Help! Ik ben bang voor injecties...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoorr

Help! Ik ben bang voor injecties...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 21:50

.. en ik mag morgenochtend een Hepatitis B injectie halen ;(

Zijn er nog mensen met tips hoe ik rustig wordt en blijft terwijl er geprikt wordt?

Als ik er nu aan denk wordt ik al onwijs nerveus, trillende handjes. Dit zal waarschijnlijk resulteren in een hele slechte nacht, geen ontbijt door mn keel kunnen krijgen en met enorme zenuwen (op de fiets!) naar de HA.
Omdat ik zoveel stress heb van de injectie ben ik de laatste keer (5 jaar terug) flauwgevallen, en het ziet er naar uit dat dat dit jaar dus ook weer gaat gebeuren :+

Ik ga natuurlijk zittend/liggend geprikt worden, de HAP is ook op de hoogte dat ik ben flauwgevallen de laatste keer.
En gelukkig gaat er iemand mee die ik heeeeeel hard in de hand mag knijpen O:)

Help! Hoe kom ik de nacht/ ochtend door tot na de prik... :(

benangelique

Re: Help! Ik ben bang voor injecties...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:56

Je kan jezelf ook gek maken natuurlijk. ....
Angst is een ongrijpbaar iets, maar je maakt het voor jezelf nu enorm groot. Want nu is er niet alleen de angst voor het prikken, maar ga je er ook nog eens vanuit flauw te vallen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:00

Naar hoor!
Probeer vanavond iets leuks te doen dat nul komma niets met prikken van doen heeft.

Doe vannacht "mentale oogkleppen op" en ga met allerlei brave omaatjes tips naar bed.
(Niet te lang meer achter de computer, doe iets rustigs, zet valeriaanthee, etc, etc.)

En desnoods concntreer je je op je helper heel hard knijpen...!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:03

Waar ben je precies bang voor?
Voor de pijn van het prikje? Of voor een mogelijk (of onmogelijk) gevolg van de injectie.
Wat bezorgt je zoveel angst en onrust?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:04

En zelfs àls je flauw zou vallen, so what? Je zegt zelf dat je zittend of liggend geprikt wordt, dus je zult echt niet ongelukkig terecht komen. Daarbij is er op dat moment een arts of verpleegkundige bij je, dus ze hebben je zo weer op de been.
Even op adem komen, klein hapje eten en door!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:04

benangelique schreef:
Je kan jezelf ook gek maken natuurlijk. ....
Angst is een ongrijpbaar iets, maar je maakt het voor jezelf nu enorm groot. Want nu is er niet alleen de angst voor het prikken, maar ga je er ook nog eens vanuit flauw te vallen.

Hoezo? ?

Angst moge dan wel ongrijpbaar zijn, het is niet iets dat je groter zou maken door er over te praten.
Als TS de vorige keer is flauwgevallen, dan is dat een manier om te zeggen dat die angst helaas fors is.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:05

Ik heb ook zoeen angst voor naalden... Ben wel onrustig van tevoren, maar zodra ik die naald zie word ik gek. Een paar jaar geleden moest ik tetanus halen. De doktersassistente heeft een half uur tegen me aan lopen kletsen met die naald in haar hand, tot een moment dat ik echt dacht van "pff ja doe het nou maar ik ben nou wel klaar met dat geklets", en blijkbaar merkte ze dat want ze zei, even de andere kant op kijken... Ik al mijn nagels in mijn onderarm gezet om de pijn van de naald niet zo te voelen. Ik wachten, wachten... Zegt ze: wat doe je, ik ben al klaar hoor. Ik heb er werkelijk 0,0 van gevoeld :')
Dus, gewoon vragen om een kundige arts die er rekening mee houd dat je angst hebt.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 22:08

Klopt, ik kan mezelf hier helemaal gek mee maken. Maar nee, ik kan die gedachten niet rustig krijgen. Ik combineer injecties met flauwvallen en dat idee gaat echt niet uit mijn hoofd. (wellicht een; hoe slechter je het inschat, des te meer kan het meevallen?)

Ik ben vooral bang inderdaad voor het gevolg. De prik zelf vindt ik al eng (iets vreemds in mn lichaam, het gevoel dat die vloeistof je arm in gaat, brr!) maar vooral omdat het de vorige keer mis ging, ben ik bang voor weer precies hetzelfde.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 22:09

xSCWx schreef:
Ik heb ook zoeen angst voor naalden... Ben wel onrustig van tevoren, maar zodra ik die naald zie word ik gek. Een paar jaar geleden moest ik tetanus halen. De doktersassistente heeft een half uur tegen me aan lopen kletsen met die naald in haar hand, tot een moment dat ik echt dacht van "pff ja doe het nou maar ik ben nou wel klaar met dat geklets", en blijkbaar merkte ze dat want ze zei, even de andere kant op kijken... Ik al mijn nagels in mijn onderarm gezet om de pijn van de naald niet zo te voelen. Ik wachten, wachten... Zegt ze: wat doe je, ik ben al klaar hoor. Ik heb er werkelijk 0,0 van gevoeld :')
Dus, gewoon vragen om een kundige arts die er rekening mee houd dat je angst hebt.

Oei wat zou ik graag ook zoiets willen! Ik hoop stiekem toch dat ik ook zo een actie heb :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:13

Vraag eens een zalfje die de prikplek verdoofd dan voel je het niet of veel minder... Misschien helpt dat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:13

Iejoorr schreef:
Klopt, ik kan mezelf hier helemaal gek mee maken. Maar nee, ik kan die gedachten niet rustig krijgen. Ik combineer injecties met flauwvallen en dat idee gaat echt niet uit mijn hoofd.

Rest assured, angst zijn geen gedachten.

Soms kun je jezelf helpen door er juist over te praten of door iets compleet anders te doen - en weten wat angst wel en niet is, is ook zinnig.
Maar als jouw overlevingssysteem vindt dat een injectie gelijk staat aan gevaar, "dan is het gewoon niet leuk vanavond".
(Er zijn wel manieren om je overlevingssysteem te "heropvoeden", maar dat is een zorg voor na het prikje cq als het monster geweken is.)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:14

Oh zo herkenbaar!! Ik heb 2 jaar geleden 3x op gemoeten voor Hep B.. Kan mezelf ook zo vreselijk gek maken. Persoonlijk vond ik het heel fijn dat mijn moeder ook mee was (ja echt, ik ben potdorie bijna 21..) en heb gehuild als een klein kind, arme mevrouw in het ziekenhuis afgesnauwd (ze begon te vragen waar ik heen ging op vakantie, maar zat zo hoog in m'n spanning dat ik haar heb gezegd dat ik heus door had wat ze probeerde te doen qua afleiden en dan ze die naald er maar gewoon in moest zetten :+ )
Echt tips heb ik dus niet voor je, anders dan jezelf maar gek maken met het idee waarom je 'm haalt (vast iets positiefs!) en dat t heus allemaal mee gaat vallen. Als ik dat maar koppig genoeg herhaal, overstemt het alle 'negatieve' gedachten haha!

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:15

Het is voor een deel ook een spelletje van je brein. Lees deze link eens even, wanneer je er vooraf al vanuit gaat dat je zo extreem zal reageren, dat je niet kan slapen, dat je zal flippen en flauwvallen is de kans dus ook groot dat je jezelf zo angstig maakt dat je voorspellingen ook zullen uitkomen. En nadien bevestigt dit nogmaals je overtuiging dat injecties echt eng zijn. Zo bouwt dit probleem op en wordt het probleem enkel groter.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Selffulfilling_prophecy

Probeer te denken dat je brein hier een loopje met je neemt en dat je angst niet reëel is. Je kan een klein prikje voelen, in het ergste geval even een venijnig gevoel in je arm. Erger kan het echt niet worden.
Ik zeg niet dat dit van de eerste keer zal lukken, maar je kan dit echt oefenen. De focus verleggen, want puur rationeel gezien is de reactie van flauwvallen niet in verhouding tot de prik. Je moet uit deze vicieuze cirkel komen. Je kan dit wel, succes!!!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:17

Ikzelf heb absoluut geen angst voor prikken. Probeer gewoon een leuk gesprekje met je helper aan te gaan en vertel dat je het spannend vind! Die mensen hebben al 100den mensen geprikt dus weten precies hoe ze moeten handelen :)

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:17

Die Hep B vaccinatie heb ik kort geleden ook gehad.
Maar ik voelde er echt niks van!
Het is gebeurd voor je het zelf in de gaten hebt.
Gewoon even andere kant opkijken en je bent klaar.
Ik was binnen 1 min weer buiten.

Mariiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:18

Ahh ik ken het! Maak mezelf altijd helemaal gek van te voren, ben er dan echt ziek van. Maar de prik valt altijd heel erg mee :) Probeer er nu niet te veel over na te denken, zodat je een beetje kunt slapen. In je hoofd maak je het veel erger dan het is. Misschien handig als je een flesje drinken meeneemt. Snel even een slokje nemen als je je duizelig oid voelt, bij mij helpt dat altijd wel. Succes morgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:19

Ik heb 2 weken geleden mijn prikken gehaald. Hepatitis A+B en DTP. Was strontzenuwachtig maar het viel me echt reuze mee. Ik mocht gewoon rustig op mijn zij gaan liggen en had mijn trui over mn hoofd gedaan zodat ik niks zag. Na een paar keer goed in en uitademen was het gepiept!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:19

Maak jezelf niet te druk. Ik ben ook wel eens van mijn stokje gegaan na een vaccinatie, maar de (vele) erna gingen allemaal probleemloos.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:20

En denk eraan dat een ontspannen arm of blubberarm een goede kans is op een absoluut pijnloze prik... Dus ontspannen is de kans tot succes :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:20

Kabouter123 schreef:
(...) want puur rationeel gezien is de reactie van flauwvallen niet in verhouding tot de prik. Je moet uit deze vicieuze cirkel komen. Je kan dit wel, succes!!!

Klopt van a tot z: soms is een brein dol op self fulfilling prophecies.

Maar angst is iets anders.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:21

Ik moest ook de hepatitis enting en ben als de dood voor naalden. Maar serieus, deze voel je echt niet.
Ik moest gaan liggen op dat bed en was bezig met mijn angst relaas, ('ik durf niet! Ik wil niet! Wegwezen met die naald! En weet ik het wat ik nog meer uitkraam :')) maar die man die me ging prikken was zo relaxed en zei heel droog: 'je kan nu wel stoppen met je paniek want hij zit er al in'. :+ die man was gewoon zo geniaal dat de rest van de prikken die ik toen moest super simpel waren.

Dus je overleeft het vast wel!

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 22:25

Wat een gerustellende verhalen :) Daar wordt ik blij van. Hoop ook van harte dat al mijn stress voor niks is..
De tip om je arm te ontspannen wordt een lastige := Als ik weet dat iemand mij ''pijn'' gaat doen kan ik al niet meer ontspannen :=
Ik zal je linkje even lezen Kabouter :)

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:26

Iejoorr schreef:
Klopt, ik kan mezelf hier helemaal gek mee maken. Maar nee, ik kan die gedachten niet rustig krijgen. Ik combineer injecties met flauwvallen en dat idee gaat echt niet uit mijn hoofd. (wellicht een; hoe slechter je het inschat, des te meer kan het meevallen?)

Ik ben vooral bang inderdaad voor het gevolg. De prik zelf vindt ik al eng (iets vreemds in mn lichaam, het gevoel dat die vloeistof je arm in gaat, brr!) maar vooral omdat het de vorige keer mis ging, ben ik bang voor weer precies hetzelfde.

Wat is ergste dat je kan gebeuren. Flauwvallen? Is inderdaad een vervelend gevoel. Maar als je van te voren aangeeft kun je altijd gaan zitten/liggen en kan er niks gebeuren. Ik denk dat ze al wel honderden mensen hebben gezien die flauwvallen. Ze zeggen ook altijd dat je moet aangeven want als bv. een man van 2 meter op de grond gaat kunnen hun hem echt niet houden.

Het is ook niet mijn hobby, maar geef het altijd aan van te voren en dan meestal gaan ze afleiden met vragen. Ik merk dat doordat ik het spannend vind ik onbewust me adem in hou waardoor ik licht in me hoofd wordt en gevoel heb dat ik ga flauwvallen. Het gevoel is inderdaad verre van prettig als de naald erin gaat, helemaal als die in de spier moet.
Ik heb nu al zo vaak gehad dat ik ondertussen zoiets heb van dit hoort bij mij en ik ga niet uit de weg maar hou er rekening mee. Kreeg trouwens als tip van de verpleegkundige dat ik veel water van te voren moest drinken dat zou helpen tegen flauwval gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:31

Vraag of je onder narcose mag. :+

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:32

Ik weet precies hoe je je voelt!
Ook ik ben als de doods voor naalden, waarschijnlijk uit mijn jeugd ergens opgepikt. Toen ik in 2014 begon aan mijn opleiding SHP, moest ik ook de vaccinatie voor Hepatitis B halen. Ik had me bijna uitgeschreven :')
Eenmaal zover was ik begonnen aan kalmerende pilletjes van Valdispert, dit heeft mij niet geholpen. En om eerlijk te zijn, heb ik ook geen tips om je rustig te houden. Ik probeerde gewoon zo druk mogelijk te blijven zodat ik er niet aan hoefde te denken, maar dat was lastig met een klas die er constant over praatten haha. Toen ik in de rij stond, stond ik letterlijk te janken. Ik schaamde me kapot! De prikster probeerde nog leuk een praatje aan te gaan, maar dat had weinig nut.
Werkelijk waar, de prik viel zo ontzettend mee. Ik heb een aardig lage pijngrens, maar als ik nu nog terug denk vind ik het nog steeds niet erg! Twee prikken later en een buisje bloed laten afnemen om mijn titer te bepalen en ik denk er eigenlijk vrij positief aan terug. De laatste vaccinaties was vrij pijnlijk, maar dat kwam omdat ik me niet kon ontspannen. Nu ben ik bij lange na niet genezen van mijn angst, maar ik zit wel te denken om bloeddonor te worden zodat ik er verder vanaf kom. En dit had je een jaar geleden écht niet moeten vragen haha!

Wel kan ik je als tip meegeven om de prikker niet af te laten tellen. Voor sommigen werkt het misschien, maar zeker als je angstig bent, ga je je schrap zetten. Dus als de prikker bij '1' is, span jij (onbewust) je spieren aan omdat de prik eraan komt. Dit doet dan juist nog meer pijn!
Laat gewoon je arm langs je lichaam bungelen en, als je zit, zwaai even een beetje met je arm heen en weer als een lappenpop. Kijk gerust weg en laat de prikker de naald er gewoon in 'gooien'. Dan ben je al te laat om aan te spannen en schrap te zitten :)

En laat je niet op de kast jagen door mensen die zeggen dat je niet bang moet zijn, dat je je aanstelt, of dat je dit 'gewoonweg' moet doorbreken. Ik weet hoe moeilijk het is en ook mijn hele omgeving zei dit constant tegen mij. Dit blaas je niet zomaar even van je af, dit is iets wat alleen jij begrijpt en wat alleen jij kunt verhelpen. Dit kost gewoon heel veel tijd, geduld en moed. Laat je niets anders inpraten.
Succes!