Afgelopen zaterdag ben ik heel ongelukkig van een van mijn paarden gevallen. Toen ik de grond raakte wist ik meteen dat m'n rug stuk was ( heb hem al een x eerder gebroken en herkende het gevoel) en had ook vreselijk last van mijn rechterarm. Ik ben met de ambulance afgevoerd en bleek indd dat ik mijn rug gebroken had. (lumbaal) Buiten flinke rugpijn om en een zwaar gekneusde en mega dikke rechterarm had ik nergens last van. Omdat mijn rug stabiel was ben ik zaterdagavond naar huis gegaan om thuis (bed) rust te pakken. Echter heb ik sinds gister flinke uitstralingspijn in mijn rechterbil en rechterbeen. En heb daarbij soms wat tintelingen in m'n rechterhand en rechtervoet. Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?
6 jaar geleden ook m'n rug gebroken gehad maar dat was thoracaal en kan mij niet herinneren dat ik toen van die uitstralingspijn had.
Zou je dat niet gewoon aan het ziekenhuis vragen? Een gebroken rug lijkt me niet iets om mee af te wachten.
Saaams
Geplaatst: 08-03-16 18:42
Ik zou de hap bellen voor advies, wellicht een beknelling.
Anoniem
Geplaatst: 08-03-16 18:44
Geen (gips)corset oid aangemeten gehad niks?
Ik zou met een gebroken rug absoluut niet gaan afwachten maar direct het ziekenhuis bellen. Zeker met uitstraling en tintelingen.
Hier wel ervaring met gebroken rug overigens maar dat is destijds (na foto's etc) 'opgelost' met 6 weken gipscorset. Maar hiermee had ik absoluut niet afgewacht, zeker omdat het de 2e keer is dat je je rug breekt.. Niet handig...
F_inley
Geplaatst: 08-03-16 18:46
Jep hoe zelfde klachten al word je van mijn verhaal niet vrolijk is namelijk nooit meer weggegaan val is nu meer dan twee jaar geleden. Heb dit Ook van het eerste moment schijnt dat je dan door de druk een soort 'tijdelijke' hernia ontwikkeld en daar komt die uitstraling vandaan. Maar ik heb wel geleerd bij twijfel bellen of een second opfok laten doen. Door dat niet te doen is het bij mij levenslang beschadigd en komt het nooit meer goed
Nynke1
Geplaatst: 08-03-16 18:47
Klinkt inderdaad als een zenuw die bekneld is. Heb het ook gehad toen ik mijn rug had gebroken. Even HAP bellen en anders naar de spoed.
jibberjabber
Geplaatst: 08-03-16 18:49
Jee....tje wat een pech voor de tweede keer. Heel veel sterkte er mee !
Wat is er gebroken ? Een wervel of een doorn/dwars-uitsteeksel ?
jorika1986
Een gebroken rug is niet iets waarmee je maar kunt afwachten tot de gevoelsloosheid of tintelingen wegtrekken. Even met de HAP bellen voor overleg kan zeker in deze situatie geen kwaad lijkt mij zo!
verootjoo
Gelijk bellen naar HA/zkh. Het klinkt alsof hij toch niet helemaal stabiel meer is en daar kan je maar beter op tijd bij zijn als het echt zo is.
Aukelizzy
Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-16 18:49
Sorry misschien niet helemaal duidelijk in m'n openingspost geweest! Ik heb al contact gehad en schijnt indd door de druk te kunnen komen dat je een soort tijdelijke hernia ontwikkeld. Ik ben er alleen niet helemaal gerust op. Vandaar dat ik opzoek ben naar ervaringen.
Ja ik ben heel uitgebreid onderzocht en had zaterdag toen het gebeurd was en zondag neurologisch ook nergens last van. Alleen sinds gister uitstralingspijn en soms wat tintelingen. Heb verder wel gewoon gevoel en normaal kracht.
Bij mij is het nooit meer weggetrokken. Het is niet altijd op de voorgrond aanwezig maar is er wel altijd helaas. Neem echt goed je rust en daarna goede fysio begeleiding schijnt een hoop te kunnen schelen
Aukelizzy
Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-16 19:06
jibberjabber schreef:
Jee....tje wat een pech voor de tweede keer. Heel veel sterkte er mee !
Wat is er gebroken ? Een wervel of een doorn/dwars-uitsteeksel ?
Wervels, weet alleen niet precies welke. Alleen dat het lumbaal is.
Dan zou ik absoluut een arts vragen hoe of wat verder. En niet mee wachten zodat je ergens in het weekend actie moet ondernemen. Zwellingen rondom het wervellichaam vanwege breuken komen vaak voor en trekken door het houden van rust weer weg, echter ze kunnen ook druk veroorzaken en wellicht is dat bij jou inderdaad het geval. Zeker even overleggen of er misschien nog een foto gemaakt moet worden ter controle. Zit je niet in het gips dan ?
Nee ik heb geen corset. Omdat het stabiel is was een corset niet nodig. Ik heb net telefonisch contact gehad en toen zeiden ze dat het kan komen door zwelling. Dat ik daardoor een soort tijdelijke hernia kan krijgen. Ik heb wel sowieso voor volgende week maandag een controle foto staan.
Nou dan wens ik je nogmaals heel veel sterkte. Je zult wel bed moeten houden, denk ik dat het advies is. Dan maar veel bokken, tv kijken, lezen en vooral slapen zodat je straks weer fit genoeg zult zijn om er weer tegen aan te kunnen.
Rindin
Geplaatst: 08-03-16 20:09
Het kan best dat zwelling op zenuwen drukt, waardoor je wat beknellingsverschijnselen hebt. Zwelling bij een breuk/kneuzing is volkomen normaal. Als je uitgebreid bent onderzocht, het niet direct na de val had, en het blijft hierbij (neemt niet toe) zou ik het idd afwachten. Als het erger wordt, ziekenhuis weer bellen.
Sterkte
Aukelizzy
Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-16 18:18
Ik schop heel even dit topic omhoog met de vraag of er ervaringen zijn met opereren?
Ik ben vandaag (10dagen) terug naar het ziekenhuis geweest voor een controle foto en nu blijkt er een wervel aan het inzakken is. Moet nu volgende week nog een keer terug voor een foto en als de wervel dan verder verzakt is moet ik geopereerd worden.
Ik heb iets soortgelijks gehad. Ook van een paard geklapt, mijn wervel is daarbij niet gebroken maar wel verschoven, en dat blijft terugkomen. Heb er destijds te lang mee doorgelopen waardoor mijn houding + rugspieren zich zijn gaan aanpassen naar de scheefheid en het dus niet meer door een manueel therapeut/fysio/osteo teruggezet kan worden zonder dat het weer scheef schiet.
Ook hier dus de tintelingen. Als ik overbelast ben door stress en ik loop door de pijn heen dmv pijnstillers kan ik mijn klok erop zetten dat ik tintelingen en een doof gevoel in mijn rechterbeen krijg.
Rindin
Geplaatst: 15-03-16 21:25
Aukelizzy schreef:
Wat ik begreep in dat geval wervels vastzetten.
Vrij gangbare operatie, met wel goede resultaten voor wat ik gezien heb.
Aan mijn ervaring als fysiotherapeut is het een operatie die vrij gangbaar is. Je beweeglijkheid word echter wel een stuk minder, als het lumbaal is zal je daar wel het 1 en ander van gaan merken. Ik weet niet welke wervels ze dan allemaal vast willen zetten? Hoe is het met de uitstraling in je been? Is dat al beter? Heel veel sterkte en beterschap!!
Lukasje
Geplaatst: 15-03-16 21:39
Ik heb 16 maanden geleden mijn rug gebroken, in de 'S'zone. Een geluk want ik had best een flinke horizontale breuk. Was die hoger geweest, zat ik nu in een rolstoel...
Ik heb heel erg lang tintelingen gehad in mijn bips, benen en voeten. Ik heb nog steeds last en wanneer ik wat lang zit, heb ik nog steeds een krampachtige pijn in mijn achterbenen en uitstraling naar mijn bekken toe.
Met een operatie heb ik geen ervaring ...
Let wel goed op jezelf he meid. Indien plots je voet zou gaan hangen of je zou geen controle meer over je blaas hebben of zo moet je als de bliksem naar spoed!