Pro-ana forums

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loes1996

Pro-ana forums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 15:21

Beste Bokkers :wave: ,

Ik ben me voor mijn studie (psychologie) aan het verdiepen in anorexia nervosa en de hulpverlening. En kom verschillende standpunten tegen over de pro-ana fora...

Een paar voorbeelden:
- Super slecht, ze verheerlijken anorexia
- Als die meisjes daar steun aan elkaar vinden, prima toch?
- Pro-ana gaat niet alleen maar over anorexia.

En ik moet zeggen...in allemaal zie ik wel wat zitten.

Nu moet ik een paper schrijven en vindt ik het interessant om wat van deze discussie mee te nemen hierin.

Mijn vraag is dan ook: Wat is JOUW standpunt over de pro-ana forums, en over anorexia nervosa in het algemeen. Waarom is de stap naar hulp zo groot denk je? En wat zou je graag zien veranderen in de hulpverlening richting de anorexia nervosa patiënten?

Ik hoop hier een interessante, maar bovenal RESPECTVOLLE discussie te zien ontstaan :list: .

(ps. ik twijfelde tussen discussie forum of mensenwelzijn en sport, omdat het natuurlijk betrekking heeft op het mensenwelzijn).

Groetjes,

Marloes :evaw:

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:26

ik herken het. Ik vind het erg lastig om hier een goede mening over te geven,want er zijn veel negatieve meningen over. ik zou er via een privé bericht wel een mening over willen geven.

Amaris

Re: Pro-ana forums

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:31

Moeilijk... anorexia is een ziekte, en een forum dat mensen met dezelfde ziekte bij elkaar brengt is prachtig. Zo wordt er tegenwoordig veel reclame gemaakt voor een platvorm speciaal voor mensen met kanker. Daar kun je veel troost en hulp uit halen lijkt me.

Maar anorexia is wel een ziekte die je praktisch uitvoert en die uitvoering is net waar je dood aan kunt gaan. In hoeverre moet je dan 'goedkeuren' dat er een platvorm bestaat waarin juist deze schadelijke uitvoering besproken wordt?

Ik heb zelf nog nooit gekeken op een pro-ana platvorm, maar als het er om gaat dat dat DE manier is van leven en dat het allemaal walhalla is, dan kan ik me er niet in vinden.
Is het echter een platvorm waarin ook erkend wordt dat het een ziekte is en dat er hulp voor gezocht zou moeten worden.... tja.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 15:38

@Amaris: Een platvorm die erkend dat het een ziekte is en dat er hulp voor gezocht moet worden en dat ook aanmoedigt is proud 2 be me. Tenminste, zover als ik erop heb gekeken wordt erkend dat het een ziekte is en zijn veel bezig met ervan af te komen.

Precies jou dilemma is ook waar ik in vast loop. Het idee: samenkomen is prachtig...behalve als het idee samenkomen natuurlijk tot volledig de verkeerde kant leidt....

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:41

Anorexia is een psychische stoornis. Pro ana forums en websites houden meisjes in de waan dat het normaal is wat ze doen en houden daarmee de stoornis het in stand en kunnen het zelfs verergeren. Daarom ben ik tegen pro ana sites.
Ik zie liever communities waar ze onder leiding van een proffesional steun bij elkaar kunnen vinden gericht op herstel.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 15:43

@Lante: zou je dan graag een verbod zien op pro-ana websites?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:43

Lante schreef:
Anorexia is een psychische stoornis. Pro ana forums en websites houden meisjes in de waan dat het normaal is wat ze doen en houden daarmee de stoornis het in stand en kunnen het zelfs verergeren. Daarom ben ik tegen pro ana sites.
Ik zie liever communities waar ze onder leiding van een proffesional steun bij elkaar kunnen vinden gericht op herstel.

sluit ik mij bij aan. Een forum gericht op het herstel van de ziekte is erg mooi en krachtig, een forum gericht op de in stand houding van de ziekte lijkt me erg schadelijk.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:47

Jaren geleden zat ik ook op een pro ana forum. Ik was er heel actief op. Steun was niet echt het gene wat ik er vond. Er was competitie en je kunt je meten aan anderen. Je wordt opgehemeld als het ''goed'' gaat en als je het niet aan kunt krijg je tips om daar wat aan te doen. Iedereen daar houdt het bij elkaar in stand.

Ik heb na meedere opnames mijn account verwijderd en een betere zet was er niet. Er zijn genoeg goede site's voor hulp en steun. Pro ana geeft op het foute deel steun naar mijn idee. Als je verder je ziekte in wilt kun je de hulp krijgen op een pro ana forum. Als je daar doodziek en broodmager bent vind heel het forum je fantastisch en bewonderen je kracht en doorzettingsvermogen.

Op het forum is het idd geen ziekte maar een levensstijl. Hulp daarbinnen is onzin want iedereen wil je alleen maar dik maken en daar verzet heel het forum zich tegen.

Pro ana is een forum om steun te krijgen om je ziekte te voeden/in stand te houden en te verergeren. Een echte hulpsite staat vol met tips om kracht te geven om weerstand te bieden aan de zieke gedachtes.

Proud2bme.nl is een site waar ik positief heel veel aan heb gehad. Dat is een site speciaal voor mensen met eetproblemen. Hier wordt de juiste steun geboden en passen ze heel goed op met triggerende woorden ed.

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:59

_AAASCHAAA_ schreef:
Jaren geleden zat ik ook op een pro ana forum. Ik was er heel actief op. Steun was niet echt het gene wat ik er vond. Er was competitie en je kunt je meten aan anderen. Je wordt opgehemeld als het ''goed'' gaat en als je het niet aan kunt krijg je tips om daar wat aan te doen. Iedereen daar houdt het bij elkaar in stand.

Ik heb na meedere opnames mijn account verwijderd en een betere zet was er niet. Er zijn genoeg goede site's voor hulp en steun. Pro ana geeft op het foute deel steun naar mijn idee. Als je verder je ziekte in wilt kun je de hulp krijgen op een pro ana forum. Als je daar doodziek en broodmager bent vind heel het forum je fantastisch en bewonderen je kracht en doorzettingsvermogen.

Op het forum is het idd geen ziekte maar een levensstijl. Hulp daarbinnen is onzin want iedereen wil je alleen maar dik maken en daar verzet heel het forum zich tegen.

Pro ana is een forum om steun te krijgen om je ziekte te voeden/in stand te houden en te verergeren. Een echte hulpsite staat vol met tips om kracht te geven om weerstand te bieden aan de zieke gedachtes.

Proud2bme.nl is een site waar ik positief heel veel aan heb gehad. Dat is een site speciaal voor mensen met eetproblemen. Hier wordt de juiste steun geboden en passen ze heel goed op met triggerende woorden ed.

Dit vind ik mooi beschreven. Precies om de reden dat pro anna de ziekte juist in stand probeert te houden en aanwakkert, ben ik tegen pro anna sites. Het is in de klinieken tegen eetstoornissen die ik ken, dan ook niet zonder reden dat de meisjes (ja soms ook jongens maar voornamelijk meisjes daarom wordt er vaak over "de meisjes" gesproken :+ ) niet op internet mogen.

Proub2bme heb ik ook veel goede, positieve ervaringen mee in tegenstelling tot pro anna sites.

Misschien kun je een dergelijke site eens bezoeken en doorlezen, dan kun je zelf zien hoe er over eten e.d. gepraat wordt op een pro anna site. Dit raad ik verder trouwens niemand aan :o
'Pro Anna' staat voor 'Professional Anorexia' zegt ook wel wat denk ik.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 16:02

@AmkeE ik heb inderdaad relatief veel van deze sites doorgelezen. Erg 'sick' wat er gebeurd, en ik zelf moedig het ook echt niet aan.Vind het wel goed als mensen het bestaan ervan weten, maar tegelijk ook de gevaren ervan...hoewel je die denk ik ziet als je op zo'n site terecht komt en niet leidt aan de 'stoornis'. Om het maar even zo te noemen.

@_AAASCHAAA_ mooi omschreven! Kan ik me ook in vinden!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:05

Dit soort pro ana fora vind ik erg zorgwekkend. Aan de ene kant is het 'fijn' dat ze steun van elkaar krijgen, maar ze geven elkaar i.m.o. de verkeerde steun. Hoe je bijvoorbeeld mensen moet misleiden (met name je ouders), minder kan eten, meer moet sporten etc. etc. Ik vind het geen gezonde steun. Anorexia blijft een psychische stoornis en op die pro ana sites verheerlijken ze dat. Ze houden het in stand. Ik vind dat heel zorgwekkend.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:12

Ik zou graag een verbod zien op pro-ana websites. Omdat deze fora in mijn ogen juist het verkeerde aanmoedigen.

Maar een site (waar onder professionele begeleiding) hulp geboden wordt vind ik top! Je hebt namelijk te maken vaak een hele kwetsbare groep die makkelijk te beïnvloeden zijn, met niet al te veel zelfvertrouwen (om maar even het standaardbeeld te schetsen). Die ook vaak pas laat hulp zoeken/krijgen omdat het inderdaad echt een ziekte is. Een site die vertelt dat het niet goed is, kan misschien de ogen iets eerder openen.

Maar ik denk dat er eigenlijk een groter probleem zit bij ouders, ik heb ondertussen meerdere mensen om me heen meegemaakt die extreme anorexia hebben gekregen, tot eindigen in een rolstoel aan toe voor langere periode, en in alle drie de gevallen bleven de ouders heel lang ontkennen dat de kinderen echt ziek waren. Ondanks vriendinnen en zelfs school die keihard aan de bel trok. Ik snap nog steeds niet hoe dat werkt, hier meer begeleiding in lijkt me heel erg belangrijk. Overigens gaat het hier over zeer hoog opgeleiden kinderen/ouders (categoriaal gymnasium), maar hierdoor ook grote strebers.

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:15

Jette schreef:
Maar ik denk dat er eigenlijk een groter probleem zit bij ouders, ik heb ondertussen meerdere mensen om me heen meegemaakt die extreme anorexia hebben gekregen, tot eindigen in een rolstoel aan toe voor langere periode, en in alle drie de gevallen bleven de ouders heel lang ontkennen dat de kinderen echt ziek waren. Ondanks vriendinnen en zelfs school die keihard aan de bel trok. Ik snap nog steeds niet hoe dat werkt, hier meer begeleiding in lijkt me heel erg belangrijk. Overigens gaat het hier over zeer hoog opgeleiden kinderen/ouders (categoriaal gymnasium), maar hierdoor ook grote strebers.

Niet altijd hoor ;). Ik ken ook (zeer hoog opgeleide) ouders die er wel super goed mee omgaan vanaf het directe begin.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:16

Ik ben net even naar een Pro-ana site gegaan. Vóór ik de site mocht bezoeken kreeg ik een heel verhaal te lezen. Nou, dat vind ik als gezond denkend mens zonder anorexia voldoende. Ik zal dan niet zeggen dat ze anorexia aanmoedigen, want dan heb je de aankondiging totaal genegeerd.
Anorexia is een stoornis. Lijkt mij dat deze niet tot stand komt door op een forum van Pro-ana te zitten. Je hebt al een stoornis en zoekt iets, waar je je thuis voelt. Degene die anorexia heeft, zal pas heel laat toegeven dat het een probleem is. De 5000 waarschuwingen dat het roofbouw op je lichaam is, wil men niet horen. De pro-ana site aangrijpen, hun doelstelling verdraaien en beweren dat ze dun zijn verheerlijken, vind ik onjuist. Indien je goed in je vel zit, ben je niet gevoelig voor dit soort sites. Ander voorbeeld, ik kan op het internet alles over maagverkleiningen vinden, doch ik zoek die sites niet op als ik daar niets voor voel! Wat wordt er bereikt als men een site als pro -ana verboden wordt? Anorexia was er ook al vóór internet . Het probleem van een lotgenoot zoeken, kan altijd de verkeerde kant opgaan. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van het verdrinken in je verdriet, of je probleem. Een psycholoog kan je handvatten geven om te gaan met je probleem, waardoor het te hanteren of te genezen is. Iedereen kan je aan een site met lotgenoten helpen.

Anoniem

Ten eerste wil ik even duidelijk maken dat ik niemand op de tenen wil trappen met dit bericht. Ik heb zelf ook als pubermeisje problemen gehad met mijn gewicht en ik weet hoe moeilijk het is om daaruit te komen, dus het begrip is zeker aanwezig.

Ik denk dat het grootste probleem met meisjes (en jongens) met anorexia is dat ze vaak nog niet op het punt zijn dat ze hulp willen krijgen, als ze die in de eerste instantie aangeboden krijgen. Ik heb een tijd met een meisje gewoond die anorexia had, en bij haar zag je een constante strijd tussen haar en vriendinnen met hetzelfde beeld. Ze steunden elkaar niet (ook niet bij opname in de kliniek), maar het was eigenlijk een grote competitie. In zo'n kliniek was het een soort spelletje, wie het meeste eten kon verstoppen en wie de begeleiding het best kon omzeilen om toch hun eigen doel door te zetten. Ik weet zeker dat het onderdeel van de ziekte is, maar ik denk dat het wel bijdraagt aan het feit dat het moeilijk te 'behandelen' is. Voor alle behandeling van psychische aandoeningen is enorm veel wilskracht nodig. Je kan praten wat je wilt, mensen kunnen eten door je strot duwen, maar uiteindelijk ben jij degene die er iets aan moet doen, en niet je behandelaar.

Ik denk dat pro-ana sites enorm fout zijn, maar ik denk ook dat verbieden haast onmogelijk is. Dit soort bewegingen vinden altijd wel een manier om weer naar boven te borrelen. Gebeurt het niet via een website, dan gebeurt het wel in de directe omgeving.

Jette

AmkeE schreef:
Niet altijd hoor ;). Ik ken ook (zeer hoog opgeleide) ouders die er wel super goed mee omgaan vanaf het directe begin.

Uiteraard zijn er ook ouders die het wel goed oppakken :) Gelukkig! Maar ik heb het drie keer zo ontzettend uit de hand zien lopen, dat mijn mond daar echt een beetje van open gevallen is. Dat is de reden dat ik denk dat daar ook nog een hoop winst gehaald kan worden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:22

Ik zou een verbod toejuichen op alle sites waar stoornissen aangewakkerd worden en hierdoor mensen een gevaar voor zichzelf of anderen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:40

Ik denk dat je hier wellicht ook wat aan hebt, even een heel andere blik op de zaak
http://sofiestruggles.blogspot.nl/2015/ ... rexic.html

Dit is een blog wat ik soms volg, dit is niet mijn eigen tekst of mening. Ik denk zelf dat het verbieden van zulke sites in Nederland weinig effect zal hebben, omdat ze er wereldwijd volop zijn, ook op platforms als Facebook en tumblr.
Het lijkt me nuttiger om er een beter alternatief naast te zetten, waar op dezelfde manier laagdrempelig toegang toe is, maar waar anorexia niet opgehemeld word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:43

In de tijd dat ik een eetstoornis had, heb ik vaak op zulke forums meegelezen.
Je bent ten alle tijden zelf verantwoordelijk voor welke sites je aanklikt en wat je met advies/tips doet.
Toch merkte ik wel dat het mijn motivatie om door te gaan met mijn lichaam te vernielen enorm versterkte.
Als je wil genezen, beter wil worden, hoor je niet op zo'n forum thuis.
De naam zegt het al "Voor Anorexia".

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:58

_AAASCHAAA_ schreef:
Steun was niet echt het gene wat ik er vond. Er was competitie en je kunt je meten aan anderen. Je wordt opgehemeld als het ''goed'' gaat en als je het niet aan kunt krijg je tips om daar wat aan te doen. Iedereen daar houdt het bij elkaar in stand.

:j
Zo denk ik er precies over
Interessant onderwerp overigens! Mag ik vragen aan welke Uni je studeert (puur uit interesse)?

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:05

Helaas heb ik zelf 4 jaar geleden aan Anorexia Nervosa en ik kan alleen maar zeggen dat pro-ana ervoor zorgt dat je inderdaad steun krijgt: MAAR WEL DE VERKEERDE. Ik werd alleen maar meer en meer gemotiveerd om mijn eetstoornis te onderhouden..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:12

De definitie van een pro-ana forum is het verheerlijken ervan en elkaar 'thinspo' voorschotelen. Een hele slechte zaak als je het mij vraagt.
Verbieden? Ik ben er niet zo snel voor om iets te verbieden. Daarmee duw je het alleen maar meer ondergronds, waar je helemaal niets ervan kan zien, met alle gevolgen van dien.

Mijn voorstel is om dat soort fora als het ware te infiltreren met goede kennis van zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:36

Iemand met anorexia heeft eigenlijk 2 problemen; én ze hebben anorexia én ze hebben een stoornis.
Anorexia als ziekte is een persoonlijk probleem; deze zorgt voor een chronische, persoonlijke strijd met eten en het zelfbeeld.
De stoornis is echter ook een sociaal probleem: mensen die met de beste bedoelingen tegen een anorexiapatient zeggen dat ze hopen dat ze het overwint of dat ze haar willen helpen om beter te worden, zeggen in feite per ongeluk ook: 'je bent niet goed genoeg, als je zo bent zoals je nu bent ben je een afwijking, je bent anders en hoort niet bij ons soort mensen'. Dat is helemaal niet zo bedoeld, maar het resultaat is hetzelfde als je tegen een iemand met een geamputeerd been zegt dat je hoopt dat hij snel ook weer twee benen heeft, net als normale mensen...
Als je als omgeving steeds tegen iemand zegt dat iemand niet normaal is, gaat het sociale dier de mens vanzelf op zoek naar een plek waar hij wél normaal is.

Daardoor leidt Anorexia als heel erg zichtbare ziekte (die dus ook vrij veel van dit soort 'helpende' boodschappen oplevert) vrij direct tot een zoektocht van Anorexiapatienten naar een plek waar ze wél goed genoeg zijn zoals ze nu zijn, en waar ze zo mogen blijven, en waar de zieke gedachtes juist worden gestimuleerd, in plaats van dat je er continu in je eentje tegen moet vechten. Pro-ana forums zijn erg fout en verknipt, maar als je kijkt naar wat anorexia met een patient doet richting de omgeving is het heel erg logisch dat zulke patienten op zoek gaan naar een plek waar ze wél goed zijn zoals ze zijn, inclusief hun ziekte.

Dat is ook het geweldige aan Proud2BeMe: daar zeggen ze tegen Anorexiapatienten dat ze goed zijn zoals ze zijn, dat het niet erg is als je een steekje laat vallen omdat iedereen dat in zijn leven wel eens doet, en dat je met lotgenoten en ervaringsdeskundigen sámen gezonder kunt worden. Als groep genezen wij onszelf en worden we met de dag sterker. Dat is een heel ander gevoel dan wanneer je gezonde omgeving tegen je zegt dat als je weer beter wordt, je weer net zoals hen bent en eindelijk weer geaccepteerd kunt worden. Bij een lotgenotengroep (en ook pro-anagroep) word je eerst geaccepteerd zoals je bent en vervolgens ga je je als groep inzetten om als groep beter te worden (pro-ana sites dan op een twisted manier), en niets is zo sterk als een gedeelde motivatie. Vandaar dat pro-ana sites zoveel volgers hebben, en Proud2BeMe zoveel succes heeft bij het weerbaarder maken van hun volgers.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:36

Ik heb zelf ook op pro ana fora zitten kijken toen ik een jaar of 14 was. Ik vind het verschrikkelijke fora. Ze beweren dat je net zo dun moet zijn als die meiden daar. Ik werd daar heel bang en onzeker door. Ik voelde me moddervet en wilde ook zoals hun zijn. Ik wilde ook mijn botten kunnen zien en geen vormen meer hebben. Walgelijk als ik eraan terug denk.

De website proud2Bme heeft mij daarintegen wel heel erg geholpen om anders naar mezelf te kijken. Daar kwam ik weer bij zinnen en besefte ik dat je geen botten hoeft te zien en dat je niet extreem dun hoeft te zijn.

Ik vind pro ana sites heel erg slecht, zeker voor jonge, onzekere, beïnvloedbare meiden. Meiden die kosten wat het kost zo mager willen zijn hebben hulp nodig, geen aanmoediging

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:49

Ik heb een keer of 3 actief proberen te zijn op een pro-ana site en ik heb er regelmatig wel iets van steun ervaren, maar vaker werd mijn gevoel van eenzaamheid en er alleen voor staan bevestigd, vandaar dat ik er niet meer op zit.

Er zitten trouwens niet alleen maar mensen met een eetstoornis, er zitten ook echt mensen met ernstig overgewicht die denken anorexia even te 'nemen' om hun bikinifiguur te bereiken. En een deel is echt ziek, niet in de zin van gestoord, maar echt doodziek. Die proberen nog meer af te vallen, nog meer hun familie voor te liegen en hun lichaam en leven kapot te maken. Maar dan zit je er wel heel diep in. Daarnaast ervoer ik ook echt wel competitie, veel meer dan steun. Daarom vind ook ik Proud2Bme veel aangenamer, daar lees je dingen en herken je je er echt in.

De moeilijkste stap (voor mij in ieder geval) op weg naar hulp is de gedachte dat alles wel meevalt, dat er mensen zijn die het veel meer nodig hebben en dat je je aanstelt. En persoonlijk heb ik het idee dat er maar weinig therapie is die echt werkt en succesvol is, maar ik heb (nog) geen hulp gezocht dus ik kan er niet heel veel over zeggen.