Anticonceptie, wat is nou het beste?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Anticonceptie, wat is nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 18:31

Aangezien hier heel wat vrouwen rondscrollen en ik graag persoonlijke ervaringen hoor, zet ik hier mijn vraag neer.

Wat is nou de beste anticonceptie? :o?

Ik ben nu 18 en in een relatie, al een jaartje aan de pil, absoluut geen kinderwens. Ik heb de komende jaren een kind ook niet te bieden wat het nodig heeft dus mocht er een ongelukje gebeuren, zal het weggehaald worden, dit vind ik alleen wel een heel erg zwaar gebeuren en wil ik dan ook met alle liefde voorkomen.
Echter gaat de pil mij steeds meer tegenstaan. Ten eerste omdat ik het af en toe nog altijd vergeet, wat resulteert in een ontregelde stopweek (gelukkig gebeurt dit niet heel vaak, maar toch wel vaker dan nodig). Daarbij ben ik nog altijd bang dat ik toch zwanger wordt (deels door het zo nu en dan vergeten, de rest zit in mijn hoofd) en ben ik telkens blij als ik ongesteld ben.
En dan heb je nog de hormonen die mij tegen gaan staan... De verhalen die ik allemaal wel niet lees van wat er gebeurt als mensen stoppen met de pil in positieve zin. Het zijn ook gewoon feitelijke bijwerkingen. Tijdens het slikken hoef je er niet zo veel van te merken, maar omdat ik het afgelopen jaar behoorlijk neerslachtig was/ben voor mijn gevoel, gaat het toch knagen. En dan is er nog een tig aantal dingen op te noemen waarom hormonen slikken slecht is.

Omdat ik dus liever niet van hormonen overstap naar weer hormonen, valt er al heel wat anticonceptie af.

De condoom is alles behalve de beste vriend van mijn relatie :') en geeft mij ook weer de onzekerheid dat ik toch zwanger word.

De knup erin liggen lijkt mij allemaal veel te gedoe sinds ik het topic hierover las :Y) En ook iets te drastisch voor een 18 jarige.

Nu zat ik aan het koperspiraaltje te denken en heb mij hier wat meer over ingelezen. Klinkt eigenlijk best wel ideaal! Geen hormonen, veilig voor 5 jaar, soms zelfs 10 jaar! Geen bijwerkingen, behalve dat de menstruatie pijnlijker kan worden, in hoeverre is dit ook echt zo?
Tja, pijnlijk met in- en uitdoen vind ik ook nog wel te doen.
Maar dan hoor je het verhaal van je moeder dat de menstruatie bij een spiraaltje zo bizar erg werd dat ze het er uit heeft laten halen. Of van mijn buurmeisje waarbij het spiraaltje begon te zwerven in het lichaam en operatief verwijdert moest worden. :oo

Ik zoek dus graag positieve en negatieve ervaringen en oplossingen van de mensen die voor dezelfde twijfel stonden als ik. :)

Verder snap ik dat ik hiermee prima naar de huisarts kan stappen, dit ga ik natuurlijk ook doen als ik er over uit ben dat ik echt ga stoppen met de pil.

Tivoli

Re: Anticonceptie, wat is nou het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:33

Ik heb er geen ervaring mee,maar een pessarium of een nuvaring?
Je hebt ook nog de prikpil. (Natuurlijk weer met hormonen...)

Ik lees even mee :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:34

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:36

Ik heb een koperspiraal, puur omdat ik die hormoontroep ook niet hoef.

Zonder invloed van hormonen ben je op je "eigen" manier ongesteld, en ja, dat is wat heviger dan met pil of mirena. Mijn gezondheid gaat voor, dus dan maar wat heftiger ongesteld. Ik zweer bij het ding, 5 jaar geen omkijken naar!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:36

Ik lees graag mee! k ben 19, nog lang geen tijd voor kinderen en tegen het vrijwillig innemen van hormonen

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:37

Ik zelf heb een maand geleden een hormoonspiraaltje laten zetten, ook omdat ik de pil en mezelf niet meer vertrouwde.

De keus om voor mij de koperspiraal niet te nemen was ivm de pijnlijke menstruatie die tijdens de pil altijd al aanwezig was.

En tja het plaatsen, ben naar het ziekenhuis geweest. Pijnlijk absoluut maar niet ondragelijk.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:45

Geen enkele anticonceptie is 100% veilig. Ik ben zelf zwanger geworden Door condooms en de pil (Tegelijkertijd) heen ;)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:46

Ik heb nu alweer een jaar of 9 implanon implantaten.
Aankomende donderdag moet er toevallig een nieuwe in.
Moet zeggen dat ik weinig tot geen last heb van mijn menstruatie periode, ik heb ze wel. Maar 1 of 2 inlegkruisjes en enkele keer wat tampons is meer dan voldoende.
Moet wel zeggen dat ik wat (understatement) kilo's ben aangekomen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:49

Hier een meelezer. Ondertussen ben ik de pil ook stikbeu aan het raken vanwege de bijwerkingen (regelmatig puistjes, laag libido). Maar mijn eigen cyclus is erg kort (3 weken maar), waardoor ik ook niet sta te springen voor hormoonloze anticonceptie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:55

Ik heb twee keer naar volle tevredenheid een Mirena spiraaltje gehad maar mijn derde is drama. Twee weken lang voornamelijk oud bloed verlies. Super onregelmatig. De ene keer een week, dan een week niet en dan weer twee weken. Word er gek van. En het is niet veel, inlegkruisje is genoeg, maar het is gewoon niet fris.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:04

Stille mee lezer, ben erg benieuwd!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:08

Hier ook iemand die de pil wat tegen is gaan staan. Paar jaar geleden ook een keer gestopt geweest, maar de onregelmatigheid vond ik ook niks. Werd namelijk zo een aantal maanden niet ongesteld, tja dan ga je testen (al was mijn gevoel eigenlijk wel goed aangezien ik een eisprong verneem, maar toch om vriendlief gerust te stellen :P ).

De laatste tijd overkomt het mij ook vaker dat ik de pil vergeet. Ook 2 hele strips achter elkaar lukt niet meer zonder doorbraak bloedingen. Ook menstrueer ik opeens ook een dag eerder dan voorheen.

Heb ook aantal keer aan spiraal gedacht, maar dan zit ik nog met die onregelmatige menstruatie wat ik niet wil :n

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:13

Ik heb inmiddels nu al 2 jaar een mirena spiraal. Die hormonen van de pil en mijn menstruatie überhaupt was ik gewoon zat. Sinds dat ding geplaatst is ben ik helemaal niet meer ongesteld geworden, terwijl ik echt wel een zware menstruatie had. Bovendien vind ik het een fijn idee dat de hormonen alleen bij je baarmoeder zitten en niet je hele lichaam doorgaan

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:19

Ik ben hier laatst voor naar de dokter geweest omdat ik me ook afvroeg wat het beste was. Vond de pil niet ideaal meer omdat ik het regelmatig vergat en vanwege de hormonen. Ben toen eerst een tijdje gestopt maar eigenlijk ook niet zo handig. Wel merkte ik dat ik minder last had van moodswings enz, blijkbaar kan ik niet zo goed tegen al die hormonen. De huisarts raadde mij de mirena spiraal aan of een implanon staafje.
Ik koos toen voor de mirena spiraal, maar nog steeds geen afspraak gemaakt :'). Toen ik het ziekenhuis belde bleek dat het nog wel een aardige kostenpost was (eigen risico), dus heb het eigenlijk al die tijd uitgesteld.
Nu heb ik ook geen relatie, maar als ik die wel zou hebben zou ik kiezen voor een mirena spiraaltje. Die werkt voor 5 jaar.
Vervelende verhalen hoor je altijd, ik heb 3 mensen in mijn directe omgeving die 'm hebben en die hebben nooit ergens last van gehad. De een heeft er meer last van dan de ander, maar dat is met alles zo denk ik dan maar.
Laatst bijgewerkt door _Lisanne op 16-02-16 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:19

Ik gebruik al jaren de NuvaRing. Ik ben er heel tevreden over :j Ik werd ziek van de gewone pil en de NuvaRing geeft veel mindere hoeveelheden af, en dit constant, niet in pieken zoals de pil. Ik zou niks anders meer willen, al denk ik wel dat als onze kinderwens vervuld is, er een knoopje in gaat bij manlief.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:21

De Jaydess spiraal heeft maar heel weinig hormonen, minder dan de Mirena. Ik ben zeer tevreden. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:24

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:26

Grappig, heb vandaag toevallig mijn 2e mirena spiraal laten zetten.

De pil kon ik niet goed tegen, hoofdpijn, moodswings etc. Mirena eerste keer was geweldig, 4.5 jaar gehad en nooit last van gehad.. Laatste jaar heeeeel af en toe ongesteld geweest.

Heb 'm hier in NL laten zetten bij de huisarts.. maar ben niet meer verzekerd in NL dus weet niet wat het kost als je wel verzekerd bent.. Ik heb er incl verwijdering iets meer dan 200 euro voor betaald.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:28

Het enige zonder hormonen is de koperspiraal. Ik heb hem gehad. Inbrengen was vervelend en de menstruatie worden wel wat heftiger maar niet gruwelijk oid. Met Feminax en tampons prima te doen. Uithalen is bij mij gedaan onder narcose omdat er meteen gecuretteerd moest worden. Jep hij is bij mij na 1,5 jaar gaan zakken waardoor ik zwanger werd. Dat is een piepkleine kans, net zoals je die bij de pil ook loopt. Helaas voor mij dus geen spiraaltje meer.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:36

Hier inmiddels mijn 3 é koperspiraal. Bevalt goed. 1e keer plaatsen vond ik vervelend, maar het is te doen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:19

Ik reageer ook niet goed op hormonen. De pil gebruikt en zo'n pleister, die je 1x in de week vervangt (weet de naam even niet meer ). Maar ik reageer overal op met wisselende stemmingsklachten.
Toen zou ik een koperspiraal laten plaatsen, maar dat ging toen niet omdat mijn baarmoeder gekanteld lag. Dus moest ik naar het ziekenhuis om het te laten doen. Maar dat heb ik nooit gedaan omdat die eerste poging enorm pijnlijk was.
Dus toen maar aan de condooms. En nu ben ik ondanks condoom bijna 20 weken zwanger. Dus ik vertrouw inmiddels geen enkele vorm van anticonceptie meer ;)
Als de baby geboren is, wil ik mezelf laten steriliseren. Dat kost helaas wel erg veel geld, maar dit wil ik niet meer.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:25

Ik ben op dit moment net voor de 2e keer door de pil heen Zwangergeraakt. :Y) Dus na deze zwangerschap geen pil meer voor mij. Het koperspiraaltje spreekt mij ook aan. Wil ook het liefst geen hormonen meer.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:29

Ook hier een koperspiraaltje. Zetten was geen pretje, en de eerste paar dagen waren ook niet leuk. Maar intussen nooit meer ergens last van gehad. Ik kon behoorlijk pijn hebben tijdens mijn menstruatie en hij hield ook rustig en dag of zes tot acht aan. Sinds het spiraaltje is hij veel minder heftig en nog maar vier a vijf dagen. En dat ondanks dat het allemaal erger en vreselijker zou zijn met een koperspiraaltje. Bij mij dus niks van waar!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:31

Ik ben 18 en heb al bijna twee jaar een koperspiraaltje, nog 8 te gaan :D

Ik vind het heel fijn, hormonen kon m'n lichaam niet zo goed hebben, zowel verschillende pillen als een implanon. Van het implanon heb ik nog een lelijk litteken ook (chirurg heeft hem er na 3 pogingen uit moeten halen).

Qua menstruatiepijn heb ik niks te klagen, bij mij is er niet veel veranderd. Beetje kramp en thats it, verder wel mooi regelmatig en optijd ongesteld.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:15

O ja, bij mij ook geen noemenswaardige pijn. En super regelmatig ongesteld.