Hardlopen op straat of loopband. Het zelfde?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Hardlopen op straat of loopband. Het zelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 21:25

Hallo!!

Ik sport sinds vorige week in een sportschool om hard te lopen, ik kom er niet aan toe om op straat hard te lopen ( na werk is het al donker, te laat of te koud wat op mijn knieën slaat). Vandaar dat ik nu in de sportschool hardloop.
Natuurlijk loop ik nog wel op straat, maar het is nu het meeste in de sportschool.
Nu is mijn vraag, loop je met de loopband net zulke goede conditie op dan als je op straat gaat hardlopen?
Stel ik kan met de hardloopband 30 min hardlopen, lukt dat dan ook op straat of is dat toch anders?
Ik ben aan het trainen voor een hardloop evenement van 8 km en ben benieuwd of ik het ga redden als ik het meeste van de training op de hardloop band doe..

Hoor het graag!

Nadine_S

Re: Hardlopen op straat of loopband. Het zelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:30

Ik vond het op straat toch pittiger dan op de band in de sportschool. Heb me wel altijd afgevraagd waarom.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:34

Er zit zeker verschil in! Op de loopband worden je benen door de lopende band waar je op rent als het ware 'geholpen' naar achter te gaan. Dit is op straat niet zo en kost het dus voor je spieren en lichaam meer moeite en energie. Dit is wat ik uitgelegd kreeg door mijn trainer :)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:35

Klopt, ik hield het ook veel makkelijker en langer vol op de loopband. Stuk meer vering ook.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:39

Klopt, op de loopband gaat bij mij het hardlopen best goed terwijl ik op straat nog steeds vrij snel buiten adem ben.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 21:40

Bedankt voor de reacties ! Maar het is niet zo dat je met de loopband helemaal geen conditie traint ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:42

Nee tuurlijk niet! Is prima voor je conditie. Op straat rennen is gewoon anders om bovenstaande redenen :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:43

En wat dacht je van een beetje tegenwind, of net een beetje hellend vlak. Hoewel je dat laatste ook op een loopband kunt instellen, natuurlijk.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:43

ik vind het juist anders om :)
Ben ooit begonnen op de loopband ivm vering en beter voor de knieen, maar nu ik gewend ben om buiten hard te lopen gaat mij dat veel makkelijker af.
Buiten loop ik redelijk makkelijk 10km/u en hou ik zo een uurtje vol... terwijl op de loopband ik "dood" ga op 7,8km/u en 15minuten :)

Maar ondanks dat, train ik ook op de loopband, kortere tijden, lagere snelheden, maar mijn conditie is er niet slechter van geworden en laatst rondje buiten kon ik gewoon weer oppakken op 10km/u zonder erg moe te zijn.

Maar voor iedereen anders ;)
Ik zet loopband altijd wel op 1% helling, komt meer overeen met buiten (heeft de sportschool mij verteld)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:49

Ik krijg ook kniepijn op de loopband, maar da's omdat ik er te verkrampt loop, voel me er onzeker op. De straat is echter belastender voor je gewrichten, dus als je een route hebt met paar onverharde wegen tussen, is dat ideaal.

Best voor de eerste keer een niet te lange route nemen, waar je eventueel nog een lusje aan kan breien, zodat je niet halverwege uitgeput raakt.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 22:10

Bedankt voor de reacties !

Heb er vorig jaar ook voor moeten trainen en dat ging ook prima, maar hoopte stiekem dat het mij op de loopband ook lukte :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:21

De loopband zet je op 1 snelheid die jij prettig vindt.. Op straat moet je 'moeite' doen om 1 snelheid vast te houden, kost meer moeite hierdoor.. En tegenwind, ongelijke ondergrond, enz..

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:26

Je kan het wel gelijk trekken door de loopband op een lichte helling in te stellen. Ik had 'm geloof ik altijd op 3.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 22:29

Ga ik dat eens proberen :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:39

Loopband is minder vermoeiend dan op straat. Bij de revalidatie waarschuwden ze ook dat op de loopband kunnen stappen nog niet gelijk was aan stappen op straat. :)
Ietwat helling kan inderdaad compenseren maar nooit 100% om de redenen die relaxed zegt.