Gewichtsverlies behouden, ingreep?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Webding

Gewichtsverlies behouden, ingreep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 22:24

//
Laatst bijgewerkt door Webding op 15-02-16 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:28

ik geloof niet, dat er zoiets geplaatst word , alleen ter voorkoming van.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:33

Je komt helemaal niet in aanmerking voor een maagring inderdaad, dit is niet zomaar een ingreep om 'gewoon goed op gewicht te blijven', maar een hele zware en ingrijpende operatie. Daar moet je zeker niet te licht over denken.

Je zal het helaas dan toch van discipline en minder eten moeten hebben. Overigens herken ik je situatie heel erg. Ik weeg zelf nu ongeveer 66 kilo en ben ook 1.73 lang. Ik wil dolgraag nog 2/3 kilo eraf (kom van 74, anderhalf jaar terug, heel rustig afgevallen naar dit) met inderdaad een maatje 38, al die tijd. Ik weet dat als ik minder wil wegen ik minder moet eten, maar inderdaad dat stukje chocola of dat glas wijn. Ondertussen heb ik me erbij neergelegd, ik hou van eten! Niet ongezond schransen, maar wel een glas wijn kunnen drinken met vrienden (en niet 1x per maand). Spieren krijg je helaas alleen van sporten, wil je die hebben/houden, zal je weer consequent moeten gaan sporten. Misschien 's ochtend een half uur?

Verder probeer ik altijd 3 'hoofdmaaltijden' te hebben. En daaromheen 3 gezonde tussendoortjes (handje noten/ontbijtkoek/fruit/yoghurtje/mueslireep) om te voorkomen dat ik dat hongergevoel en de bijbehorende suikerspiegel krijg. Dit werkt voor mij het beste.

Maar het blijft lastig hoor, sommige mensen komen nou eenmaal makkelijker aan dan dat ze afvallen.

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 22:44

Jette schreef:
Je komt helemaal niet in aanmerking voor een maagring inderdaad, dit is niet zomaar een ingreep om 'gewoon goed op gewicht te blijven', maar een hele zware en ingrijpende operatie. Daar moet je zeker niet te licht over denken.

Je zal het helaas dan toch van discipline en minder eten moeten hebben. Overigens herken ik je situatie heel erg. Ik weeg zelf nu ongeveer 66 kilo en ben ook 1.73 lang. Ik wil dolgraag nog 2/3 kilo eraf (kom van 74, anderhalf jaar terug, heel rustig afgevallen naar dit) met inderdaad een maatje 38, al die tijd. Ik weet dat als ik minder wil wegen ik minder moet eten, maar inderdaad dat stukje chocola of dat glas wijn. Ondertussen heb ik me erbij neergelegd, ik hou van eten! Niet ongezond schransen, maar wel een glas wijn kunnen drinken met vrienden (en niet 1x per maand). Spieren krijg je helaas alleen van sporten, wil je die hebben/houden, zal je weer consequent moeten gaan sporten. Misschien 's ochtend een half uur?

Verder probeer ik altijd 3 'hoofdmaaltijden' te hebben. En daaromheen 3 gezonde tussendoortjes (handje noten/ontbijtkoek/fruit/yoghurtje/mueslireep) om te voorkomen dat ik dat hongergevoel en de bijbehorende suikerspiegel krijg. Dit werkt voor mij het beste.

Maar het blijft lastig hoor, sommige mensen komen nou eenmaal makkelijker aan dan dat ze afvallen.

Bedankt voor je reactie. Ik ken verschillende mensen met maagringen en maagverkleiningen in mijn directe omgeving en studeer ook zelf in de zorgsector. Ik ben me dus 100% bewust van het feit dat dit geen kleine ingreep is en ga er niet licht over. Ik heb het gevoel dat ik echt wel op mijn bloedsuiker let, en kies meestal voor gezonde tussendoortjes. Maar die portiegrootte is echt een probleem.

maaikemuis

Re: Gewichtsverlies behouden, ingreep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:48

Het laatste wat je moet willen is om chirurgisch handelen een vervanging te laten zijn van gewoon wilskracht. Je zegt het zelf al, het ontbreekt je aan wilskracht, je weet dat je teveel opschept en toch doe je het.

Maagbandjes hebben inmiddels al bewezen eigenlijk niet te werken. Ik heb de afgelopen jaren zoveel mensen terug zien komen voor een revisie van maagbandje naar maagverkleining. En van een maagverkleining weten ze ook nog niet helemaal wat er op de lange termijn zal gebeuren.

Kom op! Grijp jezelf bij de kladden, ga eten op de manier waarop dat voor jouw lijf schijnbaar enorm succesvol is (je viel af en voelde je goed, dat is waar je wezen moet) en zorg ervoor dat je vriend meedoet en je support.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:50

Er zijn verschillende ingrepen. Een maagverkleining, een maagbandje en een maagballon. De eerste twee worden alleen toegepast bij morbide obesitas en een maagballon vanaf een bmi van 27. Ze worden dus niet gebruikt om overwicht te voorkomen. Heb je weleens met een gewichtsconsulent gesproken? vaak helpt het om met iemand je eetpatroon te bespreken en en die afspraken houden ook een stok achter de deur om op gewicht te blijven. Vaak is het hebben van een dagelijkse structuur het belangrijkst en zo iemand kan je ook tips geven om die structuur te behouden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:52

Voor zover ik weet kom je alleen in aanmerking met een bmi van rond de 40 en daar zit je niet. Anders samen met je vriend gaan sporten?

En inderdaad discipline ookal is dat zo moeilijk. En kijk naar wat je eet. Zorg voor weinig geraffineerde suikers en goed veel vezels zodat je langer een vol gevoel hebt en jr porties geleidelijk verkleinen.
Sterkte

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:54

Het is enorm stoer dat je zelfstandig zoveel kilo bent afgevallen en dat op jonge leeftijd... je hebt dus wel doorzettingsvermogen en heel veel zelfbeheersing en kracht.
Je bent sterker dan je nu denkt. Je hebt zelfs al een idee waar je probleem nu voornamelijk ligt. Heel erg veel zelfinzicht en reflectie dus voor iemand van begin twintig.
Alleen heb je nu misschien wel een beetje hulp nodig om ook een levensstijl te krijgen die ook vol te houden is. Dus ga eens praten met je huisarts.

Webding

Re: Gewichtsverlies behouden, ingreep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 23:00

Bedankt voor jullie interessante, respectvolle en motiverende reacties. Een ander zwak punt van mij, ik ben een nul met technologie en heb per ongeluk alle tekst uit OP verwijderd (wilde even wat genuanceerder formuleren rond de ingreep). Ik heb de MOD ingelicht.

Domme ik :(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 09:15

Abricoosje schreef:
Ik heb het gevoel dat ik echt wel op mijn bloedsuiker let, en kies meestal voor gezonde tussendoortjes. Maar die portiegrootte is echt een probleem.

Zouden de porties echt het probleem zijn: neem een kleiner bord!

Het schrappen van de tussendoortjes wil ook nog wel eens helpen : train je alvleesklier om de glycogeen die al in de spieren aanwezig is, te gaan gebruiken. Soms kan alfaliponzuur helpen. Dat is vaak veel gezonder dan tussendoortjes. (Slechts voor noodgevallen zijn die noten goed tussen de maaltijden door.)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:00

Daar de OP leeggehaald is, blijft dit topic op slot.