Tekort aan Thyrax: overstappen naar ander Schildklierhormoon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nanda

Tekort aan Thyrax: overstappen naar ander Schildklierhormoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 21:26

Nu Thyrax (binnenkort) niet meer geleverd wordt ben ik benieuwd naar de ervaringen naar het overstappen naar een ander schildklier hormoon. Naar welk schildklierhormoon stap je over? Ging dit goed? Veel mensen (gaan) overstappen naar Euthyrox. Volgens de internist moet je 1 op 1 kunnen overstappen. Dit betekent dat als je 100 ug thyrax gebruikt je ook 100 ug Euthrax moet gaan gebruiken. Op internet zie ik echter meerdere reacties dat ze met minder Euthyrox toe kunnen als Thyrax.
Mijn partner slikt Thyrax en is zeer gevoelig voor medicijnveranderingen. Ik kijk dan ook met angst en beven naar zijn overstap uit. Hij heeft nog een voorraad Thyrax voor ongeveer 3 maanden. Wat zijn jullie ervaringen?
Laatst bijgewerkt door Nanda op 14-02-16 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:28

Ik ben nog niet over.
Mijn moeder wel en die krijgt nu minder Euthyrox. Wat haar goed is bevallen zonder bijwerkingen.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 14-02-16 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:29

Euthyrox bedoel je denk ik.

Het is helaas niet zo simpel als gezegd wordt. Euthyrox schijnt toch wat meer binnen te komen. En verandering van Thyrax naar Euthyrox voel je meestal wel.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 21:31

Bruintje,

Hoeveel ug thyrax slikte je moeder eerst en hoeveel nu van Euthrax? Ik ben wel benieuwd naar de verschillen.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 21:32

o ja het is Euthyrox. Je hebt gelijk :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:34

1 blauw en 1 witte pil.
Dat is 0,125 mg.
Nu slikt ze 0,100.

Ik slik hetzelfde.
Maar ben blij dat ik nog niet over hoef.
Heb nu net andere medicatie voor migraine met flink wat bijwerkingen.
En dan had ik niet geweten welke dat veroorzaakte.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 21:38

bedankt voor de informatie. procentueel vind ik dat dus fors minder!

Nadine_S

Re: Tekort aan Thyrax: overstappen naar ander Schildklierhormoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:41

Het is ook waardeloos! En ergens absurd dat ze het zo ver hebben kunnen laten komen. Zijn zoveel mensen afhankelijk van Thyrax of Euthyrox.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:52

Voordat ik zwanger werd vorig jaar, zou ik overgaan op Euthyrox als experiment. De internist behaalde met Thyrax niet de gewenste resultaten (wel op papier, maar niet in de praktijk). Doordat de Euthyrox een andere samenstelling is, zou het kunnen dat de werking ook anders is en ik me daarbij beter zou voelen. Ik zou 1 op 1 overstappen (ik slik 200mgr Thyrax en zou dus ook 200mgr Euthyrox gaan slikken). Zover is het echter niet gekomen, aangezien ik ongepland zwanger raakte en we niks in de war wilden schoppen waardoor ik misschien mijn baby kwijt zou raken. Nu ga ik binnenkort dus weer over op de Euthyrox en weer 1 op 1. Dat de hoeveelheid uiteindelijk anders is, kan natuurlijk altijd, aangezien de samenstelling anders is dan Thyrax en je daar dus misschien beter of minder goed op reageert.
Zo hebben ook heel veel mensen problemen gehad toen we van de potjes naar de doordrukstrips gingen. Veel mensen moesten toen ook minimaal 25mgr meer gaan slikken.
1 op 1 overstappen is dus logisch (vanwege de mgr aan levothyroxine in beide tabletten), maar in de praktijk kan het altijd anders zijn. Das kl*te, want dan ben je weer even bezig om goed ingesteld te worden, maar een andere keus hebben we niet :) .
Ik hoop dat je partner weinig last ondervind!

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:17

Vriendlief heeft nog voor 4 maanden thyrax in huis.... Hij zegt nog niet te weten als het einde van de voorraad inzicht komt. Dus ik lees even mee in dit topic!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 23:21

Bij mij op het werk (apotheek) hebben we met de huisartsen afspraken gemaakt over het overzetten. In principe gaat iedereen een op een over, en raden we iedereen aan om na zes weken bloed te laten prikken. Het kan heel goed zijn dat je uiteindelijk op een lagere dosering uitkomt. Euthyrox is wat dat betreft wel een ideaal middel omdat er heel veel verschillende sterktes van zijn. Het is dus makkelijker in te stellen zonder dat je met halve tabletjes moet gaan werken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:34

Ik heb anderhalf week geleden standaard weer Thirax voor 3 maanden mee gekregen van de apotheek.
Ze zei dat zij meer dan genoeg hebben en ik over 3 maanden wellicht niet over hoef te gaan stappen omdat ze het vanuit Frankrijk geleverd gaan krijgen.
Ik wacht dus af.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 09:17

Petra, ik snap de afspraken die gemaakt zijn en toch vind ik het niet goed dat er '' algemene'' afspraken worden gemaakt. Medicatie is juist zo persoonlijk.. Als ik naar mijn partner kijk. Die is nu met Thyrax heel strak afgesteld. Een TSH van 0,17 en een T4 van 15 met een dosis thyrax van 137,5 ug en cytomel 6,25 ug. Daarnaast spuit mijn partner insuline voor suikerziekte.

De ervaring heeft geleerd dat mijn partner erg heftig reageert op medicatieveranderingen. Zijn diabetes ontregeld dan volledig.

Als de ervaring (heeft) geleerd dat de dosis Euthyrox lager is dan de dosis Thyrax. Dan vind ik dat ( in het persoonlijke geval) in het geval van mijn partner geadviseerd moet worden ( door bijv. de internist) om de dosis Euthyrox bij voorbaat al wat te minderen. Immers de kans dat hij gaat hyperen is dan wel heer erg hoog. Met alle gevolgen van dien..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:22

Ik zou, zeker als hij zo heftig reageert op medicatie verandering, rond gaan vragen bij apotheken als de eigen apotheek niet meer kan leveren.

Hier in de omgeving ook al een aantal apotheken die wel kunnen (blijven) leveren. Denk dat het dus zeker loont dat eens te doen! Wie niet waagt die niet wint, toch?

Ook zijn het niet alle doseringen die (straks) niet meer leverbaar zijn.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:23

Ik heb deze week toch weer een nieuwe dosis voor 3 maanden Tyrax ontvangen van de apotheek! Ik hoef dus gelukkig nog niet over!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 09:28

Mijn partner heeft nog voor 3 maanden thyrax dus hij heeft nog even de tijd. Het zou heel fijn zijn als er dan vanuit Frankrijk geleverd zou kunnen worden.

In de tussentijd ben ik heel nieuwsgierig naar de mensen die wel over gestapt zijn en of er dosisverschillen zijn of niet. :)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:33

Maar wat je zegt, medicatie is ook afhankelijk van de persoon. Dus stel nou dat jouw partner wél 1 op 1 over kan en ze zetten lager in, heb je toch nog steeds hetzelfde probleem :) . Medicatieverandering is gewoon k*t, maar helaas niks aan te doen (tenzij je een apotheek vindt die net als die van C_arola de medicatie wel kan blijven leveren) :)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:51

Nanda schreef:
Petra, ik snap de afspraken die gemaakt zijn en toch vind ik het niet goed dat er '' algemene'' afspraken worden gemaakt. Medicatie is juist zo persoonlijk.. Als ik naar mijn partner kijk. Die is nu met Thyrax heel strak afgesteld. Een TSH van 0,17 en een T4 van 15 met een dosis thyrax van 137,5 ug en cytomel 6,25 ug. Daarnaast spuit mijn partner insuline voor suikerziekte.

De ervaring heeft geleerd dat mijn partner erg heftig reageert op medicatieveranderingen. Zijn diabetes ontregeld dan volledig.

Als de ervaring (heeft) geleerd dat de dosis Euthyrox lager is dan de dosis Thyrax. Dan vind ik dat ( in het persoonlijke geval) in het geval van mijn partner geadviseerd moet worden ( door bijv. de internist) om de dosis Euthyrox bij voorbaat al wat te minderen. Immers de kans dat hij gaat hyperen is dan wel heer erg hoog. Met alle gevolgen van dien..

Het klopt helemaal dat elke persoon anders is en anders reageert. Helaas is er geen manier om te bepalen hoe iemand reageert zonder bloed te prikken. Lang niet iedereen komt uit op een lagere dosering.

Voor mensen die echt problemen hebben met de overzetting, zoals zwangeren en het geval van jou partner, hebben we bij mijn apotheek een noodvoorraad apart gehouden. Dat doen volgens mij de meeste apotheken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:59

Ik heb gelukkig eltroxin dus niets te maken met wijzigingen, voor mij zou dat ook een ramp zijn, regeer eigenlijk altijd erg heftig op medicatie en wijzigingen en ben voor veel dingen nogal snel allergisch.

Hopelijk gaat voor veel het overstappen vlot of blijft er een voorraad achter bij de apotheek. Die hier zou daar nooit aan meewerken. Maar ik kan gelukkig altijd uitwijken naar ziekenhuis apotheek.