1,5 week geleden gevallen, wond op knie gaat steeds open

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

1,5 week geleden gevallen, wond op knie gaat steeds open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 17:09

Hoihoi!

1,5 week geleden heb ik een flinke val gemaakt met de fiets. Mijn hele knie lag open en daar kwam ik op school pas achter. Gelijk naar de EHBO en het laten verbinden. Veel pijn gehad en kon de eerste paar dagen echt niet lekker lopen. Mijn hele knieën waren echt bont en blauw, en de wond is precies op het punt waar je je knie buigt.

Nu, 1,5 week verder, zijn mijn knieën natuurlijk nog altijd bont en blauw. Ik heb een flinke klap gemaakt dus dat is niet zo gek. Pijn valt te overzien, pijnstilling heb ik gestopt omdat ik de afgelopen 2 maanden al pijnstilling slikte iedere dag zeker 4 vanwege een whiplash in mijn nek. Ik had er schoon genoeg van en zoveel, zolang slikken leek me niet goed.

De wond op mijn knie heeft inmiddels een mooie korst, maar hij barst steeds open op het punt waar je je knie buigt. Met als gevolg wondvocht, vastplakken aan de broek(en dan begint alles weer opnieuw) en vieze vlekken in mijn bed.

Hoe los ik dit op? Goed helen kan het niet namelijk zo. En dan doel ik echt alleen op het buig-plekje. De rest heelt keurig.

Szan

Re: 1,5 week geleden gevallen, wond op knie gaat steeds open

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:14

Tja, toch je knie zoveel mogelijk rust geven. Of beweging waarbij je je knie in een kleine hoek buigt, beperken.

Weinig traplopen, wandelen of autorijden ipv fietsen, dat soort dingen.

Helpt een verbandje eromheen? Dat loopt niet lekker, maar beperkt wel de beweging van de korst.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:16

Smeren met een zalf met propolis erin. Ik had ook een wond die op een andere manier niet goed helen wilde. Na een maand begonnen met propolis zalf en het was binnen een week dicht.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:17

Szan schreef:
Tja, toch je knie zoveel mogelijk rust geven. Of beweging waarbij je je knie in een kleine hoek buigt, beperken.

Weinig traplopen, wandelen of autorijden ipv fietsen, dat soort dingen.

Helpt een verbandje eromheen? Dat loopt niet lekker, maar beperkt wel de beweging van de korst.

Dat alles wat je opnoemt wat ik weinig mag doen gaat echt helaas niet. Deze week misschien wel, maar volgende week moet ik toch echt weer naar school(en ik ben 17 dus een auto zit er helaas nog niet in) Verbandje eromheen heb ik gestopt toen het dicht was gegaan, zodat het lekker kan ademen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:18

Ir111 schreef:
Smeren met een zalf met propolis erin. Ik had ook een wond die op een andere manier niet goed helen wilde. Na een maand begonnen met propolis zalf en het was binnen een week dicht.

Ik ga eens kijken of dat in huis hebben! In ieder geval bedankt voor de tip!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:19

Inderdaad, smeren. De korst wordt te droog.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:23

Ik ben twee jaar geleden op dezelfde manier gevallen en ook op precies dezelfde plek een flinke wond gehad.
Bij mij schuurden strakke broeken heel erg, waardoor de wond dus ook steeds open bleef gaan. De dagen dat ik thuis was heb ik zo veel mogelijk in losse (jogging) broeken rondgelopen en voor naar school had ik wel een paar spijkerbroeken die eigenlijk te groot voor me waren, waardoor ze niet zo strak om die knie zaten.
Daarnaast goed blijven ontsmetten en als het echt weer dicht groeit littekencrème gaan smeren. Dit heb ik niet gedaan en ik heb er echt een heel groot en lelijk litteken aan over gehouden.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:23

Een vetgaasje er overheen doen met een gaasje rond je knie, dat plakt niet aan de wond. En wat vaseline smeren als er een korstje op zit, zodat het soepeler wordt. En lossere broeken aan doen, zodat het minder schuurt.
Ik ken je probleem :(:) Na val van een paard had ik ook een flinke wond op m'n knie wat maar niet genas. Bij mij heeft het 2 maanden geduurd voordat de boel was genezen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 20:34

Iris: Bedankt voor je tip!
Debbels: Jij ook bedankt voor je tip! Ik probeer ook steeds losse broeken te dragen. Droeg laatst een te strakke broek en ging door de grond van de pijn. 11 uur naar boven op mijn moeders verjaardag want ik trok het niet langer. Naderhand heel slim. Mijn been zag bijna zwart terwijl hij genezend was en bijna niet meer blauw zag voordat ik die broek aantrok. Joggingbroeken heb ik niet zoveel maar normale, loszittende broeken trek ik meestal aan.
Rebel_Jits: Vaseline ga ik zeker smeren. Gaasje doe ik niet meer gezien het volledig genezen is, alleen dat kleine stukje bij het buigpunt dus niet. Ik vind dat het moet kunnen ademen en daarbij helpt een gaasje niet. Pff 2 maanden.. Heb net 2 maanden niet paardgereden maar mooi niet dat ik dat weer 2 maanden ga laten haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:11

Een wond moet niet kunnen ademen, die moet je netjes afdekken. Dus hup, zalf er op (bijvoorbeeld honingzalf), gaasje of iets er op wat er niet in kan kleven dus geen watten, verbandje er overheen en dan gewoon wat opletten met hoever je je knie plooit.

Een wond heelt het best in een proper, rustig en vochtig milieu. Er zal dan ook een korstje op komen, maar je huid kan zich beter herstellen. Door lucht oftewel het ademen zoals jij dat noemt droogt de huid en de korst uit waardoor het elke keer opnieuw gaat scheuren.