Hoog cholesterol tips en tricks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_inley

Hoog cholesterol tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 19:07

Dinsdag heb ik te horen gekregen dat ik een hoog cholesterol heb 6,6 om precies te zijn.
Nu krijg ik drie maanden de tijd om het zelf naar benenden te krijgen voordat ik pillen krijg nou ben ik pas 24 dus wil helemaal geen pillen dat snap je wel.

Op internet kan je best veel vinden om hem naar benenden te krijgen maar was benieuwd of er mensen op bokt zijn met het zelfde probleem en nog handige tips en tricks hebben.

Ben sowieso al begonnen met afvallen en nog meer bewegen.

vibabu

Re: Hoog cholesterol tips en tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:17

Becel pro actief eten. Heeft bij mijn oma erg geholpen. Medicijnen hebben vooral geholpen bij de afbraak van spieren waardoor ze nu erg slecht loopt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:33

Ik slik vanaf mijn 12e dagelijks 80 Mg Simvastatine. Daar merk ik nu ik 44 ben ( Nog) niks van.
Als je aangeboren een te hoog cholesterol hebt kun je opletten met eten tot je een ons weegt maar je cholesterol word daar dan niet lager van zoals in mijn geval.
wil je gaan opletten dan moet je verzadigde vetten vermijden..kiezen voor plantaardige oliën.
Als je vlees eet dan moet je vlees kiezen van ,,snelle,, dieren. Dat geld ook voor vis.
Magere melk producten gebruiken enz..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:24

Ten eerste : cholesterol is een nuttig goedje, maar graag wel op de goede plekken: wat je niet wilt, is 'plaque' aan de binnenkant van de bloedvaten - dit hangt samen met de CRP waarde in je bloed.
Weet jij je CRP waarde...?

Verder is er "goed en slecht cholesterol" - (HDL en LDL) van het goede cholesterol maak je bepaalde hormonen. Was 6,6 je totaal score cholesterol of was het je LDL?

Een van de manieren om het 'slechte' cholesterol (LDL) naar beneden te krijgen, is..... cacao.
Pure chocolade zonder suiker, of zelf hapjes en papjes maken met cacao er in.

Alle light producten laten staan (je valt er toch niet van af en van de verborgen suikers word je ook niet blij).

En zet noten, fruit en groenten op het menu. Liefst onbespoten, dan kun je de becel ook in het schap laten staan. (Becel kan zo belangrijk roepen van "bevat linolzuur". Jaahaa, - linolzuur is echt alleen maar gezond als je er geen suikers en weinig koolhydraten bij eet. - Maar dat zeggen ze er niet bij.)
Die salvesterolen uit de becel zitten gewoon in goede planten.

En we hebben het jaar van de bonen, kijk rond wat daar voor creatiefs mee mogelijk is.

Het kruid curcuma (indisch: koendjit, nederlands: geelwortel) kan goede diensten bewijzen.

Verder zet het zoden aan de dijk om geen tussendoortjes te eten, probeer de tijd tussen de maaltijden 'uit te schuiven'.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 23:38

Janneke2 schreef:
Ten eerste : cholesterol is een nuttig goedje, maar graag wel op de goede plekken: wat je niet wilt, is 'plaque' aan de binnenkant van de bloedvaten - dit hangt samen met de CRP waarde in je bloed.
Weet jij je CRP waarde...?

Verder is er "goed en slecht cholesterol" - (HDL en LDL) van het goede cholesterol maak je bepaalde hormonen. Was 6,6 je totaal score cholesterol of was het je LDL?

Een van de manieren om het 'slechte' cholesterol (LDL) naar beneden te krijgen, is..... cacao.
Pure chocolade zonder suiker, of zelf hapjes en papjes maken met cacao er in.

Alle light producten laten staan (je valt er toch niet van af en van de verborgen suikers word je ook niet blij).

En zet noten, fruit en groenten op het menu. Liefst onbespoten, dan kun je de becel ook in het schap laten staan. (Becel kan zo belangrijk roepen van "bevat linolzuur". Jaahaa, - linolzuur is echt alleen maar gezond als je er geen suikers en weinig koolhydraten bij eet. - Maar dat zeggen ze er niet bij.)
Die salvesterolen uit de becel zitten gewoon in goede planten.

En we hebben het jaar van de bonen, kijk rond wat daar voor creatiefs mee mogelijk is.

Het kruid curcuma (indisch: koendjit, nederlands: geelwortel) kan goede diensten bewijzen.

Verder zet het zoden aan de dijk om geen tussendoortjes te eten, probeer de tijd tussen de maaltijden 'uit te schuiven'.

Welke van de twee het was geen idee niet gevraagd. De kans is wel groot dat het dus erfelijk is omdat zowel mijn opa als oma, moeder en oom een hoog cholesterol hebben ben ik vandaag achtergekomen.

Noten en fruit was ik idd al mee begonnen. Groente lust ik niet heel veel dus maak er nu soep van met enkel een boillion blokje en dan alles pureren zo lust ik het wel namelijk ;)

Thnx allemaal voor de tips.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:42

Als je alleen je totale cholesterol weet dan weet je eigenlijk nog niet veel. Het gaat om, wat janneke2 ook al zegt, om goed of slecht cholesterol. Bij jonge vrouwen is het goede cholesterol vaak hoger, wat natuurlijk ook een hoger totaal cholesterol geeft. Pas als je slechte (hdl) cholesterol te hoog is moet je er wat aan doen.
Noten, fruit en groenten zijn inderdaad belangrijk. Evenals weinig verzadigde vetten.
Is het cholesterol gemeten met alleen een vingerprik? Of echt via bloedprikken met een gespecificeerde uitslag? Want met een vingerprik weet je namelijk alleen je totale cholesterol. En omdat jij dus nog altijd in de categorie 'jongere vrouwen' valt, zou ik het toch graag laten uitzoeken wélk cholesterol dan verhoogd is voordat je je zorgen gaat maken om niks ;)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 23:47

Santigo_ schreef:
Als je alleen je totale cholesterol weet dan weet je eigenlijk nog niet veel. Het gaat om, wat janneke2 ook al zegt, om goed of slecht cholesterol. Bij jonge vrouwen is het goede cholesterol vaak hoger, wat natuurlijk ook een hoger totaal cholesterol geeft. Pas als je slechte (hdl) cholesterol te hoog is moet je er wat aan doen.
Noten, fruit en groenten zijn inderdaad belangrijk. Evenals weinig verzadigde vetten.
Is het cholesterol gemeten met alleen een vingerprik? Of echt via bloedprikken met een gespecificeerde uitslag? Want met een vingerprik weet je namelijk alleen je totale cholesterol. En omdat jij dus nog altijd in de categorie 'jongere vrouwen' valt, zou ik het toch graag laten uitzoeken wélk cholesterol dan verhoogd is voordat je je zorgen gaat maken om niks ;)

Nee er zijn echt buisjes afgenomen. En kreeg via de dokter te horen dat ik er wat aan moest doen om het omlaag te krijgen. Over drie maanden prikken ze opnieuw om te kijken of het gezakt is.

Ik at niet heel gezond en ben ook zeker wel 10 kilo te zwaar dus hoop door daar aan wat te veranderen ik mijn cholesterol ook omlaag te krijgen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:48

Ik had 2 jaar geleden 6.5, nu 4.1. Wat ik gedaan heb: véél gaan sporten (niet een beetje wandelen maar ben echt intensief gaan sporten, weinig dierlijk en verzadigd vet (ik eet wel veel eieren ook al zit daar cholesterol in), veel olie (niet teveel omega 6), omega 3 visolie. Volgens mij kwam het resultaat vooral uit het sporten want gezond eten deed ik altijd al.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:50

Ah oke. Dan zou ik inderdaad starten met gezin eten, de 'goede' vetten en cholesterol dus uit noten en groenten tezamen met bewegen. Zo min mogelijk slechte zoals gefrituurde dingen enzo. Ik zou dan wel naar iets zoeken dat je ook op de lange termijn kunt volhouden, anders kom je over een (paar) jaar van een koude kermis thuis.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:55

Ik heb het gisteren laten testen op de huishoudbeurs. Het was 6,2. Ik weet niet of de test heel betrouwbaar was, maar ik mag zeker wel tien kilo kwijt.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 23:58

Santigo_ schreef:
Ah oke. Dan zou ik inderdaad starten met gezin eten, de 'goede' vetten en cholesterol dus uit noten en groenten tezamen met bewegen. Zo min mogelijk slechte zoals gefrituurde dingen enzo. Ik zou dan wel naar iets zoeken dat je ook op de lange termijn kunt volhouden, anders kom je over een (paar) jaar van een koude kermis thuis.

Inprincipe wat ik nu ben gaan doen ik goed haalbaar. Je moet gewoon je leefstijl gaan veranderen dat is het. Heb eerder heel gezond geleefd en was toen 15 kilo lichter. Echter kreeg ik toen een ongeluk waardoor ik lang plat heb gelegen en toen is het mis gegaan.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 00:18

Ik had vorig jaar 5,6 en gisteren 3,4. Ik heb alleen in mijn vinger laten prikken, dus niet de uitgebreide test. Ik ben sterk geminderd met melk drinken, en gestopt met roken. Ik was al vegetariër.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:20

Becel en teunisbloemolie! Van mij gezakt naar 6,8 naar 5,1. En ben juist minder gaan sporten afgelopen jaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:24

Ga eens in gesprek met een dietist :) uitgelezen persoon voor deze problemen ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 00:32

Wat bij mijn moeder echt ongelofelijk goed heeft geholpen is geen vlees meer eten en geen vet meer, vooral ook geen plantaardige boter meer.
Wij hebben vorig jaar eens de documentaire Forks over Knives gekeken waarna mijn moeder haar dieet een beetje heeft aangepast en het verschil was enorm! Dus die zou ik je echt eens aanraden om te kijken. Cholestorol komt er uitgebreid aan bod inclusief tekeningen en duidelijke uitleg :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:56

Als het erfelijk is zijn de tips al gegeven. Alleen een groot misverstand een te hoog cholesterol gehalte wil niks over je gewicht zeggen. Veel te zware mensen kunnen een laag cholesterol gehalte hebben en graatmagere mensen een veel te hoge.

Gezond en regelmatig gaan eten. Niet meer vet in je eten stoppen dan nodig is. Zeker geen verzadigde vetten. Bv bakken in olijfolie is daar beter voor dan in roomboter. Vet spek of vet vlees bevat veel verzadigde vetten. Vis ook vette vis veel minder. Chips en koekjes met roomboter uiteraard ook niet zo gezond. Kaas is ook een bron van minder goede vetten

Pure chocolade is een heel goede. Wat je bv kan doen is een fruitsmoothie maken met sinaasapple, abrikoos, banaan en daar een of twee theelepels cacaopoeder doorheen doen. Lekker en gezond ook. Dan mis je de suiker in de pure cacao niet,

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:38

*zet knijpbrilletje op, doet haar in knotje en zwaait met wijsvinger*

'het feit dat het vaker in je familie voorkomt, wil niet zeggen dat het genetisch bepaald is'.

*naar brilletje af, haar weer gewoon*

Meis, doe je best om je lichaam in optimale conditie te krijgen, dan voel je je vaak ook het prettigst! +:)+
(En ergens vind ik dat je een rare arts hebt: dat het omlaag moet, daar kan ik wel in mee. - Maar als het moet, dan hoor jij tips, begeleiding etc te krijgen ipv 'zoek het zelf maar uit'.)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 14:54

Janneke2 schreef:
*zet knijpbrilletje op, doet haar in knotje en zwaait met wijsvinger*

'het feit dat het vaker in je familie voorkomt, wil niet zeggen dat het genetisch bepaald is'.

*naar brilletje af, haar weer gewoon*

Meis, doe je best om je lichaam in optimale conditie te krijgen, dan voel je je vaak ook het prettigst! +:)+
(En ergens vind ik dat je een rare arts hebt: dat het omlaag moet, daar kan ik wel in mee. - Maar als het moet, dan hoor jij tips, begeleiding etc te krijgen ipv 'zoek het zelf maar uit'.)

Dat heb ik verkeerd neergezet van zoek het maar uit. Ik heb zelf gezegd ik ga eerst drie maanden gezond eten en meer sporten om te zien hoever ik kom.

Van de pure chocolade wist ik niet zal ik ook een proberen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:11

A ha - zodoende! +:)+

En lekker smullen van cacao, pure (72%) chocolade en de smooty die Karuna plaatste (waar honderd lekkere varianten op zijn) - "en dan idd eens kijken hoever je bent gekomen".

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:16

Ik kan me alleen maar bij Janneke aansluiten, wat was de reden eigenlijk dat er geprikt is?

Vraag eens een kopie bij je huisarts op van de uitslagen, alleen je totaal cholesterol zegt niet zo veel, LDL, HDL en ratio ben ik altijd meer in geintresseerd. Als je totaal waarde hoog is door een hoog HDL cholesterol doe je misschien een hoop moeite voor niks.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:27

Als de huisarts zegt dat het binnen een bepaalde termijn omlaag moet zijn omdat ze anders medicatie krijgt zou die arts zelf het verschil niet weten tussen ldl en hdl.
Dat zegt een arts echt niet omdat er niks aan de hand is gok ik...

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:27

Google eens op "de cholesterolleugen".

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 23:10

Wat een onzin dat jij aan de pillen moet als het niet naar beneden gaat??

Ik heb al bijna 10 jaar een cholesterol totaal waarde van rond de 7
En dat wilden ze bij mij ook.
Maar rond de 7 is prima..
Ik ga niet aan de pillen,laat 2x per jaar testen en de waardes blijven bij mij hetzelfde.

Wat ik wel als tip wil geven,naast het gewone cholesterol dieet.
Ga in elk geval flink minderen in koolhydraten, en eet wat minder vlees.
Dus lekker veel fruit en groentes, en ga bewegen

Maar, bij mij is het wel zo dat een van waardes goed is.
Mijn tryglyceriden zijn te hoog,maar mijn hdl is ook hoog,dus dan valt het geloof ik allemaal wel mee.

Maar ga niet meteen akoord met pillen hoor. Gewoon regelmatig laten prikkenom te kijke hoe hetbgaat

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:37

Hoezo is rond de 7 prima?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 10:01

in mijn geval dus omdat het stabiel blijft.
Tenminste, zo zegt de huisarts het en dat zal wel zo zijn. Mochten mijn waardes wel ineens erg omhoog gaan dan kan ik altijd nog naar medicatie kijken.

Maar er staat zo veel info op internet over cholesterol, ga gewoon eens lezen
En in geval van de topicstarter, geeft ze al aan dat haar eetpatroon niet denderend was,dus kan heel prima zijn dat het zo zakt dat het wel goed is