Ik kan niet tegen onverwachte veranderingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Ik kan niet tegen onverwachte veranderingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 17:46

Hallo allemaal!
Ik ben heel gevoelig en ik kan heel slecht tegen onverwachte veranderingen.
Net heb ik een kleine ruzie gehad met mijn vriend, hij stuurde me namelijk opeens een Whatsappje of een bevriend stel van ons kon komen eten. Ik heb echter zondag al boodschappen gedaan, maar toen gingen we opeens uit eten, gister moesten we het eten wat ik voor zondag had gepland eten, en vandaag dus het eten wat gepland stond voor gister. Dit is maar genoeg voor 2 personen. Toen mijn vriend het appje stuurde had ik net afgerekend bij de supermarkt en kwam het heel koud op mijn dak -O-. Ik raak dan meteen in de stress en een soort overprikkeld en heb gezegd dat ik het niet handig vond en hem vroeg of het vrijdag misschien kon. Hier reageerde hij weer op met dat ik beren op de weg zie en relaxter moet doen over dit soort dingen.

Ik vind onverwachte veranderingen eigenlijk altijd heel lastig. Tenzij ik er zelf niets anders voor hoef te doen. Als we ineens uit eten gaan of zo vind ik dat weer niet erg. Dan komt er namelijk geen druk op mijn schouders te liggen. Nu met dat stel vind ik het heel lastig, omdat ik én opnieuw boodschappen moet doen, én me moet uitsloven in de keuken omdat ze weten dat ik goed kan koken.

Ben ik de enige die met dit probleem zit?
Mijn vriend vind het heel vervelend, maar ik heb het gevoel dat ik er niets aan kan doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:50

Dat moet mijn man ook niet bij mij proberen... (dat doet hij gelukkig ook niet) Kan daar slecht tegen... zeker mensen in mijn huis. Graag aanvragen schriftelijk in drievoud :+

Zou als afspraak met vriend maken dat hij het eerst met jou bespreekt voordat hij zoiets toe zegt... dat hun allemaal lekker casual en flexibel zijn is mooi... maar jou levert het stress op. En jullie wonen samen.. misschien helpt het als hij zelf boodschappen en kookt die dag :)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 23-02-16 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:50

Oei, maak je je serieus al druk als je niet kunt eten wat je voor die dag gepland had en het een dag moet doorschuiven? Klinkt vrij heftig als ik zo vrij mag zijn.

Simpele oplossing voor nu: Haal gewoon iets lekkers af voor vanavond, hoef je niet te koken en eet morgen wat je voor vandaag gepland had. Geen probleem toch.

Cowgirl

Re: Ik kan niet tegen onverwachte veranderingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:53

Onverwachte eters zit ik ook niet op te wachten hoor, helemaal als je net hebt afgerekend. Als je nou nog door de winkel loopt is het nog anders haha! :+
Uitsloven zou ik bij zo'n last-minute afspraak niet eens doen eigenlijk. Gewoon wat kriel-aardappeltjes met wat sla en een stukje vlees en thats it haha! :Y)

Nu is ons huis ook niet standaard toonbaar voor onverwacht bezoek, en dat weet mijn vriend ook, dus dit soort geintjes krijg ik nooit. Hooguit een vriendinnetje van ons dochtertje, maar die eten ook gewoon wat de pot schaft of we zetten de frituurpan aan..

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:54

Zorg er voor dat je altijd wat extra's in huis hebt voor dit soort dingen zodat je toch wat meer op tafel kunt zetten! Hoef je niet nog eens de deur uit en hoef je je ook niet druk te maken :)
Maar ik snap het wel. Soms kan ik er ook niet tegen, maar het scheelt dat m'n vriend er ook niet zo goed tegen kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:55

ik snap je wel hoor TS. Ik zou ook not amused zijn, over het algemeen eet je rond een uur of 6 en zou dan ook niet blij zijn dat dat krapaan 2 uur van tevoren even 'gemeld' wordt, gebeurt hier dus ook niet zomaar. Ik ben ook zo iemand die als ze iets in d'r hoofd heeft van hoe het vandaag moet, dat ik er dan heel lastig van af kan wijken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:55

Ontzettend veel mensen kunnen niet goed tegen onverwachte veranderingen, dus dat jij daar ook last van hebt maakt je niet raar :) En zo te zien valt het heel erg mee, je kan prima tegen veranderingen maar niet tegen veranderingen waar je je relaxte middag/avond voor overhoop moet gooien. Een half uur geleden dacht je dat je alleen even snel hoefde te koken en verder niets, en nu blijkt dat je opnieuw boodschappen moet doen en de rest van de middag in de keuken mag staan, gevolgd door de hele avond sociaal doen.

Ik zou zeggen, maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Je vriend nodigt mensen uit? Prima, dan mag hij zo even het restant aan boodschappen doen en (helpen) koken. Wil hij dat niet dan moet hij ook niet eerst mensen uitnodigen en dan pas jou informeren.

En voor jou als tip zou ik zeggen, haal even rustig adem. Maak desnoods een lijstje met dingen die je nu extra moet doen zodat het even uit je hoofd is, dat scheelt misschien al een hoop :) Sommige onverwachte dingen moeten, dus dan is het een kwestie van niet miepen en gewoon doen, maar dit soort dingen, sja de wereld vergaat niet als je vrienden 3 dagen moeten wachten voor ze bij je kunnen eten hoor. Helemaal als het betekent dat jij een paar uur in de keuken moet staan en de andere 3 lekker op de bank aan de wijn zitten.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:00

Er is niets vreemds aan jou. Logisch dat je van dergelijke afspraken stress krijgt. Ik denk dat een goed gesprek met je vriend nodig is.

Ik heb het zelf ook meegemaakt en ik heb de afspraak gewoon zelf verzet. Het is nooit meer gebeurd. Als je het niet durft (wat ik begrijp) zou ik voor nu inderdaad of je vriend laten koken, of iets thuis laten bezorgen, of een broodjesavond organiseren met de melding dat ze altijd welkom zijn maar dat je het in het vervolg op voorhand wil weten.

Het belangrijkste is dat je niet te veel druk legt op jezelf en een fijne avond hebt.
Laatst bijgewerkt door Riel op 23-02-16 18:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:03

Ik lees even mee, ik heb hier ook heel erg last van.
Zelfs als ik soms van mezelf weet dat ik irrationeel ben,kan het mijn hele dag beïnvloeden als er iets 'mis gaat' waar ik niet op had gerekend.
Ookal is het misschien een heel klein iets.
Ik heb het vooral als ik het idee krijg dat ik 'geen keuze' kreeg.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:04

(her)ken het ook wel hoor,kan ook niet goed tegen onverwachte veranderingen :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:13

Oooooh hoe herkenbaar!!!

Vroeger kon het m'n dag breken! Vreselijk vond ik het! Je hebt dan bepaalde verwachtingen van een dag en zeker wanneer je ergens controle op uit kan oefenen wil je niet dat ze niet aan jouw verwachtingen gaan voldoen. Ik begon mezelf raar te vinden daarom... Ik raakte namelijk echt heel eventjes compleet teleurgesteld in alles en iedereen.

Het is gelukkig met de jaren wel beter geworden hoor. Maar af en toe heb ik nog zo'n momentje. Zoals laatst, toen ik afhankelijk was van een vriendin met betrekking tot het rijden (zij heeft wel een BE, ik niet) en ze wat later was dan verwacht... Dan begin ik al vooruit te denken, stel dat het niet door kan gaan.

Ik weet niet goed hoe ik het mezelf heb afgeleerd. Volgens mij ben ik op den duur me gaan afvragen of dit nu echt het eind van de wereld was, of dat ik mijn verwachtingen kon gaan verplaatsen naar een ander tijdstip, zodat ik alles toch nog kon doen. En wanneer ik er niets aan kon doen, heb ik me verplicht er in te berusten.

Misschien de volgende keer beginnen met tot 10 tellen, naar huis gaan en niet meteen reageren? Om vervolgens even voor jezelf te bedenken hoe je deze verandering kan inpassen in je dag en in jouw geval je weekmenu? Lukt het je niet te verschuiven? Jammer, het was maar een vraag van je vriend, die ook met nee beantwoord kon worden.

Ik zou zaterdag ook naar vrienden toe, op uitnodiging van hen... Krijg ik aan het eind van de middag een berichtje dat het toch niet door kon gaan. Tsjah, kan gebeuren hoor! Hebben zij ook niet altijd voor het zeggen. Vriendschap is er niet minder om :) En als vrienden geen nee kunnen accepteren, zijn het geen vrienden ;)

Ik vind er in ieder geval helemaal niks heftigs aan! Maar vergeet je niet om af en toe ook een momentje voor jezelf te nemen? Misschien helpt dat ook voor een volgende keer. Je kan niet altijd alles maar doen voor anderen, jij bent zelf minstens (zo niet nog belangrijker) zo belangrijk als anderen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:18

Oeh, dat herken ik heel erg!

Ik heb Asperger en adhd, wat ook wel zal meepelen. Maar als ik iets plan of iets van een dag verwacht, wil ik ook dat het zo gaat. Een plotse verandering kan me echt heel chagrijnig of gestressed maken. Heel soms krijg ik zelfs een paniekaanval (1-2x per jaar, als ik al heel gestressed ben en er iets is wat de emmer laat overlopen) en dan ga ik hyperventileren.

Merk wel dat het beter gaat, maar het liefst heb ik toch dat dingen gaan zoals ik ze verwacht :')
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 23-02-16 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:27

Maanlicht schreef:
Ben ik de enige die met dit probleem zit?

Nee absoluut niet!!! Hier zit er nog zo'n 1. Ben autistisch en heb add. Kom me dus niet zomaar aanwaaien. Want dan breekt de hel los. Terwijl mijn vent het juist weer heel gezellig vind. Nou ik niet.
Maar om een lang verhaal kort te maken. Therapie en andere denkwijze heeft mij geholpen. Ik ben er absoluut niet van af hoor. Maar kan het betere handelen!
Succes TS. je bent niet de enige. Maar je kan misschien hulp zoeken om er mee leren om te gaan om het vooral voor JEZELF makkelijker te maken :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:29

Je kan toch gewoon nee zeggen?

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:30

Ik kan ook niet goed tegen onverwachte veranderingen maar ik heb dan ook pdd-nos :o

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:33

Dit topic opende ik 4,5 jaar geleden: [MWS] Slecht tegen verandering kunnen., ik weet precies hoe je je voelt.
Toch moet je er gewoon doorheen, hoe vaker het gebeurt hoe meer je er aan went. Helemaal nu we een kindje hebben kan je gewoon geen strakke planning meer aanhouden.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:36

Lijkt mij heel lastig TS om daar mee te moeten leven :(:)

Ik kan zelf gelukkig enorm goed tegen veranderingen en hier is dan ook iedereen uit familie/vriendenkring welkom om spontaan aan te schuiven thuis.

Laat je geen druk op leggen omdat jij nou eenmaal goed kan koken. Als ze zo plotseling komen eten kun je toch gewoon zeggen dat je er niet op voorbereid was en ze dus geen hoogstandje moeten verwachten dit keer?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:36

Leg niet zoveel druk op jezelf, je hebt geen 3 sterren restaurant. Gewoon een lekkere pasta met salada en kant en klaar ijs met koffie toe. Zelfs ik kan dat maken en je bent er maar heel weinig extra boodschappen voor nodig. Het gaat om de gezelligheid en niet alleen om het eten. Dus maak je niet druk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:37

Ivy_ schreef:
Zorg er voor dat je altijd wat extra's in huis hebt voor dit soort dingen zodat je toch wat meer op tafel kunt zetten! Hoef je niet nog eens de deur uit en hoef je je ook niet druk te maken :)
Maar ik snap het wel. Soms kan ik er ook niet tegen, maar het scheelt dat m'n vriend er ook niet zo goed tegen kan.

Ik heb altijd genoeg eten in huis, maar mijn man hoeft echt niet onverwacht een afspraak voor eters te maken en al helemaal niet voor dezelfde dag.
Ech nie...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:39

Joh, bij zo'n beetje élke wijziging van plannen of spontane voorstellen word ik acuut bloedchagrijnig en kan ik wel janken. Meestal duurt dat ongeveer een kwartier, dan ben ik er weer overheen. :D Mijn vriend weet dat van me, en geeft me die tijd ook. Daarna zeg ik namelijk meestal 'ja', of geef ik op z'n minst een goede reden waarom ik het nu echt niet wil maar morgen (of volgende week) wel.

Aan die eerste reactie kan ik weinig doen. Die overkomt me. Ik kan wel, in tweede instantie, beseffen dat het geen gek verzoek/plan is en dat ik het waarschijnlijk best leuk of gezellig ga vinden als ik het eenmaal doe. Tenzij ik het echt niet trek omdat ik me niet lekker voel of het stomweg te druk heb, dan gaat het ook niet gebeuren. Ik ga niet over mijn eigen grenzen heen denderen. Maar dat kan alleen omdat ik regelmatig wél instem - als ik altijd zou weigeren dan zou mijn vriend daar wel chagrijnig van worden.

Zo'n spontaan etentje heb ik ook wel eens gehad.

Eén keer stond ik bijna te huilen omdat ik moe was en geen flauw idee had wat ik moest koken (net als jij heb ik een reputatie als goede kok). Toen stelde mijn vriend voor om pannenkoeken te bakken. Geen culinair hoogstandje maar stiekem toch best lekker, en uiteindelijk werd het wel een gezellige avond. Een andere keer heb ik geweigerd - ik was ziekig, had de boodschappen al gedaan, en wilde op tijd naar bed. Toen ik na een half uur nadenken er nog steeds enorm tegenop zag heb ik het afgezegd. En weer een andere keer heb ik even diep ademgehaald, iets lekkers bedacht en de boodschappen gedaan, en werd ik tijdens het koken al blij met het vooruitzicht van lekker eten. Dat werd ook een gezellige avond.

Besef dat het maar een gevoel is. Tegenzin betekent niet dat het dús stom gaat worden - je gevoel gaat over de verandering, niet over het plan zelf. En bewaak je grenzen. Je hoeft geen luxe viergangendiner in elkaar te knutselen. Die vrienden komen niet omdat ze een goedkoop restaurant zoeken, maar jullie gezelligheid. ;)

Wees een beetje lief voor jezelf. :) Als je accepteert dat niet alles perfect hoeft en dat het geen kwestie is van 100% of helemaal niet, wordt het al een stuk makkelijker om met spontane plannen om te gaan.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:41

Onverwachte eters vind ik juist gezellig, (ligt er natuurlijk aan wie...)
Niet genoeg in huis, dan maar friet of Chinees.
Maar er zijn zat andere dingen waar je mij weer mee op de kast kunt krijgen. :D

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 18:43

Bedankt allemaal voor de vele reacties!
Ik ben zelf hoog sensitief en heb een persoonlijkheidsstoornis en angststoornis.
Het gaat al tijden beter met me maar tegen dit soort dingen blijf ik aanlopen.

Janine1990 schreef:
Misschien de volgende keer beginnen met tot 10 tellen, naar huis gaan en niet meteen reageren? Om vervolgens even voor jezelf te bedenken hoe je deze verandering kan inpassen in je dag en in jouw geval je weekmenu? Lukt het je niet te verschuiven? Jammer, het was maar een vraag van je vriend, die ook met nee beantwoord kon worden.

Dit is een hele goede tip!
Ik merk, nu ik er even over na heb gedacht dat het eigenlijk best een leuk idee is, maar ik vind het lastig dat ik het gevoel heb dat het koud op mijn dak komt. Uiteindelijk heb ik net even mijn moeder gebeld, en toen werd ik wat rustiger. Ik was namelijk een beetje in tranen. Vind het vooral vervelend dat mijn vriend er steeds zoveel moeite mee heeft. Als hij het gister al had gevraagd had ik waarschijnlijk wel meteen positief gereageerd.
Ik moet mezelf aanleren er even over na te denken.

Ze komen nu uiteindelijk toch, maar mijn vriend gaat zo langs de supermarkt om de overige ingrediënten te halen en helpt me zo in de keuken.

Het blijft wel een heikel punt.. -O-

Over het eten gesproken: we moeten wel dit gerecht eten, omdat ik anders ingrediënten kan weggooien, vind ik ook zonde. Het is een recept wat ik nog nooit heb gemaakt, dus dat geeft wat extra stress.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:48

Ik kan enorm goed switchen en kan van het ene moment naar het ander echt mijn dagplanning omgooien.
Maar aan plotse eters waar ik niet op reken heb ik ook een hekel,gewoon omdat je dan weer moet gaan lopen denken wat je gaat eten of hoe je het moet aanpassen of weer boodschappen er bij halen.Vaak is ook je huis dan net weer niet schoon genoeg om zo mensen te ontvangen.
Dus wat dat betreft hoef je niks te mankeren hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:51

Relax TS! Zorg eventueel voor een extra salade en afbakstokbrood, grap een keer dat afhaalchinees optie twee is omdat het een probeersel is.

Gewoon met de zelfde rust gaan maken zoals je anders voor jezelf en je vriend zou doen. Jullie vrienden komen langs voor de gezelligheid, als ze perfect diner verwachten gaan ze wel naar een restaurant. :)

Edit: mijn relax is trouwens niet flauw bedoelt! Soms helpt het om letterlijk een stil te staan en eens goed adem te halen. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-16 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt