Verstandskies niet laten trekken ondanks pijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Verstandskies niet laten trekken ondanks pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 21:06

Hallo allemaal,

Wie heeft daar ervaring mee?

Ik kamp echt al een jaar of 2 met pijn aan mijn verstandskiezen onderin. Ze zijn al 2 jaar lang bezig en zijn nog steeds niet volledig door gekomen, je ziet het een klein beetje.
Nu is het zo dat ik 2 a 3 keer in het jaar heel erg pijn er aan en heb en dan ook pijnstillers slik en na een week of 2 word de pijn weer minder en kan ik er weer even tegen aan.

Uiteraard zegt de tandarts dat ik ze moet laten verwijderen als ik er pijn aan heb. In principe liggen ze verder gunstig en kunnen ze gewoon normaal naast mijn andere kies doorkomen.

Ik ben gigantisch bang (trauma) voor de tandarts en wil ze daarom niet laten verwijderen en gezien het verder ook niet noodzakelijk is laat ik ze liever zitten.

Nu heb ik op mijn tandvlees echt een los flapje zitten omdat mijn kies er daar door komt, ik vraag mij af of dat normaal is?
En is het normaal dat je tijdens deze procedure (alleen op het moment dat ze pijn doen) uit je mond stinkt?

Ik ben benieuwd naar mensen die hier ervaringen mee hebben.
Zit er nog steeds aan te denken om ze weg te laten, maar ik begin al te zweten als ik er aan denk.

NZ92

Re: Verstandskies niet laten trekken ondanks pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:10

Dat losse flapje is gewoon je tandvlees wat openbreekt omdar ze doorgroeien. Heeft je tandarts al eens foto's gemaakt van je kiezen? Dat het zo lang duurt lijkt me niet normaal.. Dat stinken kan komen door een ontsteking. Verstandskiezen zijn vaak moeilijk schoon te houden zo komen er snel gaatje in. Dan zit je dus alsnog met de problemen. Ik zou ze dus gewoon layen verwijderen, bespreek je angst gewoon met de chirurg. Ik heb ze ook alle 4 laten verwijderen. Was even pijnlijk maar ken ergere dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:11

Ik zou toch voor trekken gaan eerlijk gezegd. Dit klinkt niet bepaald gezond.
Weet je dat je een verwijzing naar de kaakchirurg kan krijgen? Misschien eens overleggen in hoeverre een roesje mogelijk is ivm de angst. Als dat ervoor zorgt dat je ze wel wilt laten trekken, waarom niet?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:11

Mijn vriend moet ze deze week laten verwijderen bij de kaakchirurg.
Maar bij hem zijn ze aan het rotten, en daarom stinkt hij ook uit zijn mond.
Hij is ook enorm bang voor de tandarts maar toch gaat hij er voor.

Zelf heb ik ze nog allemaal, ook enorm last van gehad tijdens het doorkomen.
Heb zelf ook zo'n flapje gehad, dus voor mij was het wel 'normaal'!
Maar toch wil ik je wel benadrukken dat je beter toch naar de tandarts kan gaan..
Voordat ze pijn gaan doen...
Er zijn ook speciale angst tandartsen, misschien dat een optie? Pf heb je daar al naar gekeken?

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:12

Wat rot dat je last van je kiezen hebt en dan ook nog een trauma van de tandarts.

Ik ben natuurlijk geen tandarts, maar als het stinkt en pijn doet is het meestal een ontsteking. Bij mij waren de verstandskiezen (of tandvlees, dat weet ik niet meer) ook ontstoken en daarom eruit gehaald. Bij de kaakchirurg en echt geen centje pijn.

Is dit nu niet een mooie kans om over je trauma heen te komen? Wie weet wat je in de toekomst nog aan tandbehandelingen moet krijgen en dan is het toch fijn als je over je trauma heen bent? Ik zou dus dapper zijn en je trauma bespreken met de tandarts en op zoek gaan naar oplossingen voor je trauma.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 21:12

Ja foto's zijn gemaakt en de kiezen liggen wat dat betreft heel gunstig. Ze kunnen gewoon door groeien.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:13

Ik heb ze nog, maar bij het doorkomen wel een tijd lang last gehad. Nu doe ik wel extra lang poetsen s avonds om ze goed te houden.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:15

Petrichor schreef:
Ja foto's zijn gemaakt en de kiezen liggen wat dat betreft heel gunstig. Ze kunnen gewoon door groeien.

Ook mijn verstandskiezen lagen gunstig en konden blijven zitten, maar die ondingen zijn toch gaan ontsteken en dat is echt geen pretje. Ik zou ze ondanks je angst er uit laten halen. Desnoods onder een narcose maar doe het wel dan bespaar je een boel pijn in de toekomst.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:23

Klinkt inderdaad als een ontsteking, geen pretje....
Zo'n ontsteking mag niet te lang duren om te voorkomen dat de ontsteking groter wordt en andere tanden/bot etc aantast. Dan ben je nog verder van huis. Er zijn inderdaad klinieken speciaal voor mensen met angst voor de tandarts (angst die ik ook ken en snap je erg goed), misschien dat zij iets voor je kunnen betekenen. Zoiets bijvoorbeeld: http://www.tcbeuningen.nl/tandarts-angst.html

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:31

Ik zou ze inderdaad laten verwijderen omdat je er nu al klachten van hebt. Ga gewoon eens vrijblijvend informeren bij een van de artsen die Adnil hierboven noemt.

Ik was zelf ook bang (maar niet zo bang als jij, denk ik). Toch alle vier de kiezen getrokken, een zelfs bij de kaakchirurg omdat die verkeerd was gegroeid. Ik was van tevoren zo bang, dat het me ontzettend meeviel toen ik eenmaal in de stoel lag! Zo gaat het bij jou vast ook.

De napijn vond ik uiteindelijk vervelender dan de behandeling zelf. Maar met een paar goede pijnstillers is ook dat prima door te komen. En de opluchting dat de behandeling voorbij is, is ook een goede troost :-)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:00

Verwijderen sowieso bij de kaakchirurg laten doen! Die van mij lagen ook goed, maar bij het trekken bleek dat ze nog half in m'n bot zaten (in de achterwand, zegmaar). Kaakchirurg had de boel uitstekend verdoofd en heeft toen pijnloos wat bot weggeboord. De tandarts mag dit niet zomaar. Goed m'n pijnstillers en antibiotica gepakt erna en ik had amper last. Alleen een dikke wang :7

Ik had m'n mp3-speler bij en was muziekjes aan het luisteren, terwijl m'n moeder met de kaakchirurg bepte :P Was met een half uurtje en 2 kiezen armer weer buiten.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 22:02

adnil35 schreef:
Zo'n ontsteking mag niet te lang duren om te voorkomen dat de ontsteking groter wordt en andere tanden/bot etc aantast. Dan ben je nog verder van huis. Er zijn inderdaad klinieken speciaal voor mensen met angst voor de tandarts (angst die ik ook ken en snap je erg goed), misschien dat zij iets voor je kunnen betekenen. Zoiets bijvoorbeeld: http://www.tcbeuningen.nl/tandarts-angst.html

Maar het doet al 2 jaar lang om de zoveel maand pijn, maar de pijn gaat ook elke keer vanzelf weer weg. Zou dat dan betekenen dat ik elke keer een ontsteking heb? De echte pijn is trouwens elke keer aan de zelfde kant.

Heb net even een klodder tandpasta op dat flapje gedaan met mijn vingertopje om even goed te reinigen daarna gespoeld en dat voelt echt als een enorme verlichting.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:04

Ik heb ze niet afgelopen vrijdag maar de vrijdag er voor laten trekken. Althans, de eerste twee. Als jouw wortels goed liggen, zeker doen! Bij mij lagen ze niet goed dus was sowieso een moetje.
Mijn tandarts zei ook, nu heb je misschien 1 of 2 keer per kwartaal last, maar strakjes als er een ontsteking in zit werkt jouw verdoving ook slechter en heb je alleen maar meer pijn.
Ook ik heb angst, echt. Maar ik ben vrij blij dat ze er uit zijn. Want die pijn was echt 3x niks.

Maar wat mijn voorganger ook zegt, echt bij de kaakchirurg doen! En ze doen het dagelijks :j

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:04

Petrichor schreef:
adnil35 schreef:

Maar het doet al 2 jaar lang om de zoveel maand pijn, maar de pijn gaat ook elke keer vanzelf weer weg. Zou dat dan betekenen dat ik elke keer een ontsteking heb? De echte pijn is trouwens elke keer aan de zelfde kant.

Heb net even een klodder tandpasta op dat flapje gedaan met mijn vingertopje om even goed te reinigen daarna gespoeld en dat voelt echt als een enorme verlichting.

Zal eerder het doorbreken zijn. Maar onder dat flapje kan wel etensresten komen die wel gaan ontsteken.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:10

Ik ben ook zo bangerik.
Ik heb afgelopen juli in een x 3 verstandskiezen laten trekken.
Ik Was t zelfde als jij. Af en toe pijn, meer niet. Helaas begonnen ze af te brokkelen en moest ik dus wel.
Het Was een enorme drempel, maar ben blij dat ik t gedaan heb.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:12

Heb er net een maand aan enorme pijn en twee verstandskiesextracties op zitten. Flinke kosten gehad door ontsteking bij het doorkomen van één van de twee. Ook na het trekken nog enorm veel pijn gehad omdat de wortels te dicht op elkaar zaten en er daarom wat botsplinters van het kaakbot zijn meegegaan. Erg prettig.

Wat ik in jouw reacties lees is dat je voor jezelf probeert redenen te vinden om het niet te doen. Is je goed recht. Er is altijd een reden om je problemen niet aan te pakken. Tot het moment komt dat het echt goed fout gaat met ontstekingen, pijn en enorme rekeningen als gevolg. Kom op meid, pak jezelf aan, ga ervoor en dan is het in één keer klaar. Even hard zijn.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:35

Ik ben ook al zo'n 3 jaar bezig en heb er inmiddels anderhalve kies door. Ik heb geen vreselijke pijnen als ze weer 'bezig' zijn, maar neem dan wel een paracetamol. En ik kan tijdelijk geen lage noten spelen op mijn alt saxofoon, maar dat is dan ook het enige. Verder is de kies die is doorgekomen er al een jaar en nog steeds gaatjes vrij. Ik heb zelf een fobie voor prikjes en naalden, dus no way dat ze mij in mijn gezicht kunnen verdoven zonder mij vast te binden.
Die van mij mogen nog niet getrokken, ze zijn op die ene na nog niet ver genoeg door. Verder heb ik geen stank ook, dus, geen ontsteking.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:43

Ik ben drie weken geleden geweest na ook niet echt lekker doorgekomen verstandskiezen maar wel dusdanig verrot dat ik in het weekend een zenuwontsteking kreeg. Naar de spoedtandarts maar die kon niks voor me doen omdat het het werk van de kaakchirurg is. Toen heb ik het hele weekend onder de morfine doorgebracht, belde maandag de kaakchirurg en dinsdag kon ik godzijdank al terecht.

Op mijn verwijsbrief stond alleen linksonder eruit maar besloten meteen allebei te doen. Ik heb lachend de hele behandeling uitgezeten.

Om 13:23 ging de verdoving erin en 13:33 liep ik naar buiten met twee verstandskiezen minder. Heb een paar paracetamols genomen de dagen daarna en verder goed schoongehouden.

Mijn advies, die helse pijn die ik gehad heb gun ik niemand, en zelfs met morfine niet geheel pijnvrij geweest. Ik heb echt lachend de napijn van het trekken doorstaan. Laat ze er uithalen, je hebt er niks aan, ik heb het ook altijd uitgesteld en die pijn die ik gehad heb gun ik niemand!

Overigens de enige prik van de verdoving die je echt voelt is die in je gehemelte. Verder niks noppes. Ik vond de werking van de verdoving en het uitwerken ervan vele male rotter als het inspuiten ervan :D

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:48

Ook ik heb mijn verstandskiezen laten trekken bij de kaakchirurg. Ik zag er ook tegen op maar heb geen trauma oid.
Al bij al viel het echt heel goed mee!
Gewoon doen. Uiteindelijk ga je er blij om zijn ;)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:50

Ik ben vorig jaar langs de kaakchirurg gegaan en ik ga onder volledige narcose ivm angst, maar ik ben niet zozeer bang voor de tandarts maar wel voor spuiten in en om mijn gezicht :P
Ik ga as zomer om ze eruit te halen

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:57

Jeetje dit is niet gezond hoor. Ik Ben Ook bang voor de tandarts en ook voor de kaakchirurg. Maar toch ben ik naar de kaakchirurg geweest voor mn verstandskiezen.
Ja ik lag huilend van angst op de stoel, maar het was het waard. Ik was super verdoofd en je voelt echt niets.

constant met ontstekingen blijven lopen in echt ongezond.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:58

Hier ook eentje met trauma tandartsen... Ik ben in augustus ook bij een kaakchirurg geweest. Ik was bijna aan het hyperventileren toen ik binnen moest, heb me ook omgedraaid en ben naar mijn mama gelopen (ja ik ben echt 22 :') )
Uiteindelijk heeft de lieve man me wat kunnen sussen en toen ik op de operatietafel lag was ik aan het trillen en huilen van angst. Maar ik heb werkelijk helemaal niets gevoeld. Hij nam gewoon een tang en poef weg... ik begrijp het nog altijd niet want ik dacht dat ze eerst sneden om de tand bloot te leggen, maar ofwel heb ik daar niets van meegekregen ofwel was het echt gewoon alleen tang en poef weg. 2e kant had ik er wel op gelet, maar ook geen mes gezien.

Het enige wat ik erna echt niet fijn vond was de wat welke je in je mond moet houden om de bloeding te stoppen. Maar dat was voor mij echt niet pijnlijk, gewoon vies en vervelend. Maar de week erna voelde ik gewoon al wat een opluchting het eigenlijk was dat ze weg waren. Nooit gemerkt maar stilaan had dat een druk opgebouwd die ik door mijn hele kaken voelde. Dat was nu allemaal weg.

Je kan uiteraard ook onder volledige narcose, maar dat wou ik niet.
Maar weghalen zou ik zeker wel doen. Mijn tante had ze ook laten zitten omdat ze goed zaten, maar die van haar bleven ook altijd ontsteken. Uiteindelijk rond haar 45 toch weg moeten laten halen. Terwijl ze er dan zolang last van had gehad.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:01

Ik zou ze laten trekken. Hoe jonger je bent hoe makkelijker het gaat.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:03

Ik ben als de dood voor naalden maar dan weer niet voor de tandarts.

Ik heb mijn bovenste 2 laten trekken, maar de onderste zitten er nog. De zijn echt al een klein jaartje half door. Op een klein gedeelte zit dus nog tandvlees en dat doet soms inderdaad pijn, maar ik heb er niks los hangen, het verder vrij en open.

Het trekken van mijn bovenste 2 kiezen viel echt 100% mee! Wat wel hielp is dat ik de eerste keer eigenlijk geen keus had. Vertelde dat ik hem er uit wilde hebben, dus het was meteen "ga maar liggen", stress kip als ik ben was ik echt totaal in paniek, maar gelukkig vetrouw ik mijn tandarts wel. Vertrouw jij de jouwe ook?

Verder heb ik 2 dagen een beetje last gehad en kon toen eigenlijk al weer vrij normaal eten, niet dik of gezwollen helemaal niks.
De prik voelde niet echt fijn, liefst loop ik dan ook weg, maar dat gaat niet zo makkelijk met een naald in je mond :') (was uiteindelijk helemaal niks in vergelijking van de pijn van een piercing/tattoo zetten).
Het geluid vond ik ook verschrikkelijk, maar echt waar! Het was het allemaal waard.

Dus gewoon lekker doen, neem desnoods iemand mee in wiens hand je kan knijpen of die je gerust kan stellen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:12

Ik ken je verhaal. Achter dat flapje gaat veel bacteriën en hoe goed je ook poets je krijgt dat nooit goed schoon. Daardoor ontstaan ontstekingen. Ik had net als jou dat ze jarenlang niet helemaal door wilde komen en een paar keer per jaar ontsteking eraan. Dat is de pijn die jij denk ik ook een paar keer hebt gehad. Mijn tandartsassistente heeft mij wel (zonder het te weten) geholpen door te zeggen dat hoe goed je je gebit ook verzorgd ontstekingen toch wel blijven komen en dat als ik er nu niks aan doe het nog pijnlijker wordt en ook vervelende als ze er uit moeten als er een grote ontsteking achter zat. Dat had ze zelf ervaren. Toch duurde het nog een paar jaar voordat ik ze eruit liet halen. Bij mij is het in het ziekenhuis gebeurt doordat ze half door waren en weinig ruimte was. Het viel mij echt heel erg mee en de mensen daar waren heel aardig en legde alles rustig en goed uit wat er ging gebeuren enzo. Ik ben blij dar ze er nu uit zijn. Dus ik wil je echt aanraden om het toch maar wel te doen voordat je straks een nog pijnlijkere ingreep moet laten doen zoals een zenuwkanaal of ontstekingen nog erger wordt