Wondgenezing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Djeradalover

Wondgenezing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 22:08

Hoi,

Ik heb een vraag wb de genezing van een wond(je).

2 weken geleden kreeg ik een wondje, hierbij een ader geraakt maar niet naar de dokter gegaan om het te laten hechten (ik weet dat dit stom was, maar het stormde en het was nacht). Wondje is ontstoken geraakt en heb 1,5 week 3x daags fucidin gesmeerd en 3x daags schoon verbonden. Nu is de wond nog steeds niet dicht en komt er voor zo'n klein wondje nog best veel wondvocht uit. De helft is gevuld met wit weefsel (?), ik vraag me af wat dit voor weefsel is en hoe lang het nog duurt voordat het dicht zit.

Ik moest vd de dokter blijven smeren met de fucidin tot het dicht is, maar het schiet niet op.

geerke

Re: Wondgenezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:12

Heb je een foto?

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 22:16

geerke schreef:
Heb je een foto?

Kan ik wel maken maar die stuur ik dan via een privebericht, wil die niet in het topic zetten.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:18

Ik zou toch nog even met de huisarts bellen, want wij zijn geen dokters.

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:22

Ik zou je toch aanraden om naar de huisarts te gaan.
3 x daags schoonmaken en opnieuw verbinden kan ook juist de wondgenezing niet ten goede komen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:23

Fucidin ken ik,is meer een middel bij ecxeem toch?
Ik heb het zelf ook gehad, en dan werden de plekjes ook wat nattig.
Een foto kan wat duidelijkheid geven over hoe het nu is.

Dat witte weefsel,zit dat aan de binnenkant van de wond, een soort witte rand?
Dat is een nieuwe huidlaag, en omdat het nieuw is is het wit, dus dat is wel normaal.
Denk dat je toch even terug moet naar de huisarts,al kunne sommige wondjes erg langdurig zijn met genezen.

Verbind je het ook?
Vraag me nu namelijk even af of je dat dan even zou moeten laten en de wond goed droog kan worden.
Maar dat is beter even overleggen met je huisarts

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:27

fucidin gebruiken ze hier in frankrijk ook voor geinfecteerde wonden.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 22:30

geerte schreef:
Ik zou toch nog even met de huisarts bellen, want wij zijn geen dokters.

Ik weet dat jullie geen dokters zijn maar wellicht is er een bokker die er verstand van heeft.

De huisarts kan ik altijd nog bellen, ik moest alleen terug komen als de ontsteking niet over ging of als het meer pijn ging doen. De ontsteking is eruit en het is enkel nog een beetje gevoelig maar dat lijkt me logisch.

Ellepel, heb de fucidin gekregen tegen de ontsteking, geen idee of het ook gebruikt word bij exzeem. Ik verbind de wond inderdaad nog steeds, anders trekt de zalf niet goed in of gaat aan mn kleding zitten. Ik zou het wel een x over kunnen slaan en dan kijken of het indroogt.

Het witte weefsel zit in de wond inderdaad, de helft is wit en de andere helft gewoon rood weefsel. De randen vd wond zijn wel droog en het begin en eind is de korst al afgevallen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:32

Ja het is een antibioticazalf.
Maar het word voor meer doeleinden voorgeschreven, alleen werkt het soms niet bij iedereen hetzelfde.
Beste is als ze toch even weer contact opneemt met de arts denk ik.

Persoonlijk zou ik het verbinden toch even achterwege laten...maar ik weet natuurlijk niet hoe jouw wond er uit ziet he.
Ga nu af op mijn eigen ingeving
Mijn ervaring is toch wel dat lucht en licht het beste zijn om een wond goed te laten indrogen en herstellen.
En niet teveel zalf smeren, net genoeg dat het intrekt,dan lijkt het me dat het ook niet aan je kleding blijft zitten?

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:35

Ik zou niet 3xdd opnieuw verbinden. Hierdoor vergroot je infectierisico. Ik weet natuurlijk niet hoe groot het wondje is.

Wat dat witte zou kunnen zijn is al beschreven.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:53

Ik zou ook het verbinden afbouwen naar maximaal 2x per dag verschonen en nog liever 1x per dag. Verschonen is zeker niet erg, maar het moet ook een bepaald milieu op kunnen bouwen om te kunnen genezen. Ik weet niet hoe groot je wond is? Wil dit evt wel in PB ontvangen.
Tevens wordt er op het fck (gebruiken veel huisartsen ook) dat het niet te lang gebruikt mag worden in verband met resistentie. Dus ook dat zou ik even in je achterhoofd houden als je een nieuwe afspraak maakt.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:00

Ga aub nog even langs de huisarts zodat er een professionele wond behandeling opgesteld kan worden, zodra het infecteerd en in je bloed terechtkomt (wat mogelijk is aangezien je een ader geraakt hebt) kun je flink ziek worden...