Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Ten eerste : cholesterol is een nuttig goedje, maar graag wel op de goede plekken: wat je niet wilt, is 'plaque' aan de binnenkant van de bloedvaten - dit hangt samen met de CRP waarde in je bloed.
Weet jij je CRP waarde...?
Verder is er "goed en slecht cholesterol" - (HDL en LDL) van het goede cholesterol maak je bepaalde hormonen. Was 6,6 je totaal score cholesterol of was het je LDL?
Een van de manieren om het 'slechte' cholesterol (LDL) naar beneden te krijgen, is..... cacao.
Pure chocolade zonder suiker, of zelf hapjes en papjes maken met cacao er in.
Alle light producten laten staan (je valt er toch niet van af en van de verborgen suikers word je ook niet blij).
En zet noten, fruit en groenten op het menu. Liefst onbespoten, dan kun je de becel ook in het schap laten staan. (Becel kan zo belangrijk roepen van "bevat linolzuur". Jaahaa, - linolzuur is echt alleen maar gezond als je er geen suikers en weinig koolhydraten bij eet. - Maar dat zeggen ze er niet bij.)
Die salvesterolen uit de becel zitten gewoon in goede planten.
En we hebben het jaar van de bonen, kijk rond wat daar voor creatiefs mee mogelijk is.
Het kruid curcuma (indisch: koendjit, nederlands: geelwortel) kan goede diensten bewijzen.
Verder zet het zoden aan de dijk om geen tussendoortjes te eten, probeer de tijd tussen de maaltijden 'uit te schuiven'.
Santigo_ schreef:Als je alleen je totale cholesterol weet dan weet je eigenlijk nog niet veel. Het gaat om, wat janneke2 ook al zegt, om goed of slecht cholesterol. Bij jonge vrouwen is het goede cholesterol vaak hoger, wat natuurlijk ook een hoger totaal cholesterol geeft. Pas als je slechte (hdl) cholesterol te hoog is moet je er wat aan doen.
Noten, fruit en groenten zijn inderdaad belangrijk. Evenals weinig verzadigde vetten.
Is het cholesterol gemeten met alleen een vingerprik? Of echt via bloedprikken met een gespecificeerde uitslag? Want met een vingerprik weet je namelijk alleen je totale cholesterol. En omdat jij dus nog altijd in de categorie 'jongere vrouwen' valt, zou ik het toch graag laten uitzoeken wélk cholesterol dan verhoogd is voordat je je zorgen gaat maken om niks
Santigo_ schreef:Ah oke. Dan zou ik inderdaad starten met gezin eten, de 'goede' vetten en cholesterol dus uit noten en groenten tezamen met bewegen. Zo min mogelijk slechte zoals gefrituurde dingen enzo. Ik zou dan wel naar iets zoeken dat je ook op de lange termijn kunt volhouden, anders kom je over een (paar) jaar van een koude kermis thuis.
Janneke2 schreef:*zet knijpbrilletje op, doet haar in knotje en zwaait met wijsvinger*
'het feit dat het vaker in je familie voorkomt, wil niet zeggen dat het genetisch bepaald is'.
*naar brilletje af, haar weer gewoon*
Meis, doe je best om je lichaam in optimale conditie te krijgen, dan voel je je vaak ook het prettigst!
(En ergens vind ik dat je een rare arts hebt: dat het omlaag moet, daar kan ik wel in mee. - Maar als het moet, dan hoor jij tips, begeleiding etc te krijgen ipv 'zoek het zelf maar uit'.)