Steeds meer mensen roken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Steeds meer mensen roken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 18:36

Heyhoi bokkers,

Ben ik de enige die het opvalt dat steeds meer mensen roken? OF dat het in ieder geval zo lijkt?

'Vroeger' rookte misschien 10% van de mensen die ik leerde kennen. Nu lijkt het eerder 80%.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:37

MorganeR schreef:
Heyhoi bokkers,

Ben ik de enige die het opvalt dat steeds meer mensen roken? OF dat het in ieder geval zo lijkt?

'Vroeger' rookte misschien 10% van de mensen die ik leerde kennen. Nu lijkt het eerder 80%.

Je bent nog vrij jong. Kan het eraan liggen dat je 'vroeger' tieners leerde kennen en nu meer volwassenen?

http://www.rokeninfo.nl/publiek/cijfers ... nsen-roken Hieruit blijkt trouwens dat het aantal rokers gestaag daalt.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:38

Grappig, in mijn omgeving roken het laatste jaar juist een stuk minder mensen. Zeker de helft toch wel denk ik.

Juist omdat ik wat ouder wordt denk ik. Er hoeft niet meer gerookt te worden om stoer te doen of erbij te horen.
Laatst bijgewerkt door ingaa op 09-02-16 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Re: Steeds meer mensen roken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 18:39

Vjestagirl, dat kan zeker meespelen, maar ik ga ook om met mensen die ouder zijn, lees 23-27. Ook deze lijken opeens veel meer te roken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:42

Hier een leeftijdsgenoot (18) en mij is het ook opgevallen. Dat lag niet aan de vrienden die ouder werden. Maar dit zag ik aan de nieuwe eerste jaars toen ik nog op het middelbare zat.

Toen ik in de eerste zat, was het echt een uitzondering dat je rookte. Dat deden een paar popiejopie's waarvan de meeste al ouder waren (door blijven zitten). De mensen uit dit leerjaar heb ik alle jaren meegemaakt, en zelfs in de 4e en 5e viel het nog zwaar mee hoeveel rokers er uit dit jaar op het plein stonden. Echter de jaren onder ons, zaten er steeds meer rokers bij. Al vanaf het eerste jaar rookte bijna de helft (!) van de kinderen, die dus zo'n 12/13 jaar zijn. En dit werden er meer en meer naarmate ze een jaar hoger kwamen. Bijna alle vriendengroepjes uit de lagere klassen zaten buiten te paffen in de pauze en de aula werd steeds leger terwijl die eerst (toen ik in de 1e zat) overvol was.
Ik zag algauw de mentaliteit bij jongere pubers dat als je niet rookte, dat gewoon echt raar was. Het werd steeds normaler om wel te roken in plaats van niet te roken. Toen ik in de 1e zat en zelfs de latere jaren was het nog raar om wel te roken.

Mijn school was behoorlijk klein, vandaar dat de verandering zo opviel (600-700 leerlingen in totaal).

Overigens, in mijn vriendengroep (18-25) rookt het merendeel, ik kan bijna zeggen iedereen (op mij zelf na). :')
Proberen regelmatig te stoppen maar beginnen algauw weer.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 18:48

Ik ben het zo langzaam best beu om vriendschappen af te moeten kappen omdat ze na een tijdje blijken te roken.... Er is ook geen lol aan om naast iemand te zitten stikken omdat diegene per se wil roken of gerookt heeft die dag. Vaak heb ik er zelfs nog last van als het alleen al in de kleren zit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:57

Nee dat valt mij niet op. Juist het tegenovergestelde, niemand rookt meer in mijn vrienden- en familiekring. Maar kan inderdaad wel aan de leeftijd liggen, 30ers. Vroeger rookte we zelf allemaal.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:07

Oh heel herkenbaar!
Maar, het verschilt al heel erg met mensen die enkel buiten roken of mensen die ook binnen roken.

Mijn vriend rookte (inmiddels gestopt) altijd buiten en daar had ik amper last van, die stonk ook nooit. Maar als ik bij vrienden ben die binnen roken, dan krijg ik op een gegeven moment ontzettend last van mijn ogen en keel. Die vrienden vind ik vaak ook stinken. En wat ik helemaal afschuwelijk vind is als ik zelf thuis kom nadat ik een paar uur in een rookhuis heb gezeten, gadverdamme, wat ruiken mijn kleren dan ontzettend ranzig!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:10

Ik vind het juist opvallen dat steeds minder mensen roken

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:11

Vriendschappen af kappen omdat iemand rookt vind ik wel erg ver gaan! Dan was het naar mijn idee geen echte vriendschap maar dat terzijde.

Misschien komt het omdat ik op agrarisch onderwijs zit en ook mijn vmbo heb gedaan.
Dan zit je veel met mensen uit buitengebieden (boeren) waarbij het vrij normaal lijkt te zijn te gaan roken zodra je op de middelbare school zit.
Veel van de mensen waarmee ik toen omging rookte. Nu stoppen de meeste juist rond de leeftijd tussen de 20-25 waar ik mee om ga.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:12

Ik dacht juist andersom. Vroeger, echt vroeger, stonden hele kamers blauw van de rook :P

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:16

Chasey schreef:
Ik dacht juist andersom. Vroeger, echt vroeger, stonden hele kamers blauw van de rook :P

Toen stonden er hele potten op de tafel en was roken gezond zeker :Y)

Maar dat is wel heel vroeger, ik denk dat ts het heeft over max. 15 jaar.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:22

[quote="ingaa"]Vriendschappen af kappen omdat iemand rookt vind ik wel erg ver gaan! Dan was het naar mijn idee geen echte vriendschap maar dat terzijde.
quote]

Het was heel simpel, zij konden niet zonder roken en ik niet met de geur en lucht die erbij kwam. Dus dan houdt het op.

Suliko, ik heb het over zo'n 5 jaar.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:23

Ik sta achter de servicebalie van een supermarkt en verkoop dus shag en sigaretten.
Het daalt zienderogen.
In april gaat de prijs weer met €0,70 omhoog en in mei komen er afbeeldingen op de verpakkingen. Vermoedelijk nog minder rokers!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:24

Apart, in mijn omgeving roken juist steeds minder mensen.. :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:26

Bubbleee schreef:
Ik sta achter de servicebalie van een supermarkt en verkoop dus shag en sigaretten.
Het daalt zienderogen.
In april gaat de prijs weer met €0,70 omhoog en in mei komen er afbeeldingen op de verpakkingen. Vermoedelijk nog minder rokers!

Laten we het hopen. Ik heb ook een tijd daar gestaan en ging echt kapot, zoveel mensen die ook echt grote hoeveelheden kochten alsof het morgen uitverkocht zou zijn. Toch stonden ze dan 2 dagen later weer voor m'n neus.