MRI met contrastvloeistof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

MRI met contrastvloeistof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 19:17

Vandaag heb ik te horen gekregen dat ik een MRI moet van mijn schouder, met contrastvloeistof, om te kijken of het labrum is gescheurd of dat mijn kapsel is uitgerekt. Nou hoor ik veel dat de prik voor de contrastvloeistof veel pijn doet. Ik vroeg me af of er misschien iemand ervaring mee heeft, zodat ik een beetje weet waar ik aan toe ben als ik de MRI heb.

:wave:

Fleuribelle

Re: MRI met contrastvloeistof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:20

Ik heb het in mijn heup gehad. Zag er tegenop maar achteraf viel het mee. Ik voelde de prik wel maar was goed te doen. De prik werd onder rontgen gezet.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:21

Van de prik heb ik totaal geen last van gehad.
Wat wel heeeeel raar was is dat die vloeistof heel warm aan voelt en hoe snel het door je bloed verspreid word.
En omdat het warm aanvoelt is het met alsof je in je broek plast haha

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:22

Krijg je een prik in je gewricht? of via infuus?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:22

Silly1972 schreef:
Van de prik heb ik totaal geen last van gehad.
Wat wel heeeeel raar was is dat die vloeistof heel warm aan voelt en hoe snel het door je bloed verspreid word.
En omdat het warm aanvoelt is het met alsof je in je broek plast haha

deze ervaring had ik ook

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 19:24

Ik krijg hem in mijn gewricht.
Hebben jullie hem ook in je gewricht gehad of via het infuus?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:26

Ik lees even mee! Vandaag een verwijzing gekregen om een mri te laten maken van m'n schouder ivm zenuw beknelling.

Naar welk ziekenhuis ga jij TS?

ClaudiaHS

Ik heb exact hetzelfde gehad in november 2012.
De prik viel erg mee.
Het is een vrij dikke naald maar die zat er zo in.
Het 'wroeten' in je gewricht om de vloeistof op je juiste plek te krijgen vond ik veel vervelender.
Bij mij moest het ook bij het kapsel, moment van inspuiten zet je schouder dus uit.
Dit was ook een naar gevoel.
Ik vond het geheel niet echt pijnlijk maar voornamelijk een naar gevoel.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 05-02-16 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Ik via infuus, vanwege mijn lever.
Dat zal waarschijnlijk wel anders zijn dan.
Wat ik wel weet, is dat je een rustgevend pilletje kan vragen dat scheelt toch wel

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:27

Bij mij is de contrastvloeistof via het infuus gegaan. Ik kreeg er veel last van omdat ik allergisch bleek te zijn voor de vloeistof. Pijn doet het echter totaal niet.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:28

Hangt er van af of je een goede dokter hebt of niet.
Als je een onvoorzichtig dokter hebt kan het zijn dag die een spier raakt, dan doet het wel pijn maar anders is het gewoon een prikje zoals een ander.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 19:31

Ja ik maak me ook vooral zorgen om het wroeten in je gewricht. Ik hoor namelijk ook dat ze vaak verkeerd prikken en het meerdere keren moeten proberen. %)
Toch fijn dat het waarschijnlijk wel mee valt. :)

Ik ga naar het St. Antonius in Nieuwegein.
Laatst bijgewerkt door Nottinghill op 05-02-16 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:31

Ik heb inderdaad ook contrastvloeistof via het infuus gehad. En in mei krijg is deze weer (jaarlijks waarschijnlijk ter controle) maar ik kan me niet echt herinnerinen dat ik hier veel van gevoeld heb toen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:44

Ik kreeg het vloeistof via infuus. Het stelt echt niets voor. Je kunt het wat warm krijgen en een droge mond voelen. Ook kun je wat tintelingen ervaren. Na een paar minuten verdwijnt dit gevoel. Daarna veel drinken om het vloeistof weer uit je lichaam te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:50

Contrastvloeistof voor een mri voel je niks van. Geen warm gevoel dus, geen gevoel van moeten plassen ect. De prik zelf gebeurt liggend en onder controle van röntgenfoto's. Vaak is de prik snel en niet perse pijnlijk, wel kan het een beetje drukkend gevoel geven in je schouder. Daarna wordt gevraagd om je schouder zo min mogelijk te bewegen.

Voor de mri moet alles van metaal af (bh, lange broek ect.) Dus hou daar alvast rekening mee, dat is makkelijker voor jezelf. Je schouder wordt in een extra spoel gelegd, vaak is dat een soort kom om je schouder heen, je schuift daarna in de tunnel en dat is eigenlijk alles. Hoe beter jij stil ligt hoe rapper het gedaan is. Wel zal er veel lawaai zijn maar daar krijg je een koptelefoon voor en indien mogelijk kun je muziek luisteren.

Niet teveel tegen op zien, zeker die prik niet, valt goed mee namelijk. :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:53

Echt heel fijn is het inspuiten in het gewricht niet, maar om nou te zeggen dat het erg veel pijn doet, nou nee. Wat ik erger vond was het stil moeten liggen voor de mri...dat kan ik niet zo goed.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:54

Ik heb exact hetzelfde afgelopen dinsdag gehad.
De prik was naar, de vloeistof voel je niks van. Ik heb de dag erna en de dag daarna echt heel veel last van mijn schouder gehad. Maar als je het goed bekijkt, ze spuiten iets in je kapsel om het goed zichtbaar te maken. En juist het kapsel is waar het probleem zit.

De mri en de prik an sich waren goed te doen :) maar idd, zorg dat je niks met ijzer aan hebt. Voor de vloeistof is het fijn als je een onderhemd aan doet. Ik moest alles uit, want ik had een T-shirt aan. Als ik t had geweten had ik een hemdje aangetrokken, maar ach. Het personeel was eeg vriendelijk en stelde me goed gerust, dat scheelde al. Als je gewoon goed stil ligt valt dat wroeten best mee denk ik. Bij mij was het een prik, vloeistof er in en klaar. Zat allemaal direct goed op de plek :)

Edit: wat zijn je klachten precies? Als die op die van mij lijken: mij werd geadviseerd om direct met fysiotherapie te beginnen, al is het maar om alles vast te tapen :)

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 22:02

Afbeelding
Ik hoor inderdaad wel vaak dat je erna nog last hebt van de vloeistof.
Bedankt voor de tips over de kleding. Is wel zo fijn als ik daar niet naakt hoef te zitten.
Het stelt me wel gerust dat het wel mee valt. :)

Ik loop al 4/5 maanden met deze klachten bij de fysio. Het wordt nu steeds erger dus daarom naar het ziekenhuis.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:05

Heb het ook gehad vloeistof inspuiten is even onprettig maar trekt redelijk snel weer weg. Bij mij zeiden ze wel dat je even wat voorzichtiger moet zijn omdat de schouder nog instabieler kan zijn. Ik mocht ook niet zelf auto rijden .

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:08

Idd wel een joggingbroek meenemen en denk ook aan ritsen en knopen! En eventueel een cd meenemen als je geen zin hebt in radioreclame in je koptelefoon, haha.

Het valt best mee, maar ik val dan altijd in slaap. Dus dan wordt er ineens geschreeuwd het is klaar hoor! En dan schiet ik wakker, haha.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:09

Mijn moeder kon niet meer lopen na de prik :+ (Dit was geen normale bijwerking haha)

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:11

Ik heb het vloeistof via een infuus gehad. Maar werd goed van te voren door de verpleging verteld hoe het aan ging voelen.
Maar moest vanwege mijn darmen de MRI doen en moest ook 1.5 liter behang plaksel drinken om mijn darmen zichtbaarder te krijgen daar had ik veel meer moeite mee omdat het gewoon echt smerig dik spul was en ik al niet zo'n grote blaas heb.
Heb de laatste 10 minuten van de scan lopen janken en vragen of ik al klaar was omdat ik zoooo nodig moest. Dus toen ik eindelijk klaar was heel lief door iedereen geholpen en de deuren werden voor me open gehouden was daar zoo blij mee <3

En inderdaad geen bh aan. :-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:12

Pas op met ijzeren ringetjes die in een (joggings-)broek zitten; waar de touwtjes door gaan.
Ik moest voor de zekerheid alles uit (op een boxershort en gewoon hemdje) na.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:12

Die heb ik ook gehad en niets van gevoeld. Ja, wel even een prikje maar meer niet. Belangrijk is dat je goed ontspant maar dat is bij elke prik zo.

Hier krijg je zo'n ok-ding om aan te trekken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:25

Jup, dat is precies hetzelfde als wat ik heb. Alleen zakt die van mij wat meer naar voren. Een subluxatie, toch? Mijn fysio denkt dat er een scheur in het kapsel zit, en dat ik niet onder een operatie uit ga komen. De orthopedisch chirurg dacht dat t wel mee ging vallen en dat ik na fysio verschil moest werken. Dat is inmiddels ook 4 weken geleden, en alleen als het volledig ingetapet is blijft mijn schouder braaf op zijn plek.
Misschien ook een tip voor jou, ik ga op advies van de fysio een schouderbrace bestellen. Als je meer info wil, stuur maar even een pb.