Dieet voor meer energie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

Dieet voor meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 18:46

Hallo, ik had een vraag aan jullie. Heeft één van jullie ervaring met een dieet die zorgt dat jij je fitter voelt en/of meer energie geeft?

Om mijn vraag te onderbouwen:
Ik ben 17 jaar en heb geen energie. Uiteraard kan ik mijn leeftijd de schuld geven ivm de groei, puberteit etc. Daar ben ik mij van bewust. Echter is het vele malen erger dan mijn leeftijdgenoten. Ik kan niet meekomen met mijn leeftijdsgenoten, zo gaat mijn hele omgeving een nacht op stap en werken. Zij krijgen dat allemaal prima rond op een paar uurtjes slaap.

Als ik thuis kom van school, ga ik met veel moeite naar mijn paard omdat ik simpelweg geen energie meer heb. Dan kom ik thuis en ik plof neer en kan niets meer, hoe graag mijn hoofd wel wil, mijn lichaam wil gewoon niet. Ik wil graag met mijn vrienden op stap en niet altijd maar thuis zitten omdat mijn lichaam dat wil.

Uiteraard zorgt dit probleem ook voor ergernissen om mij heen. Zo wordt ik snel als lui bestempeld als ik ergens niet aan mee help in huis. Ook wordt ik haast niet meer uitgenodigd omdat ik toch standaard: nee zeg. Ik mis hierdoor een groot sociaal aspect in mijn leven.

Momenteel loop ik er zo tegenaan, ik wil zovéél doen, maar kan zo weinig.

Ik denk dat dit aan mijn voeding ligt. Dus ik vraag me af of iemand een dieet weet en heeft gevolgd die erg geholpen heeft. Misschien kan dat ook helpen bij mijn probleem.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:48

Heb je wel eens bloed laten prikken?

Nayomie

Re: Dieet voor meer energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:50

Heb je al eens getest op bloedarmoede?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:51

Precies.
Heb je geen pfeiffer of zo.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:00

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:03

Het is handig om te weten wat je zoal eet op een dag.
Heb je misschien een lijstje?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:05

Een bezoekje huisarts is imo gee overbodige luxe. Ik herken mijzelf er wel in maar dan iets minder erg, ik heb vit D tekort.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:10

Ik stip even, ik loop tegen het zelfde probleem aan.

Als ik meer granen eet word het wel iets beter maar nog lang niet zoals ik zou willen -O-

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 19:12

Ik zal een schatting maken.

Door de week:(school/werkdag)
'S ochtends:
-Thee
- cornflakes of 2 plakjes geroosterd brood met pasta.

Rond 11:00:
- sultana

Rond 13:00:
- Vaak een kaasbroodje.

Rond 16:00:
- Sultana

-daarnaast voor een hele dag 1,5 liter limonade of water mee-

18:00
Avond eten. Dit verschilt van aardappels met groente tot burrito's etc. Er wordt igg altijd gegeten

''S avonds:
Snacks, chips of een paar koekjes.
- thee.

Weekends:
Meestal begin ik rond 11:00 de ochtend met cornflakes en jus/thee. Rond 14.00 eet ik vaak een tussendoortje en dan om 18:00 gewoon avond eten. 'S avonds zijn het vaak snacks.

Daarnaast zodra ik een honger gevoel op voel komen (ik heb eigenlijk altijd honger, op een een of andere manier) eet ik vaak een koekje.

Misschien handig: 17 jaar, 1.68 lang en ik weeg 55KG.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:15

Eet je ook wel eens fruit? En rauwkost? Daar zou ik eens mee beginnen. En i.p.v. zo'n vies vet kaasbroodje iets gezonders.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:17

Ik vind niet dat je extreem gek, raar of weinig eet voor iemand van 17. Wel zou ik bloed gaan prikken voor bloedarmoede, pfeiffer of B12. Ben je überhaupt wel eens naar de dokter geweest hiervoor?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:19

Ik vind het ook niet heel gezond of voedzaam

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 19:22

Oh ik eet regelmatig fruit! Vergeten er bij te zetten, ik ben gek op bananen en mandarijnen, deze eet ik wel 4x per week. :) ook eet ik gewoon rauwkost etc, dat zit 9/10x gewoon bij het avond eten. Wel eet ik vrij weinig vlees omdat ik dit niet lekker vindt.

Xivura, ik had vroeger erg vaak bloedarmoede, maar inderdaad, dit zou het best kunnen zijn. Misschien geen gek idee om nog eens te bloedprikken.

Echter heb ik dit laatst gedaan om op allergiën te testen, maar dan zouden ze dat ook zien toch? Toen is niets gezegd over gekke waardes.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:23

Sorry, maar ik vind dat wat jij op een dag eet echt niet gezond is en inderdaad zoals barbar zegt totaal niet voedzaam. Ik zou daar ook geen energie van krijgen. Je lichaam heeft zo te weinig brandstof om energiek te kunnen zijn, zeker ook op jouw leeftijd als je nog in de groei bent/puberteit zit. Eet overdag eens brood, neem fruit mee of neem bijvoorbeeld paprika/komkommer in stukjes mee. Dat is al zo veel beter en eet makkelijk weg! Plus het is gezond.

Even bloed laten prikken bij de dokter zou ook geen kwaad kunnen.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 19:25

Daar hoef je geen sorry voor te zeggen. :P Ik vraag om tips. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:06

Ik zie weinig eiwitten in je lijstje staan.
Zowel groei als spieropbouw hebben eiwitten nodig. Vlees is totaal overbodig, maar er zijn allerlei vormen van plantaardig eiwit. Van spirulina tot felaffelballetjes, we leven in het jaar van de bonen, er is tauge en alfalfa, etc etc.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:37

De tips die ik je wil geven:
- elke dag twee stuks fruit.
- minimaal 2 ons groente per dag.
- een gezondere lunch. Bijvoorbeeld 3 volkoren boterhammen met beleg.

In mijn ogen bevat je lijstje veel onnatuurlijke suikers. Probeer wat meer gezonde vetten en eiwitten toe te voegen.
Denk dat jij je dan al een stuk beter gaat voelen!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:44

Volgens mij eet je veel te weinig! Verder geef ik je de tip om je op Pfeiffer te laten controleren. Daar hoef je dus niet ziek van te zijn, wel vermoeid (heeft dochter ook gehad).

Je kunt ook een tijdje bijhouden met een app, hoeveel je eet en of je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt:

http://www.voedingscentrum.nl/nl/ik-ga- ... ezelf.aspx

Ik mis in je eetdagboek een stevige lunch. Waarom maar 1 kaasbroodje en niet 3/4 boterhammen?

Toen ik jouw leeftijd had, zou ik van de graat vallen van zo'n dagmenu. Veel te weinig.

Sultana's zijn nou niet echt gezond. Vervang dat eens door fruit of een boterham.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:53

Als ik je eetlijstje zie vind ik het niet zo raar dat je weinig energie hebt. Probeer meer fruit te eten (min 2 stuks per dag) en groentes. Zelf voel ik me ontzettend goed bij een high carb plantaardig eetpatroon, misschien past het ook bij jou.

En zoals al eerder gezegd kan een eetdagboek, bijvoorbeeld in een app, je helpen bij een gezond eetpatroon te ontwikkelen. Zolang je maar niet geobsedeerd raakt met calorieën tellen natuurlijk :)

Ruitersporth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:55

Je kunt dit beter met de doktor bespreken (en dan later doorverwezen worden naar een diëtiste/voedingsdeskundige.
Een diëtiste is nl niet alleen voor mensen die willen afvallen maar ook voor de juiste voeding.

Ik heb zelf veel van de diëtiste geleerd over voeding zoals glycemische index om rekeningen mee te houden etc. (dit was vanwege mijn diabetes type 1, niet om af te vallen)

Met alle respect voor de goede bedoelingen van iedereen maar om TS nu alle opties uit te laten proberen om te kijken wat werkt.....

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:02

Ik heb ook altijd honger en gebrek aan energie. Mijn eetpatroon is de laatste tijd beter en regelmatiger geworden en dat helpt me super.

'S morgens start ik met 4 lepels havermout in ongezoete amandelmelk. Daarin 2 stukken fruit (appel en banaan, khaki en bessen,...) notenmix en voor de lekker pure cacaonibs. Dit eet ik rond 7u en het houdt me wel op de been tot half 11 ofzo. De lunch is boterhammen met hartig beleg (kaas, tonijnsla,..) en een puddinkje.

Rond 16u neem ik meestal een koek of iets anders lekker en 's avonds wordt er altijd vers gekookt. Vooral heel veel groenten, soep,... En vooral peulvruchten zoals kikkererwten en linzen.

Ik vermoed dat jij thuis met de pot mee eet dus daarin zou ik veranderen dat je naar school stukken groenten meeneemt zoals paprika, wortel, kerstomaatjes etc

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:40

Ik denk dat je gewoon te weinig eet voor je leeftijd en voor je actieve levensstijl. Ik zou bijvoorbeeld ontbijten met volkoren brood met kaas of brinta of havermout. Daar kan je lichaam veel energie uithalen. Sultane doet ook niet zoveel voor je lijf, je kunt beter gewoon meer brood met kaas eten en daarnaast óók die sultana, misschien een krentenbol? Verder kun je ook naar school fruit meenemen, een appel, banaan, mandarijn, dat soort dingen. Ik ben zelf ook dol op dadels, omdat ze zo lekker zoet zijn en goed vullen, ik eet ze dus als snack, net zoals nootjes :). Ik denk dat je vooral op een schooldag méér moet eten dan je nu doet, je geeft je lijf te weinig om energie uit te halen, denk ik :). Ik zou daar wat mee proberen te experimenteren.
Probeer gewoon wat dingen uit, ga op tijd naar bed en minder in suiker (daarvan krijg je vaak zo'n suikerdip, daar heb je dus niks aan). Ik zou dus geen limonade meenemen, maar gewoon water :). Je kunt ook eens bekijken wat je leeftijdgenootjes eten, misschien hebben je ouders ook nog wel ideeën?
Succes!