Moet ik me zorgen gaan maken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Moet ik me zorgen gaan maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 22:44

Hoi Bokkers,

(Excuus als dit verkeerd staat)

Een aantal maanden geleden hield ik mijn gewicht bij. Ik was die tijd ziek geweest en wat afgevallen, niet zo erg natuurlijk. Dit betreft rond de vier kilo.

Nu heb ik mezelf al een tijd niet meer gewogen, werd dus weer even tijd. Ik heb eerst dat ik in de tussentijd weer wat was aangesterkt en verwachtte dus wel weer rond de 70 kilo (dit woog ik zomer 2015). Nu ben ik ook 1.72 dus lijk ik snel te zwaar, de dokter vindt het prima. Ik ben namelijk erg gevormd en heb flinke bovenbenen. Verder gewoon slank en ben in prima conditie.

Ik stond vandaag dus 's avonds op de weegschaal, met kleding dus moet er al een kilo af halen, en bleek 64/63/65 kilo te wegen.

Ik heb een vast eetpatroon en sport niet meer dan ik altijd deed. Ik heb rond lente 2015 voor de zekerheid wormenkuur gehaald voor mezelf. Nu dus ook geen last van oid. Ik vraag me af hoe het komt dat ik toch langzaam afval.

Ik heb gelijk een vriend geappt dat ik maar niet op een lijn bleef, terwijl ik juist breder word door de puberteit, behoorlijk wat kan eten en niet belachelijk veel sport...

Ik heb nooit overgewicht gehad en kom vrijwel niet aan als ik een weekje vakantie heb, maar blijf wel afvallen.

Waardoor zou dit kunnen komen? Moet ik me zorgen maken?

Dit is mijn gemiddelde eetpatroon
- ontbijt is broodje of yoghurt
- in de trein naar school vaak nog een beetje ontbijt, zoals komkommer of een mandarijntje
- kleine pauze op school een krukje (sultana, liga, kruidkoek)
- grote pauze mijn twee of drie broodjes met hartig beleg
- eventueel bij tweede kleine pauze nog een koekje of wat uit de automaat op school
- thuis een koekje, zakje chips of crackers je
Dan heb ik avondeten. Dit varieert uiteraard.

Dit sport ik gemiddeld per week:
-Maandag: een uur kunstrolschaatsen
-dinsdag: soms een uur paardrijden/grondwerk
-woensdag: uur met de hond op hopper cursus
-donderdag: soms een uur paardrijden /grondwerk
-vrijdag: uur kunstrolschaatsen
-zaterag: uur paardrijden en ook verzorgen
-zondag: soms extra trainingen of soms wedstrijden.
Ik loop per dag gemiddeld een uur.
Fietsen naar stal betreft maar een kwartiertje.
Ik doe af en toe thuis oefeningen voor mijn buik en rugspieren vanwege mijn Hypermobiliteit syndroom.

Ik ben al twee jaar semi-vegetaier, ben daardoor nooit zwak geworden of afgevallen omdat ik wel nog vleesvervanger en vis eet.

Hebben jullie enig idee? Mijn vrienden maken zich zorgen en denken dat het misschien stress is.

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 07-03-16 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:49

Dat is toch een prima gewicht? 5 kilo in een half jaar vind ik niet extreem, gewicht kan nog al eens wisselen. (zomer-winter scheelt toch ook omdat je in de winter meer energie verbruikt? Geen idee hoeveel dat is)

Ik ben ook 1.72 en weeg al een paar jaar tussen de 52 en 56 kilo, ik ben echt niet te dun.

AlwaysH

Re: Moet ik me zorgen gaan maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 22:51

Nouja ik weeg normaal rond de 70 (vind prima dat het er af is)aar wil wel controle over mijn gewicht hebben.

Vind me niet te licht, bij lange na niet, maar vind het jammer dat ik blijf afvallen. Ik verwacht juist dat ik dor gesnoept en puber luiheid wel aankomx)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:52

ik ben 1,76 en weeg rond de 60
als ik minder eet dan mijn normale patroon val ik ook gewoon een kilo per week af
als je je echt zorgen maakt laat je bloed dan eens prikken op een snelle schildklier werking :(:) maar ik zou me niet te druk maken O:)

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:54

Wees blij haha, dit verandert wel als je ouder wordt. Ik zou zeggen, geniet er nog maar even van :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:58

Ik zou het goed in de gaten houden en als je zonder reden verder blijft afvallen wel contact opnemen met de HA. Zomaar afvallen is niet normaal, hoewel het soms ideaal lijkt. Het wijst er op dat er ergens in je lichaam iets gaande is wat veel energie gebruikt ineens.

Heb je verder nog meer klachten behalve het spontaan afvallen?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 07-03-16 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:58

Denk niet dat je je drukt hoeft te maken. Je beweegt vrij veel en eet ook niet heel veel, vind niet heel gek dat jij wat kilo's kwijtraakt. Al lijkt het wel gek omdat je zegt dat er niks is veranderd aan eet en sport patroon. En als je denkt dat het door stress komt dan komende maanden in de gaten houden maar zeker niet extra druk maken want dat is ook weer stress! Maak je je echt zorgen gewoon even langs de huisarts :)

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:59

AlwaysH schreef:
Nouja ik weeg normaal rond de 70 (vind prima dat het er af is)aar wil wel controle over mijn gewicht hebben.

Vind me niet te licht, bij lange na niet, maar vind het jammer dat ik blijf afvallen. Ik verwacht juist dat ik dor gesnoept en puber luiheid wel aankomx)

Kan je niet nog een keer aan het groeien zijn? Daardoor ben ik destijds ook even best afgevallen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 23:12

Ik ben al twee jaar dezelfde lengte, groei alleen nog in heupen en borsten (die al behoorlijk breed zijn).

Ik maak me absoluut geen zorgen om het gewicht zelf, maar over het feit dat ik afval terwijl ik volgens iedereen juist aan zou moeten komen in de puberteit.

Ik eet behoorlijk wat hoor. Bijna elke dag wel een zakje chips, en pak gewoon waar ik zin heb. Drink op school water maar uit school vaak wel limonade, cola of Sprite.

Ik eet nog wel meer dan jullie denken, vooral na schooltijd wil ik nog wel eens stuk of vijf koekjes pakken.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:13

verootjoo schreef:
Ik zou het goed in de gaten houden en als je zonder reden verder blijft afvallen wel contact opnemen met de HA. Zomaar afvallen is niet normaal, hoewel het soms ideaal lijkt. Het wijst er op dat er ergens in je lichaam iets gaande is wat veel energie gebruikt ineens.

Wat verootje zegt. Bij twijfel echt even de huisarts contacteren!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 23:15

verootjoo schreef:

Ik ben Hypermobiel, weet niet of je daardoor snel spieren kwijtraakt?

Ik slik de pil, toevallig nu weer eens een stopweek, au...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 23:17

Gracezellaa schreef:
Wees blij haha, dit verandert wel als je ouder wordt. Ik zou zeggen, geniet er nog maar even van :)

Dat is dus precies waar ik me zorgen over maak. Heb zoiets nooit eerder gehad, eet niet weinig en heb behoorlijk wat spieren (lees; beginnende sixpack en behoorlijk stevige bovenbenen := ). Spiermaag is zwaarder als vetmassa zegt mijn huisarts en fysiotherapeut.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:18

Je hebt een heel gezond gewicht en bent nog in de groei. Kan prima dat dat wat meer energie vergt en je daardoor wat gewicht kwijt raakt.

Je voelt je toch gewoon normaal? Niet ziek, snel moe o.i.d.?

Zo niet dan niet druk om maken en lekker genieten van je allemaal kunt eten.

Ik ben 1.70m en weeg 50 kilo... En ja dat is in cijfers gezien te weinig, maar ik voel mij prima en eet meer dan wat jij opnoemt in je openingspost. Heb gewoonweg een hele snelle stofwisseling.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:24

In mijn pubertijd at ik nog meer weg. Per dag 10 tot 14 boterhammen, snoepen en flinke portie avondeten maar kwam geen gram aan. Ook was ik al uitgegroeid. Pas na mijn 18e kreeg ik eindelijk wat vet op mijn heupen en nu nog als ik net zoveel eet als een normaal persoon val ik af.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 23:59

Ik hou niet van brood dus dag wet ik al niet veel. Ik eet echt veel chips. Na schooltijd en in het weekend eet ik het behoorlijk vaak!

Ik heb dus wel veel curves, weeg prima, maar val wel af.... Vreemd want mijn eetschema verandert niet echt.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:04

AlwaysH schreef:
Ik hou niet van brood dus dag wet ik al niet veel. Ik eet echt veel chips. Na schooltijd en in het weekend eet ik het behoorlijk vaak!

Ik heb dus wel veel curves, weeg prima, maar val wel af.... Vreemd want mijn eetschema verandert niet echt.

Toen ik 15-16 was kon ik ook gewoon een zak pepernoten leeg eten en er kwam geen grammetje bij.

Ook zit er verschil in je winter en zomer gewicht. Sommige mensen komen standard aan of vallen af als het zomer wordt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:10

Ik zou me geen zorgen maken, tenzij je, je niet fit voelt. In je pubertijd kan je flink schommelen en kan je periodes heel veel eten zonder aan te komen of zelfs af te vallen zoals bij jou gebeurd. Zolang je je daarbij niet slecht voelt hoef je je geen zorgen te maken. Probeer wel te zorgen dat je ook voldoende gezonde voedingsstoffen binnen krijgt.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 00:28

Lieke schreef:
Ik zou me geen zorgen maken, tenzij je, je niet fit voelt. In je pubertijd kan je flink schommelen en kan je periodes heel veel eten zonder aan te komen of zelfs af te vallen zoals bij jou gebeurd. Zolang je je daarbij niet slecht voelt hoef je je geen zorgen te maken. Probeer wel te zorgen dat je ook voldoende gezonde voedingsstoffen binnen krijgt.

Als vegetariër let ik sowieso op de vitamines die ik binnen krijg.

Dank jullie wel! Ik ga kijken hoe het vordert.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:34

Ik zou me geen zorgen maken. Ik weeg zelf 58 en ik ben 1,76 en ik eet meer dan jij eet (om al die frisdrank niet te vergeten :o) ik vind dat je eigenlijk helemaal niet zo heel veel eet je opzich niet en je doet vrij veel. Daarnaast zeg je dat je veel spieren hebt je moet niet vergeten dat als je meer spieren krijgt dat deze ook meer energie nodig hebben dat kan ook de rede zijn dat je afvalt

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:46

Wat woog je dan precies de laatste keer dat je op de weegschaal stond? Die 70 kilo die je vorig jaar woog in de zomer of rond de 66 toen je ziek was geweest? Het is zo natuurlijk lastig te zeggen of je je zorgen moet maken, maar als ik het zo lees klinkt het niet als extreem af vallen in korte tijd.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:51

Ik zou me geen zorgen maken hoor. Als jij aangeeft dat je niet te dun bent en jij je goed voelt is het toch goed!? Je gewicht vind ik gewoon netjes voor je leeftijd en lengte hoor.
Volgens mij eet je genoeg en gevarieerd en krijg je netjes je groenten en fruit binnen.

Daarbij ben je 15 en volop in de groei en je hormonen spelen hier ook een rol in. Ik zou niet kijken naar de zorgen die je vrienden maken, maar meer wat je ouders zeggen/zien. Ik denk dat zij een beter beeld hebben of je gewichtsverlies en je huidige gewicht zorgelijk zijn.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 07:15

Als ik een enkele keer mijn bord avondeten niet naar binnen weet te werken denkt ze al dat ik wil afvallen, haha.

Ouders vinden mijn gewicht prima.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 07:46

Ik zou het in de gaten houden, maar als je af blijft vallen zou ik er wel mee naar een dokter gaan.
zelf heb ik wel eens door ziekte een ontregelde schildklier gehad, toen bleef er weinig meer over van me. het is wel vanzelf hersteld.Maar het kan ook voorbode zijn van serieuze ziekten...(dat hoeft natuurlijk niet he maar het kan!)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:37

Waarom wil je controle hebben over je gewicht?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:10

Wat phormicola zegt en daarmaast, je had je al heel lang niet gewogen, dus die paar kg kan heel geleidelijk zijn gegaan en hoeven op zich helemaal niets te betekenen.
Du maak je niet direct zorgen