Vraag over openbarstende handen/ winterhanden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tibamar

Vraag over openbarstende handen/ winterhanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 23:32

Voor de mensen die het herkennen: wat smeren jullie op jullie handen?

Mijn handen barsten voortdurend open. 's Ochtends smeer ik al met vette créme van pural, uiercreme of zalf of rozenglycerine, kokoscreme achtig iets en met aloevera (wissel af, niet alles door elkaar) en 's avonds smeer ik het in doe daarna handschoentjes aan voor het intrekken. Dan gaat het 's ochtends even goed, start met werken en het barst alweer open, allemaal kleine scheurtjes aan de binnenkant van hand en vingers. Daarnaast blijven ze ondanks al het smeren droog. Handen zijn vaak ook koud en doof.
Vandaar de vraag wat smeren jullie hierop en herkend iemand dit?

Ik had al even gezocht of er een topic over was, een gevonden met een laatste bericht in 2014, mocht er meer zijn heb ik het niet gevonden..

Stendo

Re: Vraag over openbarstende handen/ winterhanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:38

Aloivera en herome crème voor schrale droge handen

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:45

Ik kreeg vandaag als tip om bodybutter te proberen, dus dat ga ik nu doen, al heb ik het volgens mij niet zo erg als jij omschrijft.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:48

Schipperszalf van Equi-Protecta.
Of mocht je de paardenvariant hebben, paardenzadel van Equi-Protecta, dan kun je die ook smeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:48

Ik heb sudocreme gebruikt, maar hielp niet geweldig.
Nu gebruik ik zink spray van de veearts :+ en dat helpt wonder boven wonder!

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:57

Wat voor handschoentjes gebruik je voor het intrekken?

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:59

Als het echt winterhanden zijn, vitamine D laten bepalen en er op letten dat de juiste normaalwaardes gehanteerd worden.
Sinds mijn vit D waarde boven de 100 zit heb ik nagenoeg geen last meer van kloven en openspringende handen. Heb ik het toevallig wel 1 keer dan kan ik met gewone handcrème van rituals smeren en dan is het zo weer over

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:00

Heb koelzalf van de dokter. Alleen als ik te veel smeer krijg ik last van vochtblaasjes. Dus moet kiezen tussen twee kwaden.
Verder al heel veel geprobeerd maar kan eigenlijk nergens tegen. En ook nog niets gevonden wat echt helpt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:02

ik heb in het verleden ook heel veel last van openspringende handen gehad en smeer nog steeds heel de dag door. Wat mij goed helpt ter voorkoming is dat ik bijna altijd handschoenen draag. Al heel vroeg in het najaar van die wollen niemendalletjes (van 2 euro).

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:29

Ben je er al voor naar de huisarts geweest? Misschien is het wel schimmelinfectie en ben je er na een zalfje weer van af. :)

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:42

Ik hem cetomacrogol(als ik het zo goed schrijf) creme van de huisarts, die mijn levensredder wat droge handen betreft is

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:49

Mijn handen en lippen gaan bij iedere beweging open, en het jeukt ook.
Wanneer ik niet oppas dan heb ik mijn benen ook open.

Wat ik nu doe is veel fruit eten en de gevoelige en jeukende plekken insmeren, en dat niet 1 keer per dag maar min. 5 tot 10 keer per dag. Het liefste smeer ik mijn handen en lippen ieder moment in al ze een beetje droog worden of gaan 'trekken'. (meestal gaat dat weer beginnen na 10 min.)

En dat alles met vaseline, is echt vettig maar als je eraan gewend bent wil je niet meer anders.

Ik kan sommige avonden mijn handen wel 10 keer achter elkaar insmeren...
Mijn lippen en handen beginnen weer als het kouder wordt...
Ik heb verschillende cremes uitgeprobeert maar ik grijp iedere keer weer naar vaseline, en ondanks veel insmeren gaat mijn potje niet snel leeg.

Ik reageer gevoelig op verschillende cremes, daarom ook vaseline.

Edit: ik lees net dat je onder je handen bedoelt, mijn vriend had dat ook vorig jaar. Ook hij had vaseline geprobeert. Heeft niet perfect geholpen maar toch een stuk.
Laatst bijgewerkt door Arashah op 03-03-16 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:52

Ohja idd nu je t zegt, voor mijn lippen gebruik ik ook vaseline, sowieso geen labello, daaro worden ze alleen maar droger van

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 07:59

Ik heb er ook wel eens last van. Ik smeer er dan Atrix op, dat werkt echt heel goed.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:58

Uierzalf oid is vet maar echt de vetten die je noemt doen niet zoveel voor de verzorging van je handen.

Je zou trouwens calendulan creme kunnen proberen (beter dan zalf). Sommigen zweren ook bjj soort van texelse schapencreme. En in erge maten idd eens bij huisarts checken of er geen specifieke oorzaak is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:07

Ik heb heel fijne handcreme van de bodyshop Hemp hand protector. Deze werkt voor mij fijner dan de Cetamacrogolcreme die ik via de huisarts heb gekregen, maar die werkt op zich wel ook goed. Vind die substantie alleen niet zo fijn.

Wel zou ik je aanraden om met je klachten naar je huisarts te gaan. Ik heb waarschijnlijk een contactallergie voor zeep of water oid, waardoor het bij mij versterkt op sommige dagen. Daar heb ik een speciaal zalfje voor gekregen om de huid dan tot rust te brengen.

Wat voor soort handschoentjes doe je aan 's avonds? Van stof? Of latex oid? Die laatste moet je iig niet doen, daarmee sluit je de handen af van de buitenwereld en maak je ze week, waardoor ze juist extra kwetsbaar worden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:15

Misschien raar... Maar ik heb dit zowel aan mijn handen als voeten gehad. Tot bloeden toe. Sinds in regelmatig mijn handen insmeer met, jawel, anti schimmel crème is het over. Bijkomend voordeel is dat de eelt is verdwenen. :')

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:48

eenitraM dat is gewoon een schimmelinfectie geweest dan.

Hier ook hopeloze handen.. altijd aan het smeren met cetamacrogolcreme :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:54

Heb het al jaren, enigste dat goed werkt is 's avonds dik in de uierzalf zetten en handschoenen (katoenen) erover aan doen anders plak je overal vast. Handen verder zo min mogelijk nat laten worden en liever niet met zeep wassen (uiteraard wel als het moet) goed drogen en buiten altijd handschoenen aan.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:01

Uierzalf, vaseline en purol maken het bij mij alleen maar erger. Ik zweer bij gewoon de simpele blauwe Nivea!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:04

Zeker eens mee naar de huisarts gaan! Klinkt heel overdreven maar is het totaal niet. Mijn handen barstten ook altijd open, soms ook tot bloedens toe. En ook scheurtjes is geen uitzondering.
Ik heb Lanettecreme I FNA gekregen, en geloof me die werkt als een tierelier! 3x smeren en alles is over :D Je hebt verschillende typens creme geloof ik, ook voor nog drogere handen :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:08

uiercreme eigen merk van het Kruidvat, ik heb een grote pot (die gebruik ik ook voor mijn voeten) en echte handcreme.
Ik heb een poosje Magic Gloves handcreme gebruikt, dat was geweldig, maar moeilijk te krijgen in Nederland en heel erg duur.
Herderscreme is ook lekker.
Belangrijk voor mij is dat het amper ruikt.
Verder heb ik als ik buiten werk altijd handschoenen aan, dat werkt ook wel preventief

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:09

Ik smeer een noorse creme, bij de apotheker te krijgen. Elke avond insmeren en geen tot weinig last meer van schrale openbarstende handen. Maar de naam ontsnapt mij even... :\

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:16

Allejandro schreef:
eenitraM dat is gewoon een schimmelinfectie geweest dan.

Hier ook hopeloze handen.. altijd aan het smeren met cetamacrogolcreme :)

Nee hoor. Ben er nml ook mee naar de HA geweest.

Af en toe wanneer ik weer eelt aan mijn hakken heb, smeer ik ruim en t is weer weg

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 18:21

Als het open is eerst jodium erop druppelen, dat laten indrogen en dan dik smeren met laurierzalf.

Als het heel erg is doe ik het voor het slapen gaan dik smeren en dan poedervrije handschoenen aan.

Verder is het een kwestie van je handen zo veel mogelijk smeren met handcreme om uitdroging te voorkomen