Wat is nou een gezonde hoeveelheid om te eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

savieralover

Wat is nou een gezonde hoeveelheid om te eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 22:49

Hallo allemaal!

Laat ik maar gewoon met de deur in huis vallen. 1.63 lang 62 kilo. Dik nee zo zal ik mezelf niet noemen maar iets minder kilo's zijn altijd leuk meegenomen (geen must ;) ). Nu zie ik om mij heen mensen allemaal heel verschillend eten en iedereen zweert bij iets anders maar wat ik nou echt gezond/genoeg voor iemand van mijn lengte? Wat ik nu op een dag eet:

ontbijt:
Plakje ontbijtkoek en glas meld

tussendoor: fruit. kan bestaan uit sinasappel, appel of banaan

lunch: 2 bruine boterhammen en een kopje cup a soup

avond eten: verschilt. woon thuis dus is wat de pot schaft. en een toetje (meestal bakje vla/yoghurt)

Voor de rest drink ik overdag alleen maar water en s avonds een kopje thee met heel af en toe een koekje. Ik werk op kantoor dus af en toe eens een stukje taart als er iemand jarig is :+

Ik zou zeggen brand los ik ben benieuwd :D

xSCWx

Re: Wat is nou een gezonde hoeveelheid om te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:52

Is toch goed?
Ik eet over de dag 4 broodjes/boterhammen met beleg en 's avonds gewoon een bord eten. Soms nog cup a soup, fruit of een snack tussendoor. Ik beweeg gemiddeld op een dag op werk en daarnaast 2 honden waar ik mee wandel.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 23:00

dat dacht ik ook wel idd. Vergeten te vertellen ik fiets naar mijn werk (17km ong totaal) en ga voor de rest 's avonds naar mijn paard (mesten, probeer paar keer per week te rijden etc)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:01

Hou het eens een tijdje bij met een app zoals My Fitness Pal of Fatsecret. Dan pas krijg je inzicht in wat je eigenlijk eet. Ik lees veel koolhydraten (suiker) en maar weinig voedingsstoffen. Je zou een stuk meer en gevarieerder mogen eten, maar dan met groenten en eiwitten. Op internet zijn rekensommen te vinden waarmee je het aantal kcal op een dag kunt berekenen met jouw activiteitenniveau (want dat staat niet in je post). Daarmee kun je jouw basisbehoefte berekenen en aan de hand daarvan iets minder kcal eten om af te vallen. Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:02

Prima toch.
Ik weeg zelf ook 60kg en moet echt niet aan denken om minder te wegen. Gewoon gezond gewicht +:)+

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:02

Ik zou je ontbijt aanpassen. Ontbijtkoek is een suikerbom en bevat verder weinig voedingsstoffen. Kan je niet ontbijten met een goeie muesli of een lekker broodje ei?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:03

Wat sport je?

Ik vind dit persoonlijk geen eten te noemen, en denk ook niet dat je hiervan gaat afvallen.

Ontbijtkoek is suiker, suiker suiker, heb je niets aan. Ontbijt is belangrijk, neem wat voedzamers en gezonder zou ik zeggen.
Fruit is prima, maar ik zou zeker met zo´n minimaal ontbijt 2 stuks nemen.
Om alles op gang te houden heb je tussen het middag en avond eten ook wat nodig, neem gewoon een handje noten oid. Of eet een simpele salade.

Verder is er echt helemaal niets mis met een koekje en een snoepje, mits je voldoende beweegt.

Is je doel echt afvallen zou ik veel gaan sporten en dan je voeding daarop aanpassen. Dat wordt dus vaker en wat meer eten. Je lijf tekort doen is zonde.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:08

Ik heb het even grof voor je berekend en je krijgt per dag +/- 1100 kcal binnen.
Wat je met jouw leeftijd/lengte/gewicht binnen zou moeten krijgen (rustmetabolisme, dus de hoeveelheid die je organen nodig hebben om te functioneren in rust) is +/- 1450 kcal. En dan heb ik je activiteiten daar nog niet bij berekend.
Je mag dus meer kilocalorieën binnenkrijgen, maar het ligt er natuurlijk wel aan hoé je deze kcal binnen krijgt (in vet, koolhydraten, eiwitten etc)?
Ik vind je eetdagboek er netjes uit zien! Maar als je wilt afvallen probeer dan (in jouw geval) vooral op de verzadigde vetten te letten. Eet bijvoorbeeld iets van kipfilet of slankie 15+ op je brood in plaats van een vettere worst of 48+ kaas. Zoek het vooral in dat soort dingen, maar zeker niet minder gaan eten dan dat je nu doet hoor!

Als je nog meer wilt weten of als je vragen hebt mag je me pb'en.

Edit: ik zie hier boven wat reacties over het ontbijt, ben ik het wel mee eens :)
Laatst bijgewerkt door Debbels op 01-03-16 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 23:10

afvallen is ook niet specifiek het doel ik was gewoon eens nieuwsgierig en word alweer een stuk wijzer van jullie :D

Ontbijtkoek is er eigenlijk in geslopen. was voorheen ook gewoon een bruine boterham met beleg en heb nog een tijd yoghurt met muesli gegeten. Best mogelijk dat ik binnenkort weer eens omswitch :')

Echt varieren voor de rest is niet echt mogelijk ben ik bang. avond eten is elke avond anders (denk aan ene keer pasta/rijst/aardappels en eigenlijk altijd groente/salade) en 's middags moet makkelijk mee te nemen zijn ivm werk dus toch al gauw gewoon brood (wat dan weer lief door paps word klaar gemaakt. thx pap kuch verwend kuch)

Zal eens kijken of ik nog wat kan vinden als tussendoortje extra wat makkelijk mee te nemen is en weer eens over te stappen op een ander ontbijt :j

Beweging/sport is zoals eerder hierboven genoemd. elke dag 17km fietsen en mijn paard pesten+stalklussen er omheen

edit

Bedankt debbels voor je uitgebreide antwoord! zal mijn ontbijt inderdaad weer eens omgooien naar gewoon een boterham of iets dergelijks :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:17

Blijf je hierop stabiel van gewicht of probeer je op dit patroon kilo's te verliezen?
Wat maakt dat je denkt dat je hier op bokt niet allerlei verschillende antwoorden krijgt? Van goede onderbouwde reacties tot onzin, hype-adviezen. Dat zal hier niet anders zijn dan in de real world.
Wat wil je precies bereiken? Vind je je eetpatroon niet gezond genoeg, wil je toch die paar kilo kwijt? Wat is precies je doel?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:20

Heel veel mensen eten juist geen brood, maar bijvoorbeeld yoghurt, crackers en dan als lunch een goed gevulde salade. Is een optie, wel wat prijziger. Er zijn zooo veel verschillende meningen over voeding, het blijft lastig... ik heb hetzelfde probleem.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 23:26

@secricible met wat ik nu eet blijf ik redelijk stabiel (ene dag iets meer andere dag iets minder maar geen grote hoeveelheden) Tja wat ik hier mee wil bereiken, goeie vraag. Ik denk dat het meer is om te zien wat andere nou aan mijn eetpatroon zouden veranderen om het bijvoorbeeld nog wat gezonder te maken maar wel makkelijk te houden als in niet persee langer voor in de keuken 's ochtends en makkelijk mee te nemen.

@cinderella Vind het door die verschillende meningen ook wel weer interessant en grappig om te zien. Neem zelf af en toe een salade mee maar vind het te duur om elke keer te doen en ben en blijf toch een thuis wonende die zich deels moet aanpassen aan wat de pot schaft :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:32

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je met 1150 kcal op een dag en 17km fietsen stabiel blijft..
Dan zou je moeten afvallen als een malle. Ik zou ook zeggen.. hou het eens heel precies bij met een app die alle kcal berekent.

Ik heb het even opgezocht, met 17 km fietsen verbrand ik ongeveer 400 kcal. Effectief zou je dan als ik het ruim neem, op 800 kcal per dag leven. Dat kan gewoon niet kloppen.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 01-03-16 23:38, in het totaal 3 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:32

Ik eet in de ochtend smacks met yoghurt. Rond 10.30 een pakje lu crackers, rond 13.30 2 bruine boterhammen met bijvoorbeeld grillworst, rond 15.30 fruit 2 kiwi's of een banaan. Als ik onderweg ben naar huis 2 fruitella of napoleons en daarna avond eten. Na het avond eten snack ik niks meer.

Ik zou wel een goed vullende salade willen of iets anders als afwisseling want ik ben niet zo van het brood, maar ik heb het niet zo breed en dat kost al gauw best wat. Ik ben 1.58 en weeg rond de 54.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:34

Als je de salades zelf maakt hoeft het echt niet duur te zijn. krop sla, paprika, eitje, komkommer, spinazie, misschien wat restjes van de dag ervoor, kip of aardappeltjes bijvoorbeeld.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:35

Ik zag hierboven een reactie over fruit als ontbijt. Niet doen. Je bloedsuikerspiegel schiet dat 's ochtend peilsnel omhoog met als gevolg daarna een 'inzakking' in energie. Ontbijten met magere kwark met noten, e.d. is vullend en lekker. Lunch & avondeten zou je salades kunnen eten. Sla met kipfilet, ei, noten, augurk, etc. in combinatie. Een beetje een goede combinatie is heerlijk. :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:36

Maar daar kun je wel maar 2 dagen van eten en dan is het niet meer goed of je moet het elke avond /ochtend gaan snijden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:40

Debbels schreef:
Ik heb het even grof voor je berekend en je krijgt per dag +/- 1100 kcal binnen.
Wat je met jouw leeftijd/lengte/gewicht binnen zou moeten krijgen (rustmetabolisme, dus de hoeveelheid die je organen nodig hebben om te functioneren in rust) is +/- 1450 kcal. En dan heb ik je activiteiten daar nog niet bij berekend.
Je mag dus meer kilocalorieën binnenkrijgen, maar het ligt er natuurlijk wel aan hoé je deze kcal binnen krijgt (in vet, koolhydraten, eiwitten etc)?
Ik vind je eetdagboek er netjes uit zien! Maar als je wilt afvallen probeer dan (in jouw geval) vooral op de verzadigde vetten te letten. Eet bijvoorbeeld iets van kipfilet of slankie 15+ op je brood in plaats van een vettere worst of 48+ kaas. Zoek het vooral in dat soort dingen, maar zeker niet minder gaan eten dan dat je nu doet hoor!

Als je nog meer wilt weten of als je vragen hebt mag je me pb'en.

Edit: ik zie hier boven wat reacties over het ontbijt, ben ik het wel mee eens :)

Maar dan adviseer jij juist om meer E nummers en light ( lees rotzooi) producten te eten. Dacht dat iedereen inmiddels wel wist dat dat juist ongezond is.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:41

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:43

Supervixen schreef:
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je met 1150 kcal op een dag en 17km fietsen stabiel blijft..
Dan zou je moeten afvallen als een malle. Ik zou ook zeggen.. hou het eens heel precies bij met een app die alle kcal berekent.

Ik heb het even opgezocht, met 17 km fietsen verbrand ik ongeveer 400 kcal. Effectief zou je dan als ik het ruim neem, op 800 kcal per dag leven. Dat kan gewoon niet kloppen.

Eens! Op basis van dit schema eet je echt te weinig. Mijn schema is zo'n 1500kcal maar ik ben wel een stuk groter.
Afbeelding

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:43

gekvanfleur schreef:
Wat sport je?

Ik vind dit persoonlijk geen eten te noemen, en denk ook niet dat je hiervan gaat afvallen.

Ontbijtkoek is suiker, suiker suiker, heb je niets aan. Ontbijt is belangrijk, neem wat voedzamers en gezonder zou ik zeggen.
Fruit is prima, maar ik zou zeker met zo´n minimaal ontbijt 2 stuks nemen.
Om alles op gang te houden heb je tussen het middag en avond eten ook wat nodig, neem gewoon een handje noten oid. Of eet een simpele salade.

Dit is al lang en breed ontkracht. Je hebt officieel helemaal geen ontbijt nodig. Dat ontbijt zo belangrijk is is ooit bedacht door fabrikanten.

Wat bedoel je met "alles op gang houden"?
Je lichaam blijft altijd aan de "gang", behalve als je niet meer leeft.

Even terug naar TS!
Wat een gezonde hoeveelheid is om te eten kunnen wij moeilijk bepalen vanachter onze computers.
Ik weet ook niet precies hoeveel avondeten je eet en hoe dat er normaal uitziet.
Je kunt misschien eens kijken in dit topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1873284

Dit is voor mij goede motivatie, en het is erg gezellig!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:45

wat eet ik toch veel vergeleken met andere mensen altijd...

s ochtends 2 boterhammen
of Skyr yoghurt met honing en noten
tussendoor meestal een stuk fruit
s middags 4 boterhammen, soms cup a soop of noodles oid er bij
dan vaak s middags later nog een tussendoortje (probeer weer fruit maar word ook vaak een koekje ofzo)
Dan s avonds kookt mama altijd
en om een uur of 9 vaak nog war chips, 2 beschuitjes, etc.

Verder drink ik heel veel water (2L>) en 2 a 3 kopjes koffie per dag. En snoep ik best geregeld (vaak muesliereep oid mee naar stal, zak m&m's tijdens t studeren waar ik dan een paar dagen mee doe )

weeg 60kg en ben 1,70
nou heb ik wel een actieve baan en sport ik veel,
maar ik kan me altijd zo moeilijk voorstellen hoe mensen de dag overleven op een lunch van 2 crackers bv :(:)

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 23:50

kortom ik moet meer gaan eten als ik het zo hoor _O- Heb voor de grap het net eens bij zo'n website ingevuld (heb het ooit vroeger wel eens bij gehouden voor de leuk) en kwam vandaag uit op 1159 kcal maar daar missen nog het vlees van vanavond (stoofvlees) en mijn kip salade beleg van een van mijn broodjes dus laten we het gooien op 1300ong. het water dat ik heb gedronken ehb ik niet in gevuld want dat maakt toch geen verschil. "bijzondere van vandaag" een klein stukje chocolade taart waarna ik mijn sinasappel door de drukte ben vergeten op te eten :')

en believe it or not maar er gaat toch echt geen gram vanaf :+

@renee_S ik denk dat het ook gewenning is geworden om eerlijk te zijn. er is vast een tijd geweest dat ik meer at maar ben dit nu zo gewend dat het eigenlijk gewoon altijd dit is :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:42

Ik ben van dezelfde lengte als ts, maar weeg dankzij de pil 70 kg. Ben van 58 kg gekomen.
Ik ontbijt met 1 bruine boterham met pure hagelslag. Ik drink 1 beker yogi.
Tussendoor eet ik een melkbiscuit.
Tussen de middag twee boterhammen. Op het moment met vleesbeleg en pindakaas.
Dan tussendoor weer zo'n melkbiscuit.
Avondeten wat de pot schaft
En daarna rond half negen een koek met twee glazen thee

Overdag drink ik een flesje 500 ml aanmaaklimonade.

Ik sport twee keer per week. Op maandagavond intensief zumba. En dan eten we daarna chips s avonds. Op woensdag een uurtje paardrijden. Ook daarna eten we chips s avonds. Ik eet dan ongeveer 5 handjes.
Verder eten we op zaterdag avond ook nog chips.

Donderdag avond eet ik niks na het avondeten.

Ik probeer zo weinig mogelijk te snoepen tussendoor verder.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:58

Fennadev als ik het zo lees drink je erg weinig. En als je af wil vallen is het zonde om alle gesporte calorien er weer aan te eten met chips. En kijk ook eens naar een alternatief voor de melkbiscuit. Is suiker met nog meer suiker.