewel gezond maar normaal.
Echt diëten is leuk maar als je weer normaal gaat eten komt het net zo hard weer terug.

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:12

MyFitnessPal misschien een idee?

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:31

Ik ben in januari begonnen met afvallen. Ben heel trots dat er nu al bijna 10 kilo af is! :D
Maar ik weet nog heeeeel goed hoe moeilijk de eerste paar dagen waren, en ook nu nog heb ik dagen waar het allemaal net iets zwaarder valt.

Ik ben eerst begonnen met op m'n eten te letten. Diëten volgens kan ik niet, ik erger me aan de limieten. Ik vind het veel makkelijker om gewoon m'n eigen eetpatroon te houden, maar gewoon gezondere keuzes te maken en soms iets minder te eten of snacks over te slaan. Zo eet ik tegenwoordig veel meer fruit, drink ik voornamelijk water of anders limo ipv sapjes en fris, eet ik meer groenten bij het avondeten en ook veel vaker mager vlees zoals kip, kalkoen en rund. Ik eet er niet minder om trouwens! Ik hou heel erg van burgers, dus ik maak tegenwoordig m'n eigen turkeyburgers op zelfgebakken bagelbrood met veeeel sla en groenten en yoghurtmayo. Nog steeds heel erg lekker maar minder calorieën :Y)

Daarna ben ik begonnen met sporten. Hardlopen. Ik vind het nu ontzettend leuk, maar dat heeft tijd nodig gehad. De eerste paar keer kon ik wel janken zo slecht vond ik het gaan. Achteraf gezien was ik veel te snel bezig. Ik was veel harder aan het rennen dan ik kon en ook niet goed aan het ademen. Dus werd ik na 100 meter al moe en ademloos en kon ik niet verder. Nu gaat het veel beter en heb ik r echt plezier in. Ik neem m'n hond bijna altijd mee als hardloop maatje en ik heb een app. Nike+ running. Die houd snelheid en afstand enz bij. Ik vind het heel motiverend!

Ik woon zelf ook in groningen trouwens, ik weet niet waar je woont maar misschien kunnen we elkaar gemotiveerd houden? ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 23:33

Stop met "ik moet volhouden". :j

De kunst is wat mij betreft : zoek een manier van eten en leven die je goed bevalt en houd je daar aan.

Ooit kocht ik een e-bike en ik 'scheur' die tien kilometer naar stal. Scheelt bakken stress (die trap ik er uit) en is erg fijn om te doen - van een totaal andere orde dan in een muf lokaal (sportschool geheten) wat spullen op en neer te duwen.

En koolhydraat arm eten bevalt mij prima. Toen ik begon viel ik af met een tempo van plm 1 kilo per maand en in de buurt van het goede gewicht stopte het. Daar ben ik tamelijk moeiteloos stabiel op.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 09:21

Bedankt voor jullie reacties

Ik wil graag wat van mijn buik en bovenbenen af. Toch maar weer gaan hardlopen dan ? En volhouden haha

Ik fiets sowieso 4 dagen in de week naar m'n werk maar verder doe ik eigenlijk niks qua bewegen

Abeltje ik woon in Wildervank. Jij dan ?

Ik zal de apps vanavond eens bekijken :)

Maatje zoeken is makkelijker gezegd dan gedaan.... vriendin die het dichtste bij woont werkt in ziekenhuis dus altijd onregelmatige tijden en ik weet van mezelf dat ik echt vaste dagen moet prikken om bijvoorbeeld te hardlopen

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:26

Het is geen kwestie van "volhouden" afvallen is je levensstijl blijvend aanpassen.
Dat wil niet zeggen dat je nooit meer iets lekkers mag hebben, maar dat je moet compenseren.

Ikzelf gebruik de app my fitness pal, dat heeft mijn ogen doen openen van hoeveel er daadwerkelijk bij mij naar binnen gaat, en daar ben ik toch best van geschrokken waardoor ik nu een stuk bewuster ben van wat ik eet.

In totaal ben ik nu ruim 15 kg kwijt, en niet met een speciaal dieet. Enkel met op te letten.
Ja ik sport er wel vrij fanatiek bij. Wat ik voornamelijk doe is fietsen op mijn eigen spinningsfiets thuis voor de buis.
Heb dat ding voor een paar tientjes op marktplaats gekocht, en heb er nu al 11 seizoenen Grey's Anatomy op uitgetrapt :D

Ook ga ik naar de sportschool, heb zelf een personal trainer die mij ontzettend motiveert.

Op dit moment sport ik enorm veel, zodra ik op gewicht ben zal ik moeten blijven sporten maar niet meer de frequentie die ik nu doe.

Het is geen kwestie van volhouden, het is echt een kwestie van de juiste balans weten te vinden.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:28

Wij zijn sinds kort begonnen met Sonja Bakkeren, en dit bevalt me goed moet ik zeggen! We doen het met zijn drieën thuis.

We hebben haar boek gekregen, en het grootste voordeel hieraan is day je simpel weg niet meer hoeft te bedenken wat je gaat eten :') Alles staat er al in. Qua beweging doe ik nog te weinig, met dit weer heb ik te weinig motivatie om naar buiten te gaan om hard te lopen.

Maar toch was ik in 2 weken al 5 kilo kwijt :D

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:33

Ik ben zelf niet zo fan van SB, hoop dat je dit "volhoudt" maxxiee. Want imo is SB een dieet wat je wel vol moet houden, je krijgt erg weinig calorieën binnen en zodra je stopt ben SB vliegt het er vaak snel weer aan.

Sorry wil niet demotiveren :o

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:33

Je woont wel wat bij mij in de buurt ;)
Ik ben ook bezig met afvallen Nu -6.5 kg
Ik eet koolhydraat arm en dat werkt voor mij top ook omdat ik door maag en darm problemen juist op sla met koolhydraten.

Ik zou willen gaan joggen/hardlopen maar met iemand samen is dat veel fijner, helaas is mijn hardloop maatje gestopt

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:37

Het jezelf niet te moeilijk maken en niet alles verbieden dan houd je het althans ik niet vol. Veel water drinken en bewegen.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:40

Ik ben zelf 13 kilo afgevallen door gezonder te gaan eten, maar op een normale manier :) Dus gewoon nog brood met ontbijt en lunch, 's avonds normale porties en af en toe een beetje smokkelen mag hoor ;) Ik had met mijzelf afgesproken dat ik 1 dag in de week mocht smokkelen, dus dan zat ik alsnog met een lekker bakje chips op de bank!
Daarnaast is bewegen wel belangrijk ja, ik ben zelf gek op wandelen en ik ben dit uit gaan breiden. Alleen val je daar niet superveel mee af :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 09:59

Silly1972 schreef:

Ben ik ook deze week mee begonnen. Tenminste heb al een hoop producten in huis en schakel langzaam aan over. Zoetigheid heb ik de laatste weken al lopen schrappen.
Het moeilijkste vind ik s'avonds het eten. Wat ga ik als alternatief gebruiken voor aardappels, pasta en rijst :roll: .
Als ik het niet meer weet gebruik ik maar een klein beetje 1 aardappel ipv 3 (of 2 afhankelijk van de grootte) Idem met rijst en pasta gewoon een handje vol en veel groente.

Gelukkig is er op internet veel te vinden en ben ik bezig met een lijstje en wat recepten op te zoeken.

Ik heb niet echt een doel, ik voel mij al fitter sinds ik niet elke avond meer zoetigheid eet :P Maar een broekmaat kleiner zou wel fijn zijn :P
Alleen in het weekend haal ik wat lekkers.

Ik fiets 2x per week 1,5 uur, probeer 1 per week spinning en 2x per week krachttraining.
Als mijn vakantie van mijn vrijwilligers werk erop zit komt er nog 2x per week 45 minuten fietsen bij.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 10:11

Mja, klinkt prachtig hoor, nieuwe leefstijl en daar ben ik het echt wel helemaal mee eens.
Maar afvallen betekend ook gewoon je leven omgooien en daar hoort toch echt het woord "volhouden" bij voor mij. Nieuwe gewoontes aanleren betekend gewoon dat je een tijd moet volhouden en de discipline op moet brengen om op een andere manier te bewegen en te eten.
Daarnaast, om af te vallen zul je minder moeten eten dan je lichaam nodig heeft en dat gaat gepaard met "ongemakken". Je krijgt minder energie, zult vaker trek hebben en zal bewuster na moeten denken wat je in je mond stopt. Dat bagatelliseren maakt m.i. alleen maar dat je er te makkelijk in stapt en het daardoor moeilijker volhoudt.
Maak concrete afspraken met jezelf voor een korte periode. Spreek af dat je bijvoorbeeld aankomende week 3x gaat hardlopen, op maandag, woensdag en vrijdag direct als je thuis komt voor het eten en noteer hoe lang je gaat lopen (6 blokken van 1 minuut lopen en 2 minuten rennen). Maak een weekmenu voor jezelf klaar waarop je al je ontbijtjes, lunches en avondeten al noteert met alle tussendoortjes, zodat je handvaten hebt en niet voor verrassingen komt te staan. Doe dit wel realistisch, ga jezelf niet uithongeren. Tel iedere zondag een half uurtje uit om dit op papier te zetten en vink voor jezelf af hoe ver je bent.
Hoe concreter je het maakt, hoe moeilijker het wordt om er vanaf te wijken. En accepteer dat je gewoon een periode moet doorzetten om iets nieuws aan te leren.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:19

Cowgirl schreef:
Silly1972 schreef:

Ben ik ook deze week mee begonnen. Tenminste heb al een hoop producten in huis en schakel langzaam aan over. Zoetigheid heb ik de laatste weken al lopen schrappen.
Het moeilijkste vind ik s'avonds het eten. Wat ga ik als alternatief gebruiken voor aardappels, pasta en rijst :roll: .
Als ik het niet meer weet gebruik ik maar een klein beetje 1 aardappel ipv 3 (of 2 afhankelijk van de grootte) Idem met rijst en pasta gewoon een handje vol en veel groente.

Gelukkig is er op internet veel te vinden en ben ik bezig met een lijstje en wat recepten op te zoeken.

Ik heb niet echt een doel, ik voel mij al fitter sinds ik niet elke avond meer zoetigheid eet :P Maar een broekmaat kleiner zou wel fijn zijn :P

Ik fiets 2x per week 1,5 uur, probeer 1 per week spinning en 2x per week krachttraining.
Als mijn vakantie van mijn vrijwilligers werk erop zit komt er nog 2x per week 45 minuten fietsen bij.

Ik vervang aardappelen, rijst en pasta met andere groentes
Bijv kip met gebakken champignons en boontjes als groente
De champignons vullen heel goed, aangevuld met courgette etc is het ook heel lekker

Vandaag word het avondeten rode pasta saus volledig zelf gemaakt met courgette als pasta vervanger

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:28

Inderdaad je levensstijl veranderen.
Zo probeer ik zoveel mogelijk gerafineerde suikers te weren uit mijn eten. En zo vaak mogelijk voor mager vlees/kwark etc te kiezen.

Ik ben dus niet aan het diëten maar wil gezonder eten.

Daarnaast kan ik sporten in de sportschool ook niet volhouden. Dus heb voor groepslessen gekozen. Zo doe ik nu 1x in de week kickboksen 1x krav maga en 2x in de week voetbal.

Vooral kickboksen en krav maga zijn erg intensief waarbij je verschillende spiergroepen gebruikt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 11:55

Cowgirl schreef:
Silly1972 schreef:

Ik doe gewoon wat meer vlees en groente, of koolraappuree/frietjes.
Bij action hebben ze zeropasta en rijst.
OP facebook zijnner verschillende groepen, die zeer veel lekkere recepten delen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:10

voor het sportgedeelte een maatje zoeken en liefst eentje die wat fanatieker is dan jij. Dat heeft mij heel erg geholpen bij het lopen, normaal hou ik maar een week of 2-3 vol en nu al bijna 3 maand.
Qua dieet, tel ik mijn calorie iname met een app. Betekent wel veel zaken afwegen en als ik zin heb in snoep en chips, dan zal ik mijn maaltijden moeten aanpassen naar nog meer groenten en minder aardappelen en vlees. Ik vind dit wel makkelijk vol te houden, ik moet mezelf niets ontzeggen, alleen leren doseren.
Sinds begin januari 6kg kwijt.
Alleen de laatste week heb ik het moeilijk, maar heb wat emotionele klappen gekregen en een hectisch schema. Hierdoor wil ik echt gewoon comfortfood. Maar zo lang ik niet terug bijkom vind ik het wel ok, ik gun mezelf een zwak moment

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:20

Ik was in het najaar begonnen met 'Start to Run' via de atlethiekvereniging.
Hardlopen met een hele groep, daarna bij de atletiekvereniging gebleven in de 'beginnersgroep', tegenwoordig/momenteel er helaas al weer even uit, maar zodra het mogelijk is wil ik dat wel weer oppakken.

Was 3x per week, di en do avond en zaterdagmorgen, waarvan de di en do trainingen op de baan waren (dus ook looptechniek, spieroefeningen :o enz, het echte 'loopgedeelte' viel daar bijna bij in het niets lol) en zaterdag 'op locatie', natuurgebied in de buurt waar je dan verzameld ipv op de baan en gezamelijk een run doet, afhankelijk van het niveau van de groep natuurlijk.

Misschien is dat iets voor je in plaats van 'in je eentje hardlopen'? Groep werkte voor mij wel motiverend, ook de veel hogere/snellere groepen op de baan... aangezien iedereen ooit eens op hetzelfde niveau begonnen was, werd heel regelmatig aangesproken als je even helemaal in jezelf gekeerd was (omdat het op dat moment voor jou even zwaar was), dat kon door een trainer, groepsgenoot, maar ook net zo goed een wildvreemde (ik was nieuw :P) die tig groepen hoger loopt en een veel hoger looptempo heeft, die even een rondje met je meeloopt op de baan en je aandacht afleidt.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 12:46

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 13:02

Ook ik ben aan het Sonja Bakkeren en verlies ongeveer een kg per week. Nu moet ik wel toegeven dat het bij mij voornamelijk om het avondeten gaat, voorheen was het veel kant en klaar zeg maar. Ontbijten en tussendoortjes e.d. heb ik altijd goed kunnen doseren. Wel eet ik nu ook meer fruit als tussendoortje (2 stuks per dag).
Waar je aangeeft te willen afvallen ga je echter denk ik niet bereiken met alleen een dieet en hardlopen.
Je zult dan toch je buik- en beenspieren moeten gaan trainen. Ik vind Pilates en Zumba erg leuk om te doen. Gewoon thuis met een dvd :D

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:14

Tyrcanol schreef:
Ik ben zelf niet zo fan van SB, hoop dat je dit "volhoudt" maxxiee. Want imo is SB een dieet wat je wel vol moet houden, je krijgt erg weinig calorieën binnen en zodra je stopt ben SB vliegt het er vaak snel weer aan.

Sorry wil niet demotiveren :o

Oh hier heb ik eerlijk gezegd nog niks van gemerkt. Ik ben toen de eerste twee weken al gelijk 5 kilo afgevallen. Vervolgens door familie omstandigheden het dieet minder kunnen volgen, dus gewoon normaal gegeten en eigenlijk niks meer aangekomen. We zijn deze week weer begonnen met het precies volgen van het dieet en ik ben alweer een kilo kwijt :o

Het probleem lag bij mij niet meer in het ongezond eten, wij aten al goed, ik kwam dus ook niet structureel aan ofzo. Ik heb in de puberteit vreetbuien gehad, waardoor ik nu niet heel tevreden ben met Hoe ik eruit zie, ik heb mijn vreetbuien nu iets beter in de hand :+