Gekneusde/gebroken rib na val

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deni11

Gekneusde/gebroken rib na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 18:18

Hallo,

Vandaag ben ik op een nare manier van een paard van 1.70 gevallen, ging er hard van door bleef lang zitten maar door een schijn beweging hield ik het niet meer en kwam ik neer, ben er na gewoon weer op gestapt en door gereden, maar na een tijdje ging het niet meer dus gestopt.
Aan gezien het veel pijn deed, kwam de huisarts langs.
Gelukkig was het niet zo erg dat ik naar het ziekenhuis moet maar waarschijnlijk is het gekneusd of gebroken zei de huisarts.
Ik zit nu aan de pijnstillers en zit al bijna de hele dag op de bank.

Nu had ik een paar vragen
- Hoe ga ik naar school (zware tas tillen, dus bukken, en trap lopen)
- Hebben jullie dit wel eens gehad en wat hielp goed en hoelang duurder het?

Want als ik nou naar school ga maandag maar niet eens kan bukken.. Is hier niet een oplossing voor?
Natuurlijk zien we het dan wel weer want ik ben alles behalve een opgever en laat niet snel pijn blijken maar dit..

Hopelijk kunnen jullie mij helpen *\o/* _/-\o_

ItsMe2

Re: Gekneusde/gebroken rib na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:48

Bij gekneusde ribben helpt maar 1 ding: rust!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:00

Oke.

En hoe dat te down op school? Want met een zware tas lopen en tillen met alle boeken is dan ook niet het beste idee van de wereld...?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:02

Niet naar school gaan...?
Of een klasgenoot vragen om je te helpen als je echt heen moet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:03

Regelen dat een ander je boekentas meeneemt en tijdens de les melden dat je ivm gebroken ribben niet kan tillen/lachen/hoesten of niezen.
Geen grap, dit is serieus. Succes

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:05

Kan je niet tijdelijk een boodschappenwagentje met 2 van die wielen gebruiken.Bejaarden lopen er ook weleens mee rond.En met de lift op school.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:08

Ik zou eerst maar eens even echte rust nemen. Bij gekneusde of gebroken ribben kun je ook amper iets. Je kan niet eens een tas tillen ookal zou je dat willen.
Na een poosje rust zou ik weer eens richting school gaan, terwijl iemand anders je spullen draagt ofzo.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:11

ik heb het ook gehad na een val van een b-pony met mn ribben op de balken van de hindernis. Is inmiddels al wel 2 jaar geleden. Eenmaal thuis na de val direct overgegeven. Eigenlijk kon het me geen reed schelen, ondanks dat er uitgesloten was dat mn ribben zwaar gekneust waren en misschien zelfs gebroken omdat ik er zo heftig op reageerde, ik liep er gewoon mee door. Paracetemol erin en een week later zelfs weer naar les geweest. Het is vrij snel geheeld en als je recht op staat, tenminste dat had ik, heb je er het mindte last van. En als je rustig ermee doorloopt en er niet aan denkt heb je er vaak ook minder last van. je moet alleen niet te gekke dingen gaan doen!!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:13

Weet niet hoe je normaal naar school gaat maar fiets gaat nu niet lukken. Dus daar zal je al iets voor moeten zien te regelen.
En met school overleggen of je boeken thuis mag laten en meekijkt Met degene naast je. Of anders iemand regelen die tas draagt.
Neem evt wel iets van paracetamol als pijnstilling niet dat pijn daar helemaal mee weg is. Het is vooral belangrijk dat je goed doorkan blijven ademen niet dat je straks een longontsteking hebt.
En blijf uit de buurt van mensen die verkouden etc zijn een hoest erbij wordt je nu niet blij van.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:14

De lift is wel een goede maar niet naar school gaan accepteren mijnouders denk ik niet. Maar als het echt niet kan dan is dat wel de enige optie

Ik ga mijn mentor appen en hopelijk kom ik er dan uit.

En hoe kom ik op school? Is fietsen een idee? Of is met de bus of auto handiger...

Verder ben ik alles behalve misselijk, pijn verder door trekkende in mijn benen of armen heb ik ook niet maar puur het bukken doet ontzettend veel pijn of te snelle bewegingen (ik kan niet eens zelfstandig kn bad :\ )

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:18

Niet naar school gaan en goed rusten, is de enige boodschap!

Schoolwerk kun je ook thuis doen zonder enige problemen. :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:15

Niet naar school gaan lijkt me niet nodig.. Je kunt een vriendin toch vragen of je mee kunt kijken met haar boeken?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:29

Rust en goede pijnstilling/ontstekingsremmer, b.v. elke 8 uur een diclofenac en daarbij paracetamol slikken. Bij mij haalde het niet alle pijn weg, maar wel zover dat ik wat kon ontspannen (en slapen), ik had soms behoorlijke spasmes bij verkeerde bewegingen en met de pijnstillers werd dat grotendeels voorkomen.
Ik vond liggen het lastigste, rechtop zitten en lopen/staan was wel te doen, en ik kon gewoon aan een bureau werken, dus geen verzuim gehad.
Zelf op de fiets naar school kun je misschien beter nog niet doen, snelle bewegingen zijn funest en erg pijnlijk. Inderdaad even met je mentor contact opnemen, en je met de auto naar school laten brengen tot je wat makkelijker beweegt.
Bij mij duurde het 6 weken voor ik weer een rondje op m'n paard kon stappen, al kostte dat wel wat denkwerk hoe ik er met zo min mogelijk pijn op en af kon stappen.
Helaas kort daarna weer gevallen (lusje van m'n ene stalschoen bleef hangen achter het haakje van de andere schoen, echt zo'n dom iets) op mijn tas met harde inhoud gevallen met m'n ribbenkast en zit nu weer opnieuw aan de pijnstillers omdat mijn ribbenkast dus kennelijk nog niet zo stevig in elkaar zat.... Baal als een stekker, maar het is niet anders.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:41

Als je echt je ribben gekneusd of gebroken hebt dan denk je niet eens aan school... Tenminste, ik niet (maar ik had toen ook nog meer gebroken/gescheurd en een klaplong enzo). Anyhow, ik vind het knap van je dat je het alsnog wil proberen :j

Tip: laat je brengen. Laat je tas dragen of leg uit aan docenten dat je geen boeken bij je hebt vanwege je verwondingen. En heel belangrijk!! : als het niet meer gaat moet je echt naar huis gaan. Rust is het belangrijkste. En een lichaam dat moet herstellen ontdoen van rust komt niet ten goede van de herstelperiode.

Sterkte TS :(:)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 02:09

een roltas nemen voor op school, of rolkoffertje..

en herstel van gekneusde ribben duurt 6-8 weken.
dit kan langer oplopen doordat je snel geneigd bent rare bewegingen te maken als je je draait of schrikt, of een plotse beweging maken..

van ribben wordt wel gezegd, beter breken dan kneuzen..

heb zelf 10 weken last gehad van mijn gekneusde ribben, zonder rariteiten.
waren net weer goed en toen knapte mijn remkabel van de achterrem, toen ik met mijn fiets een noodrem moest maken..
je raad het al, sloeg met mijn ribben tegen het stuur (net niet over de kop).. tweede rondje duurde bijna 3 maanden..

erg veel plezier mee gehad.. maar je kunt vrij snel wel weer redelijk normaal alles doen, alleen ze blijven gevoelig voor een lange tijd.. tas sjouwde ik gewoon met een weekje weer mee . En de eerste week had ik een rolkoffertje (niet slim.. zou daar twee of drie weken voor uittrekken, maar langer kon ik m niet lenen)

pijnstilling mee, eventueel vooraf al een spiegel bouwen van paracetamol is geen overbodige luxe..

zorgen dat je niet buiten adem raakt, niet in de lach schieten, hoestprikkels onderdrukken en niezen zou ik afraden.

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 02:33

In ieder geval de eerste dagen het rusten serieus nemen. Ik had een scheurtje in mijn rib en die is toen 2 dagen laten helemaal gebroken alleen door te bukken. De eerste 3/5 dagen zijn het belangrijkste. Na een week of 2 ging het bij mij wel weer en na 6 weken kon ik pas weer een beetje pijnloos door het leven.

Beterschap en neem het niet tillen serieus. Ook fietsen zou ik de eerste tijd niet doen.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 11:02

Wat ontzettend fijn dat jullie allemaal regeren.
Hierdoor kan ik een beter beeld vormen van wat er allemaal kan gebeuren, waar ik rekening mee moet houden etc.

Maar over paracetamol gesproken: Ik heb het idee dat het niks helpt. Al neem ik er met regelmaat 1
Hadden jullie nog speciale pijnstiller of weten jullie er een paar die beter helpen..?

Al denk ik dan weer wel, mijn lichaam geeft niet voor niks pijn aan. En als ik het juist ga forceren door die pijnstillers kan het alleen maar meer stuk gaan?!

Klopt dat?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:08

Met pijnstillers helpt het beste als je een spiegel opbouwt. Je huisarts kan je daar ook over informeren.
Afwisselend paracetamol en diclofenac (VoltarenK) hielp bij mij het beste bij een flinke kneuzing.

Als er niet echt iets stuk is, is het verkrampen door pijn ook een probleem... door wat pijnstilling beweeg je je lijf beter en dat werkt beter.... maar wel goed rust houden en goed om je houding denken.

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:19

heb nu ook gekneusde ribben maar door trap van het paard.
de eerste dagen ben ik door gekomen met flink paar pijnstillers en veel heel veel rust.
nu ben ik drie weken verder en kan voor het eerst een hele nacht door slapen zonder pijnstillers.
de dokter had mij doorgegeven dat het 4 tot zes weken zal duren voor ik weer helemaal fit ben.
met zwaar tillen moet ik nog steeds opletten. ook met veel kracht zetten met links
ik geef je een raad luister naar je lichaam en forceer niets.
beterschap

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:19

elenaMM77 schreef:
van ribben wordt wel gezegd, beter breken dan kneuzen...

Ik snap werkelijk waar niet hoe je dat kan zeggen/denken/aannemen. Buiten het feit dat als je je ribben gebroken hebt, heb je ook je omliggende weefsels/spieren gekneusd. Je hebt dus en je botten gebroken en gekneusd.

Toen ik 9 ribben heb gebroken en nog wat meer ellende heb ik 2 maanden in bed gelegen met morfine, diclofinac en paracetamol. Buiten de medicatie ook een blaasbalg gehad om mijn longcapaciteit te oefenen. Ook fysiotherapie gehad om goed te blijven ademen. Als je moet hoesten of niezen is het het fijnst om een handeltje om je heen te doen en dan de uiteinden naar elkaar toetrekken dan stabiliseer je je ribben wat meer en doet het minder zeer.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:39

Toen ik mijn ribben gebroken had hoefde ik er niet eens aan te denken om iets te gaan doen. Douchen of naar het toilet gaan was al een hele opgave. Ik zou in ieder geval geen dingen gaan tillen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:14

Deni11 schreef:
Wat ontzettend fijn dat jullie allemaal regeren.
Hierdoor kan ik een beter beeld vormen van wat er allemaal kan gebeuren, waar ik rekening mee moet houden etc.

Maar over paracetamol gesproken: Ik heb het idee dat het niks helpt. Al neem ik er met regelmaat 1
Hadden jullie nog speciale pijnstiller of weten jullie er een paar die beter helpen..?

Al denk ik dan weer wel, mijn lichaam geeft niet voor niks pijn aan. En als ik het juist ga forceren door die pijnstillers kan het alleen maar meer stuk gaan?!

Klopt dat?

Wat is je gewicht ongeveer? Onder de 60 kg(maar niet onder de 45kg) mag je er 3 x per dag 2 tabletten innemen boven de 60kg 4 x per dag 2. Je Kan het beter even standaard op vaste tijden innemen dus bij 3 x per dag bij het opstaan dan rond een uur of 3 's middags en dan voor het slapen gaan. Bij 4 x per dag bij op staan, om 12 uur 's middags (of je moet heel laat je bed uit komen) bij het avond eten en voor het naar bed gaan.
Op deze manier bouw je een beetje een spiegel op en werkt het vaak beter. Als dit nog helemaal niet werkt zou ik morgen even overleggen met je huisarts voor sterkere pijnstilling.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:45

Op dit moment loop ik al een aantal weken met pijnlijke ribben. Wat het precies is weet ik niet, maar ik denk of gekneusd of dat er iets met m'n tussenrib spieren is (verrekt oid). Er zit wel een rare knobbel op de rib maar die is niet perse pijnlijk. Ik voel de pijn met bijna alles, de hele dag door, maar liggen is nog wel het naarste.
Ik ben wel gewoon naar school gegaan met de fiets en het OV (OV was best wel klote). Ik kan alleen niet mee sporten (zit op een sportschool). Ook heb ik geen pijnstilling gebruikt. De pijn word wel minder maar blijft wel aanwezig.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:16

Wat mij ook goed beviel, naast de diclo met pcm, was het intapen door mijn manueel therapeut. Dat geeft toch wat meer stabiliteit en daardoor minder pijn.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 19:27

Vandaag naar school geweest, wel met de lift en alles en het gaat best goed.

Mijn tas is heel licht met een paar schriftjes maar ik vind het wel ongemakkelijk om de les binnen te komen, later door de lift, terwijl je niks aan mij ziet.. En al helemaal omdat ik nu wel een beetje fatsoenlijk kan lopen en dan denk waarom ga ik met de lift maar ik ben dus alles behalve een opgever en vind het dus best ongemakkelijk soms.
Want de pijn is nu veel minder alleen als ik met mijn linker hand wil rekken of tillen voel ik het erg.

Gewoon nog een weekje sowieso door gaan met de lift om niks te passeren?
Ik vind het soms gewoon ongemakkelijk als ik dan even nergens last van heb maar wel met de lift ga zeg maar..
Tips?
Zo gaat het traplopen ook beter en ik denk dat school mij goed doet met kleine stukjes lopen al zijn de stoelen niet altijd het comfortabelst :=