Ervaringen IVF?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

Ervaringen IVF?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 12:27

Ik ben in 2014 in een bizarre periode terecht gekomen. In het kort ik bleek borstkanker te hebben op mijn 29e. Ik kreeg dit op 10 april te horen 7 mei ben ik voor het eerst geopereerd en omdat ik ook chemokuren moest krijgen en hormoontherapie moesten we dus ook accuut nadenken of we een kinderwens hadden...

Gek gezegd waren we in maart nog rustig aan het leven en wilden we op den duur wel kinderen en anderhalve maand later direct na de operatie hadden we precies 1 kans op een succesvolle ivf behandeling. Erg dubbel overigens omdat ik absoluut geen hormonen mocht om de tumor groei te remmen en vervolgens wel de hormoob spuiten moest zetten en tegelijk hormoon remmers moest nemen.

Al met al zijn we toen echt in een razend tempo door de ivf gevlogen zodat ik zo snel mogelijk aan de chemo's kon beginnen.

Gelukkig is dit erg goed gegaan en hebben we een flink aantal embryo's.

Wel moet ik minimaal 5 jaar hormoontherapie volgen dus eierstokken worden kunstmatig uitgeschakeld door een hele vervelende dikke spuit met implanon elke 3 maanden en 5 jaar elke dat een hormoon blokker. Na 5 jaar zouden we in principe de embryo's terug kunnen laten plaatsen.

Hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Na hoe veel pogingen was dit succesvol? En wordt er 1 embryo tegelijk geplaatst? Ik hoorde dat elke embryo ongeveer 25% kans van slagen heeft.

Ondanks dat ik een ivf traject ondergaan heb was ik op dat moment vooral nezig met overleven en wat minder met kinderen. Nu wil ik graag ervaringen horen zodat ik weet hoe nu verder.

djuulsie

Re: Ervaringen IVF?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:32

Jeetje meid, wat heftig! Dat ten eerste!

Heb geen ervaring met IVF, maar wat ik ervan weet is dat ze volgens mij meerdere embryo's terug plaatsen. Maar er zullen vast meer ervaringsdeskundigen zijn dan ik.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:35

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 14:07

Dank je voor jullie reacties. Ik zal inderdaad ook dat topic eens doorspitten benangelique!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:00

Ik weet niet of in jouw (heftige) geval dezelfde regels gelden, maar normaal gezien wordt er maar één embryo per keer teruggeplaatst. Tenzij je ouder bent dan 38 of het je derde (en dus laatste vergoede) poging is. Dit zijn de regels om voor vergoeding van de verzekering in aanmerking te komen. Los daarvan kan je neem ik aan ook wel je eigen keuze maken.

Ik zou tegen die tijd misschien wel even je schildklier en wat andere zaken laten checken. Beetje zonde om terugplaatsingen verloren te laten gaan als de omstandigheden niet optimaal zijn.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:28

Ik heb 2 IVF behandelingen vlak achter elkaar gehad. Helaas niet zoveel geschikte embryos elke poging slechts 2 goede over die we ook beide keren hebben laten terugplaatsen. 2x verse terugplaatsing van 2 dus en nu 35 weken zwanger van 1 van die laatste 2 terug geplaatste embryos. Ik ben nu 40 jaar dus al wat ouder en zou dus lagere kansen moeten hebben. Was voor mijzelf ook echt de grens leeftijd.

In Nederland plaatsen ze volgens mij pas na je 37e meer dan 1 embryo terug als ik het goed heb.
Je hebt overigens wel betere kans straks als een vrouw van gelijke leeftijd omdat je embryo's jonger zijn.

Heel veel sterkte met alle behandelingen etc de komende tijd en mijn pb box staat altijd open.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:47

1 ivf behandeling gehad met goed resultaat :j Bij mij werden 2 embryo's teruggeplaatst. Is wel al 13 jaar geleden. Eéntje is er gelukkig blijven zitten.
Mij is de ivf behandeling ontzettend meegevallen. We kregen goede professionele begeleiding en ik heb geen enkele last van bijwerkingen gehad van alle hormonen. O, wacht, één keer heb ik een opvlieger gehad _O- Laat je dus niet gek maken door alle indianenverhalen over de hormonen en hun bijwerkingen.

Persoonlijk vond ik alle andere behandelingen in het streekziekenhuis veel zwaarder. Nu achteraf weet ik dat de heren en dame gynaecologen daar op voet van oorlog met elkaar stonden en dat had uitwerking op de kwaliteit van zorg. Het heeft voor ons alles veel zwaarder gemaakt dan nodig was geweest.

Mijn advies is om goed op te letten hoe je begeleid wordt.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:25

estja schreef:
1 ivf behandeling gehad met goed resultaat :j Bij mij werden 2 embryo's teruggeplaatst. Is wel al 13 jaar geleden. Eéntje is er gelukkig blijven zitten.
Mij is de ivf behandeling ontzettend meegevallen. We kregen goede professionele begeleiding en ik heb geen enkele last van bijwerkingen gehad van alle hormonen. O, wacht, één keer heb ik een opvlieger gehad _O- Laat je dus niet gek maken door alle indianenverhalen over de hormonen en hun bijwerkingen.

Persoonlijk vond ik alle andere behandelingen in het streekziekenhuis veel zwaarder. Nu achteraf weet ik dat de heren en dame gynaecologen daar op voet van oorlog met elkaar stonden en dat had uitwerking op de kwaliteit van zorg. Het heeft voor ons alles veel zwaarder gemaakt dan nodig was geweest.

Mijn advies is om goed op te letten hoe je begeleid wordt.

Ze heeft de embryo's al dus er is geen sprake meer van stimulatie dmv hormonen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:42

Hier 1ste icsi behandeling gehad en bij mij werd er 1 embryo terug geplaatst omdat ik de kans op een meerling niet zag zitten, ik heb er dus zelf voor gekozen om per terugplaatsing 1 embryo te plaatsen, ik mocht zelf kiezen wel werd er geadviseerd om er maar 1 terug te plaatsen door het ziekenhuis en ik ben 30 jaar verder geen afwijkingen o.i.d. Ik ben een uitzonderlijk geval want bij mijn eerste terugplaatsing van een vers embryo was ik gelijk zwanger! Dit gebeurt helaas niet zo heel vaak en ik mag dan ook echt van geluk spreken! Ik heb er nog 3 in de vriezer en bij de laatste terugplaatsing laat ik er dus wel 2 plaatsen zodat ik hopelijk niet nog een hormoon behandeling en punctie hoef te ondergaan.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 23:48

Dank jullie voor jullie reacties! En gefeliciteerd met jullie zwangerschappen! Leuk om te horen dat t allemaal goed verlopen is.

Ik heb inderdaad al embryo's in de vriezer liggen. 14 stuks maar liefst! Dus we hebben super veel geluk gehad.
Het terug plaatsen kan pas over 4 jaar. Dus ik heb nog tijd genoeg om ervaringen op te zoeken en te horen.

Wat ik wel heel spannend ga vindenbis hoe mijn lichaam weer op hormonen gaat reageren.. nu heb ik minimaal hormonen en bij een zwangerschap gaat je celdeling 4 keer zo snel door alle hormonen.

Dus ik moet 100% zeker zijn dan ik dan geen slechte cellen meer in mijn lijf heb anders is het heel gevaarlijk. Mijn tumor groeit namelijk op oestrogeen en progesteron.