Welk zijliggingskussen voor baby?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Welk zijliggingskussen voor baby?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 13:05

Mijn kleine heeft een voorkeurshouding en moet op zijn minst favoriete kant liggen. Nu werken wij nog met opgerolde handdoeken, maar die verschuiven en dan ligt hij weer naar rechts te kijken. Nu wil ik toch zo'n zijliggingskussen aanschaffen, maar welke is handig?

(De fysio is al geweest en zijligging is ons aangeraden, ook voor de nacht omdat zijn afplatting best fors is. Maar omdat ik vandaag een kussen ervoor wil kopen, kan ik de fysio nu niet raadplegen)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:08

Afbeelding

Bij de prenatal heb ik er een iom fysio gekocht. Paar weekjes maar nodig gehad, toen ging ze zelf steeds verliggen. Niet s nachts gebruikt overigens.
Laatst bijgewerkt door madeliefw op 13-02-16 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:09

Ik heb er 1 via babydump besteld heet deltababy. Is dezelfde als van de fysio. Zijn 12.50

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:09

Afbeelding
Deze had ik. Vond het een hele fijne
Je hebt ze ook rond Met klitternand. Die vond ik minder daar rolde mijn kind uit

madeliefw

Re: Welk zijliggingskussen voor baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:11

Ik heb ook even een foto van Google toegevoegd. Is ook de deltababy zie ik nu

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:20

Ik heb toen op advies van de fysio dat delta kussen gekocht.

werkte heel goed. MAAR! je mag hem alleen onder toezicht gebruiken. dus liever niet nachts en als dat wel noodzakelijk is, dan alleen in een bedje naast je bed. zodat je het in de gaten hebt als er wat mis gaan. en zodra ze om gaan rollen moet hij eruit. ze kunnen dan namelijk met kussen en al omrollen en dan niet meer terug met als gevolg dat ze met neusje in matrasje komen te liggen met verstikkingsgevaar. je mag het kussen dus ook nooit gebruiken om te voorkomen dat kleine om gaat rollen. (hoor heel veel mensen die dit doen omdat ze bang zijn dat kleine gaat rollen en met neus in matras komen).

heeft de fysio ook verteld dat hij niet continu op zn minst favoriete kant moet liggen? het moet echt afgewisseld worden want anders bereik je het tegenovergestelde. been there, done it :o

ik had mijn dochtertje alleen op de minst favoriete kant gelegd met als gevolg dat ze aan die kant een voorkeurshouding ontwikkelde....

nog wat tips: als je borst of fles geeft de kleine op je andere arm nemen zodat hij met zn minst favoriete kant richting jouw moet kijken.

speeltjes/mobiel in de box aan zn minst favoriete kant leggen.

kijkt hij in de box of bedje veel richting een bepaalde kant? dus trekt het licht hem aan, tv of jullie stemmen? dan leg je hem andersom in de box zodat hij zn minst favoriete kant op moet gaan kijken om naar jullie te kijken.
zo moest ik steeds het wiegje naast mn bed omdraaien. dochtertje lag links van mij en lag dus steeds met hoofdje naar rechts gedraaid om mij te zien. ik hoefde dan dus geen zijligkussen te gebruiken, alleen het wiegje een slag omdraaien. dochtertje lag dan met haar hoofdje aan het voeteneinde en moest dan haar hoofdje naar minst favoriete kant draaien om mij te zien. zo hoefde ik niet steeds het kussen te gebruiken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 14:03

Alle aanpassingen zijn al gedaan om hem zelf naar de goede kant te lokken maar dat werkt niet. Wij moeten hem echt kantelen (voeding krijgt hij ook altijd aan de kant aangeboden waardoor hij naar links moet kijken). Hij slaapt nu ook zonder toezicht tussen de handdoeken :) hij moet echt het liefst continu op 1 kant liggen (Al mag hij in de box/kinderwagen/bank ook wel gewoon even plat op de rug/buik liggen).

Ik let idd op rollen :j zodra hij rolt, gaat alles uit bedje en dan alleen overdag in de box.

Bedankt voor de tips, ik ga die van delta baby zo halen :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-02-16 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:03

Ik heb die ook en gebruik m s nachts wel.

Hoe oud is je baby? Al een erge afplatting?

Wij zitten in de discussie wel of niet een helm, maar daar zijn de meningen ook over verdeeld

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 14:05

15 week, afplatting zit op 107.4.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:25

Mijn fysio raadde het zijliggings kussen ook af voor snachts.
Hier hebben we vooral gewerkt aan de korte nekspier langer te maken.

Doormiddel van meerdere malen op een dag oefeningen te doen.
Na 5 dagen sliep hij vanzelf al weer op zijn "verkeerde" kant.

Nu scheelt het hier wel dat hij speelgoed nu intressanter begint te worden.
Hij is nu 23 weken, en is 2 keer bij de fysio geweest

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 14:40

Er is bij hem geen sprake van fysieke beperking waardoor hij niet naar de andere kant wil kijken, oefeningen zijn bij hem ook niet nodig (behalve dan van regelmatig op de buik liggen , maar dat geldt voor elke baby) :) Is puur voorkeurshouding.

Hij ligt dus 's nachts al een tijd zoals een kussen dat zou moeten doen, bevalt goed :) alleen die handdoeken verschuiven dus waardoor hij weer vrolijk naar rechts kijkt :+

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:42

Hier werd het ook afgeraden om een kussen te nemen. Wij konden het gelukkig af met het bedje omdraaien dat ze de andere kant de kamer in keek.

Anders zou ik ook kiezen voor de hier boven genoemde kussen

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:56

Even vraagje aan jullie allemaal. Denken jullie nu ook bij een evt. volgende baby gaan we dit voorkomen?

Toen onze dochters baby waren (18 jaar geleden) was de rugligging heel erg "in" en zak ik veel baby's om me heen met hele platte achterhoofden en/of scheve hoofden. Dat was nog in de tijd dat er nog niet was bedacht om baby's eens anders neer te leggen. En het zou "vanzelf wel weer goedkomen" volgens het consternatiebureau. Nou niet dus. Kon het jaren later nog zien.

Daar had ik dus geen zin in. Ik heb de kinderen vanaf de geboorte "ouderwets" om-en-om op de zij gelegd tussen 2 opgerolde flanellen luiers. Tot 8 weken dag en nacht en daarna tot 3 maanden, overdag in de kinderwagen wel (kon ik ze zien) en 's nachts op de rug, maar wel het hoofd steeds op de andere wang.
Resultaat: mooie ronde hoofden en nekspieren die aan beide kanten lang genoeg waren/zijn om het hoofd goed te kunnendraaien.

Wellicht een idee voor de volgende keer.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:02

vuurneon schreef:
Hij ligt dus 's nachts al een tijd zoals een kussen dat zou moeten doen, bevalt goed :) alleen die handdoeken verschuiven dus waardoor hij weer vrolijk naar rechts kijkt :+

ik zou echt stoppen met kussen/handdoeken. dat word juist afgeraden omdat het gevaarlijk is. doordat het verschuift, kunnen ze ook van zijligging doorschieten naar hun buikje met verstikkingsgevaar. op zij laten liggen met kussens, handdoeken, luierdoeken en kruiken werd mij door de fysio en door de kraam echt "verboden".

met dat kussen kan dat niet. ja, tenzij ze op een gegeven moment sterk genoeg zijn om zich om te draaien maar dan moet het kussen er ook uit.

en nu heeft hij geen fysieke beperking maar als de voorkeurshouding te lang duurt dan kan die beperking wel alsnog ontstaan. dan kunnen de spieren in de nek aan 1 kant verkorten waardoor hij op een gegeven moment niet eens de andere kant op KAN kijken :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:07

Ik heb ook die van deltababy, bevalt hier prima :j

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:08

Onze jongste had ook een voorkeurshouding. Wij hadden een zijligkussen met ronde kussens en klittenband. Werkte prima, maar bovenstaande kussens ook hoor.
Wij zijn wel 3 keer naar de osteopaat geweest en dat had nog het meeste zin. Na iedere behandeling had hij minder en minder zijn voorkeur.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:09

Maar als een baby 9 van de 10 keer met zijn hoofdje op 1 kant ligt,
is het logisch dat 1 spier zich korter heeft ontwikkeld.
Dus als juist dat spier getraind word, word het voor het kindje ook makkelijker om de andere kant op te kijken :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:10

Marie111 schreef:
Even vraagje aan jullie allemaal. Denken jullie nu ook bij een evt. volgende baby gaan we dit voorkomen?

bij de 2e heb ik het inderdaad voorkomen. maar vooral door niet naar de kraam en het CB te luisteren :o
van hun "mocht" ze alleen maar op de rug liggen en absoluut niet zonder toezicht op de zij of op de buik. beide kids zijn vanaf het begin af aan al echte buikslapers. ze zijn dus al vrij snel op hun buik gegaan. dat was de enigste manier dat ze lekker sliepen.
heb alles afgewisseld. op de rug als ze aan het spelen waren, soms op buik. snachts hoofdje andere kant op gedraaid. ALS ze op hun rug in slaap gevallen waren dan draaide ik af en toe hun hoofdje de andere kant op. afwisselen met flessenkant, speeltjes op andere kant in de box enz.
gebruikte bij de 2e ook af en toe het zijligkussen. totdat ze om gingen draaien. dat was al vrij snel.

EN! wat sommige mensen vergeten: de maxicosi. er zijn gewoon heel veel mensen die dat ding de godganse dag gebruiken voor van alles en nog wat. wandelen, winkelen met dat ding omdat ze te besodemieterd zijn om de wandelwagenbak erop te klikken, "het is zo makkelijk", vervolgens komen ze thuis en slaapt kleine en die laten ze vervolgens nog een paar uur erin liggen. ze gebruiken hem als veredelde kinderstoel of om hun handen vrij te hebben enz.
ook het vele gebruik van die maxicosi is een grote oorzaak van afgeplatte hoofdjes. (op achterhoofd dan).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:11

Angeliquee18 schreef:
Maar als een baby 9 van de 10 keer met zijn hoofdje op 1 kant ligt,
is het logisch dat 1 spier zich korter heeft ontwikkeld.
Dus als juist dat spier getraind word, word het voor het kindje ook makkelijker om de andere kant op te kijken :)

:j Hier had ze ook geen beperking maar de fysio deed wel oefeningen bij dr om die spieren op te rekken en om te voorkomen dat ze korter werden. je zag al snel verschil.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:12

Mijn 2e kindje zat de hele dag in de draagdoek (huilbaby), dus die had een prachtig rond koppie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 15:20

Tieme schreef:
vuurneon schreef:

ik zou echt stoppen met kussen/handdoeken. dat word juist afgeraden omdat het gevaarlijk is. doordat het verschuift, kunnen ze ook van zijligging doorschieten naar hun buikje met verstikkingsgevaar. op zij laten liggen met kussens, handdoeken, luierdoeken en kruiken werd mij door de fysio en door de kraam echt "verboden".

met dat kussen kan dat niet. ja, tenzij ze op een gegeven moment sterk genoeg zijn om zich om te draaien maar dan moet het kussen er ook uit.

en nu heeft hij geen fysieke beperking maar als de voorkeurshouding te lang duurt dan kan die beperking wel alsnog ontstaan. dan kunnen de spieren in de nek aan 1 kant verkorten waardoor hij op een gegeven moment niet eens de andere kant op KAN kijken :)

Valt mee hoor :) de handdoek week uit naar opzij, niet naar boven of beneden (lag ook zo dat zijn hoofd vrij lag, handdoek lag onder de schouder omdat hij geen zin heeft in maximale rotatie van het hoofd). Dus met zijn gezicht kon hij onmogelijk in de onderste doek komen. Doeken zaten ook onder hoeslaken om te voorkomen dat hij het vast kon pakken. Het was zo ingericht dat het echt oke was, fysio was erbij. Werkte ook eerst prima, maar ja, nu dus niet meer :+ ik ben dus echt niet zelf aan het experimenteren geweest :)

Voorkomen eventueel volgende baby? Ik zou de volgende veel eerder op de zij parkeren := Ik heb er alles aan gedaan om hoofd te draaien, naar licht te leggen etc, maar hij heeft te sterke nekspieren en draaide lekker terug. Ik heb ook zelf fysio erbij gehaald, volgens het cb kon ik nog wel even afwachten :n (terwijl de afplatting dus wel echt zichtbaar was). En zelfs laatst hebben ze de afplatting niet eens opgemerkt, dus ben blij dat ik zelf wel zo goed had opgelet.

Wij voorkomen dus dat zijn nekspieren wel afwijkend worden, door de zijligging en speelgoed etc vooral aan te bieden aan de linkerkant zodat die kant motorisch ook goed meekomt. Want dat is ook vaak een punt, dat de minste voorkeurskant motorisch wat achter blijft omdat ze het liefst alles de andere kant doen. Links en rechts moeten wel beide goed mee kunnen komen. hij pakt nu ook graag links dingen vast :j en pakt dan rechts bij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:27

Een osteopaat kan vaak ook heel goed helpen bij een voorkeurshouding helemaal als de bevalling niet helemaal vlekkeloos verlopen is. Denk daarbij onder andere aan een hele snelle bevalling, vaccuumverlossing of keizersnede. Hier kan je daar meer over leze: http://www.osteopathiehoepzuidschagen.n ... uding.html

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:34

Osteopaat heeft ons ook heel goed geholpen. Mijn meisjes kwamen daar al heel vroeg. En zij hielt ons goed in de gaten qua voorkeurshouding.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 15:40

Ik neem het even mee :j ik vind het wel ontzettend duur en ik dit jaar geen alternatief in het pakket zitten helaas. Dus ik probeer eerst maar even dit kussen voor 12,50. Als er bij de volgende meting geen verandering is, dan ga ik osteopathie wel een kans geven :j

Gelukkig was de bevalling voor hem goed verlopen, normaal tempo,zonder kunstverlossing. Fysio kon ook zo geen probleem ontdekken in de spieren of nek. Hij is wel echt goed onderzocht :) dus dat scheelt gelukkig. Hij vindt het ook niet erg om links te moeten kijken, kost hem geen moeite.

Iedereen ook bedankt voor het meedenken :j geeft stof tot nadenken!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:51

Je aanvullende kan je als het goed is tot 1 maart aanpassen :)