Nu een jaar... Diabetes!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nu een jaar... Diabetes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:15

Oh heb je diabetes? Moet je afvallen!
Jij mag dit niet, zit suiker in.
Kan je dat met die naald niet even op de wc doen? Ik word helemaal naar van je naald/buik/bloed.
Brrr no way dat ik mezelf met een naald zou prikken!
Hoe vaak moet je dat nou doen?
Ben je nou alweer ziek?

Dat zijn zo ongeveer de reacties van mensen op mijn diabetes. De diagnose is nu een jaar geleden gesteld en die is best behoorlijk pittig.
Bijna altijd moe, balanceren tussen te hoge en te lage waarden (bij beiden voel ik me beroerd). Kapotte vingers, plekken op m'n buik, sneller ziek...
Toch begint het langzaam een plekje te krijgen. Ik zal wel moeten... Dit is tenslotte levenslang.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:18

Hoi Lente,

Hier ook een diabeet, nu zo'n 10 jaar.
1 tip: vraag eens bij je internist/diabetesverpleegkundige naar een insulinepomp. Je krijgt hier zoveel meer vrijheid voor terug.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:20

Flora,

Dat geldt niet voor iedereen hoor. Mijn partner ( diabetes brittle, niet instelbare suikerziekte) heeft absoluut geen baat bij een insulinepomp.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:25

Ik heb het ook (type 1), nu ongeveer 10 of 11 weken. Ik heb er eigenlijk niet zo heel veel moeite mee, maar misschien komt dat nog.
En die reacties zijn zo standaard. :') Iedereen denkt altijd dat ik geen suiker mag, of dat het komt door dat je te dik bent, etc...etc...
Ik heb ook last van kappote vingers, gelukkig zelden plekken op mijn buik. Maar wel enorm veel last van de levimir. Ik krijg grote plekken op mijn benen (daar spuit ik het) die als grote blauwe plekken voelen. -O-
Oh en koorts is echt verschrikkelijk...je bloedsuiker gaat daar zo erg van omhoog. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:30

Ha hij plaatste hem per ongeluk al eerder (stomme smartphone) dus het staat er nu als mega dramatisch stukje _O-

Ik heb dus LADA. Een latente vorm van diabetes type 1. Een pomp wil ik nog niet. Ik ga namelijk bijvoorbeeld nogal graag naar de sauna en dat is met een pomp lastiger.
Ik spuit nu elke avond 12eh Lantus en verder gedurende de dag novorapid.
Ik zit eraan te denken wel zo'n ding te nemen wat je waarden heel de dag meet. Ben even de naam kwijt. Dan heb ik niet zo erg mijn vingers kapot...

Maar goed, dat kost 140 euro.

Athelas, welke vorm heb jij? (exit: lees t net :+ )Ik had er in eerste instantie ook niet zo'n moeite mee... Tot ik me realiseerde dat dit niet meer weggaat...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-16 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Nu een jaar... Diabetes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:30

Ik merk trouwens aan mijn waarden of ik ziek wordt... Dan dalen mijn suikers maar niet en dan plotseling; bam. Hypo. :?

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:34

Ik spuit elke avond 18 levimir (ongeveer hetzelfde als Lanthus denk ik?) en over de dag idd novo rapid.
Als ik ziek word gaat het juist omhoog. Was ziek vorige week. Toen was het ongeveer de heletijd tussen de 10 - 15 en soms zelf 20. :oo
Nouja, nu is het weer enigzins normaal, gelukkig.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:47

Nanda schreef:
Flora,

Dat geldt niet voor iedereen hoor. Mijn partner ( diabetes brittle, niet instelbare suikerziekte) heeft absoluut geen baat bij een insulinepomp.

Hoi Nanda,

Die ervaring heb ik dan gelukkig niet. Ik vind het nu heerlijk om niet meer perse op vaste momenten te hoeven eten/spuiten,
Ik heb daarnaast ook een permanente sensor die mij waarschuwingen geeft als de waardes te hoog of te laag worden.
Sinds de sensor heb ik niet meer in het ziekenhuis gelegen.

Wat mij ook helpt is heel goed op het eten te letten: brood, pasta, pizza, rijst, aardappelen, etc eet ik amper. In de ochtend eet ik koolhydraten en gedurende de dag wordt dit steeds minder.
Hiermee haal ik voor mezelf de pieken eruit.
Daarnaast sport ik veel. Ik merk dat hoe fitter mijn lichaam is, hoe beter mijn insuline wordt opgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:47

Ik heb standaard waarden rond de 25 gehad... Sinds heel kort zijn ze lager.

Hebben jullie enig idee of (suikervrije) energydrink van invloed is op je waarden?

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:03

Suikervrij wil niet altijd zeggen dat er geen koolhydraten in zitten.
Zitten er koolhydraten in dat energydrankje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:15

Nee, geen koolhydraten. Maar kan me voorstellen dat een en ander aan 'rotzooi' zoals taurine eerder door je lever wordt verwerkt dan de insuline waardoor je waarden uit balans raken.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:54

Ik drink nooit energy drank maar wel eens Crystal Claer, rivella (daar zit heel weinig in) of suikervrije limonade (waar ook heel weinig in zit). Dat heeft bij mij geen invloed tot nu toe. :)
Maar eigenlijk drink ik vooral water en thee. :)

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:05

Wat zijn er hier nog een hoop met diabetes, zelf al sinds ik anderhalf ben al diabetes patiënt. Een hele hoop wat ik hier lees klinkt erg herkenbaar.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:11

Lente schreef:
Ha hij plaatste hem per ongeluk al eerder (stomme smartphone) dus het staat er nu als mega dramatisch stukje _O-

Ik heb dus LADA. Een latente vorm van diabetes type 1. Een pomp wil ik nog niet. Ik ga namelijk bijvoorbeeld nogal graag naar de sauna en dat is met een pomp lastiger.
Ik spuit nu elke avond 12eh Lantus en verder gedurende de dag novorapid.
Ik zit eraan te denken wel zo'n ding te nemen wat je waarden heel de dag meet. Ben even de naam kwijt. Dan heb ik niet zo erg mijn vingers kapot...

Maar goed, dat kost 140 euro.

Athelas, welke vorm heb jij? (exit: lees t net :+ )Ik had er in eerste instantie ook niet zo'n moeite mee... Tot ik me realiseerde dat dit niet meer weggaat...

Waar doel jij nu op? Ik weet allen dat er vanuit het ziekenhuis af en toe een onderhuidse sensor geplaatst wordt die 24 uur metingen doet. Omdat dit apparaat heel duur is, wordt dit niet vergoed, tenzij je echt helemaal niet in te stellen bent. Maar dat praat ik dus over veel meer dan 140,- . Ben dus benieuwd welk meetapparaat jij bedoeld?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:13

Hoi er is een topic over diabetes, [HK] Diabetes voor het leven deel 3 ! , ik heb mijn hele leven al diabetes type 1 ( ben nu 44) gebruik sinds een jaar de omnipod waar ik zeer tevreden over ben.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:44

Hier nog een LADA-diabeet. Ik kan ook helaas zo heerlijk schommelen qua waarden. Ben wel heel blijmet mijn nieuwe meter: de Freestyle. Ik heb nu een stuk minder hypo's. Bij LADA is het lastiger om goed ingesteld te raken (dat is mijn eigen ervaring), omdat je zelf ook nog insuline hebt. Ik heb het op mijn 36-ste gekregen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:48

Datbeniknou: De meter waarbij je niet meer hoeft te prikken is trouwens deze: https://www.nietmeerprikken.nl/?gclid=C ... oCyMbw_wcB
Lijkt mij super, maar zolang het nog niet vergoed wordt, is het erg veel geld per maand. Hoop wel dat het in de nabije toekomst wel vergoed gaat worden, denk dat het een enorme winst gaat opleveren, zowel voor de gezondheid en welbevinden van de diabeet, als ook een letterlijk kostenbesparing.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:58

Oh is die 140€ pm?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:00

Zo'n sensor werkt meen ik twee weken en kost iets van euro 75 per stuk. Dus ja, rond de 150 per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:04

Werkt dat hele ding maar 2 weken? :wow:

Oké dan laat maar :+

Ik bedoelde inderdaad de Freestyle libre.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:35

Wat betreft diabetes geen ervaring, maar wat betreft die opmerkingen: Je mag beslist aangeven hoe jij ze ervaart. Sommige zijn wellicht behulpzaam bedoeld, maar ook dan kan het nog steeds onprettig zijn voor jou. Hoe zekerder je er zelf in wordt, hoe minder mensen dat doen overigens.

En als mensen klagen over het bloed en prikken, gewoon een keer zeggen dat ze ook zelf een andere kant op kunnen kijken. Met glimlach maar zonder veel ruimte te bieden om het ermee oneens te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:41

Klopt, zo ga ik er wel mee om hoor. Gelukkig reageren de mensen om me heen niet zo. Ik heb wel een collegaatje die bang is voor naalden maar die roept dan "Aaaahhh weg met dat enge ding ik wil het niet zien!" Om vervolgens met een blik van afschuw (die eigenlijk heel komisch is) te blijven kijken wat ik doe _O-

Ik ontwijk blikken als ik spuit op openbare plekken. Gewoon omdat ik wel wat anders aan mijn hoofd heb dan erover met mensen in discussie te gaan.

Het valt me overigens mee dat de meeste mensen zodra ik dextro/prikspullen/insulinepennen tevoorschijn haal meteen geïnteresseerd vragen of ik diabetes heb en hoe lang al.

Maar soms heb je van die mensen ertussen...

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:50

Lente schreef:
Klopt, zo ga ik er wel mee om hoor. Gelukkig reageren de mensen om me heen niet zo. Ik heb wel een collegaatje die bang is voor naalden maar die roept dan "Aaaahhh weg met dat enge ding ik wil het niet zien!" Om vervolgens met een blik van afschuw (die eigenlijk heel komisch is) te blijven kijken wat ik doe _O-

Ik ontwijk blikken als ik spuit op openbare plekken. Gewoon omdat ik wel wat anders aan mijn hoofd heb dan erover met mensen in discussie te gaan.

Het valt me overigens mee dat de meeste mensen zodra ik dextro/prikspullen/insulinepennen tevoorschijn haal meteen geïnteresseerd vragen of ik diabetes heb en hoe lang al.

Maar soms heb je van die mensen ertussen...

Dat herken ik wel, heb ik ook veel op school. Ik zit in klusters dus heb voor een groot deel van de vakken geen vaste klas. Soms krijg ik van die opmerkingen: "Wat doe jij nou?", en dan kijken ze mee heel raar of lacherig aan. Maar soms ook dat mensen heel geïntresseerd er naar vragen (en vervolgend niet durven kijken als je prikt omat ze dat eng vinden :+ ).

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:58

Mijn broer en moeder hebben ook D type 1. Ik schrok me echt dood toen ik het hoorde van mijn broer(hij was de eerste) want ik wist er eigenlijk niks van. Inmiddels zijn we 4/5 jaar verder en ben ik het gewend. Ik weet hoe afschuwelijk het afentoe kan zijn en leef onwijs met iedereen mee die 4 x per dag een naald in zijn lijf moet prikken(of een pompje draagt), het lijkt me verschrikkelijk. Het is niet te verhelpen en je leert ermee leven, gelukkig.