Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 09:00

Moeilijke discussie merk ik, in real life...

Dus. Ik ben net 27 jaar geworden, en heb nooit, als in NOOIT, een kinderwens gehad. Mijn vriend ook niet. Niet dat het leeftijdsverschil voor ons een rol speelt, maar hij is wel een stuk ouder, dus we zouden er eigenlijk nu aan moeten beginnen, en daar hebben we geen van beide zin in. Ab-so-luut niet.

Ten eerste is er dus het feit dat wij geen kinderwens hebben, wij zijn gewoon geen kindjes-mensen. Leuk op een ander, maar niks voor ons. Simpel. En ten tweede het is ook een bewuste keuze: wij willen geen kinderen in deze maatschappij groot brengen. Daar ga ik niet over discussiëren, dat is onze mening, en dat recht hebben we gewoon. En ten derde: de wereld is overbevolkt, dus eigenlijk doen wij iets goeds!

Ik heb een spiraaltje, hormonaal, dat moet er binnen een paar maanden uit.
Ik kan wel janken als ik er nog maar aan denk. Auww.. Even rekenen, ik ben 27, neem dat ik pakweg op mijn 50ste in de overgang ga, dan moet ik dus (incl die van over een paar maanden) nog 5x dat spiraal laten vervangen. Nee dankjewel.

Pil is ook niks voor mij, I tried, I failed. Prikpil is om de 3 maanden. Dat maakt 396 prikpillen. Nee dus.
En ja, voor condooms passen we ook, dankewel.

Dus krijg ik het geniale idee om me te laten steriliseren. Ik googelen. Blijkbaar ben ik dus zowat de enige die dat vind, gynaecologen vinden het in ieder geval the worst idea ever.
Baas in eigen buik, mooi niet...
Want op je 27ste ben je blijkbaar te jong om te beslissen dat je géén kinderen wilt, terwijl je, als je als 14-jarige zwanger geraakt, JIJ wel beslist dat je het mag houden. Of ook niet.

Eh?

Dat snap ik dus écht niet. Ik denk dat er meer... schade kan gedaan worden als een 14-jarige een kind krijgt, dan een 27-jarige die er bewust géén krijgt. Toch?
Als (ALS!) ik spijt krijg, is dat vooral mijn (ons) probleem. Dan nog zijn er trouwens opties genoeg, voor wie vooral dat als argument gebruikt.
Als die 14-jarige spijt krijgt... Dat lijkt mij véél erger.

Dus een 14-jarige wordt wél capabel geacht zo'n beslissing te nemen, maar omgedraaid wordt mij als 27-jarige dat recht ontnomen. Want een arts mag een ingreep wel degelijk weigeren (tenzij weigering mijn gezondheid schaadt).

En dan dit nog: abortus. Ik heb er absoluut niks op tegen, moet kunnen, beter abortus dan een ongewild kind de wereld in te trappen. Ik maak hierbij wel degelijk het verschil tussen ongewild en ongepland! Maar dus, abortus wordt wel goedgekeurd, op eender welke leeftijd, en dat komt neer op een vruchtje (ik kan het in dat stadium geen baby noemen) doden. Ik wil die sterilisatie preventief, zonder iets te aborteren, en dat mag NIET?

Ondertussen is het voor mij dus al meer een principiële kwestie geworden haha.
De meningen rond mij zijn ook verdeeld, ik merk dat niet iedereen het er mee eens is. Vooral het argument "spijt" speelt hier een grote rol.
Maar ik ken mezelf toch het beste? Denk niet dat ik deze beslissing lichtzinnig neem, ik heb hier over nagedacht en er met mijn vriend over gepraat, en dit is wat ik wil. En wat hij steunt.
Waarom wordt er dan geweigerd, alsof ik zelf niet in staat ben een beslissing aangaande mezelf te nemen? Wat maakt dat die 14-jarige die beslissing wél mag nemen, en ik niet?

Ik wil geen rel schoppen met dit topic. Ik vraag me echt oprecht af waarom ik deze beslissing niet zelf mag nemen, terwijl we toch in de 21ste eeuw leven en we nooit meer zelf hebben mogen beslissen dan nu. Waarom dit niet? Wat maakt dat een dokter denkt dat ik niet goed wijs ben en tegen mezelf beschermd moet worden in deze beslissing?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:03

En sterilisatie bij een vrouw is een grote ingreep. En het komt nog aardig voor dat mensen op jouw leeftijd later wel een kinderwens ontwikkelen en dan spijt hebben. Daarom gebeurt het meestal niet. Bij mannen is het een kleinere ingreep en kan ook ongedaan worden.
Is het geen idee dat je vriend zich laat steriliseren? En heb je al gynaecologen gesproken over jouw idee, of alleen gelezen op internet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:05

Ja dat zou ik ook zeggen.bij de rman is het vrij simpel.
Ik heb ook nooit kinderwens gehad en mij huidige vriend is gestereliseerd.
Echt heel handig :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:06

Ik vind dat je groot gelijk hebt.
Wij zitten in een gelijkaardige situatie zonder het grote leeftijdsverschil dan. Absoluut GEEN kinderwens. Ik krijg al een paniekaanval als ik nog maar denk aan zwanger worden bij wijze van spreken.
Maar inderdaad. Je hiertegen beschermen door sterilisatie zowel bij vrouw als bij man is een probleem want geen enkele dokter wil daar op deze leeftijd aan meewerken.
Alsof wij deze beslissingen niet voor ons zelf kunnen maken? Absurd.

Wij zouden er zoals hierboven ook al geschreven wel voor opteren om mijn man te laten steriliseren maar ook daar hebben de dokters wat op tegen omdat hij nog geen kinderen heeft.

djuulsie

Ik kan je gedachtengang best volgen, maar wat verootjoo ook zegt, bij een vrouw is het een grote ingreep. Bij een man is het zo gedaan, dus waarom doet hij het dan niet? is het problem ook opgelost en hoef jij je niet te frustreren over deze dingen...

Chasey

Ik ben 29 en heb het er ook vaak over, maar schijnt voor een vrouw inderdaad nog wel een behoorlijk ingreep te zijn!!!

Als je geen kinderwens hebt, zou ik er voor gaan om vriendlief naar dokter snip te brengen, en niet jij :P Voor een mannenlichaam is het toch veel minder ingrijpend.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 11-02-16 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemina_L

Ik heb de essure methode gedaan op 29 jaar. Stond met 10 minuten weer buiten! Ik ben nu 35 en geen seconde spijt van gehad. Ik wil echt geen kinderen, nooit gewild ook. En geen onnatuurlijke hormonen meer via pil of andere middelen, heerlijk!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:08

Even offtopic maar Willemina, wat een geweldig onderschrift heb jij. _/-\o_ :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:10

En waarom laat jouw vriend er geen knoopje in leggen? Je zegt dat hij ouders is, waarschijnlijk zullen ze hier niet moeilijk om doen.
Ik begrijp wel dat je nu je "gelijk" wilt krijgen maar simpelste is als je vriend het laat doen.

Sjintoo

Re: Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:13

Ik heb hetzelfde probleem. Wil ook heel graag gesteriliseerd worden, maar de gynaecologe wil dit niet omdat ik een gezonde jonge vrouw ben er geen enkele medische reden is waarom ze me zou moeten steriliseren. Ik heb dan wel geen vriend, maar kinderen komen er toch niet. Dus waarom moet ik dan maandelijks zoveel pijn hebben en last van die vervelende menstruaties?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:16

Ik ben het met je eens, ik vind het ook idioot dat je daar zelf niet over kunt beslissen.
Ik heb zelf ook nooit een kinderwens gehad en mijn vriend ook niet, mijn vriend heeft zich dan ook laten steriliseren enkele weken geleden. Hij is 30 en wij hadden er ook rekening mee gehouden dat er moeilijk over gedaan zou worden, maar kennelijk gaat het bij een man toch makkelijker en hebben ze de ingreep meteen uitgevoerd.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:17

Een sterilisatie bij een vrouw is geen grote ingreep, altans dat was het bij niet. Wat anders is het als je alles wilt laten verwijderen, dan uiteraard. Ik ben met 21 gesteriliseerd maar ik moest toen (is nu meer als 20 jaar geleden) bijna voor de rechter om het af te dwingen. Nu waren er bij mij wel medische redenen ervoor maar ook dan kreeg ik gewoon gezegd "je weet niet of je in toekomst toch kids wilt,dus wij doen het niet"
Ik heb er nooit spijt van gehad (maar heb ook 3 schatten van stiefkinderen )
Voor mij was het alleen belangrijk dat er even niet alles verwijderd werd omdat je dan aan de hormonen moet.
Een ding om na te denken : het kan wel gebeuren dat je vroeger in de overgang komt en dat zich dat langer trekt. Hoeft niet maar kan ( zelf zit ik er nu al 3 jaar in,grrr)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:19

Sjintoo schreef:
Ik heb hetzelfde probleem. Wil ook heel graag gesteriliseerd worden, maar de gynaecologe wil dit niet omdat ik een gezonde jonge vrouw ben er geen enkele medische reden is waarom ze me zou moeten steriliseren. Ik heb dan wel geen vriend, maar kinderen komen er toch niet. Dus waarom moet ik dan maandelijks zoveel pijn hebben en last van die vervelende menstruaties?

Bij sterilisatie blijf je gewoon ongesteld worden hoor.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:20

Dit vind ik wel onder het mom vallen; baas in eigen buik. Eigen keus, eigen verantwoording. En spijt kan inderdaad, maar bij enige twijfel zou je het niet doen dus ik vind het onzin als een arts weigert.

Ik vind abortus wel heftig en zeker hoe jij het schets is dat ook gewoon wel de waarheid.

Heel veel succes met de keuzes!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:23

Ik vind het ook raar, je kan zoveel aan jezelf laten veranderen als je maar betaald. Facelift, liposuctie, buikwandcorrectie. Maar dit mag niet als je jong bent. Als je ouder bent is de ingreep ook nog steeds groot, maar dan doen ze wel minder moeilijk volgens mij,

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:26

Ik had ook nog nooit een kinderwens gehad en mijn man ook niet.
Ineens kwam de wens wel en was mijn man ook met 1 kort gesprekje om .

Maar dan nog ben ik het met je eens dat het je eigen keuze zou moeten zijn en niet die van de dokter.

Mijn man heeft zich ook laten steriliseren, zo gebeurd. En vooral voor mij is het niet goed om nog een kind te krijgen of die hormonen te moeten gebruiken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:26

1 simpele oplossing: je vriend het werk laten doen ;)
Knoopje erin, klaar.

Doen ze vaak minder moeilijk mee.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:30

Gewoon via de huisarts een afspraak maken bij de gynacoloog.
Hem /haar het verhaal uitleggen best nog kans dat ze er mee instemmen hoor niet alles op internet geloven.
Zelf ook de ingreep gehad op 27 jaar ok ik had kinderen en een geschiedenis maar kon hem met mijn verhaal overtuigen het te doen.
Ingreep is echt niet zo groot hoor 2 kleine sneetjes en is zo gepiept.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:35

Ze kunnen een soort veertjes in je eileiders zetten deze vergroeien met je eileiders en Hoppa je kan geen kids meer krijgen.
Schijnt een vrij simpele ingreep te zijn en zo klaar.
Mijn huisarts wilde dit wel bij mij doen (ik was toen ook 27.)
Uiteindelijk heeft mijn man besloten dat hij zich liet steriliseren.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:35

Zoals al meerdere keren is geopperd: Waarom laat je vriend er geen knoopje in leggen? Sterilisatie houdt bij vrouwen nogal wat in en de ingreep is niet niks. Terwijl het bij de man gewoon een kijkoperatie is en ze dat zelfs nog zouden kunnen herstellen (mocht je onverhoopt toch op een vreemd moment een kinderwens krijgen).
Ik vind overigens wel dat je gelijk hebt hoor. Er kan van alles gedaan worden, hele veranderingen aan je lichaam (die niet altijd even goed zijn), en inderdaad, een abortus heb je zo voor elkaar. Maar als je gewoon preventief nee zegt tegen kinderen, wordt je niet voor vol aangezien...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:36

De kans op herstel van vruchtbaarheid na sterilisatie ongedaan maken bij een man is nog geen 1 procent. Dus t is aardig definitief ;)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:38

Zelfs bij mij wilden ze het niet doen (30 jaar, 2 kinderen en we wisten 100% zeker dat we geen 3e wilden).
Om heel eerlijk te zijn, ik snap wel dat de gynaecologen daar wat moeilijk over doen. Met name bij de vrouw kunnen die eierstokken toch ineens gaan rammelen, ook al kan je je het absoluut niet voorstellen. Dat hoeft niet nu of over een jaar, maar kan ook nog als je 35 bent. Dat gebeurt gewoon best vaak. Ik denk dat gynaecologen dat ook vaker meegemaakt hebben en daarom zo 'streng' zijn.
Maar ik snap je gevoel wel hoor. Ik had toen ook, toen ze mij niet wilden steriliseren zoiets van 'wtf, mag ik zelf even bepalen wat ik wel of niet doe met mijn lijf? Wie ben jij om daar wat van te zeggen?'
Uiteindelijk heeft mijn man zich laten steriliseren. Die mocht wel blijkbaar.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:40

Ik snap het aan een kant wel. Toen ik 27 was moest ik ook niet aan kinderen denken, 5 jaar later echter wel. Ik zou hier nog even mee wachten persoonlijk.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:44

Belachelijk hea. Ik zou ook zeggen; knoopje bij je vriend. Maar dan zit jij nog steeds met de ellende. Tenzij je dat maandelijkse ongemak niet perse erg vind.

Rare wereld.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:45

Ik ben het met je eens. Ik vind het ook bezopen dat daar zo moeilijk over doen. Prima dat je gewaarschuwd wordt, maar als elke idioot een kind op de wereld mag zetten, mogen we dan ook alsjeblieft zelf beslissen dat wij dat niet willen?
Volkomen raar dat je dan dus bijna verplicht aan de hormonen moet om dat 100% zeker te voorkomen.

Plus, ik zie dat veel mensen zeggen, neem een omweg, laat je vriend het doen. Dat is leuk en aardig maar het gaat om een heel ander punt. Waarom mogen vrouwen niet zelf beslissen wat er met hun lijf gebeurd?
Wat TS zegt is waar... iedere tiener die zwanger wordt mag daar zelf over beslissen, maar een volwassen vrouw die er voor kiest om definitief geen kinderen te krijgen mag dat niet???
Laatst bijgewerkt door meintje op 11-02-16 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt