Vriendin zwelgt in zelfmedelij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fabj3

Vriendin zwelgt in zelfmedelij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 13:51

Hoi bokkers,

Mijn beste vriendin en ik hebben sinds vrijdag geen contact meer.
Het was voor mij de laatste druppel, en ik kon niets anders dan de waarheid zeggen.

Mijn vriendin heeft verschrikkelijke dingen meegemaakt in haar leven, en heeft hiervoor jaren bij de psychiater gelopen.
En als klap op de vuurpijl is ze haar paard een jaar geleden verloren.. |(

Wij zijn vriendinnen geworden door de paarden en hadden altijd zoveel lol.
Konden altijd overal over praten en stonden altijd voor elkaar klaar.

Maar sinds ze haar paard is kwijt geraakt, gaat het alleen maar bergafwaarts.
Ik heb haar geprobeerd op te beuren en alles voor haar gedaan, maar ben vooral een luisterend oor geweest in de hoop dat ik haar daarmee zou helpen.
Maar ik merk dat ze na een jaar nog altijd in de negatieve spiraal blijft.
Alles is negatief en iedereen is fout behalve zij zelf.

Ik heb al een paar keer geprobeerd voorzichtig te zeggen dat ze professionele hulp moet zoeken om uit het negatieve wereldje te komen, maar dit schiet steeds in het verkeerde keelgat.

Ondertussen merkte ik aan mijzelf dat ik steeds meer beïnvloed werd door de altijd negatieve verhalen.
En daarbij is het zo frustrerend dat je zo je best doet en alles maar negatief wordt ontvangen.

Ze is alleen en heeft weinig mensen waarop ze kan terug vallen.
Maar stoot zo ook de mensen af die het beste met haar voor hebben.

Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt en wat heb je er toen aan gedaan?

Ik weet me geen raad meer en wil haar eigenlijk ook niet in de steek laten, want ik weet wat een lieve vriendin het kan zijn.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:55

ik heb ook een vriendin met depressie gehad... uiteindelijk ging zij ook zo berg afwaarts dat ik ook voor keuze heb gesteld of ik ga of je zoekt professionele hulp en steun je daarin. Een vriendschap mag nooit ten koste van jezelf gaan.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:08

Ja, je wilt je niet weg laten jagen, maar niet ten koste van jezelf. Zij moet leren van zichzelf te houden (idd met professionele hulp) en jij moet ook voor jezelf kiezen. Hoe moeilijk ook....

Maar je kan wel aangeven dat je haar steunt, omdat jij ook jullie vriendschap waardeert, maar je eigen ruimte nodig hebt. (waarschijnlijk vindt ze zichzelf jouw vriendschap niet waard... vindt ze dat je (altijd) te weinig tijd met haar door brengt.... als je niet op iets van haar reageert, heb je geen interesse in wat ze doet.... als je niet direct reageert zal je wel met andere vriendinnen zitten chatten, want je bent wel online.....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:14

Ja ik heb zelf aan beide kanten gestaan, ik was als je vriendin en heb ook een moeder die veel in de slachtoffer rol bleef hangen.

Wat je kon doen heb je gedaan, je vriendin heeft haar eigen verantwoordelijkheid voor hoe ze om gaat met problemen.
Opbeuren heeft eigenlijk vaak geen effect en als het effect heeft dan is het een tijdelijke afleiding.
Vervolgens vervallen mensen dan weer in hun oude gevoel.
Soms is afstand nemen goed zeker als je merkt aan jezelf dat de negatieve kijk van je vriendin jou ook naar beneden trekt. Het is niet de bedoeling dat haar probleem ook jou probleem gaat worden.

Voor jou vriendin is het van belang dat ze zelf bewust gaat worden van haar negatieve instelling en dat ze gaat erkennen dat ze problemen heeft.
Op dit moment heeft ze dat niet en dan kun je verder weinig meer doen dan eerlijk zijn tegen haar.
Vertel eerlijk dat je om haar geeft maar dat je het niet langer kunt aanzien hoe ze steeds meer de muur optrekt en zeg vooral eerlijk wat haar gedrag met jou doet.
Dat je het erg moeilijk vind om haar een luisterend oor te blijven bieden omdat het zoveel met je doet.
Zeg haar ook dat je heel graag met haar bevriend wilt blijven maar dat de manier waarop ze al jou advies afslaat het niet makkelijk maakt.
Zeg dat jij je best wilt doen voor haar maar dat zij ook actie zal moeten ondernemen(hulp zoeken).
Wees gewoon eerlijk en oprecht naar haar, draai er niet omheen.

Het kan zijn dat ze niets met die informatie doet en dan weet jij dat je wat meer afstand moet gaan nemen. Benoem dit wel naar haar, laat haar geen eigen gedachte er aan koppelen.
Het kan dan zijn dat het allemaal moet bezinken en dat ze er op terug komt zo niet dan kom je samen overheen dat jullie vriendschap niet gaat werken.

Ik raad je wel aan om alles wat ik hier boven adviseer ook op te schrijven en dit aan haar te geven. dan kan ze jou woorden nog eens na lezen.
Uit ervaring weet ik dat wanneer iemand eerlijk tegen je is, dat je dan heel erg het gevoel hebt "jij bent tegen mij" dat komt door de negatieve gedachten gang waarin iemand dan in kan zitten.
Dan komt het anders aan dan het werkelijk is.
Je vriendin kan dan altijd later nog je woorden terug lezen en tot ander inzicht komen.

Sterkte en succes.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:21

Ikzelf heb het andersom meegemaakt. Ik was degene die depressief was en altijd negatief. Ik lag het liefste bij mijn vriend op zijn bed terwijl hij muziek draaide. Vaak viel ik dan in slaap. Ik was zo moe van alles, vond niks meer leuk en had nergens zin in. Niks maakt mij nog uit behalve mijn vriend. Ondanks dat ik niks met hem wilde doen wilde ik graag bij hem zijn.

Logischerwijs trok hij dit op een gegeven moment niet langer. Hij kon er niet meer tegen dat ik zo was en wilde dat ik hulp zocht. Deze boodschap kwam pas aan toen hij letterlijk zei aan de telefoon: Ik heb de hele nacht mij afgevraagd of ik het uit moest maken. Want zo gaat het niet langer. Maar ik hou nog steeds van je en kan het dus nog niet. Maar dit MOET veranderen anders ben je me kwijt.

Ik stond op het station en ben meteen naar hem toe gegaan. We hebben toen goed gepraat en toen besefte ik pas waar ik mee bezig was. We liepen door het duin en waar ik anders altijd genoot van de kleuren, geluiden en geuren en er dus heerlijk van ontspande, had ik er nu dik 2 uur gelopen zonder ook maar iets te merken.

Daarna ben ik dus ook naar een psycholoog gegaan en heb ik bewust de keuze gemaakt om te zoeken naar de kleine dingen waar ik zo van genoot. Zo dwong ik mijzelf me te focussen op het geluid van de vogels, dat ene bloempje dat bloeit. Ik ben in die tijd weer regelmatiger gaan paardrijden (buitenritjes op de manege) wat ik al een tijd niet deed door tijd/geld gebrek. En langzaam kwam ik er zo weer bovenop met de steun van mijn vriend. Dit is inmiddels denk een jaar of 3 geleden en ik ben nog steeds met hem samen en voel mijzelf weer helemaal gelukkig :)

Dus wees duidelijk tegen je vriendin. Zeg dat je heel veel om haar geeft en je alles voor haar over hebt, maar dat het nu ten koste gaat van jou en jij echt niks meer voor haar kan doen. Zeg er ook bij dat ze nu moet veranderen, dat ze hulp moet zoeken, en dat als ze dat niet doet dat dat het einde van jullie vriendschap zal zijn.

Het is moeilijk, maar zeg dit vooral niet afgezwakt. Als je het verbloemt of mooier maakt dan het is dan komt de boodschap niet aan. Mijn vriend had het daarvoor ook al meerdere keren geprobeerd maar bereikte me nooit.

In ieder geval heel veel succes! Het zal niet meevallen voor jou, maar ook niet voor haar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:32

Oh heel herkenbaar....

Ik had een goede vriendin. We kenden elkaar al vanaf baby zijnde. Maar ze was vreselijk onzeker. Ik ben zelf ook wel wat onzeker, maar zij sloeg werkelijk alles. Ze kon niet eens een dvd-speler aansluiten op haar TV. Op een dag werd ze werkloos en stond ze voor een keuze en vroeg mij om raad. Ik heb weliswaar Bedrijfskunde gedaan, maar was op dat moment nog nooit werkloos geweest en had hier ook nooit mee te maken gehad. Die dag zat ik even niet lekker in mijn vel en reageerde ik op FB messenger wat kortaf. Ik heb hier later nog sorry voor gezegd, maar ze heeft nooit meer tegen me gepraat. Inmiddels 2 jaar geleden.

Het was altijd eigenlijk zo dat ik altijd voor haar klaar moest staan, maar dat mijn wel en wee niet echt meetelde. Haar relatie ging uit en ik kon de tranen opdweilen en praten als brugman. Maar toen mijn hond dood ging en ons hele gezin van verdriet verscheurd was kwam er niet eens een whatsappje... :n Alleen een korte reactie op een foto op FB.

Ik ben er allang niet meer rouwig om dat we geen vriendinnen meer zijn. Achteraf is zo iemand dan een blok aan je been, iemand waar je aaaaltijd rekening mee moet houden maar die dat niet zo nodig met jou lijkt te hoeven. Wees eens eerlijk naar jezelf toe, wordt je daar gelukkig van? Is het een eerlijke vriendschap? (eentje van geven én nemen van beide kanten?)

Je bent 27, ga lekker doen waar je zin in hebt en waar jij gelukkig van wordt. Laat je niet meetrekken in een negatieve spiraal... Als iemand zich constant aan jou op moet trekken is de kans groter dat ze je mee naar beneden trekken en dat wil je niet.

Ik heb haar vriendschap niet meer, ik mis het ook niet. Ik heb vriendinnen die het leven ook positief zijn.

Laatst hoorde ik via via dat mijn oude vriendin tijdens een familieweekendje de dramaqueen had uitgehangen. Ze had niet veel sociale contacten en sprak daarover met haar zusje. Die gaf aan: "Joh, waarom ga je niet naar een sportschool, dan kom je mensen tegen." Ze is jankend naar haar kamer gelopen, want haar zusje zou daarmee hebben gezegd dat ze dik was.
Dit verhaal gaf voor mij aan dat ik de juiste keuze had gemaakt.

Maar zeg het wel tegen je vriendin. Zeg dat je er niet langer mee om kan gaan hoe ze is. Ik heb het nooit gezegd en hoop nog altijd dat eens te kunnen zeggen. Maar misschien is dat mijn eer, het was haar besluit niets meer tegen mij te zeggen. Ik hou er van zelf het laatste woord te hebben in dat soort situaties :P

Brainless

Re: Vriendin zwelgt in zelfmedelij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:37

@Janine1990
Er is zeker een verschil tussen iemand die altijd (hun hele leven) zeurt en aandacht trekt, en iemand die depressief is.
Wat ik van TS begreep was ze (voor deze periode) wel een goede/gezellige vriendin, maar zit ze er nu volledig doorheen.

Dat wil niet zeggen dat je jezelf moet wegcijferen, en je mag dan ook best (even) afstand nemen.
Maar zo'n iemand is niet iemand waar je altijd rekening mee moet houden en die een blok aan je been is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:40

Brainless schreef:
@Janine1990
Er is zeker een verschil tussen iemand die altijd (hun hele leven) zeurt en aandacht trekt, en iemand die depressief is.
Wat ik van TS begreep was ze (voor deze periode) wel een goede/gezellige vriendin, maar zit ze er nu volledig doorheen.

Dat wil niet zeggen dat je jezelf moet wegcijferen, en je mag dan ook best (even) afstand nemen.
Maar zo'n iemand is niet iemand waar je altijd rekening mee moet houden en die een blok aan je been is.

Je hebt gelijk, daar heb ik best wat grof over geschreven.
Ik ben pas achteraf gaan inzien dat in mijn geval ik altijd rekening met haar diende te houden. Dat vergeet ik nog wel eens. :j

TS, naast mijn reactie moet je vooral de reactie van Brainless hierop in overweging nemen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:48

Ik heb een vriendin gehad waar ik eerst erg goed mee om kon. Door de loop van de jaren leek ze steeds meer te gaan 'compenseren'. God mag weten waarom. Alles wat mis ging was een ander z'n schuld, nooit de hare, ik was het luisterend oor maar toen ik even in een dipje kwam ging het ineens mis. Toen ze voor de zoveelste keer over hetzelfde begon en weer om elke spiegeling heen wilde knakte er wat en zei ik ietwat grof dat ze misschien eens naar zichzelf moest kijken en hoe ze zich in een slachtofferrol zette in situaties die ze zelf gecreëerd Had. Ineens was ik egocentrisch en verandert enz. En wilde ik nooit luisteren (excuse me?). De vriendschap is daar dan ook gestopt. En er kwam zó'n rust over me nadat we geen contact meer hadden.

Soms moet je voor jezelf kiezen..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:55

Ik had/heb ook zo'n vriendin. Het sloop erin, maar op een gegeven moment ging het telkens over haar. Ze heeft ok wel veel meegemaakt, en heeft veel ziektes tegelijk en dus flinke gezondheidsproblemen. Maar toen ik eens ergens mee zat, en haar raad vroeg, ging het een kwartier over mij. Daarna weer anderhalf uur over haar, voor we weer ophingen. Dit vrat dus echt energie. Ik hield het contact wat af, zocht het zelf niet meer op. Door wat misverstanden is het zelfs doodgebloed, en die rust vond ik eigelijk helemaal niet erg.

Na een kleine twee jaar, kwamen we elkaar weer vaker tegen. Ik had niks tegen haar (uiteraard), dus wanneer ze een praatje ging maken, ging ik daarin mee. Dat begon dan met op straat, en later weer eens een avondje thuis uitgenodigd. Die avond heeft ze me ook gevraagd wat de trigger eigelijk was, dat we geen contact meer hadden. Dat vond ik een fijne vraag, en kon dit ook uitleggen (dat ze een periode alles heel negatief zag, en mij dus meetrok) Dit beaamde ze, al zag zij dit op dat moment niet zo. Maar dit had ze van meerdere mensen terug gekoppeld gekregen, dus ze geloofde het direct. Ik vond het op mijn beurt juist erg fijn dat ze het beaamde, en het niet verdedigde..

Nu dus weer contact aan het opbouwen, en dat gaat erg prettig. Beide moeten we waken voor bepaalde valkuilen (ik heb ook fouten gemaakt, kan te zwart/wit zijn ed) en spreken of schrijven het ook meteen uit als we net een andere verwachting hadden.

Maar soms gaan vriendschappen helemaal over, dan is dat gewoon een periode van je leven geweest, en ga je zonder elkaar verder. Dat kan ook. Maar toch klinkt dit verhaal mij niet zo in de oren eigelijk, en kan er nog een hoop uitgesproken worden, voor je deze keus zou maken?

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:32

Heel herkenbaar de verhalen hierboven!
Op een 1 of andere manier krijg ik er weer zo'n boos onderbuik gevoel van, vooral de verhalen waarin wordt gezegd dat er altijd maar van 1 kant geluisterd wordt en de andere kant gepraat.
Maar dat komt denk ik nu doordat het nog vers is..

En er zitten hele goede tips bij.

Ik laat het me even bezinken en dan kijk ik wat ik doe.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:42

Wat vervelend TS.
Ikzelf was net als je vriendin. Zag het leven niet meer zitten, alles was negatief etc. En had zelf niet in de gaten dat ik mijn omgeving daar mee besmette.
Je vriendin moet het toch zelf doen, en zelf inzien dat ze hulp nodig heeft. Waarschijnlijk is ze daar nu nog niet klaar voor.
Ikzelf ben nu uit het dal aan het krabbelen en ben sinds 3 weken na 6 jaar gestopt met anti depressiva, ik ga er nu door heen door compleet anders te denken.
Jou vriendin moet het ook anders in gaan zien. Ja, natuurlijk valt dat niet mee. En zeker niet als je verder niemand hebt, dan voel je jezelf echt Remi. En als dan ook nog je dierbare paard dood gaat.. ja dan val je in een hele diepe put. Je kan je hand wel naar haar toe rijken, maar als zij hem niet wil pakken komt ze die put niet uit.
Ik hoop voor jullie beide dat ze er goed uit komt, al kan dat erg lang duren. Het begint in haar geval bij acceptatie. Accepteren dat haar paard dood is, accepteren dat ze alles negatief in ziet en dat ze zelf misschien anders moet gaan denken.
Uit eigen ervaring weet ik dat dat verdomd moeilijk is. Maar als je eenmaal het licht aan het einde van de tunnel ziet dan kan je daar naar toe streven. En voor knokken om weer uit de put te komen. Maar het begint bij haarzelf.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:11

Ik heb helaas ook een soortgelijke situatie meegemaakt.
Het ging eigenlijk om mijn, toen die tijd, beste vriendin. We deden letterlijk alles samen, totdat ze psychisch ziek werd. Ik stond altijd naast dr, liet anderen voor haar stikken, besteedde meer tijd aan haar dan wie dan ook. Ze bleef maar om meer aandacht vragen maar ik kon dat niet geven.
Op het gegeven moment besloot ze zichzelf meerdere malen van het leven te beroven, gelukkig mislukte dit. Ik bleef haar toen die tijd nog heel erg steunen en was er altijd voor haar. Ze bleef toen ook nog steeds om meer aandacht vragen en begon mij de schuld te geven van haar pogingen. Toen besefde ik dat ze niet alleen een kuil voor haarzelf aan het graven was, maar ook een voor mij. Toen heb ik besloten om het contact, in overleg met haar, te verbreken. Was een van de moeilijke beslissing in mijn leven, ik mis dr nog steeds erg vaak en ben hierdoor ook veel vrienden verloren. Maar ik moest voor mijzelf kiezen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:41

Herkenbaar. Heb ook zoiets meegemaakt.
Iemand die ik veel toevertrouwde, heel veel voor deed, altijd klaar voor stond.
Dat houd je een tijd vol, maar op een gegeven moment houdt het een keer op.
Zeker als er iemand tussen komt en de boel loopt te bedonderen. Had twee keuzes. En heb voor mezelf gekozen.
Had het liever anders gezien, maar heb er geen spijt van.

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 14:48

Heb ervoor gekozen om even afstand te nemen en te wachten in de hoop dat er misschien dan wel wat gaat doordringen.
Heb van de week wel wat berichtjes ontvangen alsof er niets aan de hand is, maar daar heb ik (met moeite) niet op gereageerd.
Ik geef het nog een paar dagen en dan zal ik jullie tips gaan gebruiken, en in uiterste nood zeggen dat onze vriendschap over is als ze geen professionele hulp zoekt.

Heel erg bedankt!!

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:02

Ik heb ook zoiets meegemaakt, alleen bij mij liep t op een vervelende manier af.
meisje zat er helemaal doorheen, ik heb ontzettend veel voor haar gedaan, nachtenlang gebeld. altijd naar haar geluisterd.
nu gaat het weer super met der en hoor ik helemaal niets meer! dus ik ben er een beetje klaar mee.

maar ik snap je helemaal. na een tijdje ga je zelf ook overal negatief over denken en t vergt zoveel energie om steeds weer dezelfde verhalen te moeten horen en dezelfde antwoorden te moeten geven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:15

Maar heb je er wel met haar over gesproken? Weet ze hoe je er in staat?
Denk dat dat in dit geval wel heel erg belangrijk is. Als zij niet begrijpt waarom jij niet reageert, maak je het voor haar vooral erger. En voor jezelf misschien ook.