Gebroken been :( werken wel of niet? En Paardrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Gebroken been :( werken wel of niet? En Paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 18:56

Vrijdag ben ik onderuit gegaan en met een steigerend paard boven op me geland. vandaag bleek dat mijn been gebroken is. Ik zit dus fijn in het gips en alles doet zeer.

Na 3 dagen uitrusten heb ik dat ook wel weer gezien en ben ik aan het nadenken hoe ik de komende weken door zal gaan brengen.

Zijn hier mensen die ooit ook weken rond moesten hupsen op een been? Wat zijn handige tips om het wat makkelijker te maken? Wat deden jullie wel en niet?

Ik twijfel wat ik met m'n werk moet doen. Ik kan er niet komen, woon niet in de buurt van ov en altijd iemand me heen en weer laten rijden kost me meer dan dat het oplevert. Maar opzich ben ik over een paar dagen, als de pijn wat gezakt is, waarschijnlijk prima in staat om te werken (callcenter). Dus 6 weken ziekmelden lijkt me niet redelijk. Kan ik van hun verwachten dat ze vervoer regelen?

En hoe met de paarden? Dagelijkse zorg wordt gelukkig grotendeels voor me opgevangen, maar ik heb wel 6 paarden staan die graag beweging willen. Zijn hier mensen die bv wel gereden hebben zonder zadel oid?

Nouja alle tips en handigheidjes zijn welkom :D

Rocamor

Re: Gebroken been :( werken wel of niet? En Paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:03

Sterkte met je 6 weken verplichte boxrust ;).

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik vind dat als je blessure je niet beperkt in je werken, dat je maar "moet zien hoe je op je werk komt". Eea is vast wel te regelen met collega's ofzo. Het is ook niet oneindig natuurlijk. Wij regelen dat op het werk ook onderling, dat mensen die niet kunnen autorijden, maar wel kunnen werken worden opgehaald en weggebracht.

Zeker omdat je aangeeft dat je evt wel op je paard wilt zitten / rijden. Ik heb altijd geleerd, als je goed genoeg bent voor je paard, dan ook voor je werk / school (even afh van de Ernst van de situatie).

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:06

Heel zwart wit gezien 'is het jou pakkie an' hoe je op het werk komt. En ik vind je instelling hierin dan ook top. Ik zou overleggen of er inderdaad iemnd is met wie je kan carpoolen.

Wat betreft paardrijden. Weet niet welk been en wat er precies gebroken is, maar lijkt me niet verstandig.

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:08

Mijn vorige werkgever regelde taxi vervoer (op hun kosten) toen mijn collega een gebroken been gehad. Dat was toch echt elke dag 30 min heen en 30 min terug, 5 dagen per week, 4 weken lang.

Sterkte!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:10

Nee je kan niet verwachten dat ze vervoer regelen.
Wettelijk gezien is het je eigen probleem hoe je op je werk komt.

Er zijn genoeg bazen die je thuis houden, ,maar ook wel die vinden dat je gewoon moet komen werken (iig werk wat je nog kan doen).
Ga in overleg met je baas en kijk wat hij zegt, als je aangeeft je been te hebben gebroken.
Hij kan je zowel ziekmelden als eisen dat je komt werken.

Rijden zou ik niet doen, je mag nl niet je herstel beïnvloeden, helemaal niet als je ziekgemeld bent.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 19:18

Nouja het is niet zo dat ik niet wil werken en wel paardrijden. Dat is wel heel zwart wit gelezen. Ik ben geen piepert en meld me meestal maar 1-2 dagen per jaar ziek, maar de paarden staan hier voor de deur en werk moet ik heen en autorijden met gips is verboden. Ik heb ng nooit iets gebroken gehad dus was vooral benieuwd naar wat mensen er wel en niet mee deden. Die 'volledige rust houden' die je van het ziekenhuis meekrijgt is ook maar zo formeel.

M'n leidinggevende zou me straks bellen om te overleggen hoe en wat, dus vandaar dat ik van te voren graag al wat meningen en ideeën hoorde. Carpoolen ga ik zeker proberen voor te stellen, maar daar moeten zij wel in meedenken aangezien iedereen andere tijden werkt.

Er is een stukje bot van m'n scheenbeen afgebroken die nu ergens bij m'n enkel de boel tegenhoud zodat ik niet meer kon bewegen. Dat stukje moet weer aan m'n scheenbeen aangroeien geloof ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:21

Citaat:
Die 'volledige rust houden' die je van het ziekenhuis meekrijgt is ook maar zo formeel.

Nee dat is niet formeel.

Als er een botje nog rondzwerft (die vast moet groeien) is rust juist heel belangrijk.

Ik heb wat gebroken gehad en moest juist (zeer beheerst) bewegen.
Dus volledig rust houden is niet een standaard antwoord.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:22

Het staat er misschien wat harder dan bedoeld, excuus daarvoor.

Mijn ervaring is, dat als alle partijen echt willen, dat er zeker een oplossing gevonden kan worden.

Mocht je willen gaan rijden / op je paard zitten met gips, controleer dan even van te voren dat er geen belemmering is van / voor de verzekering in het geval je (weer) onvrijwillig afstapt en een blessure krijgt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:23

Ik had mijn voet gebroken- wel wat anders, maar toch. Ik had geen gips en kon dus evengoed autorijden. Wel krukken, maar ik kon wel gaan werken.

Persoonlijk zou ik het niet forceren, en daarom even zo weinig mogelijk doen, maar wel werken. Evt. Gedeeltelijk thuis werken?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:24

Brainless schreef:
Citaat:
Die 'volledige rust houden' die je van het ziekenhuis meekrijgt is ook maar zo formeel.

Nee dat is niet formeel.

Als er een botje nog rondzwerft (die vast moet groeien) is rust juist heel belangrijk.

Ik heb wat gebroken gehad en moest juist (zeer beheerst) bewegen.
Dus volledig rust houden is niet een standaard antwoord.

Idd! Ik zou naar je werkgever zeker goede wil tonen maar wel eerst overleg voeren met je dokter voor je gaat bewegen. Als dat botje gaat zwerven kan het je nog flink duur komen te staan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:25

Wat Brainless zegt. :j

De ene breuk is de andere niet. Dus alles goed in overleg met het zkh.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 19:26

Oh dat wist ik niet, ik heb nog nooit wat gebroken gehad. Ik vond dat er allemaal nogal hoog aan getilt werd. 30 trombose spuiten mee naar huis gehad, en been moet de komende week omhoog liggen, knie zoveel hoger en voet nog zo'n stuk hoger en blabla. Ik nam aan dat het een standaard praatje was.

Thuis werken kan helaas niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:28

Nee dat is absoluut geen standaard praatje.

Zodra jij trombosespuiten meekrijgt is dat dus omdat je rust MOET houden en daarom kans hebt op stolsels.
Als je gewoon mocht bewegen had je die spuiten niet meegekregen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 19:29

Rocamor; geeft niet! Dat is idd wel een goede tip, bedankt :)

Khirshanta; ik zat van het weekend ook nog niet in het gips maar autorijden kon echt niet, zat geen cm beweging in m'n enkel dus dat is lastig vooruit komen :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:30

Ik heb 2 jaar geleden 7 weken gips gehad en 6 maanden krukken. Wat betreft werk kan ik je niet echt helpen. Ik had werk wat ik niet kon uitvoeren in gips of op krukken. Werkgever kon eventueel vervangend werk voorzien,maar dan 30 km verderop. Dat is hem niet geworden, ik heb geen vervoer en we zagen ook geen mogelijkheden om dat op te lossen. Dus na 6,5 maand ben ik geleidelijk aan weer gaan werken.

Heeft je bedrijf een contract met een arbodienst? Dan kunnen die je ook goed adviezeren.

Paardrijden met gips zou ik niet doen. Het is loodzwaar en heel slecht. Beterschap!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:30

Houd je echt aan de adviezen. Ik heb 14 weken met gips om m'n enkel gelegen omdat het niet wilde groeien en dat was nog een stukken eenvoudigere breuk.

Dus eigenwijs is niet altijd wijs...

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:34

Uhh, dat is niet voor niks hoor.
En zeker niet gaan paardrijden! Je been is nog niet belastbaar omdat het nog niet aan elkaar gegroeid is. Bij loopgips mag je het pas gaan belasten maar dan lijkt paardrijden me nog niet verstandig. Je kunt geen kant op als er iets gebeurd.
En houd je aan de voorschriften, die zijn er niet voor niks. Je been is niet in beweging waardoor je hele been (spieren en bloedvaten) ook in ''rust'' komen. Daardoor heb je een vergrote kans op trombose (bloedstolsels), als deze vaten laten verstoppen kunnen bepaalde delen in jouw lichaam geen zuurstof meer krijgen en afsterven in het aller ergste geval. Dus houd je er gewoon aan.

Autorijden: NIET DOEN!! Je bent niet verzekerd als er wat gebeurd.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 19:37

Omg van die 2 reacties word ik niet heel blij haha :') is dat wel weer goed gekomen bij jullie?

Het was ook een beetje vreemd. Er zijn meerdere dokters bij geweest omdat het moeilijk te zien was wat het probleem was en het een breuk is die ze zelden tegenkomen. Ik kon er niet goed uit opmaken of het nou wel meeviel en het voor de zekerheid toch even in het gips moest (was maar klein los stukje) of dat het best erg was omdat het helemaal los was dat stukje.. Iedereen vertelde ook maar een half verhaal om vervolgens weer iemand anders te laten komen.

Geloof dat er wel een arbo dienst is idd, daar moet je je ook ziek melden geloof ik? Zal hun wel bellen voor advies, goede tip!
Autorijden ga ik ook zeker niet doen hoor!

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:40

Ik lees hier 'dat je maar moet zien hoe je op je werk komt' en dat het je eigen probleem is wettelijk gezien. Volgens mij is dit helemaal niet zo en dien je samen met je werkgever te kijken naar een oplossing.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:42

Allereerst beterschap!

Jaren geleden heb ik het een en ander in en rondom mijn enkel gebroken, ja ook een val van een paard :( Ik mocht er absoluut niet op staan en moest zeker 8 weken in het gips blijven. Maar inderdaad, je wordt knettergek al die tijd in huis. Zelfs de trap op en af was een drama.
Om toch na een paar weken naar mijn werk te kunnen heb ik een taxikaart voor een invalidebusje aangevraagd en gekregen.

Het taxivervoer voor ouderen en invaliden zeg maar. Kostte toendertijd een kleine eigen bijdrage, maar ik was dolblij eindelijk de deur weer uit te kunnen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:43

Ik heb van de zomer mijn been gebroken, ongeveer op de zelfde manier als jij gevallen, helaas is paard op mijn been af gaan zetten en daardoor een dubbele botbreuk die scheef stond. Na twee weken geopereerd en helaas 12 weken in totaal in mijn bed gelegen. De enige uitjes waren in mijn rolstoel.
Wel ben ik toen bij mijn vader als telefoniste aan het werk gegaan. Dat kon ik vanuit mijn rolstoel doen.
Ik vind je instelling echt top! Gewoon het werk wat je wel kunt, ook doen.
Over het van en naar je werk gaan zou ik je baas het probleem voorleggen en vragen of hij je wilt helpen meedenken naar een oplossing.
Over op je paard zitten, ik zou het niet doen. Veels te bang dat je weer wat breekt of het niet mooi geneest. Hoewel ik je gevoel heel goed begrijp.
Succes en sterkte komende periode!

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:45

Ik had vorig jaar eind april 3 middenvoetsbeentjes gebroken en botsplinters. Kreeg toen een week gips en moest totale rust houden, daarna mocht ik alles langzaam weer opbouwen. 3.5 week na mijn val zat ik weer op het paard en tot de dag van vandaag nog steeds regelmatig met pijn.

Ik zou dus echt je rust pakken want anders zit je er straks zelf mee. Vooral als je een los stukje bot hebt.. Dat kan veel schade aanrichten. Denk aan atrose vorming als het je gewricht in gaat, bot vlies irritatie en zo nog veel meer. Dat wil je echt niet...

Veel beterschap!! Hopelijk kan je met je werk wat regelen zodat je toch beter je dagen door komt straks.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:47

Rijden zou ik echt niet doen nu. Maar je kunt wel je werkgever bellen of die een oplossing weet. Als jouw been geen rol speelt bij je werk, zou je dus best kunnen werken. Misschien dat jouw werkgever vervoer kan regelen met personeel dat bij jou in de buurt woont, of kan misschien vervoerskosten aftrekken van de belasting, etc. Gewoon voorleggen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 19:48

Atilla dat klinkt mij ook logischer in de oren idd. Normaal gesproken zal het je eigen probleem zijn, maar dit soort onvoorziene omstandigheden lijken het mij ook anders maken. Maar we gaan het zien. Als ik kan carpoolen of taxibusje zonder teveel eigen bijdrage, prima. Maar voor die 8 euro per uur die ik verdien voor een simpel rotbaantje (eerlijk is eerlijk..) ga ik niet op eigen kosten de taxi betalen. Kost me meer dan dat ik eraan overhou, hoef vaak maar 3 of 5 uur te werken.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben niet lui en wil graag werken, maar ik ben wel realistisch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:48

_suus19_ schreef:
Omg van die 2 reacties word ik niet heel blij haha :') is dat wel weer goed gekomen bij jullie?

Het was ook een beetje vreemd. Er zijn meerdere dokters bij geweest omdat het moeilijk te zien was wat het probleem was en het een breuk is die ze zelden tegenkomen. Ik kon er niet goed uit opmaken of het nou wel meeviel en het voor de zekerheid toch even in het gips moest (was maar klein los stukje) of dat het best erg was omdat het helemaal los was dat stukje.. Iedereen vertelde ook maar een half verhaal om vervolgens weer iemand anders te laten komen.

Geloof dat er wel een arbo dienst is idd, daar moet je je ook ziek melden geloof ik? Zal hun wel bellen voor advies, goede tip!
Autorijden ga ik ook zeker niet doen hoor!

Je hebt een been en een baan, met beide wil je graag nog heel lang doen. Dus rusten met het been en dan afspreken met je leidinggevende dat jullie contact houden. En paardrijden met een gipspoot is imo het stomste wat je kunt doen. Val je weer en heb je ernstiger letsel dan kun je flink veel gedoe krijgen met je werkgever en doorbetaling van je ziektegeld. Dan heb je namelijk je genezing belemmerd.